Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Markreg

Tips på firma för motorbyte penta

Rekommendera Poster

Ska byta motor i båten. Från en gammal vp diesel till en annan lite mindre gammal vp diesel.

Söker tips på mekaniker eller företag i Stockholm. Någon som har goda erfarenheter och prisuppskattning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mera info kan vara bra.

Är det en 10 hk motor i en segelbåt eller en 200 hk i en motorbåt?

 

Vi bytte vår MD11 till en Beta 25 som jag mest installerade själv, men jag fick utmärkt hjälp, goda råd och bra tips av Lidingö Marin.

 

Jag kan varmt rekommendera att göra mycket av arbetet själv, väldigt bra att veta hur allt funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. Det är en MD21 som ska ut. Ska köpa en ny diesel omkring 100 hk. Deplacementbåt. Vill prata med mekanikern innan jag väljer motor. Finns ett drev aq280 som ska sitta kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Markreg:

Tack för tips. Det är en MD21 som ska ut. Ska köpa en ny diesel omkring 100 hk. Deplacementbåt. Vill prata med mekanikern innan jag väljer motor. Finns ett drev aq280 som ska sitta kvar.

Man kan ju ha olika utväxlingar i dreven, och man kan ha propellrar med andra stigningar och diametrar. I syvende och sist är detta avhängt motorns varvtal och vridmoment. Så om du vill ha en annan motor kanske du får byta utväxlingen i drevet eller bara byta propeller, så som du skriver, är det väl bra att diskutera detta med en mekaniker som har erfarenhet av detta. Å andra sidan kanske en renovering, eller iallafall en översyn på drevet skall göras samtidigt, det är ju aldrig fel.

@kossor brukar ha adekvata svar på sådana här,frågor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...