Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Honeypie

Bussning i skölden 290 drev

Rekommendera Poster

Hej!

Nu är jag kanske lite över ambitiös men jag tänkte byta bussningen som sitter i skölden och kopplar samman drev och sköld, den är lite sliten och glappar lite mot plunshen på drevet. Är det någon som har erfarenhet av att byta denna? Jag har redan tillverkat ett verktyg som gick sönder när jag försökte få loss den, sitter som f*!#!#... Är den gängad normalt eller är den "felgängad"?

 

IMG_0332.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

18 Bussning 8530481 870,00 kr.

15 Lagertapp 8527051 1148,00 kr.

Har du kollat vilken av dessa som är ur mått?

Glapp ska där vara, vet inte hur mycket - gissar på 0,1 mm.

Kolla måtten med skjutmått och mät glappet. Mer än 0,2-0,3 mm är nog inte bra.

Hos mig glappar i huvudsak styrarm (19) mot hydraulstyrkolven inne i båten.

bild.thumb.png.4fe01ce1778d541fc2c02605a1d4aa25.png

bild.thumb.png.20b831bc1c67a4f66f0706136b26f46c.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Den är gängad med högergäng men du kan nog inte skruva ur den. Gör några snitt med ett bågfilsblad inifrån och spräck bort bitarna. Gör rent gängorna och montera en ny bussning.

Ingemar

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såga i små bitar är troligen det enda som funkar. Jag tog en 22 hylsa som passar perfekt i bussningen och borrade hål i och drog igenom en 5 mm insexnyckel som jag slipade till så den passade perfekt i spåren. Drog först för hand sen med slående mutterdragare på 400 Nm, det skjuvade av båda sidorna på insexnyckeln... 😮 Får bli dremel och bågfil om det ska gå. 

 

Saken är att om ni tittar på bilden så ser man att det är slitet i bussningen och glappet är lite mer än vad man skulle önska. Många glapp små...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag ser något gult område i den - men det är väl rostfritt massivt?

Jag hade nog provat att värma skölden med varmluftspistol och dra med ett verktyg innan jag gjort som Ingemar föreslår - det är ju sista tricket. Spåret för verktyget ser bra ut - har du något som passar?

Hur är bussningen/tappen som  ska gå i bussningen?

Det är ganska dyra prylar för sin storlek...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är förvisso "rostfri", den är nämligen gjord av mässing så den är inte svår att såga i och spräcka. 

Mässing mot aluminium gör att gängan korroderar fast. Tappen är av rostfritt stål och brukar inte vara lika sliten.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med "tappen" menar du plunshen som den väl heter? Verkar stämma att den är rostfri men bussningen verkar vara förkromad eller liknande för den ser verkligen hård på ytan men under verkar det vara rödmetall typ mässningslegering av något slag. Jag kommer prova få bort den, går det åt skogen är det kanske nån som har en extra sköld att sälja... 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kromad mässing. Det borde inte gå åt skogen om du gör som jag beskrev. Såga inte för djupt men om du kommer in litet i styrhjälmens gänga så gör det inget.

Ingemar

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha det är mässing, dåså - bara att göra som Ingemar skriver. Han kan drev, det kan jag gå i god för!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...