Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nimsee

Vinterjobb Nimbus Epoca

Rekommendera Poster

Nu när vinterprojekten tar vid tänkte jag att det skulle vara kul (och inspirerade) att se vad ni andra med Nimbus Epoca gör för vinterjobb på era båtar. 

 

Jag köpte min Epoca i år (89a med 5.0 GXi -03) så det här är första vintern. Men listan är lång på saker att hugg tag i. 
 

Bla har batteribanken fått nytt kablage och nya brytare, säkringar och plintar har installerats (bild visar före/efter).

8520CED6-72CF-4FA1-8405-BC7784B4D772.jpeg

9B1CADEB-8C5F-4AD6-A9BF-9936489F673E.jpeg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också hunnit byta ut duschhållaren och blandaren, samt lagat lite gelcoatskador på akterdörren. Monterade tidigare i höst en trycktank för att få jämnade flöde.47EF4A33-9666-4461-A4AB-65E203492EBF.thumb.jpeg.a6fb636921c9029396fa3f6b0625575f.jpegA455FDF6-47FC-4C69-AB86-78C56995909D.thumb.jpeg.d06899cfb23209909d0836e3004db75a.jpegE432C119-CA60-4288-8B9E-16C104E8CF79.thumb.jpeg.27b854732bfe9cbb19a4a07fba4a26f7.jpeg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får jag fråga vart du köpte denna blandare och insats?

Har letat som tusan till min 26a utan resultat. Hade varit skönt att slippa såga ut för annan insats.

 

Har faktiskt inhandlat nästan exakt samma el material som du har och tänkte installera detta i samband med att jag sågar upp luckor för åtkomst till motorn från stuvutrymmen. Har en AD41a och det är riktigt trångt.

Redigerad av confuced

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev confuced:

Får jag fråga vart du köpte denna blandare och insats?

Har letat som tusan till min 26a utan resultat. Hade varit skönt att slippa såga ut för annan insats.

 

Har faktiskt inhandlat nästan exakt samma el material som du har och tänkte installera detta i samband med att jag sågar upp luckor för åtkomst till motorn från stuvutrymmen. Har en AD41a och det är riktigt trångt.

Duschhållaren köpte jag på Nimbus:

https://shop.nimbus.se/shop/product/579563332325227045/duschhållare-abs

Förut fanns det en bild så då var den lättare att hitta, men den verkar vara borta nu. Plasten är ganska skör så var försiktig när du skruvar dit den. Jag tyckte att drog försiktigt men har redan fått några små sprickor vid skruvhålen. 

Blandaren och slangen köpte jag på Hjertmans, men nu finns exakt samma även hos Nimbus (fast då lite dyrare). 
 

Bra val! Stabila och bra plintar mm från BEP. Skönt att få ordning på det råttbo av kablar jag hade innan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack!

Den var inte lätt att hitta utan bild. Passade på att beställa direkt. Blandaren hoppas jag kunna flytta från den kompletta insats (fel dimension) som tidigare ägare skickade med.

 

Jag hoppas på att få till det lika snyggt som du fått. Har funderat ett tag på hur jag skulle täta hålen för beftingliga brytare tills jag såg din bild och undrar nu hur jag tänkt på alla möjliga alternativ förutom just träplugg.

Fick gott intryck när jag öppnade BEP satsen och den känns lite nättare/smidigare än en del andra tillverkare.

 

Återkommer med bilder när det är klart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev confuced:

Stort tack!

Den var inte lätt att hitta utan bild. Passade på att beställa direkt. Blandaren hoppas jag kunna flytta från den kompletta insats (fel dimension) som tidigare ägare skickade med.

 

Jag hoppas på att få till det lika snyggt som du fått. Har funderat ett tag på hur jag skulle täta hålen för beftingliga brytare tills jag såg din bild och undrar nu hur jag tänkt på alla möjliga alternativ förutom just träplugg.

Fick gott intryck när jag öppnade BEP satsen och den känns lite nättare/smidigare än en del andra tillverkare.

 

Återkommer med bilder när det är klart

Haha, ja det är lika bra att beställa. 
 

Angående träpluggarna så tog jag en hålsåg och drog upp centrumborren så att den inte gjorde något märke och sedan sågade jag dem lite för stora och filade dem sedan koniska. Sitter som berget!

 

Kul att få se bild sen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Seaflo ackumulatortanken - hur tycker du den fungerar?

Utmärkt. Jag störde mig på att tryckströmbrytaren slog till i onödan lite då och då, trots justering. Inget läckage fanns utan antagligen känslig brytare. Tanken löste problemet helt. När jag öppnar kranen går det ca 7-8 sekunder innan pumpen går igång. Kan verka lite men ger en - i mitt tycke - lugnare ljudnivå i båten. När man tex lagat mat och sköljer saker går pumpen bara igång varannan gång 😃

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där pumpen hade jag också. Gick fint i 8 år men sen började tryckströmbrytaren krångla. Bytte den men köpte samtidigt en helt ny likadan pump (tänkte det var bra att ha en i reserv) men den pumpen gick varm och drog ström även när den inte gick. Fick byta in den på Seasea och valde då en av ett mer erkänt fabrikat efter deras rekommendation. Har nu min gamla pump till att tömma vvb etc på hösten. 

Liten varning utfärdas därmed.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev ChristerN:

Den där pumpen hade jag också. Gick fint i 8 år men sen började tryckströmbrytaren krångla. Bytte den men köpte samtidigt en helt ny likadan pump (tänkte det var bra att ha en i reserv) men den pumpen gick varm och drog ström även när den inte gick. Fick byta in den på Seasea och valde då en av ett mer erkänt fabrikat efter deras rekommendation. Har nu min gamla pump till att tömma vvb etc på hösten. 

Liten varning utfärdas därmed.

Tack för det! Att den drog smygström känns oroande. Men tack för varningen, blir till att kontrollmäta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-21 vid 17:06 skrev Nimsee:

Jag har också hunnit byta ut duschhållaren och blandaren, samt lagat lite gelcoatskador på akterdörren. Monterade tidigare i höst en trycktank för att få jämnade flöde.47EF4A33-9666-4461-A4AB-65E203492EBF.thumb.jpeg.a6fb636921c9029396fa3f6b0625575f.jpegA455FDF6-47FC-4C69-AB86-78C56995909D.thumb.jpeg.d06899cfb23209909d0836e3004db75a.jpegE432C119-CA60-4288-8B9E-16C104E8CF79.thumb.jpeg.27b854732bfe9cbb19a4a07fba4a26f7.jpeg

Snygg montering av pump och tank. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-25 vid 22:15 skrev Nimsee:

Tack för det! Att den drog smygström känns oroande. Men tack för varningen, blir till att kontrollmäta.

Kom ihåg att inför vintern att ta bort duschmunstycket och var noga med att trycka ur stående vatten i kranen. Många glömmer duschen och då fryser den sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...