Jump to content
Sunday 11 April 2021
dentar

Mercruiser 5.7, vatten i cylidern

Recommended Posts

Hej!

 

Som synes i bild, 2ans cylinder på vänstersidan sett om man står framför båten och tittar akterut. 

Motorn är färsk/glykolkyld, avgas är saltvattenkyld.

 

I vintras bytte jag ut knä och limpor mot orginal mercruiser då dom gamla började bli till åren. Inget tecken på läckage från

packningar på dom nya. Då det är väldigt distinkt att ena cylinderutblåset är rostigt och det andra (dom sitter precis brevid varandra) är helt cleant så går mina tankar numera till att vatten tar sig in till den högra cylindern från motorsidan och inte avgassidan.

 

I vintras gav komprov på denna cylinder 165 psi på kall motor, 140 på varm. övriga cylindrar ligger runt 130-140 varm som kall.

viss avtapp på glykolvattnet har funnits men ej behövt fylla på under denna säsongen, jag har också en läcka på ena slangen i färskvattensystemet som är så liten att jag inte brytt mig om det, bytte glykolvattnet i vintras mot ny, den gamla var svart i färgen och efter prat med båtmekaniker var hans åsikt att den förmodligen bara var väldigt gammal.. har inget övertryck på glykolsidan under gång. 

 

Oljan är fin, inga tecken på vatten

 

Med all denna bakgrundsinfo, vad tror ni kan vara anledningen till att vatten tar sig in till cylindern? mina tankar går till topplockspackning. brevidliggande cylinder har 130psi vilket är snäppet lägre än övriga cylindrar, men som bilden visar så finns inga tecken på rostangrepp där.

 

har ni några andra teorier på vad jag bör kolla härnäst?

 

 

126175716_683990772319575_4609538726974720511_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom ingen kommit med nån ide kan jag svara själv vad jag kommit fram som trolig orsak!

 

Gick igenom mina anteckningar och såg att komproven jag gjort i vintras var innan jag bytte limporna. det finns ingen antydan på rost i dom nya limporna om man kollar på avgaskanalerna. Med en inspektionskamera (sån man kopplar till mobilen och sitter på en böjbar kabel) har jag kikat i cylinderloppet och där finns ingen antydan till rost, kan skymtas genom avgasventilen som är smått öppen på bilden. 

 

Att notera är att det finns gods i limpan som avskiljer dessa 2 cylindrar cirka 5cm upp, troligen likadant på den gamla limpan. Förmodligen därför läckaget bara drabbat en cylinder.

 

Nytt komptest har gjorts, cylindrarna ligger mellan 140-150psi, denna på 119, gjorde en ventilinställning och fick upp kompet till 125, troligen behöver ventilen renoveras men med en sådan "liten" skillnad och bara på 1 cylinder kommer jag inte bemöda mig med det i vinter, oljan är dessutom fin så inga tecken på vatten där. Detta komptest har endast vart på kall motor, gör ett nytt i vår med varm motor och tar nytt beslut då, då även med leakdowntest.

 

Jag har med andra ord förmodligen använt båten hela denna säsongen med detta fel, och den har fungerat ypperligt!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy