Jump to content
Thursday 03 December 2020
Georg_Ohm

Hjälp med bedömning av drevolja önskas.

Recommended Posts

55D1027D-3DF8-4C13-BCEC-10093359AA3C.thumb.jpeg.e1c8c53943e8ea924f7251ef4ca1ce58.jpeg

 

Jag tömde drevet på olja idag och plockade bort det från båten.

Vad tror ni? Det är inte ”Kaffe latte” utan snarare ”mörkrost” och oljan luktar inte illa, som den gjorde när jag hade vatteninträngning för en del år sedan.

Men vad tror den samlade expertisen om denna olja? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

55D1027D-3DF8-4C13-BCEC-10093359AA3C.thumb.jpeg.e1c8c53943e8ea924f7251ef4ca1ce58.jpeg

 

Jag tömde drevet på olja idag och plockade bort det från båten.

Vad tror ni? Det är inte ”Kaffe latte” utan snarare ”mörkrost” och oljan luktar inte illa, som den gjorde när jag hade vatteninträngning för en del år sedan.

Men vad tror den samlade expertisen om denna olja? 

Svårt att se på bilden, häll upp i ett glas efter du mixat det lite, då ser du skillnaden från sidan om det innehåller olika skikt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev patrikflink:

Svårt att se på bilden, häll upp i ett glas efter du mixat det lite, då ser du skillnaden från sidan om det innehåller olika skikt.

Fast det ser ju inte normalt ut.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuter sedan skrev patrikflink:

Svårt att se på bilden, häll upp i ett glas efter du mixat det lite, då ser du skillnaden från sidan om det innehåller olika skikt.

 

28 minuter sedan skrev Eld-:

Fast det ser ju inte normalt ut.

Jag skall hälla upp i en glasburk och fotografera i morgon.

Förra säsongen hade avgasbälgen spruckit, i år hade den lossnat, troligtvis strax innan båten lyftes upp, då jag lyfte upp drevet för att båten skulle få plats på lastbilen, jag tror att bälgen lossade då  eftersom slangklämman hängde kvar.

Det var väldigt sotigt under kåpan och på växellänkaget, kan det läcka in avgaser i drevet?

Men då hade ju avgaserna läckt på utsidan....

 

Men jag kan ju koppla tryckluft och se om det pyser vid packboxarna eller nån annanstans.

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev Eld-:

Fast det ser ju inte normalt ut.

Normalt och normalt... @kossor hade nästa svart olja i sitt volvodrev. Jag kör med Bravo drev som har Mercrusier olja med färgen grön. Blir lite mörkare än innan efter en hel säsong. Men vi vet inte hur oljan såg ut innan, samma färg? Troligen inte, därför vill jag inte gissa innan jag ser bättre, typ i ett riktigt glas från sida.

 

@Georg_Ohm, luktar inte din drevolja som kattkiss? Vad kör du med för olja?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Jag skall hälla upp i en glasburk och fotografera i morgon.

Förra säsongen hade avgasbälgen spruckit, i år hade den lossnat, troligtvis strax innan båten lyftes upp, då jag lyfte upp drevet för att båten skulle få plats på lastbilen, jag tror att bälgen lossade då  eftersom slangklämman hängde kvar.

Det var väldigt sotigt under kåpan och på växellänkaget, kan det läcka in avgaser i drevet?

Men då hade ju avgaserna läckt på utsidan....

 

Men jag kan ju koppla tryckluft och se om det pyser vid packboxarna eller nån annanstans.

Nä, avgaser har inget med oljan att göra. Går att köra utan bälgen. Tömde du på en gång efter lyftet? Då förstår jag det vita, några droppar vatten ändra färgen på oljan.

Att provtrycka är bra, gör det varje år med eget instrument. Tänk på att inte mosa på med för högt tryck, då skjuter du alla packboxar och oringar ect. Skapa gärna undertryck också. Kan läcka in men samtidigt ut.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minuter sedan skrev patrikflink:

Nä, avgaser har inget med oljan att göra. Går att köra utan bälgen. Tömde du på en gång efter lyftet? Då förstår jag det vita, några droppar vatten ändra färgen på oljan.

Att provtrycka är bra, gör det varje år med eget instrument. Tänk på att inte mosa på med för högt tryck, då skjuter du alla packboxar och oringar ect. Skapa gärna undertryck också. Kan läcka in men samtidigt ut.

Båten har stått på land i några veckor nu. Oljan tappades ut idag.

Det vita i oljan är reflexer från en lysrörsarmatur, den är helt solid mellanbrun.

 

1 timme sedan skrev patrikflink:

Normalt och normalt... @kossor hade nästa svart olja i sitt volvodrev. Jag kör med Bravo drev som har Mercrusier olja med färgen grön. Blir lite mörkare än innan efter en hel säsong. Men vi vet inte hur oljan såg ut innan, samma färg? Troligen inte, därför vill jag inte gissa innan jag ser bättre, typ i ett riktigt glas från sida.

 

@Georg_Ohm, luktar inte din drevolja som kattkiss? Vad kör du med för olja?

Jag funderade på det, vad var det för färg på oljan jag hällde i? kan det ha varit röd? Kan den ha varit sirapsbrun?

Jag får nog leta upp en tråd här, den där jag skrev om hur jag bytte propelleraxlarnas packboxar, om jag nu hittar den tråden. Där fick jag rekommendationer om olja, och @kossor förklarade hur jag skulle göra.

Nej den luktar inte kattpiss eller urin över huvudtaget, den luktar helt enkelt ”gammal olja”.

 

Jag har ju bara en blåspistol att trycka med, jag stoppar ned den i oljestickan hål och blåser, då kan ju trycket inte bli så högt.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har ju bara en blåspistol att trycka med, jag stoppar ned den i oljestickan hål och blåser, då kan ju trycket inte bli så högt.

Njae, det blir nog inget vidare. Drevet ska ju vara trycksatt under en viss tid.

 

Nu vet jag inte vilket drev Du har, men jag bifogar instruktionen VP DP-E mest för att visa på principen.

image.png.9ab9bd196ded6f02f748915f306925a8.png

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har ju bara en blåspistol att trycka med, jag stoppar ned den i oljestickan hål och blåser, då kan ju trycket inte bli så högt.

Absolut INTE rätt. Du kan som sagt skjuta packningar, oringar och packboxar.

 

Som @Volvo_Penta skriver, ska kontrolleras under en längre tid med ett konstant tryck. Jag använder ett hemmagjort verktyg med manometer, byggde om en glykolfyllare från BT som har kranar så jag kan ställa trycket samt se om trycket sjunker.

 

7 psi = 0,4 bar, min kompressor ger 8 bar, tänk vad som händer då...

Edited by patrikflink
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bifogar en instruktion video via denna länk:

http://www.livetombord.se/artiklar/gor-det-sjalv/20140218/provtryck-och-tata-drevet/

 

Och här har du en video som visar hur du bygger en själv samt instruktioner för typ 150kr, manometer Jula tex 99kr eller om du vill slakta en vanlig däckpåfyllare...

https://youtu.be/t5JHNy53uk0

 

Edited by patrikflink
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev patrikflink:

Absolut INTE rätt. Du kan som sagt skjuta packningar, oringar och packboxar.

 

Som @Volvo_Penta skriver, ska kontrolleras under en längre tid med ett konstant tryck. Jag använder ett hemmagjort verktyg med manometer, byggde om en glykolfyllare från BT som har kranar så jag kan ställa trycket samt se om trycket sjunker.

 

7 psi = 0,4 bar, min kompressor ger 8 bar, tänk vad som händer då...

Efter vad jag fått lära mig måste det även kollas med undertryck. Enbart övertryck ger ingen säker indikation.


På min sista drevbåt hade jag ett DPE. Använde alltid VP´s gulaktiga olja som luktade kattpiss. De första åren var den ganska så gulbrun på hösten och luktade fortfarande kattpiss. Sista gången jag bytte var den plötsligt svartbrun. Då var det dags för renovering visade det sig. Hade iofs en del av innanmätet sittande på den magnetiska oljepluggen då också.

Edited by Zwen
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Zwen:

Efter vad jag fått lära mig måste det även kollas med undertryck. Enbart övertryck ger ingen säker indikation.

Läs högre upp, skrev det i början av tråden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den magnetiska oljepluggen var ren. Däremot var dess fiberpackning och den vid påfyllningen lite frasiga och delade på sig då jag plockade bort dem från resp. gängor.

 

Men jag skall lukta igen och ta en ny och bättre bild.

Share this post


Link to post
Share on other sites

8FCF6E9A-F727-4742-A8A6-8F045DC2A55B.thumb.jpeg.b73488df03056ef1b035995d5c7aec48.jpeg

 

Oljan har nu stått i burken några timmar. Inga tecken på att den skiktat sig. 
Men som synes blir det en grå slöja vid ytan mot glaset när man vickar litet på burken, samma då jag rörde om i plastspannen innan jag hällde upp i burken.
Om någon minns hur det luktade i pannrummen då man värmde upp husen med villabrännolja, så luktar det på samma sätt. 
Sedan är det en pikant bilukt som kanske påminner om katturin. Nu har jag ingen katt så jag har inget att jämföra med...

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Den magnetiska oljepluggen var ren. Däremot var dess fiberpackning och den vid påfyllningen lite frasiga och delade på sig då jag plockade bort dem från resp. gängor.

 

Men jag skall lukta igen och ta en ny och bättre bild.

Ja gör det, otroligt nyfiken och hoppas att det är bra med oljan samt ditt drev! 

Ang packningar till oljeplugg så byter jag dessa varje gång jag byter. Dock kör jag gula i någon form av plast, håller lite bättre än fiber när man drar åt pluggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

8FCF6E9A-F727-4742-A8A6-8F045DC2A55B.thumb.jpeg.b73488df03056ef1b035995d5c7aec48.jpeg

 

Oljan har nu stått i burken några timmar. Inga tecken på att den skiktat sig. 
Men som synes blir det en grå slöja vid ytan mot glaset när man vickar litet på burken, samma då jag rörde om i plastspannen innan jag hällde upp i burken.
Om någon minns hur det luktade i pannrummen då man värmde upp husen med villabrännolja, så luktar det på samma sätt. 
Sedan är det en pikant bilukt som kanske påminner om katturin. Nu har jag ingen katt så jag har inget att jämföra med...

Tycker inte denna är helt tokig, att oljor ändrar färg är ett tecken på att dom har gjort nytta. ATF oljor luktar kattpiss.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur skulle man kunna göra för att undersöka om det finns vatten i oljan?

Några vilda, och mindre vilda, idéer...

  1. Man kan låta oljan stå jättelänge och se om vatten separeras från den.
  2. Om man har en stående centrifug kan man lägga burken på botten och balansera med något på andra sidan och köra en stund för att se om vatten separeras från oljan.
  3. Man kan värma oljan till 100°C och se om ånga bildas.
  4. Man kan värma oljan till sådär 70°C för att göra den mera lättflytande och därmed påskynda separering av vatten när burken står.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju lite svårt att avgöra färgförändringen om du inte minns vilken olja du hällde i och vilken färg det var på den från början (jaja, jag är också lite äldre så jag vet hur det är med det där)

Om du kommer på det kanske du kan ta med burken till något drevserviceställe du litar på och fråga?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drevoljan är väl av hypoid typ eller åtminstånne gl-4 dvs med div tillsatser, gl-5 hade förr en hel del svavel numera är tillsatserna snällare, när den jobbat en stund i bakaxlar, utväxlingar mm så får den lite färgändring. Varför är ni så oroliga över detta och lite fukt tar alltid olja upp och det ska till rätt mycket innan den slutar smörja eller fryser sönder drevet. Inte blir ni väl nervösa över hur fuktig oljan är i motorn på bilen, där bildas mängder med fukt.    

 

Däremot har jag funderat mycket på flytbarheten vilket på moderna oljor är så dålig att växelådor som kräver vanlig gl olja inte synkar längre med tex en modern gl4 olja som kan vara 3-4 gånger trögare vid 40 grader än en hederlig gammal rak olja som synkringarna och är designade för.  Specen för oljan är många gånger satt vid 100 grader (men även 40 ska anges) och det krävs många mil innan tempen får den tillräckligt tunn. Det borde vara samma med drevolja så kolla flytbarheten vid 40 graders specen där skiljer sig oljorna våldsamt åt. Att åka med olja som klarar specen vid 100 grader är ju rätt meningslös om den då flyter 4 gånger trögare vid 40 grader,  det går åt mer hk att vrida runt tjära. 

 

På tex vxl lådor har volvo tagit fram två specar gl-4 för mineral/syntet som flera av övriga tillverkare rekommenderar, jämför man den specen med den olja som säljs så blir man mörkrädd.  

Sen finns ju även de som tex biltema som i sin spec tagit bort att ange flytbarheten vid 40 grader och bara anger den vid 100 grader och kan därför sälja nästa vad som helst i förpackningarna för det mesta flyter likadant vid 100 grader.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Eile:

Sen finns ju även de som tex biltema som i sin spec tagit bort att ange flytbarheten vid 40 grader och bara anger den vid 100 grader och kan därför sälja nästa vad som helst i förpackningarna för det mesta flyter likadant vid 100 grader.  

Fast det stämmer väl inte riktigt...

Screenshot_20201121-153939_Drive.jpg.af19b947ffae02a2a0d71a2cc229f4a6.jpg

En olja ur Biltemas sortiment vald på måfå.

Edited by Mackey
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

8FCF6E9A-F727-4742-A8A6-8F045DC2A55B.thumb.jpeg.b73488df03056ef1b035995d5c7aec48.jpeg

 

Oljan har nu stått i burken några timmar. Inga tecken på att den skiktat sig. 
Men som synes blir det en grå slöja vid ytan mot glaset när man vickar litet på burken, samma då jag rörde om i plastspannen innan jag hällde upp i burken.
Om någon minns hur det luktade i pannrummen då man värmde upp husen med villabrännolja, så luktar det på samma sätt. 
Sedan är det en pikant bilukt som kanske påminner om katturin. Nu har jag ingen katt så jag har inget att jämföra med...

Du har väl en 43 a i din båt? Då bör du också ha ett dp E. Det ska vara helsyntet 75/90 i de dreven. I A modellerna så fanns spec på motorolja 15w/40. Det höll inte när vridmomenten steg, och ersattes då av helsynteten 75 /90. Hur länge har den oljan varit i det drevet, min olja jag la upp såg inte i närmaste vis ut som den du visar. Hade du något metallskrot på magneten? Normalt slitage ska vara lite ludd/emulsion som skapas när drev och olja samarbetar. Vatteninblandning ser det ju inte ut som, snarare skitig utsliten olja. Men svårt bedöma via en dator. Är ju rätt viktigt du tar reda på vilken olja du fyllt på med. Fel oljekvalitet skapar ganska tråkiga fenomen i en hårt arbetande vinkelväxel, för det är just ett drev är en vinkelväxel under vatten.

Edited by kossor
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev kossor:

Du har väl en 43 a i din båt? Då bör du också ha ett dp E. Det ska vara helsyntet 75/90 i de dreven. I A modellerna så fanns spec på motorolja 15w/40. Det höll inte när vridmomenten steg, och ersattes då av helsynteten 75 /90. Hur länge har den oljan varit i det drevet, min olja jag la upp såg inte i närmaste vis ut som den du visar. Hade du något metallskrot på magneten? Normalt slitage ska vara lite ludd/emulsion som skapas när drev och olja samarbetar. Vatteninblandning ser det ju inte ut som, snarare skitig utsliten olja. Men svårt bedöma via en dator. Är ju rätt viktigt du tar reda på vilken olja du fyllt på med. Fel oljekvalitet skapar ganska tråkiga fenomen i en hårt arbetande vinkelväxel, för det är just ett drev är en vinkelväxel under vatten.

Ja det är en KAD 43, vet inte vilken version det är på drevet. Typskylten har niohundra lager färg på sig.

Det var tre år sedan den byttes, uppskattningsvis 150 timmar. Det var i samband med att jag bytte packboxarna till axlarna. Jag har en notering om helsyntet 2,6 liter. Jag vet att vi hade en diskussion här på maringuiden där jag blev rekommenderad rätt olja, vill minnas att du var involverad med goda tips då också. Det fanns inte ens ludd på magneten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mackey:

Fast det stämmer väl inte riktigt...

Screenshot_20201121-153939_Drive.jpg.af19b947ffae02a2a0d71a2cc229f4a6.jpg

En olja ur Biltemas sortiment vald på måfå.

biltema.jpg.dc9b3a08808534e5ee2191285dc3f4c6.jpgtog också en på måfå där lågtemp värdet är viktigt.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Eile:

biltema.jpg.dc9b3a08808534e5ee2191285dc3f4c6.jpgtog också en på måfå där lågtemp värdet är viktigt.  

Nu finns det ju, Brookfield viskositet, viskositetsindex och pour point på denna olja så då har man ju ändå koll.

 

De flesta oljorna som BT säljer har även data för viskositeten vid 40°C.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns fler företag som har svårt att ange egenskaperna för sina oljor, att åka med en rakare olja som har samma flytbarhet och tröghet vid 40 grader som en den dyrare "fin" oljan har vid 100 kan vara smartare, men de flesta tillverkare sidor har specen om man letar lite. Biltemas drevolja gl-4 sae 90  220 cSt@40°C     finns flera gl-4 från 75 upp till 90 med halverat värde och även de gl-4 som  har betydligt lägre värden.       Nu vet jag ju inte hur detta påverkar ett båtdrev men belastningen borde ju vara likvärdig med andra slutväxlar  

Edited by Eile

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Eile:

Nu vet jag ju inte hur detta påverkar ett båtdrev men belastningen borde ju vara likvärdig med andra slutväxlar  

Om det med belastning menas mekanisk påfrestning i drevet är den avsevärt högre än vad man är van vid från andra typer av slut-, vinkel-, kuggväxlar eller annat från andra branscher. Eller även backslag för den delen.
Dessa drev är redan från början designade att vara "skräp". För ex.vis DPE föreskriver Penta att de ska renoveras eller bytas ut efter 1000 tim. Man kan ju jämföra med alla miljontals växlade motorer i processindustrin som snurrar 8000 tim/år eller våra bilar där slutväxlar o växellådor i så fall skulle bytas efter 5000 mil med 50 km/tim i snitt.

När man dimensionerar växlar brukar man räkna med en driftfaktor som skall vara olika stor beroende på hur tung applikationen är. Detta för att mekaniken inte skall ha en chans att kunna bryta igenom oljefilmen vid sitt nominella maxmoment. För ett drev borde den säkert vara 2-3 ggr, kanske ännu högre. Då ett drev inte kan vara alltför otympligt är det nog orimligt att hålla dessa kriterier. Det är därför drev har så dålig hållbarhet och inte lever så länge innan de renoveras.

De äldre dreven som 100 o 200 serien verkar hålla längre trots att de är klenare än dagens drev. Det beror på att de motorer som driver dessa inte alls utsätter dreven för de vridmoment som dagens motorer gör, relativt sett.

Ska man vara fin får man leda pin kan man väl säga gäller här.🙂

Edited by Zwen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ex mot biltemas Biltemas drevolja gl-4 sae 90  220 cSt@40°C 

ex:  vavolines volvo/penta drevolja ligger på 101 jag tror den funkar minst lika bra som biltemas drevolja finns även annan som ligger ännu lägre men biltema är 20kr  billigare 149,80:-  oljemagasinet 169:-   tror man kör in dessa 20 kr rätt fort i förbrukning. 

drevolja.jpg.236f85e539de77d5fe01a2d9d48a3ec8.jpg

 

 

https://www.ssbilbehor.se/volvo-penta-servicedelar/valvoline-tdl-75w-90-drev-olja 

The most common unit of measure for viscosity is the Kinematic viscosity and this is usually quoted in data sheets at 40°C and 100°C.  The commonly used unit of measure is centistokes but the correct SI unit of measure is mm2/s. 

Kinematic Viscosity is a measure of the fluids resistance to flow and shear under the forces of gravity, or how easily the oil flows to the different parts of the engine.

Kinematic Viscosity (ASTM D445/ISO3105): 1 centi-Stoke (cSt) = 1 mm2/s.

Edited by Eile

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy