Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Hjälp med bedömning av drevolja önskas.

Rekommendera Poster

3 timmar sedan skrev patrikflink:

Varför inte köra med original oljor och byta varje år?

Det skall jag göra fortsättningsvis.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det är en KAD 43, vet inte vilken version det är på drevet. Typskylten har niohundra lager färg på sig.

Det var tre år sedan den byttes, uppskattningsvis 150 timmar. Det var i samband med att jag bytte packboxarna till axlarna. Jag har en notering om helsyntet 2,6 liter. Jag vet att vi hade en diskussion här på maringuiden där jag blev rekommenderad rätt olja, vill minnas att du var involverad med goda tips då också. Det fanns inte ens ludd på magneten.

Tre år sedan ? Ja men då har du ju svaret då varför din olja ser ut som den gör. Varför utsätta lager och drev för en sådan påfrestning. Du ser ju resultatet nu. 

Sköter du dina maskiner efter de rekommendationer som tillverkaren ansett anser du ska göra, så håller de länge. Ditt drev börjar väl bli uppåt 15 - 20 år snart och fungerar än. Låt det fungera länge och få den skötsel det behöver. Oljebyte är A och O i alla lägen. Samtliga mina maskiner som vi haft från tröska till pressar, har lika instruktioner. Före vintervila byt olja i motorn, byt oljorna i växellådor samt vinkelväxlar, smörj alla nipplar osv. Finns en anledning till att samtliga tillverkare skriver lika, behövs det inte skrivs det inte. En växellåda jobbar inte i något vis lika tungt som en vinkelväxel gör i ett fartyg / båt, ständig uppförsbacke ständigt motstånd, samt höga varvtal. En växellåda eller vinkelväxel på land gör inte så mycket om den fuktar mot en tätning eller en droppe olja i veckan kommer ut. Men det får det ju av naturliga orsaker ej göra på något som ligger under vatten i ett halvår, därav högre andel inspektioner och grad av service, men det begriper de flesta. 

Du har ett bra drev Herr Ohm ta hand om det så tar det hand om er, spara inte in på billiga oljor eller bristande byten. Det får i det långa loppet mycket kostsamma reparationer som vida överstiger den lilla kostnad det är att byta tätningar till pluggar och fylla på rätt olja årligen. Sedan får ju alla göra som de vill, vi lever i ett fritt land, men att jaga 20 kr per olja för att tjäna in tre Expressen årligen, det gör faktiskt inte jag, olja av bra kvalitet som är säkerställd, är grunden för att ha sina maskiner under lång tid utan haverier. Mitt 290 låg på västkusten i 18 år och guppade under havets yta. Aldrig varit isär eller renoverat, när vi plockade ner det var det egentligen inga fel på det, mest nyfiken efter 1000 timmars drifttid, hur det såg ut i skicket. Nya lager packningar oringar. Men det har också fått sitt årliga underhåll under dessa år. Själv tömmer jag ur all olja på hösten låter drevet stå tomt, byter tätningar på våren och fyller ny olja.

 

        Lycka till åk båt byt olja !

Redigerad av kossor
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @kossor!

Jag skall beställa olja, packningar, offeranoder, O-ringar, bälgar och kylvattenslangen.

Är det något mer man behöver byta på drevet?

Motorn har fått ny olja, nytt oljefilter och nya bränslefilter samt nytt luftfilter redan. Impellrar har jag två nya att byta vid behov. Saknar dock några av de där ”gummiplupparna” som håller den kosmetiska plastkåpan över motorn.


Offeranoden runt axlarna var ovanligt hårt anfrätt nu i höst, det hade gått hål i den. Jag har inte använt landström varesig mer eller mindre än någon annan säsong, däremot finns det båtar vid hemmabyggen som ständigt ar inkopplade.

 

Peopellrarna är förberedda för ny färg. Jag har skapat bort och slipat litet teakdetaljer redan. Har förberett för kraftigare kablar till kylboxen, 2x 6 mm2. Den ballade ur redan förra sommaren när spänningen sjönk och det var likadant iår.

 

Jag misstänker att mitt startbatteriet börjar sjunga på sista versen, så jag har lämnat det utan laddning nu i några dagar och skall belastningsmäta det i veckan som kommer.

 

Så jag är redan igång med vårrustningen... annars brukar jag starta med den efter nyår.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan göra ett ganska bra provtryckningsinstrument av en cykelpump. Jag köpte en cykelslang, slaktade den och fick kvar en bilventil med gummibeklädnad. Den kilade jag in i slangen för oljepåfyllnad. När den skrivats in i påfyllningshålet så var det bara att ta 1-2 tag med pumpen. Hörde direkt var det pös. Jag har en billig biltema-pump som har en manometer på så efter lagning kunde jag se att jag inte överskred 1 bar vid provtryckning. Sen köpte jag en vacum- och tryckprovare i alla fall, har känt behovet för många gånger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...