Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
under

Maxmotor Scantic 575

Rekommendera Poster

Hej! Skulle vilja uppgradera motorn på min Scantic 575a HT men kan inte riktigt komma fram till om man ska hänga en PRO XS 150 eller Pro XS 175a. Har lite dålig koll på motorHK fart relationen och hoppas få lite hjälp av några kunniga. 
 

Är det nån som har erfarenheter av att hänga en större motor på en Scantic och vilka hastigheter har du fått upp den i? 
 

Min nuvarande motor är en 115HK V4 och jag gör 37 knop oavsett förhållanden med motorn som varvar ur helt på 5600rpm, inget kvar att ge där. 
 

Jag skulle gärna komma en bit över 50 knop, nära 60 vore idealt. 
 

Självklart skulle akterspegeln förstärkas. Och motorhiss installeras,  

 

Vi behöver i denna tråd inte diskutera vad försäkringsbolaget skulle säga utan nu handlar det bara om båtprestanda. 

Här är den bild på hur skrovformen ser ut, den har invikta steglister och en central bärskida (som inte syns jättebra pga motor) dock har jag aldrig fått upp min båt så snabbt att jag kunnat känna om man kan åka på bärskidan. 


All input är välkommen, här är lite data. Blå skylten säger 140HK båten är från 70-talet med stumt och tjockt glasfiberarmerad plast. Vikten på båten är 600 kilo utan motor. 
 

Enligt utsago ska den vara testad av konstruktören i upp till 58 knop, då med en 225HK men detta var på 70-talet. 

2FA05C4C-71AB-4EEC-99E1-407091EDF51F.jpeg

EB6484F1-15CA-4F92-9713-4860434FBDEB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en liten bump på denna. Hoppas att nån har lite input 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Med en äldre Yamaha 175hk 2-takt får man ut ca 46-48 knop, med en 225:a 2-t ca 52-54 kn. Men båten börjar bli mer ostadig då du närmar dig 49-50 kn och allt däröver kräver en aktiv förare. Pro XS 150 är en trevlig maskin, jag har själv en sådan på en Buster XL nu (48-49kn). Jag har inte testat Pro XS 175:an. Scanticen byggdes med race i åtanke, men tänk på att det var 70-talets version av race. Det är ett bra skrov, men inte i 60 knop.

Redigerad av Alanningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Alanningen! Nä du har nog rätt, ska man åka i 60 ska man nog ha en annan båt.

 

Scanticen verkar vara otroligt välbygd från början men gjorde du några förstärkningar för att klara av större motorer? Akterspegel?

 

PS:  Är det inte lite konstigt att det bara skiljer typ 7 kilo mellan en Pro XS 150 och en 175a? 150an är ju en 4C och 175 en V6a.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beklagar jättesent svar! Brorsan kör en Scantic 575 HT nu med en 175:a och den är inte förstärkt. Det var ett tag sen jag körde en med 225:a så jag minns inte om den var förstärkt. Men mitt intryck är att det är en mycket stabil akterspegel så det beror nog mest på hur du tänker köra båten. Hög fart i grov sjö eller kraftiga accelerationer med mycket folk i båten lär belasta akterspegeln, men nyttjar du all effekt med lite tillförsikt så är det nog inget att oroa sig för. 

 

Pro XS 150 och 175 är helt olika motorer. 150:an är i princip en upphottad "vanlig" 150:a medan 175:an är helt nyutvecklad. Ser du på Pro XS 300:an, som är en V8:a, så är det bara 13kg tyngre än 175:an. Dom har lyckats bra med att hålla ner vikten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...