Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mbman

Småbarnsfamilj letar ny båt

Rekommendera Poster

Hej båtvänner, 

 

Vi är en familj med två barn (3 och 6 år) som köpte vår första båt i somras, en DC på ca 6 meter, som blivit båtbitna såtillvida att vi nu letar efter en större båt till nästa sommar. Vi är framförallt ute efter mer utrymme så att vi kan övernatta 1-2 nätter i stöten några gånger under säsongen. Lite mer stuvutrymme (t.ex till barncyklar och badleksaker) och en något stabilare sjögång är också något vi gärna vill ha. Helst vill vi ha något ganska modernt, typ från 2000- och framåt. Vi vill att båten båda ska vara OK att bo på kortare tider, men även fungera bra för dagsutflykter med tilläggningar i naturhamn. Tänker oss därför att vi inte ska ha någonting alltför stort. 

 

Vi har framförallt tittat på Aquador 27 HT, 28HT samt Windy 32/33 Scirocco (både HT och kapell). Tänkte höra om det är några andra modeller i ungefär samma prisklass som vi bör överväga i detta sammanhang? Vore även intressant att höra om någon med liknande familjesituation har erfarenhet av de aktuella modellerna och har lust att lista lite bra/dåligt med dem? 

 

Tacksam för all input! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att vara lite partisk då jag själv haft en windy 32.. windys sjöegenskaper är magiska. Stora förvaringsutrymmen och en sjukt gedigen båt där dom inte snålat med materialvalen.  Aktersoffan är gigantisk. rejält tilltaget motorrum vilket man uppskattar vid service. 
 

på minuslistan  nummer 1 är att du vill gärna ha en automatisk trimplan. Jag köpte en från mente marine för drygt 4500:- och efter det rörde jag aldrig trimplanen. Eller så slår man på stort och satsar på zipwake. 
 

minus nummer 2 är att skarndäcken är smala. Inga problem direkt att balansera där men det var lite utmaning för farfar 90+. Vi backade oftast in med tanke på det vilket inte är några problem med dubbla motorer samt bog. 
 

minus nummer 3 är dieselspis vilket iofs inte är unikt för just windy, det sitter antagligen även i aquadoren. Det slutade med att vi köpte ett typ stormkök som vi ställde på spisen och använda ist. 
 

jag hade definitivt kunna tänka mig en igen vid senare tillfälle i livet. 
 


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer vad Hysteria skriver om Windy 32 med tillägg att den är hemskt rank

Jag aldrig upplevt något värre i en v-bottnad motorbåt och jag har haft eller kört och jag har kört/upplevt många olika båtar

Sitter ni en del folk i soffan och några reser sig och går så kommer glas mm farande på bordet och ner i golvet

Om en person flyttar sig under gång så måste det kompenseras direkt

Likaså väldigt vindkänslig

Jag hade en 32.a en säsong och det fick räcka. Slutade med att jag avskydde båten pga att den var så rank

Kompisen lånade en 32.a några veckor i somras och han fick samma upplevelse och känsla som jag 

En bekant fick vatten i sin ena motor bara pga att de satt med "full soffa" och båten lutar såpass mycket. Rätt stabila gubbar men ändå...

Båten är väldigt smal i vattenlinjen vilket jag antar är orsaken till att den är så rank

Ska se om jag har några bilder

 

Ser du en Windy 32 i en gästhamn med folk ombord så lutar den garanterat :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du har fått bra beskrivningar redan.

Men en del detaljer kanske man notera, men inte låta avgöra köpet. Dieselspisar har dåligt rykte, funkar sällan som de skall. Men går att bytas ut, även om det är rätt så dyrt. Likaså trimplan som nämnts. Vidare kanske man vill ha ett bättre kylskåp, frächare batteribank och kanske modernare navigationelektronik, bara att belasta bankkontot och inhandla, det är sällan några direkta praktiska problem så långt.

 

Motorer däremot låter sig inte bytas ut så där i en hast precis, motorn är i allmänhet halva motorbåtens ekonomiska värde. Så det gäller att finna en båt med välservad motor, eller en äldre båt med nyligen utbytt motor.

 

Det jag tycker att man skall kolla noga på är hur det fungerar att vistas och bo i båten. Om du finner en mer bovänlig båt tenderar det till att bli fler övernattningar och längre turer.

Nu har jag själv fått en viss allergi mot ”solskensbåtar” sådana med många kvadratmeter kapellväv. Förvisso är vi i en period med global uppvärmning, som kanske ger oss ett medelhavsklimat även här... men regn och blåst blir vi nog inte utan.

 

Jag skulle nog rekommendera dig att titta på båtar i storleken 26-30 fot med mer ”tak”. Jag har tappat bort mig i Nimbus modellbeteckningar då modellrikedomen varit omfattande under de senaste 20 åren. Men likt Aquadoren finns det flera modeller som är mer ombonade ock kanske kan passa dig.

 

Om du vill ha en stabil båt som verkligen tåt att röra sig på både under gång och i hamn, där små barn, 90plussare och även fyrfota vänner om nu sådan finns i familjeflocken, kan röra sig säkert ombord skall du titta på hyttbåtar såsom Targa, Minor/Sargo och den jag tycker är vettigast av dessa; Nord Star. Nu hamnar vi ingen annan priskategori men får då i gengäld en väldigt användbar båttyp som man i princip kan vara ute i i alla väder. Själv har jag en udda sådan hyttbåt en Triton 29, den är rätt ovanlig.

Nackdelen med dessa hyttbåtar är att det nedsänkta och promenadvänliga däcket stjäl en del utrymme från från innerutrymmerna, men det är vanligt att kojer och stuvutrymmen går inunder hytten ända ut till bordläggningen.

 

Ovanligare båtar kan varandet fynd, kan vara billigare än båtar från mer etablerade tillverkare så som Windy, Aquador och Nimbus, för att nämna några, å andra sidan är ju andra- och tredjehandsvärdet också lägre.

 

Med risk att startades pseudodebatt om olika motorer och deras olika drivmedel, är jag lika allergisk mot bensin ombord som mot kapell att vistas under. Det skall var diesel i båtar av denna storlek, anser jag. Vi har en och annan aktiv eller delvis avsomnad diskussion om detta på annat håll här på Maringuiden, så vi kanske inte skall förstöra denna tråden med det.

 

Men börja med att kolla litet på olika nimbusar också!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga småbarn längre men när vi gick i samma tankar för ett par år sedan tittade vi också på AQ 26/27. Det som slår en är att den är rätt låg invändigt. Snyggt man opraktiskt .  Om du ändå är beredd att lägga så mycket pengar för en båt kan du titta på Marex 290 eller 300. Gärna en med förlängd badbrygga.
Grandezza 31 OC/DC är också trevliga båtar. 

Själv valde vi en Jeanneau 805 Leader, 2006, VP D4. Kostar hälften. Hyfsat rymlig för sin storlek. Har dörr till midkabinen, planar lätt, t o m utan trimplan, lätt att gå runt på och lägga till, förvaring av gummibåt eller cyklar i motorutrymme. 
Om du sedan får tag på en med teakkittet är den till och med snygg. ;)

 

C7A33A95-D7A7-42C4-BC2F-1DD1D494223C.jpeg

Redigerad av anuba
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej mbman,

Kul att du satsar på motorbåt och har familjen med dig.

Ta med familjen till en handlare och titta på några båtar.

Fundera på om inne-utrymmet är viktigt eller om det handlar om solskens-verksamhet - som för mig.

Dock håller jag med Georg_Ohm att plocka upp och ner ett kapell är slitsamt efter 10-20 gånger på några veckor.

Men jag tror inte du sitter med familjen inne i båten mer än när ni sover eller är på toa - så är det för mig. Då är det att maximera utomhusytan i båten => DayCruiser.

Dock är det säkrare för barnet med en Walk-Around båt med hög reling.

Aquador verkar ypperligt, flera sådana på min brygga - verkar toppen.

Under 400 sjömil per år så kan Diesel inte vara så viktigt, men med barn ombord är bensinens brandrisk tråkigt. När jag var 15 år var jag ute och körde med min lillasyster och båten började brinna (Ockelbo T14 med Merc50) nära bensintanken (kortslutning mellan kablar). Vi var utanför Kroatien och hade precis sett en val (större än båten) och några delfiner sidan om oss. Hade vi vågat hade vi hoppat i sjön. Turligt nog började bensinångorna runt tanken inte brinna innan kabeln brunnit av - brandsläckare visste vi inte vad det var.

En ny erfarenhet för mig är att ha köket ute - det tog tid för mig att förstå hur/varför detta är aktuellt. Men nu och med tidigare erfarenheter med fotogen och Spritkök så är det för mig självklart att köket är ute (i motorbåtar under 36 fot).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en Windy 32 Scirocco med kapell sedan 2017. Har 3 barn (3, 7, 10)

50+ övernattningar per år i alla tänkbara väder utom minusgrader/snö. Vill påstå att familjen samlat relativt stor erfarenhet av båten och vi är mycket nöjda.

 

Att båten skulle luta mer än andra båtar i storleksklassen som @Capitan påstår är trams och dumheter!

 

Har vid flera tillfällen suttit 12 pers i sittbrunn utan större problem med lutning. Skulle inte heller påstå att den kränger nämnvärt när vi rör oss ombord. Vi kör mente trimplansautomatik och båten har alltid rak behaglig gång utan knappande på trimplanen.

 

+/- 32 scirocco DC med 2x Kad44

+kvalitet

+fart och kraft, marsch över 30knop med full semesterpackning.

+aktersoffan, oslagbar i storleksklassen och det är här vi spenderar mest vaken tid ombord.

+öppen båt med kapell, mindre ljud under gång än HT och möjligt att öppna upp hela sittbrunnen.

+Dieselspis, ingen gasol ombord

+midkabinen, 1,6 m bred, välisolerad och mycket tyst!

+bra badbrygga

+Bra maskinrum

 

-kapell, lite jobb att sätta upp och ta ner. Blir  oftast kvar uppe vid kortare turer.

-dieselspis, mycket långsam. Vi har induktionshäll när vi ligger med Landström.

-midkabinen, lite lågt i tak, måste krypa in

-smala skarndäck

-något trångt nere runt pentry/toalett när flera personer rör sig där.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-22 vid 20:25 skrev Hellminator:

Har haft en Windy 32 Scirocco med kapell sedan 2017. Har 3 barn (3, 7, 10)

50+ övernattningar per år i alla tänkbara väder utom minusgrader/snö. Vill påstå att familjen samlat relativt stor erfarenhet av båten och vi är mycket nöjda.

 

Att båten skulle luta mer än andra båtar i storleksklassen som @Capitan påstår är trams och dumheter!

 

Har vid flera tillfällen suttit 12 pers i sittbrunn utan större problem med lutning. Skulle inte heller påstå att den kränger nämnvärt när vi rör oss ombord. Vi kör mente trimplansautomatik och båten har alltid rak behaglig gång utan knappande på trimplanen.

 

+/- 32 scirocco DC med 2x Kad44

+kvalitet

+fart och kraft, marsch över 30knop med full semesterpackning.

+aktersoffan, oslagbar i storleksklassen och det är här vi spenderar mest vaken tid ombord.

+öppen båt med kapell, mindre ljud under gång än HT och möjligt att öppna upp hela sittbrunnen.

+Dieselspis, ingen gasol ombord

+midkabinen, 1,6 m bred, välisolerad och mycket tyst!

+bra badbrygga

+Bra maskinrum

 

-kapell, lite jobb att sätta upp och ta ner. Blir  oftast kvar uppe vid kortare turer.

-dieselspis, mycket långsam. Vi har induktionshäll när vi ligger med Landström.

-midkabinen, lite lågt i tak, måste krypa in

-smala skarndäck

-något trångt nere runt pentry/toalett när flera personer rör sig där.

 

 

 

Absolut inget trams eller dumheter

Båten är till 100% mycket mer rank än andra fabrikat i jämförbar storlek vilket både jag och många andra upplevt/upplever

Skrovet är smalt nertill vilket är anledningen

Inte så konstigt att din båt går rakt och fint med trimplansautomatik...

 

Hur som så är det ganska enkelt för trådskaparen ifall Windy 32 är av intresse. Bara att testa och känna efter om han anser det vara ett lika stort problem som jag och vissa andra gör

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Capitan:

 

Absolut inget trams eller dumheter

Båten är till 100% mycket mer rank än andra fabrikat i jämförbar storlek vilket både jag och många andra upplevt/upplever

Skrovet är smalt nertill vilket är anledningen

Inte så konstigt att din båt går rakt och fint med trimplansautomatik...

 

Hur som så är det ganska enkelt för trådskaparen ifall Windy 32 är av intresse. Bara att testa och känna efter om han anser det vara ett lika stort problem som jag och vissa andra gör

Bottenvinkel är hög och bredden är inte i överkant. Det betalar sig i gången i sjön.

 

Men att symtomen skulle vara ens i närheten av det du beskriver är rent TRAMS. Jag har aldrig någonsin varit med om att glas eller tallrikar har rört sig på bordet när någon flyttat sig ombord. Över 200 övernattningar, ofta med gäster 5-12 vuxna i sittbrunnen. Som givetvis har rört sig för att gå på toa, titta till barnen osv.

 

En gång för två somrar sedan fick vi duka av frukosten. Vi gick över tjurpannan (Grebbestad) i 16m/s.


Kan du lista dessa båtar i jämförbar storlek som är så mycket stabilare så får ju TS bättre alternativ. För TS andra förslag med enkelmontage måste ju vara direkt farliga att vistas ombord på så som du beskriver 32 Scirocco med dubbelmontage?


33 Scirocco har ett utvecklat undervattenskrov med flackare bottenvinkel och borde därmed upplevas stabilare utan att 32 är problematiskt rank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Stort tack för alla bra synpunkter, kommentarer och idéer! 

 

Jag vet egentligen inte om jag blivit så mycket klokare avseende båtmodell, men man kan inte ha för mycket information inför dessa beslut. Nu fick jag även upp ögonen för Grandezza 31 OC som jag tycker ser mycket trevlig ut! Dessutom ligger den ju i samma prisklass som Windyn och Aquadoren, men har lite ytterligare saker jag gillar som det öppningsbara taket och kök både ute och inne! Ser onekligen prisvärd ut. 

 

Några ytterligare funderingar jag har: 

 

1. Hur svårt är det att hantera en båt i storleksklassen 30-33 fot? Vi är ju totala nybörjare med bara en säsong med vår DC i ryggen. Vi har lärt oss mycket denna säsong, men försöker undvika trånga hamnar osv för att inte hamna i alltför stressiga situationer. Är allting mycket knepigare med en större och tyngre båt?

 

2. Ni som har Windyn, går det att få med cyklar på den på något vettigt sätt tror ni? Vi var ute på Möja i somras och där hade det ju varit kanon att ha något transportmedel med sig. 

 

3. Är det full ståhöjd nere i Windyn för en normallång person? Precis som påpekades ovan tyckte jag att den låga takhöjden var lite irriterande i Aquador 27, så full ståhöjd är ett klart plus tänker jag. 

 

4. Vad tänker ni kring DC vs HT på dessa modeller? Jag är helt inne på HT för att ha det lite lättare när dåligt väder kommer och för att minimera hanteringen av kapell. Samtidigt är ju sikten lite sämre och vissa säger även att ljudvolymen är högre, vilket är negativa aspekter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att när man använder båten i alla väder, och börjar bli lite till åren som Georg_Ohm ,vill man ha HT/kabinbåt 😉.

Men för mig och min familj var det helt uteslutet när vi letade efter vår perfekta båtmodell. Vi använder endast båten i fint väder, och då vill man inte åka/köra under tak/inomhus. Man vill sitta och glassa i solen såklart. 

Och då ts vill vara ute 1-2 dagar i stöten så gissar jag att det kommer ske uteslutande i fint väder.  Alltså bör ts gå för en båt med stor öppen uteplats. Så tänker i alla fall jag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev mbman:

Hej alla!

 

Stort tack för alla bra synpunkter, kommentarer och idéer! 

 

Jag vet egentligen inte om jag blivit så mycket klokare avseende båtmodell, men man kan inte ha för mycket information inför dessa beslut. Nu fick jag även upp ögonen för Grandezza 31 OC som jag tycker ser mycket trevlig ut! Dessutom ligger den ju i samma prisklass som Windyn och Aquadoren, men har lite ytterligare saker jag gillar som det öppningsbara taket och kök både ute och inne! Ser onekligen prisvärd ut. 

 

Några ytterligare funderingar jag har: 

 

1. Hur svårt är det att hantera en båt i storleksklassen 30-33 fot? Vi är ju totala nybörjare med bara en säsong med vår DC i ryggen. Vi har lärt oss mycket denna säsong, men försöker undvika trånga hamnar osv för att inte hamna i alltför stressiga situationer. Är allting mycket knepigare med en större och tyngre båt?

 

2. Ni som har Windyn, går det att få med cyklar på den på något vettigt sätt tror ni? Vi var ute på Möja i somras och där hade det ju varit kanon att ha något transportmedel med sig. 

 

3. Är det full ståhöjd nere i Windyn för en normallång person? Precis som påpekades ovan tyckte jag att den låga takhöjden var lite irriterande i Aquador 27, så full ståhöjd är ett klart plus tänker jag. 

 

4. Vad tänker ni kring DC vs HT på dessa modeller? Jag är helt inne på HT för att ha det lite lättare när dåligt väder kommer och för att minimera hanteringen av kapell. Samtidigt är ju sikten lite sämre och vissa säger även att ljudvolymen är högre, vilket är negativa aspekter. 

Inga erfarenheter av grandezza men dubbla kök låter som slöseri med dyrbart utrymme. 

 

1. Vill minnas att oron över större båt var värre än hur det sedan faktiskt var att köra. Man lärde sig snabbt. större krafter inblandat och dessa skall behandlas med respekt.

 

2. Beror på batteriplaceringen. Bredvid babords motor är det tomt i vår båt och det borde gå att få in fällbara cyklar där men jag har inte provat. Badbryggan är ju ett alternativ om ni inte har dinge där.

 

3. jag är 190cm och behöver böja nacken något där nere, inget jätteproblem för mig, spenderar mest vaken tid i sittbrunnen.

 

4. Man kan låta kapell sitta uppe i dåligt väder men inte lyfta av HT när solen skiner. 

 

På vår båt minskar ljudet märkbart med kapell av, och då är ljudet redan lägre än HT med kapell på.Vindfånget är mindre utan kapell så den blir ”sportigare” under gång och påverkas mindre av vinden vid tilläggning.

 

Å andra sidan så är det helt klart lite mindre jobb och mer ombonad känsla med hytt/HT

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev mbman:

Hej alla!

 

Stort tack för alla bra synpunkter, kommentarer och idéer! 

 

Jag vet egentligen inte om jag blivit så mycket klokare avseende båtmodell, men man kan inte ha för mycket information inför dessa beslut. Nu fick jag även upp ögonen för Grandezza 31 OC som jag tycker ser mycket trevlig ut! Dessutom ligger den ju i samma prisklass som Windyn och Aquadoren, men har lite ytterligare saker jag gillar som det öppningsbara taket och kök både ute och inne! Ser onekligen prisvärd ut. 

 

Några ytterligare funderingar jag har: 

 

1. Hur svårt är det att hantera en båt i storleksklassen 30-33 fot? Vi är ju totala nybörjare med bara en säsong med vår DC i ryggen. Vi har lärt oss mycket denna säsong, men försöker undvika trånga hamnar osv för att inte hamna i alltför stressiga situationer. Är allting mycket knepigare med en större och tyngre båt?

 

2. Ni som har Windyn, går det att få med cyklar på den på något vettigt sätt tror ni? Vi var ute på Möja i somras och där hade det ju varit kanon att ha något transportmedel med sig. 

 

3. Är det full ståhöjd nere i Windyn för en normallång person? Precis som påpekades ovan tyckte jag att den låga takhöjden var lite irriterande i Aquador 27, så full ståhöjd är ett klart plus tänker jag. 

 

4. Vad tänker ni kring DC vs HT på dessa modeller? Jag är helt inne på HT för att ha det lite lättare när dåligt väder kommer och för att minimera hanteringen av kapell. Samtidigt är ju sikten lite sämre och vissa säger även att ljudvolymen är högre, vilket är negativa aspekter. 

1. Det beror på om man har 1 eller 2 motorer samt bogpropeller och akterpropeller.

Båtarna du funderar på är relativt höga (vindfång) för sin vikt, så vid sidovind är bogpropeller nödvändigt. Har man bara en motor hade jag rekommenderat akter-sidopropeller med.

Med 2 motorer med rak axel och bogpropeller är det riktigt enkelt att manövrera. Storleken och vikten gör det enklare - om man har mer än en propeller att jobba med.

 

2. Har ingen Windy, men de ser toppen ut - speciellt 32" Tornado.

Vi ha en motor och därmed gott om plats i maskinrummet (28" DC-båt) har alltid cyklar med. Men det är 3 års sedan de togs upp senast - de hamnar jag besökt har haft cyklar stående.

 

3. Ståhöjd nere innebär stor och hög båt. Jag föredrar att ha köket ute och då behövs ingen ståhöjd nere.

 

4. HT/Kabinbåt ska man ha om man kör ofta och i dåligt väder. 20-30 gånger per år och bara i fint väder - då är DC säkert ett bra val. 50-60 gånger per år så är HT/Kabinbåt ett bättre val.

Jag bor i hamnen och använder min DC-båt 40 ggr/per år. Att ta av/på kapellet är en belastning. Men jag går inte ner till båten vid dåligt väder så av 40 gånger är 38 i solsken. Ett tak över mig skulle inte kännas bra - faktiskt riktigt kass! Ljudproblematiken med HT är nog bara problem om man kör långt. Jag kör sällan mer än 30 minuter ( i över 25-30 knop). Att köra i trånga passager och i kanaler och hamnar känns mycket bättre om man kan resa sig och ha ögonkontakt med andra runt om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Hellminator:

Bottenvinkel är hög och bredden är inte i överkant. Det betalar sig i gången i sjön.

 

Men att symtomen skulle vara ens i närheten av det du beskriver är rent TRAMS. Jag har aldrig någonsin varit med om att glas eller tallrikar har rört sig på bordet när någon flyttat sig ombord. Över 200 övernattningar, ofta med gäster 5-12 vuxna i sittbrunnen. Som givetvis har rört sig för att gå på toa, titta till barnen osv.

 

En gång för två somrar sedan fick vi duka av frukosten. Vi gick över tjurpannan (Grebbestad) i 16m/s.


Kan du lista dessa båtar i jämförbar storlek som är så mycket stabilare så får ju TS bättre alternativ. För TS andra förslag med enkelmontage måste ju vara direkt farliga att vistas ombord på så som du beskriver 32 Scirocco med dubbelmontage?


33 Scirocco har ett utvecklat undervattenskrov med flackare bottenvinkel och borde därmed upplevas stabilare utan att 32 är problematiskt rank.

 

Ja det är inte alla som kan hantera kritik som gäller deras kära båt...

Du nämner

"det betalar sig i gången i sjön"...

"utan att 32 är problematisk rank" = bara rank?

 

VIll påstå att alla båtar i samma storlek/typ att jämföra med inte alls är rank på det viset en Windy 32 är

För att nämna några. Cranchi, Fairline, Sealine, Princess, Grandezza, Aquador, Nimbus, Sea Ray, Four Winns, Wellcraft, Regal, Chaparall mfl mfl

 

Det är ju inte så att jag sitter här och hittar på mina och andras upplevelser samt att en bekant fick vatten i en maskin just pga lutandet

Hittar jag på att båten är smal nertill också? Bara att ta fram tumstocken och mäta...

Sen är upplevelsen så klart individuell till varje person men för mig som ägt och upplevt väldigt mycket olika båtar så är den alltför rank när man vet hur andra båtar beter sig

Likaså för kompisen som under några veckor i somras lånade en likadan som var till salu

 

Hade tyvärr bara en bild som en kompis tog just för att Windyn lutade så mycket när vi var några personer på babord sida 

Syns lite dåligt men ändå tydligt när man jämför med båten bredvid

 

Varför skulle båt med enkelmontage vara direkt livsfarlig? Mycket konstigt påstående

 

På tal om trams som du nämner

Att ni åker runt med dukat bord utan problem förutom vid ett tillfälle 16m/s med öppet hav västerut är bra humor :)

thumbnail_IMG_2881.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Capitan:

 

Ja det är inte alla som kan hantera kritik som gäller deras kära båt...

Du nämner

"det betalar sig i gången i sjön"...

"utan att 32 är problematisk rank" = bara rank?

 

VIll påstå att alla båtar i samma storlek/typ att jämföra med inte alls är rank på det viset en Windy 32 är

För att nämna några. Cranchi, Fairline, Sealine, Princess, Grandezza, Aquador, Nimbus, Sea Ray, Four Winns, Wellcraft, Regal, Chaparall mfl mfl

 

Det är ju inte så att jag sitter här och hittar på mina och andras upplevelser samt att en bekant fick vatten i en maskin just pga lutandet

Hittar jag på att båten är smal nertill också? Bara att ta fram tumstocken och mäta...

 

Orkar inte bemöta allt ditt trams men kort.

 

specificera modell tack. Grandezza 31? Aquador 27?

 

vad din vän gjorde för fel för att få in vatten kan jag inte svara på. Inte normalt ansvarsfullt brukande iaf. Har suttit 12 vuxna i sittbrunn med full semesterpackning utan problem och redan det överskrider båtens klassning...

 

Med din erfarenhet borde du veta att båten lutar åt babord olastad. Alla sittplatser är mot styrbord så det är väl bra? Fyller man soffan med 10 vuxna så lutar den åt styrbord, det är ingen pråm. Den kommer inte kränga runt så att tallrikar går i durken om några av passagerarna flyttar på sig dock.

 

Det är ju du som påstår att redan 32 Scirocco med dubbelmontage är riskfyllt rank, då måste väl de smalare båtar med enkelmontage (som TS tar upp) vara direkt farliga enligt dig? Så det var väl mer dina ord.

 

åker självklart inte runt med dukat bord, det är enda tillfället jag kan minnas när vi tvingats hålla i porslinet till skillnad från din beskrivning att det krävs varje gång någon förflyttar sig ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstig diskussion om hur båten lutar i hamnen!

Båtens skrov påverkar inte lutningsvinkeln, bara vinkelhastigheten vid lastförskjutning.

Skrovets form påverkar självklart båten lutning under gång i sjö och vind.

 

Däremot beror lutningen i hamnen på om båten har en eller 2 motorer. Med bara en motor som givetvis sitter i centrumlinjen, så behövs mindre lastförskjutning för att ändra båten lutning - jämfört med en båt med 2 motorer och sin massa som är mer utbredd.

Bränsletanken kan spela en roll, som min monterad sida till sida (full bredd) i en tank. Förvisso med skvalp-plåtar, men vätskan flyttar sig givetvis sakat till den sida som det lutar mot.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Hellminator:

Orkar inte bemöta allt ditt trams men kort.

 

specificera modell tack. Grandezza 31? Aquador 27?

 

vad din vän gjorde för fel för att få in vatten kan jag inte svara på. Inte normalt ansvarsfullt brukande iaf. Har suttit 12 vuxna i sittbrunn med full semesterpackning utan problem och redan det överskrider båtens klassning...

 

Med din erfarenhet borde du veta att båten lutar åt babord olastad. Alla sittplatser är mot styrbord så det är väl bra? Fyller man soffan med 10 vuxna så lutar den åt styrbord, det är ingen pråm. Den kommer inte kränga runt så att tallrikar går i durken om några av passagerarna flyttar på sig dock.

 

Det är ju du som påstår att redan 32 Scirocco med dubbelmontage är riskfyllt rank, då måste väl de smalare båtar med enkelmontage (som TS tar upp) vara direkt farliga enligt dig? Så det var väl mer dina ord.

 

åker självklart inte runt med dukat bord, det är enda tillfället jag kan minnas när vi tvingats hålla i porslinet till skillnad från din beskrivning att det krävs varje gång någon förflyttar sig ombord.

 

Vet inte om jag ska ge upp... Är ju som att diskutera med ett barn och du klarar uppenbart inte kritik av din båt

Du är själv inne och nosar på det jag påstår men utan i klarspråk skriva det/erkänna det

Nu kom ju även "båten lutar åt babord olastad"

Varför skulle andra smalare båtar vara direkt farliga/mer rank?

Det är ju hur Windyn är byggd som är grundorsaken till något som enligt mig gör att jag inte tycker om båten/kan tänka mig att äga en. Att du sen väljer att kalla det för riskfyllt rank det får du stå för själv

Andra båtar/fabrikat inte har den tendens till att vilja luta problematiskt som Windy 32 så då är det väl ganska lönlöst att specificera modell men givetvis är det i storleken som trådskaparen söker som tex Grandezza 31 och Aquador 26-32

 

Min enda avsikt är att göra trådskaparen uppmärksam på en detalj/problem gällande en båt han är intresserad av då det kanske inte är så kul att efter köp upptäcka sånt här

Som alltid när det ska köpas båt, jämför jämför

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS, jag kom på en parameter man kanske inte tänker på när man går från mindre till bobåt. Vattentanken och storlek på VVB. Ligger man huvudsakligen i gästhamn med tillgång till bra vatten (finns gästhamnar jag inte tankar vatten i pga dålig kvalitet) är detta inget större problem men när vi ligger i naturhamn så är brist på vatten en av de parametrar som kan förkorta vistelsen.

 

Med dusch, toalett och kök så går det åt en del vatten och det är toppen att kunna skölja av sig på kvällen när man badat en hel dag.

 

Windy 32 har 190 liter tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska också lägga mig i lite. Absolut att trimplansautomatiken kom till sin sätt på w32 men jag upplevde heller aldrig några problem när man låg still trots ett gäääääääng folk i aktersoffan. 
 

eftersom det verkar finnas delade meningar om det är det nog klokt att åka och klämma och känna lite på en som ligger i sjön. 
 

 du kan ju även jämföra med nimbus 32 Ballista men den föll bort i mina ögon jämfört med windyn pga minimalt kök, ful påbyggd badbrygga samt otroligt trångt motorrum. I övrigt superfin :) 

 

bavaria, sealine, cranchi osv funkar säkert jättebra dom också. Dock får du hoppa ner ett par våningar kvalitetsmässigt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Hellminator:

TS, jag kom på en parameter man kanske inte tänker på när man går från mindre till bobåt. Vattentanken och storlek på VVB. Ligger man huvudsakligen i gästhamn med tillgång till bra vatten (finns gästhamnar jag inte tankar vatten i pga dålig kvalitet) är detta inget större problem men när vi ligger i naturhamn så är brist på vatten en av de parametrar som kan förkorta vistelsen.

 

Med dusch, toalett och kök så går det åt en del vatten och det är toppen att kunna skölja av sig på kvällen när man badat en hel dag.

 

Windy 32 har 190 liter tror jag.


Man skall nu inte låta hygienen bli lidande av snålhet med vatten, eller vattenbrist.

Nu har jag färskvatten 2 x 75 liter eller någonting sådant, varav den ena tanken skall bytas mot en 108 literstank. Men vi badar i havet, dubbeldusch och saltvattenstvål funkar bra, sedan tvättar man av håret med sötvatten. Har kallt och varmt färskvatten på akterdäck, sedan har vi en spolpump ombord för att i förtsta hand spola av däcket med havsvatten, men till denna pump finns även ett duschmunstycke.

 

Jag navigerar företrädesvis i Bohusläns och Västra Götalands farvatten, där finns det kommunalt dricksvatten av livsmedelskvalitet i nästan alla hamnar, ja det är väl bara på ett fåtal ställen i Norra Bohuslän som det saknas, Det tre (!) Kosteröarna samt Kalvö-Linda-Trossö. Så vid planerad färd till dessa gudsförgätna öar fylls båda tankarna samt flera dunkar och sparade PET-flaskor. Väseröarna har väl inget färskvatten heller? Det var ett bra tag sedan jag va4 där nu.

På Kosteröarna finns det brunnsvatten av varierade kvalitet, men ingen slang, så man får bära vattnet till båten i dunkar. Det tredje Kosterön, Ramsö, hade till för ett par år sedan en brunn med handpump, men den var borttagen förra säsongen.

 

Men även jag har observerat att en del båtar har små vatten och septiktankar, men stora bränsletankar. Det går liksom inte ihop i min hjärna. Ekvationen stämmer liksom inte.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men även jag har observerat att en del båtar har små vatten och septiktankar, men stora bränsletankar. Det går liksom inte ihop i min hjärna. Ekvationen stämmer liksom inte.

Det är tydlig trend jag har upptäckt när man som jag är lite ny med bobåt.
Jag trodde länge att om man köpte lite nyare båt så blev allt bättre.
När man läser Praktiskt Båtägandes begagnattester inser man att den bästa båten redan är byggd. ;) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev anuba:

Det är tydlig trend jag har upptäckt när man som jag är lite ny med bobåt.
Jag trodde länge att om man köpte lite nyare båt så blev allt bättre.
När man läser Praktiskt Båtägandes begagnattester inser man att den bästa båten redan är byggd. ;) 

Bästa båten är redan byggd, ja så är det säkert.

Man får leta bland de begagnade båtarna för att finna en bra bovänlig familjbåt som man kan vara ute i några veckor eller mer med.

I aug. 2015 köpte jag en för mina behov väldigt bra hyttbåt, en Triton 29. Det har 2 x 200 liter dieseltankar, hade en 42 liters septiktank och omkring 60 liter vattentank (jag skrev fel tidigare). Fyra bra kojplatser och gott om annat utrymme. Redan andra säsongen kom det in en extra vattentank och förra vintern byttes septiktanken ut mot en på 108 liter som jag skrev innan. Nu har jag beställt ytterligare en vattentank så får jag se hur och vilken jag byter ut.

 

Dessutom var batterikapaciteten inte tillräckligt stor för att kunna bo i båten en längre tid. Så den kompletterades med 280Ah förbrukningsbatterier som laddas av 200W solceller.

 

Trenderna nu ser ut att vara båtar man snabbt kommer ut till skärgårdskrogen med och sedan kommer snabbt hem igen på kvällen.

 

Det finns skärgårdskrogar även i Bohuslän, men dom är inte så många och dom som finns kan mestadels nås via landsväg på fastlandet, eller via bro/vägbank eller gul bilfärja.

 

Var och en är ju lycklig i sin tro, men den typen av båtliv eller skärgårdsliv är ingenting för mig eller min familj.

Och sommarhus på en ö i västerhavet där man får idka trädgårdsarbete varje dag och måla fasaderna nästan varje år, är mer som ett straffläger, jag vet!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...