Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
GTI

Värme segelbåt i sjön

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en HR 31 Monsun som ligger i sjön i vinter (köpte den förra sommaren) med tillgång till el i Limhamn (Malmö).

Googlat runt och snackat med båtkompis i saken. Rådet var att det inte är kylan utan framför allt fukten som måste hållas efter. 

Motorn (diesel) är vinterkonserverad + sjövattenintaget.

 

Kom fram till ett värmerör under motorn  på 60 W, ett i förpiken på samma effekt samt ett oljefyll element i ruffen på 1 kW. Värmerören ständigt på. Elementet är på en timer, 1/2 timma åt gången varje heltimma mellan ca kl 18 och 10.

 

En annan Monsunägare körde med 5 min varmfläkt / timme dygnet runt o sade det funkat bra. Han tog upp båten vartannat år och lät den ligga sjön däremellan. 

 

Dynor o annat löst på vinden. Torrbollar i ruff o förpik.

 

Kan ovanstående funka?

 

Funderade först på fläkt men backade framför allt på grund av att det kan bli för hett?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du värme i båten måste du ha tillräckligt öppet för att vädra ut den fuktigare varma luften annars kondenserar fukten bara på kallare ytor. Och är det såpass öppet har du knappast någon glädje av torrbollarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input!

 

Ruffluckan har galler så där kan luft strömma in och ventilen i förpiken är öppen - torrbollarna är kanske mest "moraliskt stöd :- ).

 

Sittbrunnen är täckt med en tarp spänd över en täckställning fram till doghouset och fritt blås på sidorna. 

 

(Masten iland pga el-jobb till lanterna mm.)

 

Tillbaka till grundfrågan - kan det fungera ändå?

 

 

PB060088.JPG

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har legat i sjön många år med liknande båt i Kalmar. Kör frostvakt i motorrum, pentry och toa. De är väl på 60W eller så. Men har även övervintrat helt utan ström, det funkade också men kräver lite mer dränering av sånt som innehåller vatten. Har beskrivit det i något tidigare inlägg som nog går att hitta.  

Det är för övrigt inte så fuktigt i absoluta tal som man tror på vintern. Däremot kondenserar den lilla fukt som finns i luften fort när temperaturen sjunker. Fukten har aldrig varit ett problem och har inte använt torrbollar etc. Om de ska funka behöver båten vara hermetiskt tillsluten - annars försöker du fukta av hela atmosfären och det blir jobbigt...Har både kört med dynor urplockade eller ombord, då välter jag upp dem så det inte blir fuktbryggor under. Om båten bara är hyfsat ventilerad så är det inga problem alls. 

Har också bott ombord i Medelhavet med värme på - då jäklar kondenserar det!

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Greip:

 Om de ska funka behöver båten vara hermetiskt tillsluten - annars försöker du fukta av hela atmosfären och det blir jobbigt...

Så är det ju naturligtvis inte riktigt eftersom samma resonemang då givetvis gäller även för värme i båten.

 

Båten behöver vara rimligt tätad både för att bli varm med värmeelement och för att hållas torr mha. avfuktning. Värme i en relativt öppen båt är bättre än ingen värme, men ny fuktig luft tillförs ju ständigt om det "blåser" genom båten.


Vi har de senaste åren avfuktare med elektrisk avfuktare ner till  ca.60 % RF på hösten och sedan hållit oss under 70 % hela vintern mha. två durkslag med sommarvägsalt. Allt som går att stänga har vi stängt (utom kulventiler) och en trasa tätar överkanten vid ruffluckan. Tillslutet ja, men inte hermetiskt tillslutet.

 

Jag har lagt in några diagram i andra trådar, bl.a. här.

Mögel mår dåligt under 70 % RF eller under 5°C.

El, elektronik och annat av metall mår bra med RF under 70 %.

 

Om TS kommer att klara sig från tex. mögel, korrosion och ärg beror ju på många faktorer. Givetvis är klimatet viktigt och det är ju som det är. Jag har ingen koll på just Limhamns normalklimat. Det man alltid bör göra är att städa ur båten noga så att det inte finns några godsaker för möglet att leva av. Om något ska oljas in så gör inte det nu. Olja är också mums för mögel. Det som kan oljas eller fettas in är motor mm och alla elanslutningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och en blir salig på sin tro. Jag har aldrig råkat ut för mögel i båten när den legat i sjön. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...