Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
skippeer

Hur täta taklucka mellan däck och alu ram?

Rekommendera Poster

Bakgrund

I september helgseglade vi och när vi låg tryggt förtöjda öppnade himmelens portar i flera timmar.
Plötsligt kände sambon en droppe i nacken och då såg vi att det kom från innertaket/takluckans träram.
Dagen efter spolade vi däcket runt takluckan, inte en droppe kom fram runt luckans insida.

 

En seglarkompis och jag bedömde det som att det läckte mellan däck och luckans ram.
Nu sitter luckan på en lite uppbyggd glasfiberram som även täcker sandwichen inne i båten.
Tog loss en skruv i sänder från luckan och fyllde i hålen med Sikaflex, i ett av hålen kände jag vatten när jag körde ned en skruvmejsel.

2 veckor senare var vi ute i regnväder och tyvärr var det inte tätt.

 

Omtätning steg 1 - ta loss takluckan

Det första jag gjorde när båten var inne i hallen var att försöka få av takluckan.
Luckorna är tätade enligt Lewmars rekommendation med silikon och jag trodde att det i princip skulle vara lätt att få av luckan så fort som de 18 skruven var borttagna, fel fel fel.

Varvet hade monterat luckan kloss an den uppbyggda glasfiberramen så jag kunde inte ens få in spetsen på en bladkniv.
image.png.a3a09c6500fd27e46a2027c9b58197c4.png

 

Sum tur var hade jag kollat på några YouTube filmer så med mig hade jag träkilar från byggmarknad, några av kilarna hade smala spetsar som jag kunde använda på insidan av alu ramen.

image.png.1ba46ace8d13243777cd4b324ee653c3.png

 

Träkilarna knackades in försiktig så att jag kunde få in bladkniv på utsidan och skära av tätningen. Sakta men säkert tog jag mig runt ramen, enda fadäsen var att jag nästan glömde 2 skruv som sitter under friktionsbromsen/hållaren till luckan.

 

Varför läckte det och hur skall jag täta bättre?

 

image.png.35e8ef1213ffe47a11de9dd1e44d2d70.png

Min observation är att takluckans aluminiumram mot däck är lite som en U-balk där varvet verkar ha tätat längs kanterna och vid borrhålen.
Eftersom silikonen inte höll tätt efter 18 år så vill jag göra om tätningen på ett bättre sätt.

Tätningsmedel blir tex Sika 291 eller Simson, limstyrkan bör vara låg.

 

Min stora fundering är hur tätningsfogen skall läggas.
Tätar man på kanterna och vid borrhållen och sedan drar åt skruven så att det inte finns kvar någon (väldigt lite i alla fall) tätmassa på rammens ytterkanter tror jag att man ber om problem.

Är lite inne på att göra i stort som varvet gjorde men den stora skillnaden är att oxå lägga en fet sträng i mitten (röd cirkel) av U-balken/ramen.

När jag sedan drar i skruven kommer den röda strängen att pressa ut/ihop men fortfarande vara kvar och inte som de gula strängarna på ramens kant som kommer att bli mycket tunna (igen).
image.png.cf947acdbe9ada1a857cc7ac29781326.png
Är det rätt tänkt eller skall jag göra på något annat sätt?

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är var bara att lossa ramen och täta om, eller vad tyckte youtube att du skulle göra?  Vid all tätning använder jag ett vulkande lim som är avsett för fordonsindustrin man limma ju numera stora konstruktioner tak mm på bilar, går även bra att skarva gummilister med eller limma glas direkt mot ram utan gummilist.   Får du inte väck ramen så dra bara en hålkäl snyggt runt ramen.    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hade varit nöjd med de inlägg jag läst/sett som film hade jag inte behövt fundera ytterligare . Tyvärr har jag inte funnit någon instruktion som jag tagit till mitt hjärta😒

 

2 principer är viktiga för takluckor:

  • de skall inte limmas med tex 3M 5200 eller Sikaflex 292 eftersom dessa är fantastiska limmer. En taklucka skall gå att ta loss tex för byte av lucka vid skada.
    (På förra båten bytte jag en taklucka pga en ofrivillig gipp där storskotet slet loss luckan från ramen, har för mig att det var en skumgummitätning med men finner inte fotona från det bytet.)
  • En fog måste ha en viss tjocklek för att kunna "fjädra" lite och samtidigt hålla tätt.
    Därför blev jag besviken på hur varvet monterat befintliga takluckorna, ramens kanter kloss an däcket vilket enligt min tolkning ger en dålig tätning och kanalen på U-ramen ej tätat.

 

Tyvärr är Lewmar lite luddiga för en som inte har Engelska med modersmjölken:
"...Re-check the frame on aperture and then apply bedding compound to the channel in lower frame.
Bedding compound must have good adhesive qualities (eg. silicone sealant), be a suitable grade for marine sealing applications, of 3mm minimum thickness and compressible to allow the lower frame to be pulled down in contact with the deck by the securing screws."


(Om man använder silikon är det viktigt att den inte innehåller ättika för alu gillar inte det, kanske är det så att marina silikoner inte innehåller ättika men det kvittar mig för jag skall inte använda silikon.)

 

Min tolkning av "channel in lower frame" är det som jag ritade i rött på skissen i mitt första inlägg. Hoppas att det är någon på MG som  är en hejare på att tolka engelska och förstår hur man skapar en bra tätning.

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byter du lucka ofta? Går de inte att skära loss på vanligt sätt med pianotråd som man gör med limmade bilrutor.  Du kanske kan få tips hos glasmästaren.  Ättiksbaserat eller silicone är väl ingen som använder, hör väl mest hemma hos snickare och badrum mm.  Hos glasmästare finns ett ej vulkande klet för luckor minns inte vad det heter men har någon tub liggande härdar aldrig, det jag använder för nästan allt är limtäta från wurth men finns flera märken av samma lim.     

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter luckor var 500 timme, blir ungefär vartannat år😄

Jag har fått av luckan och ville dela med mig hur andra kan göra det på samma sätt som jag.

Tätmassa undrar jag inte heller om. Inser att jag i fortsättningen inte skall dela med mig hur jag löst de olika momentan utan bara beröra exakt frågeställningen (blir inte mycket kunskapsdelning men det är kanske enklast....)

 

Min fråga/undran är var/hur tätfogen skall läggas eftersom varvet misslyckats och Lewmars instruktion är lite vag för mig.
 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok missförstod dig trodde det var en frågetråd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev skippeer:

Bakgrund

I september helgseglade vi och när vi låg tryggt förtöjda öppnade himmelens portar i flera timmar.
Plötsligt kände sambon en droppe i nacken och då såg vi att det kom från innertaket/takluckans träram.
Dagen efter spolade vi däcket runt takluckan, inte en droppe kom fram runt luckans insida.

 

En seglarkompis och jag bedömde det som att det läckte mellan däck och luckans ram.
Nu sitter luckan på en lite uppbyggd glasfiberram som även täcker sandwichen inne i båten.
Tog loss en skruv i sänder från luckan och fyllde i hålen med Sikaflex, i ett av hålen kände jag vatten när jag körde ned en skruvmejsel.

2 veckor senare var vi ute i regnväder och tyvärr var det inte tätt.

 

Omtätning steg 1 - ta loss takluckan

Det första jag gjorde när båten var inne i hallen var att försöka få av takluckan.
Luckorna är tätade enligt Lewmars rekommendation med silikon och jag trodde att det i princip skulle vara lätt att få av luckan så fort som de 18 skruven var borttagna, fel fel fel.

Varvet hade monterat luckan kloss an den uppbyggda glasfiberramen så jag kunde inte ens få in spetsen på en bladkniv.
image.png.a3a09c6500fd27e46a2027c9b58197c4.png

 

Sum tur var hade jag kollat på några YouTube filmer så med mig hade jag träkilar från byggmarknad, några av kilarna hade smala spetsar som jag kunde använda på insidan av alu ramen.

image.png.1ba46ace8d13243777cd4b324ee653c3.png

 

Träkilarna knackades in försiktig så att jag kunde få in bladkniv på utsidan och skära av tätningen. Sakta men säkert tog jag mig runt ramen, enda fadäsen var att jag nästan glömde 2 skruv som sitter under friktionsbromsen/hållaren till luckan.

 

Varför läckte det och hur skall jag täta bättre?

 

image.png.35e8ef1213ffe47a11de9dd1e44d2d70.png

Min observation är att takluckans aluminiumram mot däck är lite som en U-balk där varvet verkar ha tätat längs kanterna och vid borrhålen.
Eftersom silikonen inte höll tätt efter 18 år så vill jag göra om tätningen på ett bättre sätt.

Tätningsmedel blir tex Sika 291 eller Simson, limstyrkan bör vara låg.

 

Min stora fundering är hur tätningsfogen skall läggas.
Tätar man på kanterna och vid borrhållen och sedan drar åt skruven så att det inte finns kvar någon (väldigt lite i alla fall) tätmassa på rammens ytterkanter tror jag att man ber om problem.

Är lite inne på att göra i stort som varvet gjorde men den stora skillnaden är att oxå lägga en fet sträng i mitten (röd cirkel) av U-balken/ramen.

När jag sedan drar i skruven kommer den röda strängen att pressa ut/ihop men fortfarande vara kvar och inte som de gula strängarna på ramens kant som kommer att bli mycket tunna (igen).
image.png.cf947acdbe9ada1a857cc7ac29781326.png
Är det rätt tänkt eller skall jag göra på något annat sätt?

 

Jag hade som du tänkt men inte skruvat skruvarna helt utan låtit sikan härdat och dragit det det sista efter härdningen. drar man skruvarna direkt så trycks ju sikan bort

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...