Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
GUPE10

Vikt Båt + Motor

Rekommendera Poster

Hej allihop ! 
Står inför ett nytt bil köp så vill därför höra vad min båt + motor kan tänkas väga för att kunna dra den. Har en Askeladden 440 + Johnson 50 hk 4-takt från 2002. Någon som vet vad detta kan väga ungefär ? Trailerna är en Tk trailer BT650. 
 

Tack på förhand! 
Mvh Gustav 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om trailern är en BT 650 så är max totalvikt 650 kg. Utgå från den siffran så är du safe.

Annars måste du byta trailer också om båt+motor väger mer än 470 kg vilket låter osannolikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kane:

Om trailern är en BT 650 så är max totalvikt 650 kg. Utgå från den siffran så är du safe.

Annars måste du byta trailer också om båt+motor väger mer än 470 kg vilket låter osannolikt.

Okey, för söker jag på reggnummer både på bilen och båttrilern på transportstyrelsens hemsida så får jag fram att jag Max får lasta 330kg på släpvagnen. Båttrailern får jag maxlasta med 480. Just därför jag vill veta hur mycket ”allt” väger :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för bil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle uppskatta vikten till max 400 kg, så det borde inte vara några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Kane:

Vad är det för bil?

Det är en V70 från 1999

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå, väldig låg tillåten dragvikt för obromsat på den, bara 500 kg. Du får åka och väga trailern med båt på för att vara säker. Men nog borde båt+motor väga <330 kg.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Freez:

Jag skulle uppskatta vikten till max 400 kg, så det borde inte vara några problem.

Okey, dock får jag bara dra 380 med den ”nya” bilen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Freez:

Vad jag kan googla mig till får du dra 500 kg obromsat. https://www.car.info/sv-se/volvo/v70/v70-1999-181961/specs

Okey, för söker jag på båtrailern och bilens registreringsnummer så står det att båtrilern får Max lastas med 380kg

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obromsad vagns totalvikt= bilens halva tjänstevikt. Skall vara ok om inte reglerna ändrats nyligen.

 

Bil med tjänstevikt 1300 kg = totalvikt vagn 650.

Bil 1500 kg vagn 750kg.

Sen är det stopp för obromsat.

Nu pratar vi 80 kärra.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Jorgen01:

Obromsad vagns totalvikt= bilens halva tjänstevikt. Skall vara ok om inte reglerna ändrats nyligen.

I det här fallet är det V70's typning som ställer till det. Den är bara typad för 500 kg obromsat släp av någon anledning.

(750 kg är max för obromsat 80-släp oberoende av bil.)

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev GUPE10:

Okey, men är det lungt att dra båten då ?

Ja, fullt lagligt med den trailern om båten väger <320 kg. Om den skulle väga mer är nog risken dock liten att bli kollad då det är relativt litet ekipage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men vill ändå vara på den säkra sidan liksom. Får hoppas farbror blå håller sig undan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kane:

750 kg är max för obromsat 80-släp oberoende av bil.)

Nix pix

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högsta tillåtna hastighet för bromsad släpvagn är 80 km/h. Obromsad släpvagn får köras i högst 80 km/h om släpvagnens totalvikt inte överstiger bilens halva tjänstevikt, eller om släpvagnen är olastad och dess tjänstevikt inte överstiger bilens halva tjänstevikt.

 

Släpvagn – Wikipedia

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kane:

- - -

750 kg är max för obromsat 80-släp oberoende av bil

 

20 minuter sedan skrev Jorgen01:

Nix pix

Jo, det är helt korrekt som Kane skriver.

 

"80 km/tim är högsta tillåtna hastighet med en obromsad släpvagn, vars totalvikt (eller tjänstevikt när vagnen inte är lastad) inte överstiger halva dragfordonets tjänstevikt, dock högst 750 kg."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oberoende av bil, vad står det någonstans annat i Kanes text?

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Oberoende av bil, vad står det någonstans annat i Kanes text?

Transportstyrelsens fakta är lite svårfunnen. Man får leta lite o verkligen läsa i den guide Kane kopierade.

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/korkort/tran-090_korkortsbestammelser_personbil_lattlastbil.pdf

 

NTF skriver lite tydligare på sin hemsida:

 

Högsta hastighet med obromsad släpvagn

Vad är högst tillåtna hastighet med obromsad släpvagn?

40 km/tim är högsta tillåtna hastighet med en obromsad släpvagn, vars totalvikt (eller tjänstevikt om vagnen inte är lastad) överstiger halva dragfordonets tjänstevikt.
80 km/tim är högsta tillåtna hastighet med en obromsad släpvagn, vars totalvikt (eller tjänstevikt när vagnen inte är lastad) inte överstiger halva dragfordonets tjänstevikt, dock högst 750 kg.

 

https://ntf.se/fragor-och-svar/trafikmiljo/hastighet/hogsta-hastighet-med-obromsad-slapvagn/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Lintott:

80 km/tim är högsta tillåtna hastighet med en obromsad släpvagn, vars totalvikt (eller tjänstevikt när vagnen inte är lastad) inte överstiger halva dragfordonets tjänstevikt, dock högst 750 kg.

Nu börjar det likna det jag försöker förklara. Sen utgick jag ifrån att trådskaparen menar 80 vagn. Och givetvis får inte bilens dragvikt överskridas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ger mig fan på att Carinfo har fel i sina uppgifter.

Jag skulle gärna vilja se mig överbevisad i den frågan om 500 kg obromsat 80 släp på en V70.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara säga att detta är sjukt rörigt! Men jag kan gå efter att jag får dra halva bilens tjänstevikt som Max ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev GUPE10:

Måste bara säga att detta är sjukt rörigt! Men jag kan gå efter att jag får dra halva bilens tjänstevikt som Max ? 

Men varför förlita sig på uppgifter från andrahandssajter - gå in på Transportstyrelsen och knappa in ditt reg. nr och se vad som gäller för just din bil/ditt exemplar när det gäller släpvagnsvikt. Grundregeln som visats ovan stämmer och är rätt, men det är inte sällan det finns undantag på olika bilindivider.

 

Inom samma bilmodell kan det även vara saker som alltifrån någon extrautrustning som gjort bilen tyngre, olika bromssystem till olika motorer som kan ha orsakat att man lagt in begränsningar i samband med bilens registreringsbesiktning. Ofta inte helt begripliga. Har sett nerklassning på obromsat släp från "grundregeln" med motiveringen att bilen "inte har så stora marginaler på sitt egna bromssystem" eller nå't i den stilen.

 

Hade t ex en rätt ny Audi A6 med originalkrok som ändå bara fick dra 1400kg (!), trots även 200hk under huven. Förstod aldrig varför, frugans lilla A3:a får t ex dra 1600 och min motorsvagare föregångare fick dra 1900. Min nuvarande bil (med samma motorstyrka) får f.ö. dra 2200kg trots att den är tyngre och "mindre" effekt blir kvar att dra släp med....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev GUPE10:

Måste bara säga att detta är sjukt rörigt! Men jag kan gå efter att jag får dra halva bilens tjänstevikt som Max ? 

Nej! Kolla ditt regbevis. Eller skriv in ditt regnummer på Transportstyrelsens hemsida så får du svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På transportstyrelsens hemsida står den Max släpvagnsvikt obromsad 500kg. Då innefattar det båttrailern + båt ? Vad allt väger tillsammans ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Ger mig fan på att Carinfo har fel i sina uppgifter.

Jag skulle gärna vilja se mig överbevisad i den frågan om 500 kg obromsat 80 släp på en V70.

Vem har blandat in Carinfo? Ring till Transportstyrelsen!

 

Här är uppgifter på en random V70 (2.5T, 1998) vars regnummer plockat nyss från Blocket, HRU 76x.

image.png.d9b48e0d8b9822571476f21c6cace86d.png

 

image.png.6ffa99d54d1163d7fc1e2bb8dda8ca14.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...