Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
GustafRidderstrom

Paragon v-drive? Modell och inkoppling

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar om någon har kolla på vad detta är för något? Min gissning är att det är en Paragon av något slag men kan inte hitta modellnamn/nummer. Den sitter ihop med en Perkins H6.354 i mitt stålbåts projekt Era (@restorera på instagram) och ingenting är inkopplat. Så skulle behöva lite goda råd kring vad och hur den behöver kopplas till för att fungera. Olja? Vatten för kylning? Hur fungerar den helt enkelt?


Tack på förhand!

362A88DF-EA1F-4C39-9EA1-D3D13EED124D.jpeg

3B3777E0-1436-4EFE-A39B-CDDE40121D9A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://everythingaboutboats.org/paragon/ 

 

Verkar vara ett Paragon som du är inne på . 
Paragons backslag brukar ha en ”rak” olja o klara sej utan kylning  om jag inte missminner mej .

V- drive ( vinkelväxeln) kan ev behöva kylning , har aldrig sett något i verkligheten . 

Är visst väldigt noga med korrekt oljemängd i backslaget .

 

http://www.maritimusboote.de/Paragon-V-Drive-9144-PV32L-Z-7868-no-146-Seal-Output-12762-and-no-148-O-Ring-Output-12783/en 

 

Länk till reservdelar , 

Paragon som tillverkare finns inte kvar men delar går att få tag i .dock för det mesta i Usa.

lycka till med projektet

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Paragon V-drive i min båt. Minns inte så här på raken vilken modell den är. Kan kolla behändigt dock, motorn med backslaget är urlyft för tillfället och står i garaget. Mitt har en oljekylare. Kan ta en bild på var den är inkpplad. Kan vara att den inte behövs i alla motorkombinationer. Har för mig att de här brukar vara godkända för rätt höga effekter men maxvarvtalet brukar ligga på under 5000 rpm.

 

Jag kör med automatlådeolja i min, den har ju liknande lameller som finns i bilars automatlådor.

 

De delar jag behövt till mitt backlag, packboxar har varit i standardstorlekar men i tumsstorlekar. De flesta som säljer lager och hydraulikdelar brukar ha de här packboxarna i lager.
Lagren verkar också vara i standard tumsstorlekar och finns att få tag på enkelt. Packningar gick att få tag på när jag hade min isärplockad men jag knackade mina själv, gick snabbare än att beställa från USA...

Man har med andra ord inga större problem med att få tag i delar om man inte behöver lameller eller kuggdrev, då blir det att beställa från USA

 

Jag är rätt nöjd med mitt backslag. Hydrauliska backslag växlar mjukt och utan smällar som man ibland hör från mekaniska backlsag. Sedan jag bytte packboxarna på axeln mot motorn och propelleraxeln har oljan hållit sig där den skall.
Viktigaste av allt är att ha koll på oljenivån. Blir den för låg gäller det att få tag på nya lameller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Min ser ut att tillhöra PMV-serien om jag jämför med bilder jag hittat.

 

Fick även svar på mail från Rodahl Marin som verkar duktiga på detta att den behöver en oljekylare typ Bowman DC120 eller EC80 så det blir nog att införskaffa en sådan när jag vet att motorn går som den ska. 
 

Bra att veta ang. packboxarna och packningarna Faderullan! Du får gärna skicka bilder på hur din är inkopplad!


Hur kollar ni oljenivån på dessa? Håller ni även koll på oljetryck och oljetemp med mätare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här backslaget är enligt skylten av modell PLV150. Det är kopplat till en Volvo B20 som är sammansatt till ungefär en AQ 110 - 130 'ish.

 

De rättslärda säger att oljekylaren skall monteras lägre än backslagets max oljenivå så den här kylaren sitter en aning fel. Man kan tänka sig att det blir svårt att få rätt oljenivå i backslaget om oljan rinner ner ur kylaren när motorn stannat.

 

Motor och backslag är för tillfället urmonterade för lite uppiffning så jag kanske åtgärdar oljekylarens placering på samma gång. På nedre bilden syns var oljestickan skall sitta. Oljestickan har bara ett märke, jag antar att nivån skall vara över det märket. Mellan oljestickan och slanganslutningen sitter en luftningshatt, har för mig att det är via den man skall fylla på olja men har inte lyckats pilla loss locket så jag har en liten tratt som passar i oljestickans hål för det.

 

Främre delen av backslaget, (den med riktningsreglaget och slanganslutningarna som i båtar med V-drive blir bakre.. :-)  )  närmast motorn är den samma som vanliga backslag utan V-driven. Reduktionsväxeln sitter i V-driven. På "raka" backslag av samma tillverkare sitter en reduktionsväxel där den här kopplingen har sin V-drive. Det medför att samma delar sitter i V-drivebackslag som i i de med rak propellerutgång.

 

Velvet Drive / Borg Warner har snarlika backslag. De är lite lättare att få tag på delar till.

paragon2.JPG.d526531ca43ea25e2af3fae71d213940.JPGparagon3.JPG.4878a51017e4fcf8bbbab46544deeb57.JPG

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...