Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Perfekt botten

Rekommendera Poster

Idag har jag börjat skrapa bort bottenfärg. Båtens botten är tyvärr inte så perfekt som jag föreställt mig. Den är behandlad med epoxi troligen gelshield för drygt 10 år sedan men tyvärr verkar den ha fått små blåsor under som nu går sönder när jag skrapar.

 

Planen är att ta bort all gammal polerande bottenfärg, slipa lite och sedan rolla gelshield epoxi och avsluta med trilux.

 

 

Hur mycket gelshield behöver jag? Tänkte egentligen bara bättra men nu med blåsorna så kanske jag ska lägga rekommenderade 4-6 skikt. Enligt bladet har en liter ca 8m2 sträckförmåga. Är det per lager eller för rekommenderade antal lager?

 

Finns det något speciellt spackel som rekommenderas för blåsorna och rostojämnheter på kölen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blåsig Gelshield låter som om det är fukt någonstans innanför den. Då måste du ju torka ut båten innan du lägger på ny Gelshield, och för att torka... tja, då måste väl all gammal Gelshield bort?

 

Jag hade nog börjat med ett samtal till International. 
 

8 m2 för en liter; det är per lager. 

Spackla rost är poänglöst. Du behöver göra kölen rostfri, annars ser det likadant ut när du tar upp nästa höst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här... 

Blåsor som öppnas på hösten.

Finns vätska i varje blåsa, som luktar typ ingefära. 

 

Gelcoaten ska bort någon höst. Det är fukt i den. 

Torka höst till tidig sommar. 

Spacklar sen det värsta. Är ju ingen tävlingsbåt. 

 

Därefter epoxi efter ett program. 

 

Googla Gelcoat peeler. 

 

Finns att hyra i t ex Kristinehamn. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag har inte hur mycket tid som helst och det är inte extremt mycket blåsor. Jag kommer inte att ta bort mer än bottenfärgen.. 

 

Jag har dessutom lite misstankar om att fukten kan komma inifrån.

 

Men om jag vill stryka på gelshield behöver jag alltså köpa en 2,5 liters burk. Kör väl så många lager det räcker till..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Dava:

Men om jag vill stryka på gelshield behöver jag alltså köpa en 2,5 liters burk. Kör väl så många lager det räcker till..

Blåsor skapas genom halvgenomsläppliga membran. Ett tätt membran får du med 4-6 lager. Kör du ”så många lager det räcker till” och det är färre än 4-6 lager skapar du ett halvgenomsläppligt membran. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ska satsa på att köra 4-6 lager där blåsorna är då.. botten ser i stort sett bra ut. Det är en del blåsor under fören ett par dm framför kölen ganska koncentrerat kring ett område.. Kan de ha uppkommit pga någon skada?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Dava:

Kanske ska satsa på att köra 4-6 lager där blåsorna är då.. botten ser i stort sett bra ut. Det är en del blåsor under fören ett par dm framför kölen ganska koncentrerat kring ett område.. Kan de ha uppkommit pga någon skada?

Det kan absolut vara en skada. 
Jag hade nog lagt tid på att slipa bort gelshield på det området samt någon decimeter till nu på hösten och undersöka orsaken samt låta torka. 
Måla i vår sedan. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

... verkar den ha fått små blåsor under som nu går sönder när jag skrapar.

Är det vätska i blåsorna?

Vad luktar vätskan i blåsorna?

Vad är det för färg på vätskan?

Brunaktig vätska som luktar lite som ättika = plastpest.

 

Är det plastpest tycker inte jag du ska lägga möda på att göra något åt botten utan att åtgärda plastpesten, det blir ogjort arbete.

 

Ett slarvarbete blir bäst om man slarvar med allt och då skulle jag bara spackla i blåsorna och lägga på ett lager grundfärg, inget mera. Att epoxibehandlad en redan epoxibehandlad båt som ändå fått plastpest utan att åtgärda plastpesten verkar helt bortkastat i mina ögon. 

 

 

2 timmar sedan skrev Dava:

Finns det något speciellt spackel som rekommenderas för blåsorna och rostojämnheter på kölen?

Rost på stål går inte att "spackla bort".

Det finns epoxiprodukter (tex. Brunox) som använder rosten i reaktionen och dessa funkar rätt bra.

Skrapa bort så mycket rost du kan och lägg sedan på någon sådan epoxi.

Därefter epoxispackel. Om du behöver fylla ut håligheter, vet inte hur djup rost du har.

 

Blåsorna kan du också spackla med epoxispackel, men se till att de är rena och torra inuti innan du spacklar.

 

Troligen inte de svar du önskade att få, men...

 

Tillägg

Såg nu att det är ett begränsat område med blåsor. Då skulle jag lägga tid på det området som Peter_K beskriver.

 

Om resten av botten är epoxibehandlad blir inget bättre av att lägga ännu flera lager epoxi. Lite som att en limskarv inte blir dubbelt så stark bara för att man tar dubbelt så mycket lim.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke med att lägga på extra epoxi är för att få trilux att fästa och för att få lite extra skydd om nu båten löper risk för plastpest. Men det är förhoppningsvis så att det är en skada från en kollision med något i vattnet som orsakat bubblorna. 

 

Vätskan i blåsorna är mjölkvit och luktar svagt av ättika. Blåsorna som är ett tiotal till antalet är mellan en halv till en cm i diameter och när man skrapar av dem så ser man in till glasfibret alltså genom gelcoaten, kan försöka ta en bild om jag åker förbi båten imorgon innan stormen. 

 

 

Har en hel del kvar att skrapa. På kölen är det egentligen mest en stor rostig grop i skarven mellan köl och skrov som behöver fyllas ut. Precis som på skrovet fanns där en eller två bubblor i epoxin som jag skrapade sönder och som blottade bart (orostat) järn. Det borde kanske åtgärdas snarast för att inte skapa en angreppspunkt för vidare rostangrepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-18 vid 22:20 skrev Dava:

Min tanke med att lägga på extra epoxi är för att få trilux att fästa och för att få lite extra skydd om nu båten löper risk för plastpest. Men det är förhoppningsvis så att det är en skada från en kollision med något i vattnet som orsakat bubblorna. 

 

Vätskan i blåsorna är mjölkvit och luktar svagt av ättika. Blåsorna som är ett tiotal till antalet är mellan en halv till en cm i diameter och när man skrapar av dem så ser man in till glasfibret alltså genom gelcoaten, kan försöka ta en bild om jag åker förbi båten imorgon innan stormen. 

 

 

Har en hel del kvar att skrapa. På kölen är det egentligen mest en stor rostig grop i skarven mellan köl och skrov som behöver fyllas ut. Precis som på skrovet fanns där en eller två bubblor i epoxin som jag skrapade sönder och som blottade bart (orostat) järn. Det borde kanske åtgärdas snarast för att inte skapa en angreppspunkt för vidare rostangrepp.

Det låter tyvärr som plastpest. 

https://www.jotun.com/se/se/b2c/how-to/boats/detect-and-treat-hull-affected-by-osmosis.aspx 

 

"Det är inte alltid lätt att upptäcka plastpest. Det uppdagas som regel inte förrän det uppstått blåsor. Osmotiska blåsor innehåller ofta en brunaktig vätska som luktar ättika. Om blåsorna är torra och hårda beror det oftast på att luft och lösningsmedel har blivit instängt under målningsarbetet. Dessa blåsor skadar inte glasfibern. "

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skrapa bort blåsorna, låt dem torka lite , lägg i epoxi spackel . Sen måla några lager med ny gelshield

Är det såpass få blåsor är det lätt att fixa till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...