Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skeppskatten1

Någon som kör kinavärmare på HVO?

Rekommendera Poster

Sista tankningen innan båten skulle upp blev det HVO då jag tänkte det var bättre över vintern. Sista turerna med HVO ville inte kinavärmaren starta.  

Nu har jag tagit ur den och felsökt i garaget. 

HVO tänder inte utan bara ryker och oförbränt bränsle rinner ut i avgasröret 

I morgon ska jag köpa annan diesel och prova .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Skeppskatten1:

- - -

HVO tänder inte utan bara ryker och oförbränt bränsle rinner ut i avgasröret 

I morgon ska jag köpa annan diesel och prova .

Värmare som ryker utan att tända beror ofta på att glödstiftet inte blir tillräckligt varmt.

Kolla batterispänning, kabelanslutningar, kabeldimension, anslutningar inne i värmaren fram till glödstiftet innan du börjar felsöka bränslekvalitet.

 

Om du kommer år så försök mäta spänningen vid glödstiftet (eller så när du kan) under startförsök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis köpte en kinavärmare och försöker starta den i garaget med hvo.

Ofta går den inte igång med felkod e10.

Några gånger startar den med stannar med felkod e8.

I går kollade jag över alla anslutningar, ökade effekten på glödstiftet och ökade bränslemängden.

Då startade den och gick snyggt i 15 minuter innan jag stängde av.

I kväll blir det nytt startförsök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha . Så det går att ändra effekt på glödstiftet  och bränslemängd? 

Jag har tyvärr ingen manual till denna då den satt i båten när vi köpte den . 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om värmaren matas av förbrukarbatteriet och detta börjar bli åldrat så minskar inte bara dess kapacitet, utan dess inre motstånd ökar också. 

Framåt hösten så ger dessutom solceller mindre laddning, och batteriet blir då ofta mindre laddat i genomsnitt.
Startströmmen för en dieselvärmare är ofta 10-15 Ampere, och detta är större än de flesta andra förbrukares, och då blir spänningen ut från batteriet vid denna belastning lägre.

Ligger spänningen på förbrukarbatteriet under c:a 11.5 volt medan glödstiftet värmer och man har för klena matningsledare så startar inte värmaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minutes ago, Skeppskatten1 said:

Aha . Så det går att ändra effekt på glödstiftet  och bränslemängd? 

Jag har tyvärr ingen manual till denna då den satt i båten när vi köpte den . 

 

Jag har digital kontrollpanel och inte bara ratt. Hur ser din ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmaren är kopplad direkt på batteri i garage och har laddare ansluten .  Spänningen är följaktligen inte problemet . 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte samma som min men nästan. I min instruktion finns det beskrivet även för din. 

Jag fixar bilder på instruktionen i kväll....

Det du kan behöva är ett lösenord för menyn. Mitt var 9009 och googlade jag fram.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen så bra! .

Finns tydligen ett litet nät där tändaren går ner som kan bli smutsigt och ge upphov till problem.  Ska kolla i kväll . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Skeppskatten1:

8.4 v vid glödstiftet.  

Nu tände den . Men ryker duktigt 

Om du har 8,4 volt på glödstiftet så får du mäta spänningen även fram till anslutningarna på värmaren. Gissningsvis är den för låg där (batteriet åldrat och/eller dåligt laddat) .

Att ha en laddare ansluten hjälper om laddaren har bortåt 10 Amp max laddström eller mer. En på typ 4 Ampere orkar inte att hålla uppe spänningen då glödstiftet körs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HVO brinner renare än vanlig diesel så med värmare som har en fotocell som övervakar lågan kan denna ha svårt att se den. Resultatet blir att värmaren stänger av då den tror lågan slocknat. Vet inte om Kina värmare har fotocell...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo just det. En lösning på att fotocellen inte ser lågan är att öka mängden bränsle. Nu ser fotocellen lågan men avgastemperaturen blir mycket högre. Jag har sett värmare där delar av metallen i värmaren smält då man kört på för fet blandning. Detta var dock inga Kina värmare i båtar men principen är den samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eberspächer D2

 

Har ingen likspänning på glödstiftet! 

Lägger man 12 V på detta, för att t ex testa, så brinner det upp! 

Stiftet är gjort för att klara runt 8 V likspänning. 

 

Stiftet drivs av typ fyrkantvåg, där pulskvoten varieras beroende på temperatur mm. Man mäter strömmen genom stiftet, på sätt och vis resistansen, som är beroende av glödspiralens temperatur.  Kyls stiftet av för mycket oförbrännt bränsle hud start, så ökas totala strömmen o s v (pulskvoten ändras). 

Har kollat med oscilloskope, att det är så. 

 

De krångel jag haft, har berott på igenkoksat glödnät, som sitter i själva hålet runt glödstiftet. 

Värmaren ryker om det är mycket koks. 

Dessutom är det ett litet lufthål genom väggen, mitt för nätet, detta måste vara öppet. 

Finns servicesats, med monteringsverktyg. Ett litet Mickel att få ur det gamla nätet. 

Kan beskriva hur man gör. 

 

Men helt klart, ska strömförsörjingen till värmaren vara perfekt. Minsta lilla oxid i säkringshållar, vid kabelskor o s v, ger spänningsfall. 

Jag brukar mäta spänngen invid värmaren, genom att sticka synålar genom kabelisoleringen för att kunna mäta den verkliga spänningen. 

Att mäta batteri spänningen är inte det samma. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-18 vid 12:03 skrev UrbanPersson:

Tack så mycket för bilderna. 

Fick hem en ny kinavärmare på 5kw igår. 

Startade på en gång på HVO och funkar felfritt. 

Beställt nya filter till den gamla som strular och får se om det blir bättre . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sticker ned en smal instrumentmejsel (flat) mellan utsidan av nätet och godset i hålet, där nätet sitter. 

Då blir det en bula innåt på nätet. 

En gång använde jag en av mors virkkrokar, en annan gång en elektroniktång, typ böjtång och fiskade upp nätet. 

Kolla vart skarven på nätet är orienterat. 

Detta för att inte skarven på nya nätet ska hamna mitt för lufthålet i sidan. 

Passa på att rensa hålet. 

 

Med nätet följer ett monteringsverktyg, som gör att det hamnar på rätt djup, samt att det inte trycks ihop vid montering. 

 

Slitsade en 10 mm långhylsa, med vinkelslip, nästan hela vägen för att kunna trä ut kabeln till stiftet i slitsen. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-11-17 vid 21:04 skrev Skeppskatten1:

8.4 v vid glödstiftet.  

Nu tände den . Men ryker duktigt 

OBS. 

 

Detta är inte likspänning, utan växelspänning, typ variabel rektangelvåg. 

 

Så testa inte ett glödstift med 12 V, då brinner det upp. 

 

 

Och när det rycker i vart fall på EB D2, så är det i de flesta fall glödnätet som sitter i hålet för glödstiftet som kleggat ihop av typ koks mm. 

 

( Slitsad 12 mm liten långhylsa) 

 

 

IMG_20210312_071542.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info. Jag har precis fått hem nya nät så ska ta isär o byta. Kommer ha denna värmaren som reserv då jag köpte en ny.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...