Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Passgard

Felsöka utombordare

Rekommendera Poster

Hej. 

Vet att det finns många trådar om detta men tänkte ändå att jag ställer frågan på nytt. 

 

Jag har en båt med en utombordare ,Johnson 130 hk. Jag har nu fått problem att starta denna. 

 

Lite bakgrundsinfo. 

Motorn hade stått stilla en längre period när jag köpte den, i början av sommaren var den ganska svårstartad men tillslut fick jag igång den och efter det har den gått bra. Nu har den stått still ganska länge under sommaren och när jag skulle starta den för några dagarsedan fanns det inget som helst tecken på att den ville starta. Jag tog bort tändstiften och såg att det var bensin på stiften, för säkerhetskull bytte jag ändå till nya stift. Jag testade med nya stift men problemet kvarstod. 

Jag testade igår att starta den med hjälp av startgas och då hosta den till men dog strax därefter. Så det känns ju inte som att det är något problem med tändningen/elsystemet. 

Jag hör hur bensinen pumpas in i bensinpumpen. 

Jag har inte testat med ny bensin då den inte är äldre än ca 3 månader. 

Att tillägga är också att jag har kopplat bort VRO-systemet, men har blandat i olja i bensinen enligt instruktionsbok. 

 

Tror ni att det ändå kan kommit in vatten/smuts i tanken som gör att det blivit kondens/smuts i systemet? 

 

Någon som har varit i liknande sists eller tro sig veta vad problemet kan vara? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska kallt ute. Fungerar choken? Jag skulle försöka starta motorn på startgas (en person som vrider  på nyckeln och en som sprayar) och få upp motorn i varv. Om den går ordentligt på startgas kan du fortsätta med bränslesystemet/förgasaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev stensino:

Det är ganska kallt ute. Fungerar choken? Jag skulle försöka starta motorn på startgas (en person som vrider  på nyckeln och en som sprayar) och få upp motorn i varv. Om den går ordentligt på startgas kan du fortsätta med bränslesystemet/förgasaren. 

Jag tror att choken fungerar, jag hör att det är skillnad i typ av ljud när jag har choken på. Är chokens uppgift att öka bränslet och minska andelen luft?  

 

Kan man använda för mycket startgas? läste någonstans att startas är avfettande och kan skada motorn? Kan motorn bli sur av för mycket startgas?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte motorn, men finns det risk att VRO system ger något larm typ "Ingen oljeinblandning" och motorn vägrar starta ?
Hur är det med dödmansgreppet ?

Växel i neutralläge ?
Vet inte hur gammal din motor är, men på min 4 hk Envinrude från 1993 har anslutningar till tändkablarna gegat igen, så fick ingen/dålig gnista. Hur bra är din gnista ?

Lutar det bensin ? Bensinlukt är en typisk signal att motorn får bensin, men ingen eller dålig tändning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våta tändstift visar ju att du får in bränsle och det är ju bra.

Våta tändstift visar att du har för mycket bränsle i cylindrarna och det är inte bra.

 

Första enkla åtgärd är att torka ur bränslet.

  1. Ut med tändstiften.
  2. Bort med choken.
  3. Kör startmotorn en stund så att bensinen vädras ur.
    Kanske 5 x 15 sekunder med 15 sekunder emellan.

Gör rent tändstiften och kola elektrodavståndet.

 

Se över tändsystemet (rena tändkablar, väl upphängda tändkablar, ingen kontakt med metall i motorn, bra och rena kontakter i anslutningarna), ren fördelare (om du har sådan) så att du har ordentlig gnista på alla stift  (Startgasen tänder mycket lättare än bensin och kräver inte så mycket effekt i gnistan så det är inget bra "bevis" på att tändsystemet är okej att motorn hostar till på startgas.)

 

Får du inte en väl synlig gnista (i dagsljus) är det ingen idé att försöka starta, men om...

 

Dags att försöka starta igen.

 

Choka och startförsök ett par gånger (5 - 10 sekunder).

Bort med choken och full gas och ett par nya startförsök (vädrar ut överflödigt bränsle).

Choka och startförsök ett par gånger.

 

Funkar inte detta (eller om du redan gjort detta) är det dags för mer omfattande felsökning.

 

Berätta gärna vad det är för motor och årsmodell så får du bättre hjälp av de som är duktiga på motorer (dvs. inte jag som bara har allmän kunskap).

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag kan inte motorn, men finns det risk att VRO system ger något larm typ "Ingen oljeinblandning" och motorn vägrar starta ?
Hur är det med dödmansgreppet ?

Växel i neutralläge ?
Vet inte hur gammal din motor är, men på min 4 hk Envinrude från 1993 har anslutningar till tändkablarna gegat igen, så fick ingen/dålig gnista. Hur bra är din gnista ?

Lutar det bensin ? Bensinlukt är en typisk signal att motorn får bensin, men ingen eller dålig tändning.

Tack för svar. Tror inte det är VRO-systemet då jag kopplat ur larmet samt att den gick bra i början av sommaren och då var VRO-pumpen redan borta. 

Dödmansgreppet antar jag fungerar med tanke på att den hostar till när jag använder stargas? 

Växel i neutralläge och övre spaken på reglaget fullt öppet (choken) 

Har inte testat gnistan då jag varit själv i båten samt att jag antog att de var okej, men man kanske inte helt kan lita på startgasen med tanke på att den är så lättantändlig? 

Köpte du nya tändkablar eller rengjorde du på något sätt? 

Ja, jag tycker att tändstiften har luktat lite bensin faktiskt, så med andra ord kan det vara tändningen ändå? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Våta tändstift visar ju att du får in bränsle och det är ju bra.

Våta tändstift visar att du har för mycket bränsle i cylindrarna och det är inte bra.

 

Första enkla åtgärd är att torka ur bränslet.

  1. Ut med tändstiften.
  2. Bort med choken.
  3. Kör startmotorn en stund så att bensinen vädras ur.
    Kanske 5 x 15 sekunder med 15 sekunder emellan.

Gör rent tändstiften och kola elektrodavståndet.

 

Se över tändsystemet (rena tändkablar, väl upphängda tändkablar, ingen kontakt med metall i motorn, bra och rena kontakter i anslutningarna), ren fördelare (om du har sådan) så att du har ordentlig gnista på alla stift  (Startgasen tänder mycket lättare än bensin och kräver inte så mycket effekt i gnistan så det är inget bra "bevis" på att tändsystemet är okej att motorn hostar till på startgas.)

 

Får du inte en väl synlig gnista (i dagsljus) är det ingen idé att försöka starta, men om...

 

Dags att försöka starta igen.

 

Choka och startförsök ett par gånger (5 - 10 sekunder).

Bort med choken och full gas och ett par nya startförsök (vädrar ut överflödigt bränsle).

Choka och startförsök ett par gånger.

 

Funkar inte detta (eller om du redan gjort detta) är det dags för mer omfattande felsökning.

 

Berätta gärna vad det är för motor och årsmodell så får du bättre hjälp av de som är duktiga på motorer (dvs. inte jag som bara har allmän kunskap).

 

Lycka till!

Mackey

Hej. 

Tack för svar. 

Motorn är en Johnson 130 hk från 2000 tror jag. 

Okej, bra med tipsen om att inte helt lita på startgasen. 

Jag får försöka få med mig någon ner till båten som kan hjälpa mig att kolla gnistan vilket känns som ett bra nästa steg för att se så det är ok. Jag drar mig lite för att plocka bort förgasarna i onödan nämligen. 

 

Bort med choken och full gas och ett par nya startförsök (vädrar ut överflödigt bränsle).

Menar du att denna process vädrar ut överflödigt bränsle utan att behöva ta bort tändstiften? 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Passgard:

 Köpte du nya tändkablar eller rengjorde du på något sätt? 

 

 

Jag har inte löst problemet, rengjorde lite med aceton så motorn kom igång i tunnan.
Det är en 4 hk som bara står i boden för jag får inget för den om jag skulle sälja och kan kanske komma till användning i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Passgard:

Bort med choken och full gas och ett par nya startförsök (vädrar ut överflödigt bränsle).

Menar du att denna process vädrar ut överflödigt bränsle utan att behöva ta bort tändstiften? 

Japp, det brukar funka i alla fall så länge man har en förgasarmotor.

Jag är för gammal för att veta hur en modernare motor funkar. 

 

Bensinånga kan bara antändas i ett litet intervall mellan ungefär 1 % och 10 % bensinånga i luft. Det kallas numera brännbarhetsområde, tidigare explosionsgräns.

 

Med sur motor hamnar du högre än 10 % bensinånga i luften och då brinner inte bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Mackey:

Japp, det brukar funka i alla fall så länge man har en förgasarmotor.

Jag är för gammal för att veta hur en modernare motor funkar. 

 

Bensinånga kan bara antändas i ett litet intervall mellan ungefär 1 % och 10 % bensinånga i luft. Det kallas numera brännbarhetsområde, tidigare explosionsgräns.

 

Med sur motor hamnar du högre än 10 % bensinånga i luften och då brinner inte bensin.

 

59 minuter sedan skrev Mackey:

Japp, det brukar funka i alla fall så länge man har en förgasarmotor.

Jag är för gammal för att veta hur en modernare motor funkar. 

 

Bensinånga kan bara antändas i ett litet intervall mellan ungefär 1 % och 10 % bensinånga i luft. Det kallas numera brännbarhetsområde, tidigare explosionsgräns.

 

Med sur motor hamnar du högre än 10 % bensinånga i luften och då brinner inte bensin.

Okej, problemet med mitt reglage är att jag kan inte starta med full gas utan kan enbart öka på choken. Men tack för informationen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Passgard said:

 

Okej, problemet med mitt reglage är att jag kan inte starta med full gas utan kan enbart öka på choken. Men tack för informationen. 

Hmm. Det brukar alltid gå att reglera gasen. Antingen med en egen spak eller genom att trycka in en knapp för att förbigå att växel läggs i. Choken däremot brukar bara vara öppen/stängd eller av/på om du så vill. Choken kan vara en knapp eller vippa på reglaget. Choken kan också vara att man trycker in nyckeln. Tror den sista är vanlig på OMC reglage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev rejas:

Hmm. Det brukar alltid gå att reglera gasen. Antingen med en egen spak eller genom att trycka in en knapp för att förbigå att växel läggs i. Choken däremot brukar bara vara öppen/stängd eller av/på om du så vill. Choken kan vara en knapp eller vippa på reglaget. Choken kan också vara att man trycker in nyckeln. Tror den sista är vanlig på OMC reglage.

Detta var intressant.. För jag har trott att spaken som sitter på ovankant är choken, men det kan ju faktiskt vara så att den spaken har funktionen att ge gas utan att ha växel i... I så fall har jag aldrig startat med choken... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minutes ago, Passgard said:

Detta var intressant.. För jag har trott att spaken som sitter på ovankant är choken, men det kan ju faktiskt vara så att den spaken har funktionen att ge gas utan att ha växel i... I så fall har jag aldrig startat med choken... 

Så är det säkert. En spak på ovansidan av reglaget låter definitivt som ett gasreglage. Testa att trycka in nyckeln innan du vrider på den (du kan nog höra ett klick i motorn när du gör det). Annars ta en bild på reglaget så kommer många här veta exakt hur du skall göra.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev rejas:

Så är det säkert. En spak på ovansidan av reglaget låter definitivt som ett gasreglage. Testa att trycka in nyckeln innan du vrider på den (du kan nog höra ett klick i motorn när du gör det). Annars ta en bild på reglaget så kommer många här veta exakt hur du skall göra.

Det ska jag absolut undersöka! 

 

Jag kom även på att en skillnad från då den gick bra till nu är att +kabeln till startbatteriet har ett glapp i sig, jag måste hålla den i ett visst läge för att kunna köra runt motorn. Först tänkte jag att så länge det kommer fram ström så att startmotorn går så är det lungt, men kan detta påverka? att det är får dålig kontakt för att få tillräckligt mycket ström för att få en bra gnista? 

Har ännu inte haft möjligheten att undersöka gnistan. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, Passgard said:

Jag kom även på att en skillnad från då den gick bra till nu är att +kabeln till startbatteriet har ett glapp i sig, jag måste hålla den i ett visst läge för att kunna köra runt motorn. Först tänkte jag att så länge det kommer fram ström så att startmotorn går så är det lungt, men kan detta påverka? att det är får dålig kontakt för att få tillräckligt mycket ström för att få en bra gnista? 

Jag skulle absolut fixa batteriet först. Det är ju inte så svårt och det blir en felkälla mindre. Vet inte hur det påverkar din motor men att köra med glapp till batteriet kan åtminstone i vissa fall skada regulatorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev rejas:

Jag skulle absolut fixa batteriet först. Det är ju inte så svårt och det blir en felkälla mindre. Vet inte hur det påverkar din motor men att köra med glapp till batteriet kan åtminstone i vissa fall skada regulatorn.

Det får bli att fixa och undersöka lite till helgen och hoppas att detta löser sig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev rejas:

Så är det säkert. En spak på ovansidan av reglaget låter definitivt som ett gasreglage. Testa att trycka in nyckeln innan du vrider på den (du kan nog höra ett klick i motorn när du gör det). Annars ta en bild på reglaget så kommer många 

Jag var nere en sväng vid båten idag, undersökte reglaget lite och märkte att det gick att trycka in nyckeln, jag testade och motorn hostade igång utan startgas!! Den var dock svårstartad och fick den inte att gå igång ordentligt innan batteriet var för dåligt. Men nu känns det verkligen som att jag är nära. Men eftersom jag inte fått den att gå ordentligt så får jag undersöka mer i helgen! Men tusen tack för informationen kring choken! Alltid lär man sig något. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha full eller nästan full gas på "handtaget" och nyckeln intryckt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev bo_man:

Ha full eller nästan full gas på "handtaget" och nyckeln intryckt.

Tack för tipset, skall testa detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TACK alla för era erfarenheter, kunskap och tips. 

Jag var nere vid båten igår med ett laddat batteri utan glapp samt kunskapen kring användandet av choken. Nu går motorn igen!! 

 

Mvh

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ingen choke men väl en primer. Lär dig hur en sådan funkar.

 

Trist att du kopplat bort VRO systemet, som är mycket säkert på dessa nyare OMC-motorer och bidrar till att de blir lite mindre miljöovänliga. Tyvärr går det rycken om att alla VRO skulle fallera, men det just inget annat ryckten. 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev guestsson:

Du har ingen choke men väl en primer. Lär dig hur en sådan funkar.

 

Trist att du kopplat bort VRO systemet, som är mycket säkert på dessa nyare OMC-motorer och bidrar till att de blir lite mindre miljöovänliga. Tyvärr går det rycken om att alla VRO skulle fallera, men det just inget annat ryckten. 

Tack för ditt inlägg. Du får gärna förklara skillnaden mellan en choke och en primer. Känns som jag i alla fall lärt mig hur den funkar nu men om det är något speciellt man ska tänka på får du gärna informera. 

 

Jag funderade fram och tillbaka men efter att jag hade läst en del om problem med dom samt att motorn rök mer med VRO än utan plus att det är ännu en grej som kan fela så bestämde jag mig för att koppla bort den. Men vet att det finns väldigt olika tankar om att ta bort VRO-pumpen eller ej. Jag har sparat den så om man skulle sälja eller ångra sig så är det bara att montera igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skriver primer eller prima i sökfältet ovan så hittar du snabbt trådar med all info du kan önska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...