Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
sunillinus

Tohatsu 4hk 2 takt - inte använd på ca 15år

Rekommendera Poster

Har en gammal Tohatsu 4hk 2 takt som säkert är 20 år gammal och inte använd på 15 år. Därmed så var den i fint skick. Har sedan dess stått i garaget. 
Ska försöka väcka liv i denna igen för att om möjligt kunna användas på en liten jolle. 
 

Vad bör jag göra för att öka chanserna att motorn startar och mår bra framåt? 

-Byta växelhusolja

-Byta tändstiften

-Smörja fett i nipplar jag hittar

Vad mer är viktigt att serva/byta tycker ni? 
 

Novis vad gäller detta så både ursäkta mig och tackar på förhand för hjälpen! ☺️

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-16 vid 21:26 skrev sunillinus:

Har en gammal Tohatsu 4hk 2 takt som säkert är 20 år gammal och inte använd på 15 år. Därmed så var den i fint skick. Har sedan dess stått i garaget. 
Ska försöka väcka liv i denna igen för att om möjligt kunna användas på en liten jolle. 
 

Vad bör jag göra för att öka chanserna att motorn startar och mår bra framåt? 

-Byta växelhusolja

-Byta tändstiften

-Smörja fett i nipplar jag hittar

Vad mer är viktigt att serva/byta tycker ni? 
 

Novis vad gäller detta så både ursäkta mig och tackar på förhand för hjälpen! ☺️

 

 

Jag skulle göra det du skriver, men eventuellt strunta i att byta tändstift om det är i bra skick. Däremot så skulle jag kontrollera bränsletank och ledningar så att det inte finns massa skräp i dessa och tvätta ur vid behov. Även förgasaren kanske behöver en rengöring. Innan start skulle jag spruta in lite 2-takts olja, eller konserveringsolja i cylindern (genom tändstifthålet för att ge lite extra smörjning vid start. Sedan skulle jag ta bort växelhuset innan start och provköra utan detta i cirka 30 sek. Om allting verkar fungera så byt ut impellern innan du monterar tillbaka växelhuset. Efter 15 år så lär gummit ha torkat.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...