Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Mojo0011

Mercury Verado

Rekommendera Poster

Hej

 

Köpte en Ryds 620 GTS (2005) med en mercury Verado 150 hk (2009). Så var det ngn som sa att det var samma motor men olika mjukvara på 135 hk o 200hk.

Kollade med lundins o det var 8000sek för 50 hk och 11000 sek för 80hk.

 

Men sedan var det ngn som sa att det var olika drevhus på dem. Hittade en manual på nätet o ser en cell med utväxling som jag kände igen från en klisterlapp på motorn. 12x25 att propellerdiametern är 12 tum och stigningen 25 tum antar jag att det är men fick av ngn att det var helt fel!!

 

Vad tycker ni att klisterlappen visar?

Om man skall öka effekten så kanske det är smart att hålla sig till 50 hk till vilket motorn är dimensionerad till?

Vad gissar vi att det skulle ge för ökning i topphastighet tro?

 

bild.png.89079fd5461cc436c971a66dfbf21c88.png

 

bild.png.0ad6ee8266ffe1ca8b187c36a974c2e4.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utväxlingen är 2.08 dvs förhållandet 12-25. Siffrorna har inget med propellerns spec att göra.

 

Jag hade lagt in org 200hk program. Verado är känsliga maskiner med mycket elektronik och mycket effekt ur sina 1.7 liter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha ok ok 12x25 ger 2.08 tackar! då hade han på Lundins Rätt :)

 

ja känns som 50hk är rätt väg! Får börja spara! Men om 150hk o den propp har för högt varvtal så borde jag byta prop om jag har 50hk till?

 

har provkört den en gång när jag köpte den o då gick den 37knop utan trimma motorn  men kollade inte varvtalet mer än att de sa att det fanns varvspärr på så det inte gick att varva över... 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...