Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hybro

Abret med säkringar

Rekommendera Poster

 

* Tre batterier i parallellkoppling. 

 

* 70 A generator. 

 

* Startmotor. 

 

* Huvudströmbrytare

 

* Traditionell elcentral

 

 

 

- Vart tycker ni att man ska placera huvudsäkring / huvudsäkringar på låt säga 200 A? 

 

1. Mellan generator och startmotor, dit plus från de tre batterierna är kopplade?

 

2. Mellan pluskabel och batteriets pluspol, på varje batteri? 

 

3. Mellan polskon och på anslutningen på startrelä / solenoid på startmotorn? 

 

4. I matningen till alla övriga säkringar, nära spänningskällan? 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. För att skydda mot t ex kabelbrand om det blir kortslutning i generatorn. 

Å andra sidan, vid ev glapp eller trasig säkring, så kommer generatorn att gå obelastad, med troligt helhaveri som följd. 

 

2. För att skydda för alltför stor ström, varmgång i batteri vid parallellkoppling, om det uppstår kortslutning i en battericell. 

 

3. Att skydda mot kabel brand mm om det uppstår kortslutning i startmotor eller, att kontakter kortsluts i startrelä / solenoid. Då går startmotorn hela tiden. 

 

4. Allt för stor summaström till förbrukare, eller kortslutning mot gods i kablage till central. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett quiz 🤔 ?

 

Säkringen skall ju alltid placeras så nära energikällan som möjligt, vilket bör svara på de flesta av dina funderingar.

 

Sedan lär det vara svårt att med säkring skydda sig från varmgång p.g.a. kortis i en battericell, eftersom den felströmmen i de flesta installationer med råge lär understiga maxströmmen man vill kunna ta ut från batteriet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så först säkring närmast batteribanken sen eventuell batterifrånskiljare?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar säga att huvudsäkringar skall sitta så nära batterierna som möjligt. Man skall ha väldigt korta osäkrade kablar, helst inga alls, men man måste ju koppla ihop den primära säkringen med batteriet på något vis.

Därefter sätter man upp ”undercentraler” alltså säkringsdosor respektive minusskenor längre ut i elsystemet, här kopplas de mindre förbrukarna in som exempelvis kylskåp, belysning, pumpar och elektroniska prylar.

 

Man ser väldigt sällan, tycker jag, säkringar i kretsen från generatorns B+ till batteriet. Detta både i båtars och. Bilars elsystem, min gissning är att konstruktören tänkt sig att om en sådan säkring löser ut så förstörs generatorns dioder, som @Hybroredan nämnt.

Det förekommer även att generatorns B+ är ansluten till inkommande tjocka pluskabel på startmotorns solenoid, denna är elektriskt samma punkt som batteriplus. Detta är en typisk VW/Bochlösning och tycks ha spridit sig till andra fordon både till lands och sjöss.

Men det har även att göra med hur startmotorn och generatorn är monterade på motorn i förhållande till varandra, eftersom man kopplat så för att spara på kabel och förkorta kabeldragningen.

 

2020-11-16 vid 10:36 skrev IngemarE:

Är det ett quiz 🤔 ?

”Smartare än en femteklassare” har ju dessvärre lagts ned, men ”Vi i femman” lever väl kvar?

Och under ”rådande omständigheter” lär det ju inte bli någon quiz på lokala puben, så då tar vi frågetävlingen här!

 

”På ettan svarar vi André-Marie Ampere.

på B svarar vi Robert Bosch.

på trean vet vi inte men chansar på Michelle i ”la Resistance” motståndsrörelsen i ”allo, allo, emliga armén”

 Och på fyran tror vi det är en velocidoraptor, iallafall en rovdinosaurie ....”

 

⁉️

40 minuter sedan skrev Makro:

Så först säkring närmast batteribanken sen eventuell batterifrånskiljare?

Ja det är så är det är oftast en batterifrånskiljare först.

Men det är standard att kunna bryta bort batteriet först i kretsen.

 

Om vi nu för en stund bortser från startmotor och generator, och även utelämnar bogpropellrar och ankarspel, så...

 

Så sätter du upp en säkringsdosa med i storleksordningen 25-30 A säkringar nära förbrukarbatteribanken. Även en minusskena sätts upp där. Från dessa dras sedan en plus och en minuskabel på båtens bb- sida och en likadan på sb-sidan. På lämpliga ställen ombord efter dessa kablar sätter du upp de sekundära säkringsdosorna eller strömbrytarpanel med säkringar vid förarplatsen. Härifrån kopplar du sedan diverse förbrukare. Fördelen med en strömförsörjning på varje sida av båten är ju den att det finns större chans att nattetid få belysning ombord om ena sidans huvudsäkring löst ut. Dessa sekundära säkringar dimensioneras efter försörningskablarnas dimension och förbrukarens strömförbrukning, oftast hamnar man på säkringar om 5, 10 och 15A.

Tänk på att det är kabeln du säkrar av, inte i första hand förbrukaren, även om den också skyddas.

 

Elektriska länspumpar med automatik, larm, radions minneskrets och eventuellt en elektrisk klocka kopplas över en egen säkring innan batteriavskiljaren. Även värmare brukar kopplas så, så att fläkten kan gå och kyla, vädra ur värmaren efter det att den stängts av och batteriavskiljaren brutits.

 

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag brukar säga att huvudsäkringar skall sitta så nära batterierna som möjligt. Man skall ha väldigt korta osäkrade kablar, helst inga alls, men man måste ju koppla ihop den primära säkringen med batteriet på något vis.

Ja ursprungligen har mina motorer varit helt osäkrade och endast haft en batterifrånskiljare mellan motor och batteri men jag håller på att gradvis bygga om och enligt mig förbättra elsystemet så då tänkte jag hänga på säkringar mellan startmotor och batteri också.

Sen vill jag ju komma åt batterifrånskiljarna också, så nån meter osäkrad kabel kommer det ändå att bli. Men bättre än flera meter osäkrat som idag plus att jag måste lyfta på både soffa och motorluckorna för att kunna slå av och till brytarna, vilket jag därför sällan gör.

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Ja jag hoppas att jag kommer att slippa "brunnet" när jag är klar 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Makro:

Ja ursprungligen har mina motorer varit helt osäkrade och endast haft en batterifrånskiljare mellan motor och batteri men jag håller på att gradvis bygga om och enligt mig förbättra elsystemet så då tänkte jag hänga på säkringar mellan startmotor och batteri också.

Sen vill jag ju komma åt batterifrånskiljarna också, så nån meter osäkrad kabel kommer det ändå att bli. Men bättre än flera meter osäkrat som idag plus att jag måste lyfta på både soffa och motorluckorna för att kunna slå av och till brytarna, vilket jag därför sällan gör.

Ja jag hoppas att jag kommer att slippa "brunnet" när jag är klar 😄

Tja, Volvo Penta har väl aldrig avsäkrat varesig generator eller startmotor. 
Den där servomotorn till kulventilen jag fixade åt dig kanske man även kan använda att anbringa på en batterifrånskiljare?? Det är ju ändå samma 90° vridande rörelse, så slipper du praktisera akrobatiska övningar under soffan, iallafall så dax på dygnet. Man kan ju annars hamna under soffan och under bordet av andra anledningar 🍾.🍷.

 

Startmotorerna hos dig drar väl bortåt 100A styck, kanske mer vid kallstart, nu startar du ju inte båda maskinerna samtidigt, så det blir ju dyrt med säkringar, hållare och kabelskor, men troligtvis billigare än en kabelbrand.

Om nu det varit ett utbrett och vanligt förekommande problem med kabelbrand mellan startbatteri och startmotor hade ju VP och andra tillverkare för längesedan säkrat av.... tål att funderas på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tja, Volvo Penta har väl aldrig avsäkrat varesig generator eller startmotor. 
Den där servomotorn till kulventilen jag fixade åt dig kanske man även kan använda att anbringa på en batterifrånskiljare?? Det är ju ändå samma 90° vridande rörelse, så slipper du praktisera akrobatiska övningar under soffan, iallafall så dax på dygnet. Man kan ju annars hamna under soffan och under bordet av andra anledningar 🍾.🍷.

 

Startmotorerna hos dig drar väl bortåt 100A styck, kanske mer vid kallstart, nu startar du ju inte båda maskinerna samtidigt, så det blir ju dyrt med säkringar, hållare och kabelskor, men troligtvis billigare än en kabelbrand.

Om nu det varit ett utbrett och vanligt förekommande problem med kabelbrand mellan startbatteri och startmotor hade ju VP och andra tillverkare för längesedan säkrat av.... tål att funderas på.

Servomotorn är provmonterad men inte kopplad än, men den ska betjäna kulventilen för inkommande spolvatten som ligger dumt till under durken.

 

Ja du har en poäng där att VP inte verkar bekymra sig och nuvarande installation verkar ha funkat om inte i trettio år så minst hälften.

Det finns ju som sagt många åsikter om båtel 😄

VP tycker att frånskiljare utan säkring funkar (power trim pumpen och panelen undantaget då)

(Bilden är tagen från Pentas installationshandbok för 31-300 serien)

bild.png.70740001d5a84900c30650bb65e51ef2.png

Skyllermarks tycker att man ska skippa frånskiljaren och bara köra med säkring.

Men annars verkar det ju vettigt tycker jag

bild.png.f2fc885af3958072a098371b8dc5ec69.png

 

Friskt kopplat är hälften brunnet, sa vi va? 😄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, Skyllermarks säger skippa huvudbrytaren för att eliminera en felkälla. Vad är argumentet för att ha en batterifrånskiljare? Hade det tidigare (som för övrigt la av i slutet läge) men nu har jag kopplat enligt Skyllermarks anvisning. Till bogisen har jag däremot en brytare mest eftersom tillverkaren skriver att det ska vara så. Varför är mer oklart.  

Redigerad av Greip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Greip:

Precis, Skyllermarks säger skippa huvudbrytaren för att eliminera en felkälla. Vad är argumentet för att ha en batterifrånskiljare? Hade det tidigare (som för övrigt la av i slutet läge) men nu har jag kopplat enligt Skyllermarks anvisning. Till bogisen har jag däremot en brytare mest eftersom tillverkaren skriver att det ska vara så. Varför är mer oklart.  

Jag är tämligen övertygad om att huvudbrytare är ett säkerhetskrav enligt CE. Lika övertygad som jag är att Skyllermarks rekommendationer mer baseras på nästan religiösa uppfattningar än verkligheten. Deras ideér och skrämselpropaganda har f.ö. ibland orsakat mer skada än nytta rent funktionellt, men inte minst onödigt stora hål i båtägarnas plånböcker.

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/ce-handboken-om-fritidsbatsdirektivets-tillampning.pdf

https://www.sxk.se/vastkustkretsen/artiklar/elsystem-kap-4-i-sxk-batparm

 

Huvudbrytare används för att (snabbt) kunna rädda situationen om/när något elektriskt löper amok på båten. Det är därför det finns vissa åtkomlighetskrav också på brytarnas placering. Har själv råkat ut för en skenande bogis (kontaktorn hängde sig), och då var brytaren räddningen. Så nyttan är knappast "oklar" om man tänker efter lite ;).

Likaså om olika eljobb skall göras på båten bör den på ett enkelt och tydligt sätt kunna göras strömlös. Eller om det finns något "skumt" i båtens elsystem (alltför många båtar har detta) så man av säkerhetsskäl kan bryta bort när den lämnas.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...