Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
KJEkberg

Volvo Penta AQ 115 - Renovering av topplock

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Först och främst, tack Maringuiden och alla medlemmar för ett bra forum. 

 

Jag har en Ockelbo T17i med en AQ 115 som behöver lite kärlek. Motorn gick bra i våras men tappade rätt mycket effekt och började gå ojämnt under andra halvan av sommaren. Efter diverse felsökning (bränsetillförsel etc.) konstaterade vi att problemet var lite större. Detta blev särskilt tydligt när vi märkte att den tog in vatten i oljan. Ett kompressionstest efter att vi tog upp båten visade på dålig kompression i cylinder 1 (sett förifrån) och en helt död cylinder 3. Arbetshypotesen är därför att topplockspackningen har gått. Toppen är nu avmonterad och kommer att lämnas in för planing, provtryckning och ev. renovering av ventilerna. 

 

Innan vi skruvar ihop allt sen måste vi landa i vad som orsakade att toppen gick och det är här jag behöver lite hjälp. Termostaten och temperaturmätaren fungerar och har inte indikerat att motorn gått för varm. Nu med toppen borta märker vi att det är någon form av sediment i kylkanalerna. Sticker man ned en skruvmejsel känns det som ett lager sand på botten. Nedan är en bild som visar hur sedimentet ser ut. En stor del av sedimentet går att suga ut med dammsugare kopplad till en smal slang. 

 

Båten är sjövattenkyld och ska enligt den tidigare ägaren ha vinterkonserverats. Båten har tidigare legat i Östersjön men har legat i Mälaren den senaste säsongen. 

 

Frågorna nu är vad jag bör tänka på för att försäkra mig om att den nya packningen inte går på en gång. 

- Är det möjligt att rensa kylsystemet utan att lyfta ur hela motorn? 

- Är det ett rimligt antagande att sedimentet gjort att cylindrarna blivit dåligt kylda, vilket i sin tur har lett till värmeutveckling som fått topplockspackningen att gå? 

- Bör felen ovan förklara att den tagit in vatten i oljan eller bör vi felsöka mer för att försäkra oss om att vattenproblemet inte kvarstår efter att packningen är bytt? 

 

Tacksam för tips! 

IMG_4453.jpeg

IMG_4456.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ett fel som många båtägare och tyvärr även vissa verkstäder gör är att bara koppla på och köra in glykolblandning i sjövattensystemet. Det du kallar för sand är avlagring som samlas varje år och gör att kylvattnet inte kan cirkulera längst ner i kylmanteln. Man ska ta bort alla kranar och pluggar vid vinterservicen så att så mycket som möjligt av avlagringarna följer med ut. Har man gjort så varje år är utrymmet ganska rent med bättre kylning. En annan fördel med detta förfarande är att man vet att systemet är tomt innan man fyller på eller kör i glykolblandningen. I ditt fall så kan du prova att ta bort avtappningskranen och spola i hålen tills det bara kommer rent vatten.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är mina tips hur jag hade gjort:

 

* Se till att toppen blir blyfri

* Nytt kit med oringar till alla vattenrör

* Ny termostat, EJ biltermostat!

* Byt impellerhus till nyare (kan läcka vatten till oljan)

* Rensa blockets kylkanaler mekaniskt och spola ur

* Ta isär oljekylare och rensa

* Hur ser limpan och knät ut, byta?

* Olja, filter, tändstift osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som ofta händer på sjövattenkylda motorer är att vattenkanalerna rostar så att packningsytan blir för liten och då brister packningen.

 

I ditt fall tycker jag det ser ut att vara ganska lite mellan cylinder och kanal på ett par ställen, men man behöver göra rent för att se ordentligt. Man brukar också kunna se på packningen var det läckt.


Innan du lägger pengar på motorn bör packningsytorna på både block och topp rengöras och kontrolleras så att de är ok...

 

Angående tempen, så går många av dessa motorer varma i bakkant. Kan ofta vara 100 grader runt den bakre cylindern och 70 i framkant. Detta även på de som har korrekt kylrör monterat i toppen.

 

Jag har haft 2 B20, båda hade problem med varmgång och topplockspackningar som gick. Även om dessa brukar anses bra, har jag en mer positiv syn på B21/23. De är bättre på det mesta och en relativt billig uppgradering.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för er input Ingemar, Patrik och Mange! 

 

Förhoppningen är såklart att motorblocket ska må tillräckligt bra för att klara sig några säsonger till  men det är väldigt värdefullt att få en uppfattning om hur pass mycket vi kan behöva göra utöver renoveringen av toppen. 

 

Angående rensningen av blockets kylkanaler, görs denna så som motorn är nu, dvs. med toppen avplockad eller bör den göras när motorn har monterats ihop igen? 

 

Innan vi lämnar in toppen tänker jag att vi rengör packningsytorna både på topp och block, tar detaljerade bilder för att visa hur pass mycket gods som har ätits upp i kylkanalerna samt var på packningen det ser ut att ha läckt. Förhoppningsvis kan verkstaden som vi tänkte låta slipa toppen (och hantera blyfrikonverteringen) uttala sig om skicket på blocket baserat på bilderna men jag lägger gärna upp dem även här. 

 

Joakim 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

Här kommer några bilder som visar topplocket och packningen. Nog är det rätt dåligt med marginal mellan kylkanal och cylinder på vissa ställen. Vad tror ni? 

 

 

IMG_2255.thumb.JPEG.64f7598ee9af1f9c52874e4dbd6a0070.JPEGIMG_2254.thumb.JPEG.7123aa01d5899d391121ae4abce0dc08.JPEGIMG_2253.thumb.JPEG.1873e7e3f6d072312ad58f4a541f78fb.JPEGIMG_2251.thumb.JPEG.0546c5b90c09908646fc3b75c38d57de.JPEGIMG_2257.thumb.JPEG.d7fe2e13f5cf9f0639d9604e28fbdc02.JPEG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilderna säger tyvärr inte så mycket, du måste skrapa bort packningen så det blir metallrent och ta nya bilder så kan vi ge ett utlåtande. Obs repa inte packningsytan.

Det här behöver du göra på både topp och block.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror kanske att jag har 1 eller 2 toppar från b20 eller b18 liggande i garaget. Dock så måste dom marinkonverteras, enkelt jobb.

Har även en b23 som är marinmotor, dock i delar med värmeväxlare osv...

 

Pma om din är skrot.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info Gelis och Patrik. 

 

Vi ser till att snygga till toppen och packningsytan på blocket. Återkommer när det är gjort så får vi se om toppen får leva vidare eller inte. 

 

Joakim 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

Nu har vi gjort lite framsteg. Toppen och limpan fick följa med till verkstaden. Toppen dömdes ut som slut utan provtryckning. Åtminstone en ventil var trasig, vilket förklarar 0 i kompression på den cylindern. Limpan provtrycktes och visade sig också vara helt slut (rosthål). 

 

Nu har vi fått tag på en renoverad och marinkonverterad biltopp (blyfri), en ny limpa och en sotningsats med o-ringar och allt. 

 

Avlagringarna i kylkanalerna i motorblocket är utsugna med grovdammsugare så gott det går. Jag tänker att vi spolar ordentligt så snart vi har monterat ihop allt för att försöka få ut det sista. 

 

 

Motorblocket är slipat. Jag tycker att det ser mindre oroande ut nu när det tydligt framgår hur mycket gods det är kvar mellan kylkanal och cylinder. Vad tycker ni? 

 

Beaktat felet på limpan känns det åtminstone tryggt att vi har hittat en tydlig felkälla till vattnet i oljan. Nu är planen att montera ihop det hela. Termostaten ser rätt slut ut och får nog bli utbytt. Vi får se hur det blir med impellerhuset (vi kanske nöjer oss med impellern). 

 

Hälsningar 

Joakim 

 

 

 

 

 

IMG_4584.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte förstöra din dag men på bilderna ser inte kylkanalerna på 1 o 4 ut mot lyftarna så kul ut.

Även kylkanalerna ut mot bakänden på cylinder 4:a ser ju ut så där. Är nog på det berömda att det ska hålla. Packningsytorna börjar bli på gränsen.

Motorn skulle behöva däckfräsas , men det är ju inget man gör i brådrasket. Inte billigt heller. Om det nu inte gått så djupt att det inte gör sig gällande.

Sedan så börjar du få rost angrepp i cylinder 1. Se till att olja in cylinderväggarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort samma resa med en AQ130C. Även där var det kyllimpan som läckte. Jag ångrar att jag inte tog mig tid att ta ut kolvarna, byta kolvringar och hona loppen eftersom jag har problem med svag kompression idag. Om du har tid att göra jobbet ordentligt så gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input båda. Jag håller med om att packningsytan inte ser klockren ut. Helst skulle vi väl byta hela blocket i år men jag överväger att göra ett försök med den nya limpan och toppen till att börja med. Det första steget blir i vart fall att montera ihop och köra ett kompressionsprov för att se hur pass mycket bättre det blir. 

 

Även om motorblocket inte mår 100 bör väl limpa och topp inte riskera att förstöras? Jag föreställer mig att det vi riskerar är topplockspackningen och den kan jag leva med att byta igen om det blir ett nytt block framöver. 

 

Med tanke på i vilket skick delarna har varit är det för övrigt imponerande att motorn klarade sig, om än lite svag, hela sommaren... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att vara på håret med tätningsytan. Fast det går ju att mäta. Det väsentliga är att inte vattenkanalen når in på metallringen som omger cylindern i packningen. Det är bara att mäta hur bred tätningsringen är och kolla måtten mot blocket och locket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...