Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Frasse55

Vad som döljer sig under bottenfärgen

Rekommendera Poster

Hej,  tänker om någon här har svar på gåtan. 

Jag har precis slipat bort ett tjockt lager med gammal svart bottenfärg, det är många lager. Under så dyker det upp först en grönturkos färg sedan en grå sen, en svart, sen tegelröd sen gelcoaten. Kan det vara så att skrovet har fått en epoxibehandling  tidigare, jag funderar på om den grönturkosa och gråa är 2 lager med internationals Gelshield dom kör med dem färgkombinationen. Det hade varit skönt om man bara kunde blåsa på några lager till med epoxigrund så man slipper slipa bort allt.  Vad tror ni , finns det någon sätt att testa om det är epoxigrund?   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Frasse55:

Hej,  tänker om någon här har svar på gåtan. 

Jag har precis slipat bort ett tjockt lager med gammal svart bottenfärg, det är många lager. Under så dyker det upp först en grönturkos färg sedan en grå sen, en svart, sen tegelröd sen gelcoaten. Kan det vara så att skrovet har fått en epoxibehandling  tidigare, jag funderar på om den grönturkosa och gråa är 2 lager med internationals Gelshield dom kör med dem färgkombinationen. Det hade varit skönt om man bara kunde blåsa på några lager till med epoxigrund så man slipper slipa bort allt.  Vad tror ni , finns det någon sätt att testa om det är epoxigrund?   

Epoxi kan ha lite karakteristisk lukt om man värmer den tex genom att köra lite sliprondell lagom försiktigt. Jämför med något du vet är epoxi.

Sen misstänks ju termiskt nedbruten epoxi vara hälovådlig men det är en annan diskussion.

Du kan ju åxå göra rent en liten referensyta och limma små pluttar epoxi där och kolla vidhäftning. Kan du bryta loss hela epoxikluttarna utan att den eller ytan bryts, så är det sannolikt något annat material.

Även här kan du såklart jämföra mot något du vet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-16 vid 06:45 skrev Caribic410:

Epoxi kan ha lite karakteristisk lukt om man värmer den tex genom att köra lite sliprondell lagom försiktigt. Jämför med något du vet är epoxi.

Sen misstänks ju termiskt nedbruten epoxi vara hälovådlig men det är en annan diskussion.

Du kan ju åxå göra rent en liten referensyta och limma små pluttar epoxi där och kolla vidhäftning. Kan du bryta loss hela epoxikluttarna utan att den eller ytan bryts, så är det sannolikt något annat material.

Även här kan du såklart jämföra mot något du vet..

Ok, tack för tipsen. Jag funderar på att köpa en burk Gelshield och rolla på ett lager på en yta. Om det inte krullar upp sig och håller sig helt slät så antar jag att det inte är någon skum 1 komponent färg kvar. Jag tänkte rolla på 5 lager i vår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar aceton på en trasa och gnider lite på färgen så kommer epoxifärg inte färga av sig på trasan, men det gör enkomponentfärg.

 

Välj kulör på trasan som gör att det är lätt att se om färgen färgar av sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...