Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Zwen

AGM batterier - Tips önskas

Rekommendera Poster

Det börjar bli dags att fundera på utbyte av mina 3 x 75 Ah våta blybatterier i förbrukningsbanken.

Tänkte då kanske sätta in AGM. Visserligen är de ju ungefär dubbelt så dyra utan att kanske vara dubbelt så bra (finns det säkert delade meningar om). Jag vet att de kan laddas ur till ca 40% och för vanliga gäller ca 50%. Vet även att AGM klarar fler laddningscykler men där är spannet stort såtillvida att ett dåligt AGM inte är speciellt mycket bättre än ett riktigt bra vanligt. Det är nog mest gasrisken jag vill eliminera. Dessa står under kontinuerlig laddning, visserligen via smart MPPT-reg. som ska känna av batteristatus och temperatur i utrymmet, men det är ju elektronik så man vet ju aldrig vad som kan inträffa om det vill sig.

 

Tittat lite på GEL också, då kan man ju ladda ur ned till ca 30%, men tycker inte den skillnaden är värd merpriset. Billigare att isf ta ett AGM till då. Utrymme och vikt spelar ingen större roll för mig.

Har börjat kolla på olika AGM och förstått att det finns 3 typer; Deep Cycle för stora strömmar under kort tid, Equipment för mindre strömmar under längre tid, samt Dual som är en kompromiss och därför antar jag halvbra på allt. Tänkte välja "equipment".

Det finns ju många trådar om batterier men utvecklingen går ju fort framåt och nya erfarenheter dyker upp, det som var sant för 5 år sedan kanske inte stämmer idag. Vad ska man välja?

Har sett att t.ex. Biltema AGM har fått dålig kritik bland husbilsfolk. Det verkar dessutom vara ett "startbatteri".

En av våra större båttillbehörskedjor har några förbruknings-AGM som heter Ritar och verkar  ligga bra till i pris. Någon som vet något om dessa eller har andra tips?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte svar på några av dina frågor men såg den här annonsen på agm-batterier på blocket. (Jag har ingen koppling till annonsören).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, det hade nog kanske kunnat vara en idè, men tyvärr för långt bort från mig för att kunna hämta.🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

image.png.7c606e92f1033b3608079fc2b3a34424.png

Detta är Victron data. AGM versus Gel - inte stora skilnaden. Men Gel Long Life- det ger lite mera!

Jag tycker det är svårt att hitta om några batterier faktiskt är konstruerat så att dom ger längre livslängd i form av antalet cycles.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zwen:

förbruknings-AGM som heter Ritar

Kör med dom, 200 Ah. Köptes via jobbet för att få ner priset.

Vill minnas att jag gav 2000kr ex moms st för dom. Har bara haft dom ett år, men fyller sin funktion. Tunga som fan!

Tror dom kom via Batteriexperten AB till Tunga Delar AB som jag köper delar av till jobbet.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tunga batterier är ett elände tycker jag. Alla batterier är iofs tunga men går man över 100 Ah så blir de definitivt för tunga att hantera för mig.

Jag bytte både startbatteriet och förbrukarbatterierna (1 + 6) förra våren från Exide 95 Ah AGM till Global 95 Ah AGM eftersom de i princip har samma spec och mått som Exide och är också avsedda som såväl start som förbrukarbatterier. För mig var det en fördel att ha samma typ i bägge bankerna då startbatteriet sitter ihop med två av förbrukarbatterierna i samma hållare. (Klackarna skulle passa liksom polanslutningarna.) Jag skulle också kunna skifta startbatteriet mot ett förbrukarbatteri men det har jag aldrig gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ju våra 10 år gamla våta 80 Ah Tudor Dual TR350 som nog håller ett år till.

 

Vi har kört elsnurran på 60 Ah Multimarine AGM från Hjertmans (990:- kr) under sommaren och det har funkat jättebra. Funderar absolut på att köpa tre av dessa till förbrukningsbanken när de gamla våta ger upp. Ett år till klarar de nog...

 

1807962244_Screenshot_20201116-001215_SamsungInternet.jpg.1cb67819cf8f85e412d57c1e30561c11.jpg

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/batterier-skiljerela/batterier-batterier/multimarine-agm-batteri-60ah-12v

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ovidkommande. 

 

Har en segelbåt med lågvarviga motor. 

Originalgeneratorn på 30 A, byttes till en växelströmmare på 70 A. 

Flera år kört med två vanliga

bly/syra - batterier i parallellkoppling. 

Max laddström vid uppstart ca 50 A några minuter, som snart gick nedåt till 25 - 35 A. 

 

Funkade finfint. 

 

- Byte till 2 st AGM. Nu laddade generatorn fullt, 70 A redan på låga motorvarv. 

Generator blev riktigt varm, p g a större laddström under längre tid och lågt varvtal (tomgång). 

 

Pysslade lite med denna och fixade bättre intern kylning. 

Så nu laddas det bra redan från start med svalare generator. Och inte minst större laddström, inte bara i starten. 

Har även numer 3 st AGM i parallell. Laddströmmen begränsas av generatorns förmåga. 

 

Skriver sett som ett observandum. Kolla temperaturen på generatorn, när man byter till effektivare batterier. 

En kortslutning i generatorn, till följd av för hög värme kan orsaka brand och andra skador. Även kortslutning i t ex startmotor kan ge katastrofala följder. 

 

Visst generatorer är väl specade vad gäller max laddström och vid vilket varvtal som gäller för effektiv kylning. 

 

Så var det detta med optimal laddspänning, dom skiljer mellan olika batterityper. 

Kan välja olika, t ex 13.8 - 14.4 V, med en enkel diodkoppling. 

 

Så det är inte vara att lyfta i racerbatterier, om man vill ha bra livslängd på dessa. 

 

Andra på forumet kan mer om detta än vad jag kan.

Än så länge testar jag olika alternativa laddspänning mm. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick i samma tankar för några år sedan. Då ville jag har mesta möjliga kapacitet till minsta möjliga volym. Jag trodde också att Gel skulle vara det naturliga valet. Men när jag kollade runt så hittade jag Victrons AGM Super Cycle battery, BAT412112081. 125Ah.

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-AGM-Super-Cycle-battery-EN.pdf
Den har nästa samma urladdningslivslängd som gel men har högre energitäthet.

Tyvärr är den rätt dyr i Sverige men jag hittade billigare i Tyskland här,

https://www.sonnendom.de/shop/catalog/product_info.php/products_id/10490/osCsid/7o7s12qi6g030s8fd5mifnp6f5
Någon kommer säkert att fråga varför jag köpte LiFe. Jag hade tyvärr redan bytt laddsystem i båten och kunde bara ladda blybatterier. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser intressant ut, är nog helt klart ett mkt bra batteri. Men som du säger lite dyrt dock.

 

Jag har hittat detta Nordmax 230 Ah. Verkar bra i pris, kan förmodligen inte laddas ur lika djupt, men ska ändå klara 400 cykler med 75% urladdning.

Det borde ge samma kapacitet som 4-5 st vanliga våta 75 Ah batterier.

Men jag är rädd att frakten inte är så billig kanske.

 

https://www.energilandet.com/batterier/fritidsbatterier/batteri-agm-200ah-12v

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev anuba:

Någon kommer säkert att fråga varför jag köpte LiFe. Jag hade tyvärr redan bytt laddsystem i båten och kunde bara ladda blybatterier. 

Jag tror att det är lätt att stirra sig blind på hur många urladdningscykler batterier klarar och därför sikta alldeles för högt. Tar vi dina batterier (Victron Super-AGM) så klarar dom ≥ 300 cycles @ 100% DoD vilket betyder att även om man urladdar batterierna fullständigt två gånger i veckan (!) och håller på så under 4 sommarmånader - vilket väl för dom flesta av oss är fullständigt osannolikt - så ska batterierna klara det i minst 10 år.

 

För mig skulle det säkert ta 30 år för att överskrida dom 300 cyklerna så det är nog snarare åldern som kommer att ta död på dom, inte urladdningarna. Och när det nästa gång är dags för byte, då är det kanske dags för en helt annan batteriteknologi  😀

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

För mig skulle det säkert ta 30 år för att överskrida dom 300 cyklerna så det är nog snarare åldern som kommer att ta död på dom, inte urladdningarna. Och när det nästa gång är dags för byte, då är det kanske dags för en helt annan batteriteknologi  😀

 

I så fall tar nog min ålder slut först skulle jag gissa😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

För mig skulle det säkert ta 30 år för att överskrida dom 300 cyklerna så det är nog snarare åldern som kommer att ta död på dom, inte urladdningarna. Och när det nästa gång är dags för byte, då är det kanske dags för en helt annan batteriteknologi  😀

 

Jag tror inte heller jag kommer att ladda ur dem 100% någon gång men bra urladdningslivslängd brukar vara liktydigt med bra total livslängd.
De har som sagt en bra energitäthet. Jag hittade inga LiFe med samma kapacitet i samma volym. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zwen:

Det ser intressant ut, är nog helt klart ett mkt bra batteri. Men som du säger lite dyrt dock.

 

Jag har hittat detta Nordmax 230 Ah. Verkar bra i pris, kan förmodligen inte laddas ur lika djupt, men ska ändå klara 400 cykler med 75% urladdning.

Det borde ge samma kapacitet som 4-5 st vanliga våta 75 Ah batterier.

Men jag är rädd att frakten inte är så billig kanske.

 

https://www.energilandet.com/batterier/fritidsbatterier/batteri-agm-200ah-12v

Skicka batterier kostar en del. Jag köpte mina när jag tog en bilsemester till Faltz i Tyskland. Det är ett trevligt vinområde nära Mannheim. :)
Tyskland har en bra utvecklad marknad för solpaneler som spiller över lite på batteripriserna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, Zwen said:

Jag har hittat detta Nordmax 230 Ah. Verkar bra i pris, kan förmodligen inte laddas ur lika djupt, men ska ändå klara 400 cykler med 75% urladdning.

 

Att ett batteri "klarar" 400 cykler säger egentligen inte så mycket. För att kunna bedöma och jämföra prestanda borde man få veta hur stor kapacitetsförlusten i Ah eller procent är efter 400 cykler med 75% urladdning (exempelvis). Sådant brukar man kunna utläsa av diagram som hör till den tekniska specifikationen. Återförsäljaren bör kunna plocka fram dessa.

Redigerad av speljakt
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar det vara en fallande kurva för kapacitetsförsämringen eller håller de sig bra större delen av livet och sedan försämras ganska snabbt på slutet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en kurva som t o m stiger lite i början, men som sedan faller, allt brantare med antalet cykler.

Jag var i samma situation som du i våras och fastnade till slut för dessa:

https://th-pettersson.se/sv/artiklar/batteri-agm-uplus-12v-90ah.html

Om man tittar i databladet

https://th-pettersson.se/dokument/bibliotek/Image/dokument/UPLUS USDC 12-90.pdf

så kan man utläsa att vid urladdning med 80 procent, så får man ut ca 500 – 550 cykler innan kapaciteten sjunkit ned till 80 procent av den ursprungliga (lägre kapacitet än så vill man nog inte acceptera, tror jag).

Om å andra sidan urladdning bara sker med 50 procent, så blir motsvarande siffra för antalet cykler mellan 900 och 1 000 – ett långt båtliv....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev speljakt:

Om å andra sidan urladdning bara sker med 50 procent, så blir motsvarande siffra för antalet cykler mellan 900 och 1 000 – ett långt båtliv....

Ja, så om man bara laddar ur batterierna 50% en gång per vecka under sommarens 10 veckor så kommer de att vara i 100 år. Det räcker för mig   😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra. Då behöver man inte längre hålla på och köpa flera småbatterier och koppla ihop bara för att man tycker de större är tunga att hantera. Bättre då att köpa et 60-70 kg´s, ta hjälp av grannen att lyfta i det, sedan kan man bara glömma det.😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag vandrat runt i batteridjungeln och nog kommit tillbaka till ruta 1 igen.

Mina 3 x 75 Ah gamla våta batterier har ju klarat behovet tillsammans med den nya 140 W solcell och MPPT-regulator jag skaffade inför förra säsongen. Dessutom laddar ju dieseln bra när jag kör och vi ligger sällan mer än ett par dagar på samma ställe.

Orsaken till bytet skulle ju vara att de börjar bli gamla, ej underhållsfria, och att jag är lite orolig för ev. knallgas då de sitter under en lucka i durken i sittbrunnen och laddas hela tiden av solcellen. Tycker dock att AGM av känt kvalitetsfabrikat är dyra, samt att jag läst att dessa tydligen också kan gasa i vissa ogynnsamma lägen.

 

Därför får det bli våta batterier igen, men underhållsfria denna gången. Ser att Hjertmans har bra pris på Varta 75 Ah december ut. Dessa vet jag är bra och passar fysiskt perfekt i båten.

För att eliminera knallgasrisk har jag köpt en liten 12 V fläkt, diam 40 mm, som bara drar 45 mA och har mycket lång livslängd. Denna ska få gå hela tiden och suga ur batteriutrymmet.

 

Mellanskillnaden till AGM-batterier lägger jag på ett reningssystem för dieseltanken istället.🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En borstlös fläkt får man hoppas 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det ska den vara. Livslängden ska vara 60 000 timmar, då funkar det nog inte med borstar🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zwen:

Därför får det bli våta batterier igen, men underhållsfria denna gången. Ser att Hjertmans har bra pris på Varta 75 Ah december ut. Dessa vet jag är bra och passar fysiskt perfekt i båten.

Tycker du tar fel beslut. AGM borde vara bättre på alla sätt. Bättre livslängd, bättre laddmottaglighet osv. Man kan ju fråga sig varför de flesta S/S bilar rekommenderar AGM...

Just my 10 cents...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Zwen:

Därför får det bli våta batterier igen, men underhållsfria denna gången. Ser att Hjertmans har bra pris på Varta 75 Ah december ut. Dessa vet jag är bra och passar fysiskt perfekt i båten.

 

1 timme sedan skrev ChristerN:

Tycker du tar fel beslut. AGM borde vara bättre på alla sätt. Bättre livslängd, bättre laddmottaglighet osv. Man kan ju fråga sig varför de flesta S/S bilar rekommenderar AGM...

Just my 10 cents...

Varför inte tre av dessa, samma pris.

702656334_Screenshot_20201116-001215_SamsungInternet.jpg.7a77c02c3825552b4ac55fae8f91523b.jpg

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/batterier-skiljerela/batterier-batterier/multimarine-agm-batteri-60ah-12v

 

Eller varför inte kolla på att köpa från Tyskland som verkar mycket billigare.

Tre stycken Varta LA70 Professional Dual Purpose AGM får du säkert för 1400:- kronor inkl. frakt.

 

AGM laddar mycket bättre/mera vid motorgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Tycker du tar fel beslut. AGM borde vara bättre på alla sätt. Bättre livslängd, bättre laddmottaglighet osv. Man kan ju fråga sig varför de flesta S/S bilar rekommenderar AGM...

Just my 10 cents...

Jo på sätt o vis har du ju rätt. Men jag resonerar så här.... Jag har ju sett att bef. kapacitet 3 x 75 Ah vått bly räcker gott och har tagit emot laddning tillräckligt. De jag har nu har hållit ca 10 år. Jag är ganska säker på att de nya Varta jag tittar på inte kan vara sämre kvalité än de Banner jag har. 

Den nya solcell o regulator jag skaffade förra året ser till att de ligger på float hela tiden och när jag använder båten drar jag inte ur mer än till 12,4 V vilospänning.

Men visst är AGM bättre på allt, har bara kommit fram till att jag inte behöver det nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Tittat på dessa också men de är på 60 Ah så då skiljer det 45 Ah med 3 batterier. Det är 25%. Eftersom AGM kan utnyttjas ca 10% djupare än våta så blir det ju mindre kapacitet och ca 300,- dyrare om jag minns priset rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter att lämna tips på AGM-batterier.

 

VARTA LA70 Professional AGM från Tyskland för ca. 1490:- kronor levererat till Sverige. Det blir 1200:- kronor dyrare, men väldigt mycket bättre.

Tillägg: 400 cykler och 1490:- kronor = 3,73 kr/cykel.

 

Eller spara 300:- kronor genom att köp samma batterier du tänker köpa på SeaSea istället för hos Hjertmans.

Tillägg: 120 cykler och 950 kronor = 9:92 kr/cykel.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips om SeaSea👍 Det är ju 33 timmar kvar på pensionärspriset. Får ringa dit i morgon och höra om de har eller kan skaffa hem till min affär.

 

Funderar på det där med laddningscykler... Vet inte hur det beräknas men gissar att det måste väl i alla fall innefatta att man kan ladda ur 50% per gång?

Så mycket drar jag nog inte ur mer än 4-5 ggr/år. Med 120 cykler skulle det bli >24 år om man enbart skulle se till det. Vet inte hur de större antalen ur- o iladdningarna mellan säg 12,7 och 14,4 V, och att det för det mesta ligger på floatspänning ca 13,5 V, påverkar men 10 år har i alla fall de gamla funkat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Zwen:

Tack för tips om SeaSea👍 Det är ju 33 timmar kvar på pensionärspriset.

👍

 

1 minut sedan skrev Zwen:

men 10 år har i alla fall de gamla funkat.

Våra Tudor TR350 (våta) är också 10 år, men börjar ge upp (tror jag).

Det är väl ungefär så länge ett vått batteri överlever verkar det som.

(Lite kul skulle det vara att försöka hålla dem i liv ett tag till.)

 

Fördelen med att köpa billigare våta är att det inte gör så mycket om man råkar förstöra dem (för de kostar ju inte så mycket att köpa nya).

 

Nackdelen för oss med våta batterier är huvudsakligen är att vi inte utnyttjar kapaciteten på generatorn riktigt bra.

Vi kör motor i snitt 2 x 15 minuter (ur och i hamn) dagligen och en längre sträcka var tionde dag.

Det skulle vara bra att kunna trycka in mera laddning de där 2 x 15 minuterna.

 

Min gissning är att vi kan ersätta 3 x 80 Ah våta med 2 x ca. 80 Ah AGM och få nästan samma elkomfort eftersom den dagliga laddningen blir mycket bättre.

 

Bara lite funderingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, med segelbåt måste man ju såklart tänka mer på mottaglighet för laddning. Det är ju en lite annan sits. Mina kortaste turer med denna motorbåt i 7 knop varar ju som regel alltid minst en timme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...