Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Bejja92

Felkopplat? Konstig bild!

Rekommendera Poster

Hej!


Idag skulle jag koppla in tre ekolod i nya båten. Men stötte på ett problem med jättekonstiga bilder på skärmarna, störningar eller något dylikt.

Jag har 2st Garmin EchoMap 92sv Plus och en UHD.

UHD är kopplad i fram i båten till ett separat batteri som även driver elmotorn, från den går det en lång RJ45-kabel till Garmins hubb/switch som sitter monterad i aktern, dom andra två loden vid vindrutan är väl antagligen där problemet ligger.


Den primära skärmen (Till hö) var kopplad av båtfirman till 12V uttaget som sitter nedanför ratten med kabelskor, och okunnig som jag är tänkte jag att jag kör ihop allting där.
 

Så nu sitter alltså båda loden i bak kopplade till samma kabelsko till 12V-uttaget / Cigg-uttagets baksida, allt har ström, bilden delas från lodet givaren går in i till resterande skärmar via hubben men bilden ser ut som skit. Vad kan detta bero på?


Har jag kopplat allt tokfel? kan man koppla in så mycket på samma kabelsko till baksidan av 12V-uttaget? Får grejerna för lite ström? Blir det störningar via kontakterna? Är det hubben som stör bilden för att det blir störningar av att den är kopplad direkt till startbatteriet?
 

Tidigare idag innan jag började blanda in hubben och en tredje skärm så körde jag båda skärmarna till samma kabelskor +/- till 12V-uttaget och då funkade det kanonfint, med bara en RJ-45kabel mellan skärmarna. (kör givetvis inte plus och minus på samma kabelsko, utan två separata)
 

Ska göra om dragningen, för detta kändes som en riktig klåpar-lösning. Kan väl omöjligt vara rimligt att koppla så här? eller gjorde firman rätt ifrån sig som gjorde det med första skärmen? Borde jag ha kopplat in allt någon annanstans?


Båten är en: HR 460 fishing med en 50hk Mercury, allt är från 2020.

Garmin-hubben som supporten rekommenderade för att sammankoppla alla enheter kopplades direkt till startbatteriet för stora motorn.

Sedan drogs alla RJ-45 kablar till den.
 

Hjälp här skulle verkligen uppskattas, blir tokig av att inte veta vad det beror på och nu kan jag inte felsöka och testa mig fram förrän nästa gång jag ska ut då båten inte står hos mig, vilket troligtvis inte blir förrän nästa helg.


Men tips inför det vore så bra!


Fortsatt trevlig helg och tack på förhand.


Se gärna bilderna.

125204347_459355195460131_3534762481768018516_n.jpg

125317390_404615940670439_6720468808612043992_n.jpg

125212088_370975331000305_3636384814249484275_n.jpg

Redigerad av Bejja92

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre ekolod? Varför?

Naturligtvis stör de varandra. Jag upplevde svåra störningar med två samtidigt i vår förra båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men allting funkade kalasbra när jag bara körde två i aktern, sedan när vi blandade in hubben och drog alla RJ-45 kablar till den så blev bilden konstig.

Jag vill kunna ha stora vyer, och inte behöva kompromissa på något sätt med bilderna i bak samt att vi ville ha en skärm i fram på kastdäcket.

Överflödigt, det kan tyckas :) Men jag är lite teknikgalen av mig och får aldrig nog. Men idag blev det lite knas, sen om det beror på att dom stör ut varandra eller ifall jag kopplat åt helvete fel det vet jag inte.

Tycker det är märkligt att så fort en tredje i fram kommer in i bilden så blir allt kasst när det funkade så bra med två i bak innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, flera ekolod på samma båt, dessutom uppenbarligen samma typ - glöm det.

Tänk själv, det är en ultraljudssändare i varje som skickar en ljudpuls och sedan lyssnar efter ekot. Vad tror du händer om du har flera som "skriker" samtidigt ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Nej, flera ekolod på samma båt, dessutom uppenbarligen samma typ - glöm det.

Tänk själv, det är en ultraljudssändare i varje som skickar en ljudpuls och sedan lyssnar efter ekot. Vad tror du händer om du har flera som "skriker" samtidigt ?

Nej, det funkar naturligtvis inte så bra. Hur ska givarna veta vilket eko de ska lyssna på? Det kan funka när det är grunt (mindre än fem meter eller så) eftersom spridningen av ljudet i då är mindre och ekot tydligare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

kolla så att givarna sänder med olika frekvenser, då funkar det.

Har du 2 sändare på samma frekvens så blir det som flera påpeket, obra.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder du en eller flera givare

Se till att all utrustning är kopplad till samma batteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev snilsson:

Använder du en eller flera givare

Se till att all utrustning är kopplad till samma batteri

Använder bara en givare och delar signalen via hubben. 

 

Främre lodet går på ett eget batteri och bakre två på startmotorns via 12V uttaget med kabelskor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev condmaster:

Hej!

 

kolla så att givarna sänder med olika frekvenser, då funkar det.

Har du 2 sändare på samma frekvens så blir det som flera påpeket, obra.

 

Mvh

Har bara en givare som jobbar och delar sedan signalen till övriga skärmar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Bejja92:

Har bara en givare som jobbar och delar sedan signalen till övriga skärmar 

Ok, då är det en annan sak.

 

Är det samma sak om motorn är igång eller inte ?  Vissa moderna utombordare (skall inte nämna några fabrikat) har nämligen visat sig ge så fula störningar på båtens elsystem att bl.a. ekoloden visar ungefär som på dina skärmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bejja92:

Använder bara en givare och delar signalen via hubben. 

 

Främre lodet går på ett eget batteri och bakre två på startmotorns via 12V uttaget med kabelskor

Se till att alla är kopplade på samma batteri och har samma programvara. Om du använder nya uhd givaren måste den vara kopplad till nya instrumentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev IngemarE:

Nej, flera ekolod på samma båt, dessutom uppenbarligen samma typ - glöm det.

Tänk själv, det är en ultraljudssändare i varje som skickar en ljudpuls och sedan lyssnar efter ekot. Vad tror du händer om du har flera som "skriker" samtidigt ?

Jag har två olika, Northstar M85 samt Garmin dw52, båda med akterspegelsgivare, en på varje sida om drevet, dom stör inte varandra, inte ens om dom är inställda på samma frekvens, men det är dom i allmänhet inte. Däremot visar gardinen numera synnerligen behagliga badtemperaturer om 20° C och ibland mer, oavsett om det andra lodet är igång eller ej, går att justera men blir snart lika fel igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju tre olika skärmar från Garmin och, förmodligen, en givare därifrån också. Varför inte ställa frågan till Garmin om hur de tycker att du ska göra? Får man tag på rätt person där kan man få jättebra info (och om man får tag på fel person ringer man bara igen och kommer förhoppningsvis till en av de bra. Så här års är nog det bara de gamla "rävarna" som jobbar på kundsupporten.).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...