Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pirayan

Hur många "batterier" (Ah) har ni

Rekommendera Poster

Hallåj kära båtvänner

 

Jag har suttit och glott i min båt i några dagar (sjuk i covid så har inget bättre för mig). Saken är den att jag funderar på 

vart jag ska montera nya ankarspelet. Där jag skulle vilja ha det har jag min batteribank på 5 x 115Ah. Jag klurar på om 

jag ska hiva ut eller skicka fram ett till bogen för att skapa lite space. Hur jädra mycket Ah behöver man egentligen? Jag

har tidigare klarat mig på 3 x 110Ah och utan solpanel. Nu kör jag 575Ah och en 50w panel

 

Hur mycket strömming har ni i era kärror?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Pirayan:

Hallåj kära båtvänner

 

Jag har suttit och glott i min båt i några dagar (sjuk i covid så har inget bättre för mig). Saken är den att jag funderar på 

vart jag ska montera nya ankarspelet. Där jag skulle vilja ha det har jag min batteribank på 5 x 115Ah. Jag klurar på om 

jag ska hiva ut eller skicka fram ett till bogen för att skapa lite space. Hur jädra mycket Ah behöver man egentligen? Jag

har tidigare klarat mig på 3 x 110Ah och utan solpanel. Nu kör jag 575Ah och en 50w panel

 

Hur mycket strömming har ni i era kärror?

300 Ah AGM, 200W solpanel på rufftaket, 125 A generator som laddar via en Sterling AB12130, Battmeter för att hålla koll på batteristatus. Inget separat startbatteri utan "startsäkerheten" hanteras med en Mastervolt lågspänningsbrytare  (som hitintills aldrig behövt bryta förbrukarströmmen).

 

Batteri o Sterling sitter samlat under kojen i akterhytten. Inga separata batterier vid ankarspelen utan kablar hela vägen från batterierna. Jag har aldrig märkt någon orkeslöshet hos ankarspelen med den strukturen på elinstallationen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Pirayan:

Hallåj kära båtvänner

 

Jag har suttit och glott i min båt i några dagar (sjuk i covid så har inget bättre för mig). Saken är den att jag funderar på 

vart jag ska montera nya ankarspelet. Där jag skulle vilja ha det har jag min batteribank på 5 x 115Ah. Jag klurar på om 

jag ska hiva ut eller skicka fram ett till bogen för att skapa lite space. Hur jädra mycket Ah behöver man egentligen? Jag

har tidigare klarat mig på 3 x 110Ah och utan solpanel. Nu kör jag 575Ah och en 50w panel

 

Hur mycket strömming har ni i era kärror?

Förbrukningssidan har 4 st 80 ah som laddas förutom av motorn av en fast solcell på 120W, en lös/flyttbar solcell på 80 w och en bränslecell... Finns även 2 st AGM som start där bog och ankarspel är inkopplade

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett 100Ah AGM startbatteri, och till det är bogpropeller och ankarspel kopplade, dessa körs bara då motorn går.

 

Sedan har jag väldigt många olika batterier ombord, från den lilla knappcellen till kikarens kompassbelysning, till AA och AAA- batterier i små lampor, radioapparater och fjärrkontroller.😝

 

Förbrukningsbanken består av två seriekopplade 6 volts batterier på 180Ah. Alltså 12 volt och 180Ah. Det finns ytterligare en 100Ah ackumulator som egentligen bara är reserv.

 

Alltihop laddas av generatorn och en liten solcellspanel, det finns en stor panel också och den laddar bara förbrukarbanken. Dessutom finns det tre Ctech-laddare som via landströmmen kan ladda alltihopa, men dessa används sällan.

 

Samtliga elektriska ackumulatorer är samlade relativt centralt, litet akter om midskepps i båten. Batterierna är vitt spridda.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbrukning: 3x75 Ah.

Laddas från solcell 140 W på doghousetaket med Victron MPPT regulator och generator B+2

 

Startbatteri: 1x100 Ah (ca, minns ej riktigt)

Laddas från generator B+1

 

Bogprop: 2x62 Ah i serie, 24 V.

Laddas från startbatteriet via isolerad Victron DC/DC omv. 12/24 V inställd på ca 28 V och slås till/från manuellt.

 

Har räckt bra hittills. Allt är vanliga blybatterier. Tycker inte om att dra långa grova kablar.

Har 3 st digitala V-metrar (billiga Biltema som jag kollat upp med Fluke-instr) vid styrplatsen för de olika kretsarna.

Har aldrig känt behov instrument typ Battmeter. Skulle jag få den känningen skulle jag hellre lägga de pengarna på fler batterier.

Man får ju liksom inte fler Ah bara för att man kan se dom......😄

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 st 200 Ah förbrukar batterier, 1 st 75 Ah bogbatteri och 1 st 75 Ah start/ankarspels batteri. Alla är nya 2020 och är AGM.

Totalt 540 Ah.

Laddas med 2 st fasta 25 wattare och 2 st 100 watts vikbara solceller.

Totalt 250 watt.

Generator osäker, men vill minnas att den är på 90 Ah.

Allt övervakas med Victron grejer.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 st 95Ah AGM som start (detta driver också bogpropllern och kommer att driva ankarvinschen som skall installeras i vinter) och 1 st 120Ah Gel som förbrukarbatteri dessa laddas (om landström finns) av en Victron IP22 20A med 3 utgångar och en fast 55 watts solpanel samt en "lös" 55 watts panel.

Har räckt fint till att driva två kylskåp och litet värmare. Motorns laddare har som mest gett ca. 45A enligt min Victron BMV-712.

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startbatteri, 45 Ah bly/syra. 
Förbrukning 2x75 Ah bly/syra

Solpaneler, 2x18 W + en mjuk 30 W jag hänger på om jag går lite för motor.
 

Har få förbrukare. 
En liten, snål kyl. En liten plotter. Värmare. Lite mobilladdning, några LED läslampor. 
Räcker därför bra för mig 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

2 st 200 Ah förbrukar batterier, 1 st 75 Ah bogbatteri och 1 st 75 Ah start/ankarspels batteri. Alla är nya 2020 och är AGM.

Totalt 540 Ah.

Laddas med 2 st fasta 25 wattare och 2 st 100 watts vikbara solceller.

Totalt 250 watt.

Generator osäker, men vill minnas att den är på 90 Ah.

Allt övervakas med Victron grejer.

Jo ja tackar ja, här ligger man i lä😃

Jag vill ha mer panel men har inget bra ställe att ha det på. Nu ligger den i vindrutan. Funderar på att fortsätta så men med 100-150w. Men samtidigt så har jag aldrig varit i batterinöd, ännu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår nya båt finns det fyra likadana blyackar på 75 Ah var, bara nåt år gamla. Dessutom ett separat startbatteri, också på 75 Ah.

Jag har inte hunnit kolla hur elsystemet är uppbyggt, men eftersom det är fyra batteriavskiljare för förbrukningsbanken gissar jag att det är en per batteri. Sen sitter det nån form av skiljerelä som separerar förbrukningsbanken och startbatteriet, för båda laddas av motorns generator och förbrukningsbanken eller båda laddas också av en liten solpanel (gissningsvis 40-50 W) på rufftaket. Som sagt, det blir ett vårprojekt att reda ut hur det är uppbyggt.


Några större förbrukare finns det väl inte. Lite lampor, en vattenpump till färskvattnet ombord, navigationsinstrument, VHF, vanlig radio och en autopilot.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Start batteriet vet jag inte, kan tro ett 90Ah AGM batteri. 
Förbrukarbanken är 360 Ah Lithium. 

En trött 45W solcell som skall bort i vinter. Behöver komplettera med några andra.

Generatorn är väl på 90A tror jag.

 

Skulle vilja ha såpass mycket solceller att vi klarar oss utan motorn, eller att man ligger några Ah back per dygn men det är väl en utopi.. Skall räkna på det i vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lilla el-park

Saknas en regulator för solpanelen på bilderna. Men den finns där. 

0264FBA8-370E-4FB4-8DC8-719FFDF1914B.jpeg

51FB89DA-7E87-47EA-9AB4-22C212692C8B.jpeg

0E45D196-AEBD-4EA1-BE1C-FE54C0C83E21.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade ju varit intressant om ni skrev vad ni hade för båt och vilka förbrukare som finns ombord. Annars blir det lite som en listtråd över hur långt är ditt snöre..

 

Jag har två blyackumulatorer från sekelskiftet på vardera 80 Ah det ena är BMW original och det andra är Volvo, båda ansågs för slitna för att driva respektive slagskepp till bil. Nu driver de tillsammans en elmotor på 300 w i min Soling. När solen skiner laddas de upp igen av en 50W solpanel.

 

Förbrukare än så länge består förutom elmotorn av en länspump och en gps/ekolodenhet. I framtiden kanske det blir lite lampor.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten båt har jag, 6.52 meter kabinbåt:

Förbrukning och start är 80 Ah * 2  (2 st Tudor TR350, 80 Ah)

Reserv är 75 Ah (1 st Banner Leisure, 75 Ah)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en wellcraft 34, 4 st 115 ah med separata brytare till varje batteri, 150 w solpaneler, elverk samt dubbla 454or som laddar när man kör 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Saga 315 som jag ofta ligger ute med veckor i sträck. Allt går på elektricitet. Mest drar kyl och värmare. 
Ligger ofta också 4-5 dagar på samma ställe och ibland uppåt 7 utan laddning från motorn.

Har 6 x 95 Ah AGM i förbrukarbanken och 1 x 95 Ah AGM som startbatteri. 
Laddar förutom med motorn med 2 st 45 W fasta paneler på taket och en 135 W över akterdäck. 
När det kniper brukar jag sätta upp en 85 W vikbar panel på takluckorna eller annat ställe där solen lyser bäst. 
Övervakar självklart status med en Battmeter - annars vet man ju inget om status!

 

Så svaret på hur mycket man behöver beror ju på vad man utnyttjar och det enda sättet att veta det är en bra batteritankmätare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Dava:

Det hade ju varit intressant om ni skrev vad ni hade för båt och vilka förbrukare som finns ombord. Annars blir det lite som en listtråd över hur långt är ditt snöre..

- - -

 

9 timmar sedan skrev Lintott:

300 Ah AGM, 200W solpanel på rufftaket, 125 A generator som laddar via en Sterling AB12130, Battmeter för att hålla koll på batteristatus. Inget separat startbatteri utan "startsäkerheten" hanteras med en Mastervolt lågspänningsbrytare  (som hitintills aldrig behövt bryta förbrukarströmmen).

 

Batteri o Sterling sitter samlat under kojen i akterhytten. Inga separata batterier vid ankarspelen utan kablar hela vägen från batterierna. Jag har aldrig märkt någon orkeslöshet hos ankarspelen med den strukturen på elinstallationen.

Segelbåt där segling är prio ett för framdriften. Det blir motorgång vid losskastning o tilläggning om vi inte ligger kvar i nattviken.

 

Kylbox 75 l som slås på vid sjösättning o stängs vid upptagning. Stor plotter o digitala instrument anslutna till NMEA2000 (rätt hungriga på el). Autopilot. VHF. 2 elvinchar (oftast används vevhandtagen...) o två ankarspel (de används ju bara när motorn är igång). TV som används för lite nyhets o väderförmedling.Pumpar för sjö- o färskvatten som även är kopplat till dusch o spoluttag. Värmare för ruff o varmvatten. Å så klart lite radio o belysning, mobilladdning o annat smått. Inverter som används sparsamt om det behövs 230V.

 

Så nog finns det elförbrukare till de 300Ah batteri.

 

Framåt höstkanten när soleffekten blir sämre så kompletteras laddningen ibland med en 50W lös solpanel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev micke_102:

Förbrukningssidan har 4 st 80 ah som laddas förutom av motorn av en fast solcell på 120W, en lös/flyttbar solcell på 80 w och en bränslecell... Finns även 2 st AGM som start där bog och ankarspel är inkopplade

32-fots motorbåt där de stora förbrukarna är kylskåp på 65 liter, frysbox på 40 liter (inställd på -16), värmare, laddning av datorer denna sommar, sedan är det ju TV, belysning och laddning av div telefoner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Dava:

Det hade ju varit intressant om ni skrev vad ni hade för båt och vilka förbrukare som finns ombord.

Bayliner Ciera 2855 med Mercrusier 7.4 l med Bravo One drev.

 

# Kylskåp 65 liter

# Kylbox 20 liter, används som frys

# Belysning led, 13 taklampor

# Undervattenbelysning blå samt 5 blåa dioder sittbrunn

# Tryckvattenpump

# Dieselvärmare

# TV plus Cromcast

# Inverter 3000 watt för VVB

 

Har även batteribankar 20000 mAh (4st) som används till laddning av telefoner samt laptop som nöd.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Pirayan:

Jo ja tackar ja, här ligger man i lä😃

Jag vill ha mer panel men har inget bra ställe att ha det på. Nu ligger den i vindrutan. Funderar på att fortsätta så men med 100-150w. Men samtidigt så har jag aldrig varit i batterinöd, ännu. 

Kan varmt rekommendera dom vikbara. Har ingen plats för flera fasta. Fördelen med dom enligt mig är att du kan lägga/hänga dom vart du vill. Brukar lägga dom på kapelltaket. Köpte ett cigguttag och lödde fast kablarna. Satte sen honan i targan på insidan och drog en grov kabel till regulatorn. 

Men har du inte haft problem än så är det väl bara att köra på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev patrikflink:

Bayliner Ciera 2855 med Mercrusier 7.4 l med Bravo One drev.

 

# Kylskåp 65 liter

# Kylbox 20 liter, används som frys

# Belysning led, 13 taklampor

# Undervattenbelysning blå samt 5 blåa dioder sittbrunn

# Tryckvattenpump

# Dieselvärmare

# TV plus Cromcast

# Inverter 3000 watt för VVB

 

Har även batteribankar 20000 mAh (4st) som används till laddning av telefoner samt laptop som nöd.

Har du 230 V varmvattenberedare? Är nyfiken på sådan......

Hur många liter rymmer den, hur lång tid tar det att värma upp för att klara t.ex. en dusch?

Finns det inte sådana för 12 V också, eller är det bara pyttesmå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Pirayan:

Min lilla el-park

Saknas en regulator för solpanelen på bilderna. Men den finns där. 

0264FBA8-370E-4FB4-8DC8-719FFDF1914B.jpeg

51FB89DA-7E87-47EA-9AB4-22C212692C8B.jpeg

0E45D196-AEBD-4EA1-BE1C-FE54C0C83E21.jpeg

Oj.

Alla på samma sida, blir hon inte sne?

Jag har ett batteri i motorrummet, resten ligger viktade i fören. Min båt är väldigt baktung, så det blev bättre att ha 200+200+75 Ah i fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Zwen:

Har du 230 V varmvattenberedare? Är nyfiken på sådan......

Hur många liter rymmer den, hur lång tid tar det att värma upp för att klara t.ex. en dusch?

Finns det inte sådana för 12 V också, eller är det bara pyttesmå?

Min VVB är på 1500 watt och är i rostfritt, rymmer 15 liter.

Är såklart inkopplad på gångvärme också (värms upp av motorn vid gång).

Ca 30 minuter så är det varmt via motorn, inverten eller landström. Håller värmen typ 1 dag. Räcker för mig och min fru att duscha samt till disken per dag. Sen är varmvattnet slut.

Har sett "någonstans" dom där 12 voltarna. Men har tyvärr ingen erfarenhet av dessa... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Triton 29.

Motorbåt på 31 fot, byggd på Orust.

Motor KAD43.

Bogpropeller 3hk och 

Ankarspel 800W är kopplade till startbatteriet.

Zipwake kopplad till startbatteriet.

 

Förbrukare:

Kylskåp, kylbox.

Diverse pumpar.

Stor Webastovärmare som sällan används.

Växelriktare.

12v respektive 230V luftpump till gummibåten, används 1-2 gånger per säsong, men då under 15-20 minuter.

Radio, LED-belysning.

TV, några USB-laddare.

Jordan laddningsbar tandborste, icke att förglömma, laddas 2 ggr per säsong.

Elverktyg, skruvdragare, varmluftspistol och lödatation.


Två oberoende plotter med ekolod och AIS, den ena har dessutom bredbandsradar, radarn är av outgrundlig anledning kopplad till startbatteriet.

 

Genererare.

2x 100 W solcellspanel, samt 50 W solcellspanel.

60 A generator.

3x Ctech. En reservladdare.


Ackumulatorer:

Golfbilsbatterier, 2 x 6V 160 Ah.

Startbatteri 12 V 100Ah

Reservbatteri 12V 100Ah


Av förbrukarna är det kylskåpet som förbrukar mest, kylboxen används när det har storhandlats eller då besättningen är utökad.

Pentrypumpen och toalettens spolpump används regelbundet men går ju bara korta stunder.

Däckspolningspupmen kan däremot gå i 10-15 minuter. Länspumparna går ju nästan aldrig, tack och lov. Det finns en länspump i reserv också.

Nödtömningspumpen till septiktanken går heller inte speciellt ofta. Men drar då i gengäld omkring 10A.

Så gott som all belysning ombord är LED, det är väl bara lanternorna som har glödlampor, å andra sidan lyser dessa bara då generatorn laddar.

 

Litet nördigt specificerat men denna set up fungerar väldigt bra.

Solcellskapaciten är överdimensionerad, jag har gammalmodiga syra/bly batteri i förbrukarbanken, men det funkar! Inga konstigheter. Lätt att felsöka, men det har ännu inte behövts.

 

Utrustning som bara används under gång är kopplad till startbatteriet.

 

Jag har i allmänhet mer elkapacitet än vad jag behöver, förbrukarbanken är alltid fulladdad. Men på tidig morgon innan solen gått upp kan den ligga på 80% om både kylskåpet och kylboxen varit igång. Men det ordnar till sig under tidiga förmiddagen om solen bara lyser litet. Sent på höstarna kan det behöva kompletteras med landström, men då kör vi även en billig värmefläkt ombord så landströmskabeln skall ändå dras iland. Då blir det per automatik även varmvatten ombord, då vv-beredaren har en elpatron. Det skall vara gôtt att leva!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OC 35

Segelbåt på 35 fot.

 

Batterier

3 st 72 Ah bly/syra som förbrukning

1 st 72 Ah startbatteri

1 st 72 Ah ankarspelsbatteri

Planen är att sätta samtliga befintliga batterier som förbrukning och två nya agm till start respektive ankarspel. Förhoppningsvis till våren.

 

Laddning

- Batteriladdare som används någon enstaka gång per år

- 55 W (har jag för mig) generator på motorn. Motorn används ut och in i hamn eller om det går för sakta och vi vill komma fram, om vi är på väg någonstans.

- 170 W solpanel. 70 W av dessa är gamla och kommer ersättas av 2 x 100 W i vår. Finns det plats och pengar blir det nog 100 W till...kanske...hoppas...

- Vindgenerator ger ca 5-6 A vid 10 m/s

 

Förbrukare

- Ett gammalt elände till kylbox som drar ca 4-5 A konstant

- All innerbelysning är led

- Lanternorna är 25 W glödlampor

- Ankarspel 1000W

- Instrument som plotter, ekolod, vhf osv

- Kompass och vindexbelysning

- Cirkulationspump för värmen

- Spolpump (till däck, ankare osv)

- Färskvattenpump

- Länspump

- Laddning av plattor, telefoner och powerbankar

- 3000 W inverter som startas vid behov

 

 

Laddningen från solpanelerna räcker i dagsläget inte riktigt till eftersom vi har vår stora bov kylboxen. Den kommer att ersättas och då troligtvis av ett 230 V A++ kylskåp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Pirayan:

Hallåj kära båtvänner

 

Jag har suttit och glott i min båt i några dagar (sjuk i covid så har inget bättre för mig). Saken är den att jag funderar på 

vart jag ska montera nya ankarspelet. Där jag skulle vilja ha det har jag min batteribank på 5 x 115Ah. Jag klurar på om 

jag ska hiva ut eller skicka fram ett till bogen för att skapa lite space. Hur jädra mycket Ah behöver man egentligen? Jag

har tidigare klarat mig på 3 x 110Ah och utan solpanel. Nu kör jag 575Ah och en 50w panel

 

Hur mycket strömming har ni i era kärror?

Hoppas du blir frisk snart. :)

 

Vi är alla olika. Fundera på hur du använder båten och när du ev. haft florist.

Vet du hur väl dina batterier räcker när du använder båten?

Har du kollat vilken spänning batterierna har lite då och då?

Om du tidigare klarat dig med 330 Ah utan solpanel, vad är orsaken att du satsade på 575 Ah med solpanel?

Har du ändrat dina förbrukningsvaror?

 

Jag tycker du ska göra en energibudget för din båt som du använder den. Det är inte så intressant för dig hur min elförbrukning ser ut. Lite som att du inte bör basera ditt matintag på hur vi på MG äter. Typ såhär.

Den säger inte exakt allt, men ger en fingervisning om hur mycket batterier du behöver, hur länge du kan ligga stilla och hur länge du klarar dig utan sol.

 

Elsystem

  • Vi har 3×80 Ah våta blybatterier (som vi haft i 10 år) till förbrukning och ett AGM-mc-batteri på 10 Ah som startbatteri. (Egentligen har batteribanken byggts i två steg så ett 80 Ah batteri och startbatteriet är nyare.)
  • En solcell på 50 W har vi haft i 10 år, utbytt i september till en på 100 W.
  • Vi använder motorn 2×15 minuter dagligen i snitt och kanske något längre tid (storleksordningen timmar) var 10:e dag.

Förbrukning

  • Välisolerad kyl.
  • Plotter
  • VHF ibland
  • Vindinstrument
  • Lite radio, dator, telefonladdning, men ingen TV (skönt).

Vi är nog att betrakta som lågförbrukare och vi klarar oss evigt länge utan att ladda med landström, särskilt nu med en 100 W solpanel.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Dava:

Det hade ju varit intressant om ni skrev vad ni hade för båt och vilka förbrukare som finns ombord. Annars blir det lite som en listtråd över hur långt är ditt snöre..

Vår båt är en Beason 311. Men vi har bara transportkört för motor än så länge, och nu är den på land. Köptes i september.

Den kommer nog primärt att användas som dagseglare eller helgseglare med övernattning "borta" (dvs två dagseglingar utan att behöva mellanlanda i hemmahamnen), så jag tror inte att batterierna kommer att belastas så värst mycket. Förmodligen några semesterveckor ute också, om inte med mig så åtminstone med ena brorsan och hans sambo, plus säkert ett par kompisar till dem en del av tiden.

På sikt ska vi montera en båge över aktern för att fästa solpaneler, AIS-antenn och med tiden även radarantenn. Solpanelerna blir förmodligen 2 x 100 W eller motsvarande. Utöver den på ca 40-50 W som redan finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-14 vid 10:21 skrev patrikflink:

Oj.

Alla på samma sida, blir hon inte sne?

Jag har ett batteri i motorrummet, resten ligger viktade i fören. Min båt är väldigt baktung, så det blev bättre att ha 200+200+75 Ah i fören.

 

Hahaha. Nja, inte så farligt faktiskt. Inte så länge VV-beredaren och kylen är full 🙂

 

Så du har hela banken i fören. Där ser man. Jag upplever inte som att min kärra är baktung alls. Sista höstturerna eller första vårturen när man nästan har tom båt så ligger hon kanon och kommer upp ur vattnet i ett "skutt" Hahaha. 
På sommaren dock, har man packning, full kyl. 40l i VV-beredaren, 160l vatten. 400l soppa, 100kg dricka av olika slag, etc etc då är det segt. Speciellt om man tar med sig ett par full size vänner. Då är det 6 knop som gäller Hahaha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Mackey:

Hoppas du blir frisk snart. :)

 

Vi är alla olika. Fundera på hur du använder båten och när du ev. haft florist.

Vet du hur väl dina batterier räcker när du använder båten?

Har du kollat vilken spänning batterierna har lite då och då?

Om du tidigare klarat dig med 330 Ah utan solpanel, vad är orsaken att du satsade på 575 Ah med solpanel?

Har du ändrat dina förbrukningsvaror?

 

Jag tycker du ska göra en energibudget för din båt som du använder den. Det är inte så intressant för dig hur min elförbrukning ser ut. Lite som att du inte bör basera ditt matintag på hur vi på MG äter. Typ såhär.

Den säger inte exakt allt, men ger en fingervisning om hur mycket batterier du behöver, hur länge du kan ligga stilla och hur länge du klarar dig utan sol.

 

Elsystem

  • Vi har 3×80 Ah våta blybatterier (som vi haft i 10 år) till förbrukning och ett AGM-mc-batteri på 10 Ah som startbatteri. (Egentligen har batteribanken byggts i två steg så ett 80 Ah batteri och startbatteriet är nyare.)
  • En solcell på 50 W har vi haft i 10 år, utbytt i september till en på 100 W.
  • Vi använder motorn 2×15 minuter dagligen i snitt och kanske något längre tid (storleksordningen timmar) var 10:e dag.

Förbrukning

  • Välisolerad kyl.
  • Plotter
  • VHF ibland
  • Vindinstrument
  • Lite radio, dator, telefonladdning, men ingen TV (skönt).

Vi är nog att betrakta som lågförbrukare och vi klarar oss evigt länge utan att ladda med landström, särskilt nu med en 100 W solpanel.

Hallåj och tack snälla.

Sakta men säkert går det åt rätt håll. Feber, hosta och värk i 1½ vecka va ingen höjdare. Nu är det bara en mycket otrevlig hosta kvar.

 

Jag är helt med på vad du menar. Jag sitter och räknar på det men det är kul att höra hur det ser ut hos er andra. 

 

Anledningen till 5 x 115Ah är att det bara blev så. Ville ha marginaler och slippa tänka på att man ska starta motorn eller ligga vid brygghamn med landström. När jag hade  3 x 110 Ah så hade jag inte bogproppen, wallas-spis. och massa lampor 🙂 

 

Nu har man :

Bogen
Ankarspel (Lewmar ProFish 1000 som ska bytas till Anchormatic)

Wallas-spis

Kaffebryggare och vattenkokare 12v (som jag inte använder så mycket)

Kylskåp 65l som är några år på nacken så det går mycket

TV, (som jag typ inte använder utan landström). 

Eberspächer 

Vattenpump
Toapump, tömmning av tank

Garmin 9" plotter med ekolod

Hummingbrid ekolod (åker på tippen innan våren)

Luftpump, 12v till SUPen

Övriga instrument, lanternor, lampor, laddare till telefoner etc. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pirayan:

 

Hahaha. Nja, inte så farligt faktiskt. Inte så länge VV-beredaren och kylen är full 🙂

 

Så du har hela banken i fören. Där ser man. Jag upplever inte som att min kärra är baktung alls. Sista höstturerna eller första vårturen när man nästan har tom båt så ligger hon kanon och kommer upp ur vattnet i ett "skutt" Hahaha. 
På sommaren dock, har man packning, full kyl. 40l i VV-beredaren, 160l vatten. 400l soppa, 100kg dricka av olika slag, etc etc då är det segt. Speciellt om man tar med sig ett par full size vänner. Då är det 6 knop som gäller Hahaha

Ja, mycket packning blir det.

Har förlängd badbrygga med en ribb och 15 hk på också. Hade inga problem med att skutta iväg då min motor är stark, men blev skillnad när batterierna kom fram, ålar sig inte lika mycket i 7 knop. Sen var det pga större septitank i motorrummet. Det positiva i hela kråksången vart att man kan röra sig runt motorn nu utan en massa batterier som är i vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...