Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
liinden

Söker tips för läggning av divinycell under kanter

Rekommendera Poster

För första gången ska jag byta distansmaterial och göra reparationer. Jag har sågat upp däcket och tar bort ruttet balsa och ersätter nu med divinycell.

 

Detta kanske är en superenkel fråga när man gjort det en gång, men hur ska jag gå tillväga i kanterna? Jag har lämnat en bit av däcket att kunna plasta mot och gröpt ur under så det inte finns något distansmaterial kvar (det som är orange tejp på i bilden!). Jag kan ju inte göra en bit stor nog då hålet är för litet för en enda bit.

 

Ska jag:

  • Skära ut bitar och limma in under den delen av däcket som är under tejpbitarna och sen ta en stor bit divinycell till resten?
  • Dela divinycellskivan på annat vis och skarva i mitten?
  • Göra små slitsar i skivan så den går att böja och försöka göra en bit som passar in under alla kanter?

 

 

 

 

IMG_0150.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev liinden:

- - -

Detta kanske är en superenkel fråga när man gjort det en gång, men hur ska jag gå tillväga i kanterna? Jag har lämnat en bit av däcket att kunna plasta mot och gröpt ur under så det inte finns något distansmaterial kvar (det som är orange tejp på i bilden!). Jag kan ju inte göra en bit stor nog då hålet är för litet för en enda bit.

 

Ska jag:

  • Skära ut bitar och limma in under den delen av däcket som är under tejpbitarna och sen ta en stor bit divinycell till resten?
  • Dela divinycellskivan på annat vis och skarva i mitten?
  • Göra små slitsar i skivan så den går att böja och försöka göra en bit som passar in under alla kanter?

IMG_0150.JPG

Det finns inga skrov eller däck som är tillverkade med en hel skiva. Det är alltid bitar som lagts samman och plastats fast. Så pussla på med så stora bitar du kan. Blir det större glipor så fylls de med spackel innehållande mikroglasballonger  https://www.seasea.se/plast-glasfiber/härdare-lösningsmedel/fyllnadsmedel/mikroballonger   eller talk  https://www.seasea.se/plast-glasfiber/härdare-lösningsmedel/fyllnadsmedel/talk   Sedan döljs alltsamman under några lager glasfiber o polyester (eller epoxy) innan du avslutar med topcoat o eventuell däcksmatta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...