Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dava

Skona presenning med gummiband?

Rekommendera Poster

Jag har ett problem med vintertäckningen och det är att öljetterna slits loss så att presenningen sitter allt sämre. Igår köpte jag en rulle gummiband som jag tänkte ersätta den stumma linan med.

 

Frågan är hur jag ska fästa den. Hur mycket spel ska man ge pressningen?

 

Jag inser ju att det inte blir nån poäng ifall jag spänner gummilinan lika hårt som den vanliga tampen, samtidigt så kan den inte bli för slapp för då kommer den kanske att bli onödigt vindfång..

 

Hur gör ni?IMG_20201112_112755.thumb.jpg.17b9c7549e8eaff8de3b36f318cafba7.jpg

Bilden visar förutsättningar på bilden är presenningen spänd med en vanlig tamp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många använder vattenfyllda smådunkar som hänger i öljetterna istället för att knyta fast. Jag tycker det funkar bra. Ett annat alternativ är att spänna en något elastisk men rejäl lina under båten, t.ex. längs ramen på vagnen på bilden och knyta linorna från presenningen i denna istället. Det blir lite mindre stumt då när det rycker. Det har jag också testat ibland.

En annan grej som jag gjort senaste decennierna som en avslutande åtgärd är att dra ankarlinan lite diagonalt fram och tillbaka, eller lite som en polkagris, över alltsammans. Den har tyngd och lugnar ner allt fladder betydligt

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Dava:

Jag har ett problem med vintertäckningen och det är att öljetterna slits loss så att presenningen sitter allt sämre. Igår köpte jag en rulle gummiband som jag tänkte ersätta den stumma linan med.

 

Frågan är hur jag ska fästa den. Hur mycket spel ska man ge pressningen?

 

Jag inser ju att det inte blir nån poäng ifall jag spänner gummilinan lika hårt som den vanliga tampen, samtidigt så kan den inte bli för slapp för då kommer den kanske att bli onödigt vindfång..

 

Hur gör ni?IMG_20201112_112755.thumb.jpg.17b9c7549e8eaff8de3b36f318cafba7.jpg

Bilden visar förutsättningar på bilden är presenningen spänd med en vanlig tamp.

Hallåj

 

Jag blå nylonlina med som är kopplade till öljetterna med gummiband. Det funkar toppen. Jag har dock en himla massa fler öljetter en du, jag har 30cm mellan varje. 

Det jag upplever är att om jag inte fäster linan i bockar eller marken så har pressen haft en förmåga att glida över åt ena hållet när det blåser. För att slippa det så fäster jag nu några av tamparna till kölbockarna.

Spänningen på gummibanden är inte "för hårt" men nog får att det ska skapa lite drag i pressen. 

 

Till din press skulle jag köpa pressklämmor på B-tema så då får fler fästpunkter i pressen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade gummistroppar ett år eftersom det följde med pressen jag köpte. Satte dom i linor som gick ner i vagnen/vaggan och spände relativt hårt. Tänkte som du att det sparar öljetterna, och det gjorde det säkert. Men under vintern så rörde sig presenningen mer än vanligt fram och tillbaka och gnuggade hål på flera ställen trots liggunderlag som skydd på utsatta ställen.

Jag har återgått till min gamla metod utan gummistroppar, då håller presenningen mycket längre. Visst, jag kan ha haft otur det året men att just den vintern skulle vara den besvärligaste på 20 år tror jag inte. Jag tror mer på att gummistropparna var källan till problemet  😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar ungarns bocciabollar och sätter presenningen runt den och spänner åt med rep håller bättre än öljetter och andra änden av repet i trailer.

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året band vi snören direkt i öljetterna. Jag tyckte det blev mycket slitage kring öljetterna.

I år testar vi att sätta en slinga (ca 20 cm i diameter) i 6 mm gummilina från Biltema mellan presenning och lina.

 

Screenshot_20201114-092239.thumb.png.0c6bf6f81e12d28bf318ccad8fd6e165.png

 

IMG_20201018_145648411_HDR.thumb.jpg.631ce7dd6a5e85922f7177b58c644a65.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper bara press m elastiska band bifogade.

Tycker det fungerar kanonbra. Att pressen sitter stilla är a & o.

Dunkar som hänger i linor är i princip förbjuda på vår båtklubb efter förra vintern .

Om de används skall de vara säkrade med rejäl lina så att de inte kan svänga ut mot båten bredvid.

Jag hittade en fylld dunk med avsliten lina uppe på taket till min Saga 310 ca 4 m över mark.

Var glad att den inte kom in igenom rutan??

Att linda en rejäl lina runt på utsidan känns som en bra idé. Har också gjort så i år.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag band Biltemas gummilina i öljetterna och band sedan ner denna mot båtvagnen. Det ser ut att sitta bra än. 

 

IMG_20201113_155415.thumb.jpg.3a32eecf3f6c64200d280fa86328633c.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Dava:

Jag band Biltemas gummilina i öljetterna och band sedan ner denna mot båtvagnen. Det ser ut att sitta bra än. 

 

IMG_20201113_155415.thumb.jpg.3a32eecf3f6c64200d280fa86328633c.jpg

Svårt att se på bilden, men om det är en lång lina som går igenom flera öljetter så tänk på att var den än går av så är hela pressen lös på en gång. Bättre med flera korta linor eller knutar i alla öljetter för att låsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klokt. Jag har kapat linan i tre delar där en går runt fören och sen en på var sida. Jag vill inte kapa upp linan men jag ska se till att där är en knut vid varje öljett så att inte allt försvinner om linan brister!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter mer än trettio år med egen båt och nästan lika länge med andra båtar gör jag följande numera, (ja så gör jag, därmed inte sagt att det är rätt eller fel, då man kan täcka sin båt på ett oräkneligt antal  olika sätt).

 

Jag har för längesedan övergett de billiga tunna lättviktspresseningarna, även de dyra och tjockare samt tunga presseningar.

De senaste åren har jag använt mig av Julas gröna 600g presenningar, inte världens bästa kvalitet inte heller dåliga, men håller i åtta till tio säsonger. Ja egentligen längre om man kan överse med mindre skavanker.

Svagheten sitter i öljetterna och i liket. Det gäller innan man lägger på presenningen att vaddera vassa hörnen och utstickande grejer på täckställningen, till det använder jag bubbelplast och billig eltape från samma firma.
 

Naturligtvis täcker jag med två eller tre mindre presseningar som jag själv orkar lyfta upp på täckställningen. Tidigare har jag gjort misstaget att köpa en stor 6 x 10 meters pressening, det var med nöd och näppe jag kunde jordlyfta den... än mindre få upp densamma på ställningen.

 

Tidigare har jag surrat presseningen med blått syntetiskt plastsnöre som jag knutit i öljetterna och förseglat ändarna med värmekniv. Det har jag övergivit.

Numera använder jag Julas klenare spännband som är fyra meter långa. Dessa krokas i öljetterna och spänns försiktigt, lagom hårt på ena sidan. Det har fungerat väldigt bra de senaste åren. Men man kan inte spänna för kung och fosterland, då river man ur öljetterna, och det hade man säkerligen gjort på mer kvalitativ presenning också.

 

Det gäller att vinden inte kommer åt och ger lyftkraft under presseningen, det får inte fladdra, därför är jag litet misstänksam mot gummikord.

Men det finns nog två skolor, antingen flexibelt eller stumt, jag har valt det stumma alternativet, det funkar för mig.

 

I år blev det en överlappning på omkring 50 cm mellan presenningarna, här spände jag ett större och kraftigare spännband runt hela båten, alltså ett hårt spänt spännband som inte sitter fast i någon öljett, utan är krokat i en av Tyresöbockarna på båda sidorna. Nu blir det ingen flik uppe på båten som kan fladdra.

 

Tilläggas bör väl att båten står relativt vindskyddat i en villaträdgård, men som i kväll, styrs vindbyarna in mellan husen och kan ställa till med en del ofog, förra vintern knäckte vinden växthuset som stod alldeles intill där båten står, vindskivor och takpannor har dessutom emigrerat flera gånger. Soptunnan brukar fara iväg som en Phersing II-robot längs gatan.

 

Jag har även ordnat så att det blir luftcirkulation under presseningen, men inte så mycket att vinden skapar lyftkraft.

 

Där spännbandens spännare och krokar kommer mot bordläggningen vadderas dessa med bubbelplast och eltape.

 

Täckningen inspekteras varje dag.

 

Den där blåa plastelinan har alltid varit strängt förbjuden ombord på båten, nu är den bannad även till täckningen. Och efter att ha sett filmen ”En man som heter Ove” så kommer jag inte att rekommendera den till något annat syfte heller, ja jag vill väl inte att någon tar sig till ändhållplatsen vare sig med plastsnöre eller på annat sätt, för att nu inte bli missförstådd. Men blått plastsnöre är skit i alla nautiska sammanhang, kanske även i andra sammanhang.

 

Efter några år utomhus exponerad för UV-strålningen kan det blåa plastsnöret däremot fungera som taggtråd...

 

Jo, ett tips till. Jag märker mina presenningar i kanterna vid hörnorna med text och siffror, det står ”långsida” respektive ”kortsida” och presseningens mått. Till det upptäckte jag att en vit däckpenna fungerar bra, en sådan där man fyller i texten på bildäck med alltså.

 

På våren viker jag ihop presseningen på ett sådant sätt att det sedan till hösten blir lätt att lyfta upp den på täckställningen och veckla ut den så att den hamnar åt rätt håll. Jag brukar lägga långsidorna tvärs båtens längd och kortsidorna i båtens längdriktning, då täcker dom ner en bit över friborden.

 

En sådan båttyp som jag har behöver man egentligen inte täcka, den klarar sig ändå, den tål regnvatten! Men utan täckning blir båten rätt smutsig och det samlades förr i tiden en sorts frusen nederbörd på båten som kallades för ”snö” och det var inte så bra, eftersom denna ”snö” band en hel del vatten blev det tungt. Det har hänt att båtar vält av denna extra vikt. Numera är den nederbörden väldigt sällsynt här i ”Blöteborg” med omnejd. Däremot är det en massa löv från oxlar, björkar och diverse fruktträd far ikring också och kan då hindras av täckningen. Tro det eller ej, men det förekommer en hel del större vita fåglar som lämnar ”spår” efter sig, även på land, och här skyddar ju presenningen bra också. Dessvärre har det hänt att jag på våren fått avhysa några icke betalande hyresgäster, blåmes och fladdermus hade annekterat utrymme under presseningen för några år sedan. Fladdermusen hade skitat ned en hel del... men jag hade inte hjärta att avhysa den när jag upptäckte den strax efter uppläggningen på hösten.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vad det blåser. Var nere och spände några kraftiga rep kring presenningen precis. 

 

Får nog planera för att köpa en ny presenning i helgen.. vill ju inte ha en för tung eller för stor. Gärna genomskinlig och inte för dyr. Tips?

 

Edit. Har nu undersökt marknaden och kommer nog att köpa Biltemas 180g blå-silver och lägga över det som är kvar av min vita 120 g från förra året.

Redigerad av Dava
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Hej vad det blåser. Var nere och spände några kraftiga rep kring presenningen precis. 

 

Får nog planera för att köpa en ny presenning i helgen.. vill ju inte ha en för tung eller för stor. Gärna genomskinlig och inte för dyr. Tips?

 

Edit. Har nu undersökt marknaden och kommer nog att köpa Biltemas 180g blå-silver och lägga över det som är kvar av min vita 120 g från förra året.

Nej, det skall du inte göra. Låt inte snålheten välta eget lass på den gröna sidan.

Köp inget mindre än omkring 600 g/m2, gärna en tjockare om båten står oskyddat.

Sådana presenningar blir ju tunga att lyfta, köp hellre flera mindre än en stor, så orkar du lyfta upp dem.

Att lägga på både tunna och tjockare presenningar när det redan blåser en hel del är spännande. Det är ju sällan det lyckas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt en 6x8 pressening som är så tung att jag fick hjälp att lägga in den i bilen och sedan rullade in i garaget där den legat i snart 15 år. Den satt över en Maxi 77. 

 

Kanske kan jag kapa till lagom stora bitar. Det är egentligen bara mitten som behöver bra skydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Jag har faktiskt en 6x8 pressening som är så tung att jag fick hjälp att lägga in den i bilen och sedan rullade in i garaget där den legat i snart 15 år. Den satt över en Maxi 77. 

 

Kanske kan jag kapa till lagom stora bitar. Det är egentligen bara mitten som behöver bra skydd.

Ja det kan ju gå bra.

Jula har ju satser med öljetter och stansverktyg, så du kan fixa till det i snittändarna, men där bör det ju vara en fåll med dubbelvikt duk, och även ett lik också. Gör att vika in och limma med kontaktlim, om du inte kan svetsa i sådant material.

 

Grejen är ju den med de billiga lättviktspresenningarna att de sällan överlever den första höststormen. Dom blåser sönder och blir till långa girlanger eller serpentiner som fladdrar i vinden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett sett med öljetter och stansverktyg som jag försökte förbättra min billiga presenning med förra året! Frågan är vilken storlek man ska ha. De jag köpte i fjol kändes lite små

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Dava:

Jag har ett sett med öljetter och stansverktyg som jag försökte förbättra min billiga presenning med förra året! Frågan är vilken storlek man ska ha. De jag köpte i fjol kändes lite små

Jag har en tung presenning över min båt. Jag tror att den är 6x8m och 600 grams duk. Den köptes i slutet av 70-talet och har nu använts i drygt 40 år. Skyddas sparsamt där den ligger emot mantågsfästena på pulpit men inget i övrigt. Enstaka småhål men långt ifrån kassering. Numera har den fått kompletteras över fören p.g.a. byte till längre båt. Den lättviktspresenningen har redan större skavhål än min gamla tunga.

 

Jag har försökt med alla typer av presenningsklämmor jag hittat (plastklämmor, o ett par modeller av aluminiumklämmor, bl.a. Aronowitsch&Lyth StrongGrip) för att få till en bra uppspänning längs taknocken på täckställningen. Samtliga modeller har kasat eller skakat loss under vintern. Att själv försöka hålslå och montera öljetter har jag insett inte skulle fungera.

För några år sedan kom jag på lösningen (bannade mig själv för att jag inte kommit på den tidigare, den var ju rätt enkel o självklar).

 

Jag tog med mig presenningen till en kapellmakare som skar till en cirkel av presenning som veks dubbel över kanten på min presenning, limmades o syddes fast och avslutades med ett par rejäla öljetter som pressades genom alltihopa (hydraulisk press som får öljetten att verkligen sitta fast). De öljetterna kommer att sitta kvar under presenningens kvarvarande livslängd.

 

Hanteringen av den tunga presenningen löser jag genom att lyfta ombord den innan båten lyfts upp på land. Den korta biten från ruffen till däck o upp över täckställningen är rätt hanterbar trots tyngden.

 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg i någon båttidning att man kan använda sig av golfbollar.... Man stoppar in bollen från presenningens insida, då det blir en ”collum”, en kula, på utsidan, runt dess hals knyter man sedan hårt en lina som man surrar fast presenningen med någonstans. Själv tycker jag det låter omständigt. Och har inte behövt testa den metoden, jag äger heller inga golfbollar.... (däremot har jag ett stort lager av begagnade tennisbollar som min hund alltid letar upp utomhus, när hunden ser ett inhägnat område med gunnebostaket börjar hon söka... bara det att alla sådana områden inte är tennisbanor...)

 

Även jag har testat olika nödåtgärder då öljetterna givit vika. Men inte funnit någon bra lösning på det. Den bästa var en U-formad aluminiumgrej med hullingar inuti, och en kil. Presenningskanten lades inuti uet och kilen tryckts i för att låsa det hela... tja, en jättebra uppfinning på ritbordet, men funkade inte på en tjock presenning på båten. En god vän fick dessa, funkade bra till en mindre lättviktspresenning som vintertid täcker hans trädgårdsmöbler, inne på en skyddad altan.

 

Ja förstärkningar... titta på dina segel hur dom är förstärkta i hörnen och hur liket är fasstsytt, då förstår du hur man även bör förstärka en presenningsduk som ligger över en båt på land i en hamn nära havet där det brukar blåsa en hel del.

 

Och återigen, lättviktspresenningar att täcka båtar med är värdelöst, du kan lika gärna då täcka båten med gladpack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag köpte de där snäppöljetterna förra året, men sen upptäckte jag att de var utmärkta hjul till vårt leksaksbilsprojekt och de hamnade där istället.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I tidigare försök med klena presenningar satte jag silvertape som ett V, ner på ena sidan och upp på den andra och någonting att fästa snöret i i vinkeln. Belastningen spreds då över en större yta. I dag skulle jag nog ta gorillatejp i stället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med bocciabollar och istället för täckställning plastbackar på soldecket så det blir v-lutning båten satt i avvägt vågläge så fukt vatten rinner av mellan ytorna. Att presenningen har lite hål mm gör inget det ventilerar bara extra och det är i första hand grannars vedeldning med nedsotning samt kondensbildning från dagssol och natt kylan jag vill få bort förra året var allt kvar i båten och klarade sig från fukt men i år städades den ur för ev lite vårpyssel. DSC02431.JPG.a9f6247f2700d553efac98a6d9a88115.JPGDSC02433.JPG.3828343f21168298a456365c6929fab5.JPG 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Grejen är ju den med de billiga lättviktspresenningarna att de sällan överlever den första höststormen. Dom blåser sönder och blir till långa girlanger eller serpentiner som fladdrar i vinden.

Man vinner väldigt mycket här om man som sista åtgärd drar ankarlinan över hela paketet. ZickZack eller Polkagrismönster efter tycke o smak. Det ger en väldigt hämmande inverkan på fladdret.

 

4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag såg i någon båttidning att man kan använda sig av golfbollar.... Man stoppar in bollen från presenningens insida, då det blir en ”collum”, en kula, på utsidan, runt dess hals knyter man sedan hårt en lina som man surrar fast presenningen med någonstans.

 

Om någon öljett ger upp brukar jag bara dra till mig lite av presenningen där och klämma till så det liksom blir som ett öra och bara linda och knyta lina stenhårt runt "halsen", utan att ha någon annan främmande kropp inuti. Det har aldrig lossnat. Man får inte ha för grov lina dock.

 

Jag använder alltid ganska tunna presenningar nuförtiden. Senaste inköpet Biltemas 180 gr supersnygga blå/silver. Är alltid ensam att göra detta och tycker de är lätta att lägga på. Om det blåser brukar det alltid gå att klura ut från vilket håll man ska börja förankra och få hjälp av blåsten att dra över den.

 

De brukar hålla ett par år + ytterligare ngt och då lagom utsmyckade med silvertjep. Otroligt vad bra tejpen fäster på dessa presenningar.
Vikten av sätta skavskydd vid vassa kanter är dock mycket stor. Jag har köpt billiga liggunderlag på Biltema och klipp till bitar av. Rejäla buntbant kan ofta hålla dem på plats.

 

En annan vettigt grej tycker jag är att först lägga en mindre tunn presenning som täcker sittbrunnen och ev. öppning i doghousetaket. Då slipper man att kondens droppar ner i själva fartyget.

Redigerad av Zwen
  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öljetter är ju en svag punkt. Mina öljetter rök flera stycken i våras. Jag repade dom nu såhär: två lappar i formplyta, en på varje sida om presenningen. Ihopskruvade ganska tätt med korta skruv. Sen hål mitt i plattan, som man trär igenom rep/gummilina. Dom öljetterna ska nog överleva presenningen. 

52A16F90-AD14-4F03-967C-BB2964F5761E.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jobbet var verkligen seriöst!👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ossy:

Öljetter är ju en svag punkt. Mina öljetter rök flera stycken i våras. Jag repade dom nu såhär: två lappar i formplyta, en på varje sida om presenningen. Ihopskruvade ganska tätt med korta skruv. Sen hål mitt i plattan, som man trär igenom rep/gummilina. Dom öljetterna ska nog överleva presenningen. 

52A16F90-AD14-4F03-967C-BB2964F5761E.jpeg

Gummerade du den inre plyfan så det inte skavde?    Bollar är lite flexiblare och enklare om man vill justera till formen, dra in ett hörn mm.  Jag gjorde misstaget förra året med några cement- stenplattor  istället för gamla hjul.  Cement på aluminium reagerar stora mörka fläckar men oxidskiktet gick att borsta bort med rostfri stålborste. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag såg i någon båttidning att man kan använda sig av golfbollar.... Man stoppar in bollen från presenningens insida, då det blir en ”collum”, en kula, på utsidan, runt dess hals knyter man sedan hårt en lina som man surrar fast presenningen med

Om man inte spelar golf går det bra med en en "klump" av hopknölad silvertejp, en trasbit som man rullar ihop till en boll eller egentligen vad som helst, men det låter ju inte lika fint som golfbollar. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Eile:

Gummerade du den inre plyfan så det inte skavde?    Bollar är lite flexiblare och enklare om man vill justera till formen, dra in ett hörn mm.  Jag gjorde misstaget förra året med några cement- stenplattor  istället för gamla hjul.  Cement på aluminium reagerar stora mörka fläckar men oxidskiktet gick att borsta bort med rostfri stålborste. 

Nej, jag hade ingen gummering. Förborrade alla hålen i första plattan. Då drar plattorna ihop sej fint, och sprider belastningen över hela plattans yta. Däremot ska jag kanske fästa något mjukt mot sidan som vätter mot skrovet, så det inte blir någon mekanisk nötning mot båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En helt annan sak med lättviktspressenningar är att dom är så himla prassliga.

Mi förre granne hade också sin båt på tomten, på andra sidan staketet bredbvid min. Hans presenning prasslade väldigt mycket vid minsta vindil. Jag har sovrummet åt det hållet, och hörde prasslet nattetid(!) men sade aldrig något om det, det gjorde däremot grannen på andra sidan gatan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...