Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MartinA

Manövrera motorbåt exakt 90 gr sidledes

Rekommendera Poster

8 timmar sedan skrev MartinA:

Hur gör du för att förflytta en båt rakt i sidled med bogpropeller och två duopropdrev?

Fram/back på maskinerna och båten vill vill snurra runt med dreven som centrum

Så om båten ligger med babord sida längs med en brygga och du slår fram på styrbord maskin och back på babord så vill fören röra sig mot bryggan

Förens rörelse mot bryggan motverkar du med bogpropellern och då kommer båten gå ut i sidled förutsatt att båten har en bogpropeller som inte är underdimensionerad

Då en propeller har mer effekt "framåt" så behöver man antingen jobba lite med växel i/ur alt varvtal för att båten inte ska röra sig framåt(varvtal enklast efter lite övning/färdighet enligt mig)

När man lärt sig hantera detta med dreven rakt ställda så kan man börja rikta dreven för att öka sidoförflyttningkraften i aktern ytterligare

 

Med axlar blir sidoförflyttning enklare/effektivare pga propellerverkan men även där använder man med fördel rodren för ökad sidoförflyttningseffekt

 

Roderindikator är bra hjälpmedel 

 

När det kommer till axlar så måste man lära sig propellerverkan och förstå varför en propeller vill dra båtens akter sidled/varför båten beter sig som den gör

 

A och O är att lära sig propellerverkan/propellerns kraft och varför båten rör sig som den gör när du tex slår fram/bak eller svänger osv(detta och brist på övning tror jag är det största problemet bland båtägare)

När man förstått principen och varför båten beter sig/rör sig som den gör så kan man övningsköra i huvudet för att sen mycket enklare lösa det i verkligheten

 

Låter nog krångligare än vad det är

 

Det går att föra båten i sidled med dubbla drev(enklare med axlar) även utan bogpropeller men det bör vara vindstilla. Det kräver även en del varvtal/växel i/ur och det går långsamt och kanske inte blir en så snygg sidoförflyttning :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Capitan:

Fram/back på maskinerna och båten vill vill snurra runt med dreven som centrum

Så om båten ligger med babord sida längs med en brygga och du slår fram på styrbord maskin och back på babord så vill fören röra sig mot bryggan

Förens rörelse mot bryggan motverkar du med bogpropellern och då kommer båten gå ut i sidled förutsatt att båten har en bogpropeller som inte är underdimensionerad

Då en propeller har mer effekt "framåt" så behöver man antingen jobba lite med växel i/ur alt varvtal för att båten inte ska röra sig framåt(varvtal enklast efter lite övning/färdighet enligt mig)

När man lärt sig hantera detta med dreven rakt ställda så kan man börja rikta dreven för att öka sidoförflyttningkraften i aktern ytterligare

 

Med axlar blir sidoförflyttning enklare/effektivare pga propellerverkan men även där använder man med fördel rodren för ökad sidoförflyttningseffekt

 

Roderindikator är bra hjälpmedel 

 

När det kommer till axlar så måste man lära sig propellerverkan och förstå varför en propeller vill dra båtens akter sidled/varför båten beter sig som den gör

 

A och O är att lära sig propellerverkan/propellerns kraft och varför båten rör sig som den gör när du tex slår fram/bak eller svänger osv(detta och brist på övning tror jag är det största problemet bland båtägare)

När man förstått principen och varför båten beter sig/rör sig som den gör så kan man övningsköra i huvudet för att sen mycket enklare lösa det i verkligheten

 

Låter nog krångligare än vad det är

 

Det går att föra båten i sidled med dubbla drev(enklare med axlar) även utan bogpropeller men det bör vara vindstilla. Det kräver även en del varvtal/växel i/ur och det går långsamt och kanske inte blir en så snygg sidoförflyttning :)

Intressant det här, tack för input! Håller helt med dig när det gäller fasta axlar (och drev med singelpropeller) och man får hjälp av skoveleffekten. Men jag är tämligen säker på att din beskrivning ovan, vad gäller duopropdreven, inte kommer att kunna ge en rak sidoförflyttning. Du har inga krafter som kan bidra till en rak 90 gr förflyttning. Förmodligen därför det inte finns några joystickmontage på denna typ av installationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mackey:

Är det inte enklast att gå snett in med fören först, lägga ett spring i fören och sedan köra in aktern?

 

Sedan är det ju alltid kul att se vad som är möjligt med den utrustning båten har.

Nej, inte om man är själv, men betydligt mycket billigare i alla fall.

 

”Sedan är det ju alltid kul att se vad som är möjligt med den utrustning båten har”

Precis vad jag är ute efter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Mackey:

Är det inte enklast att gå snett in med fören först, lägga ett spring i fören och sedan köra in aktern?

 

Sedan är det ju alltid kul att se vad som är möjligt med den utrustning båten har.

Nu är jag inte med...... Spring i fören brukar man väl lägga när man vill få ut aktern från kajen?

Eller menar du att du drar och lägger fast springen en bit framför båten och sedan backar kanske?

Det borde ju kanske funka....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev MartinA:

Intressant det här, tack för input! Håller helt med dig när det gäller fasta axlar (och drev med singelpropeller) och man får hjälp av skoveleffekten. Men jag är tämligen säker på att din beskrivning ovan, vad gäller duopropdreven, inte kommer att kunna ge en rak sidoförflyttning. Du har inga krafter som kan bidra till en rak 90 gr förflyttning. Förmodligen därför det inte finns några joystickmontage på denna typ av installationer.

 

Vet inte hur jag ska lägga fram detta utan att framstå som besserwisser

Du ställer en fråga för att du inte kan och i tråden visar du tydligt att dina kunskaper är högst bristfälliga i detta ämne

När du sedan får svar från folk(inte bara jag som gett dig detta svar) som kan och förklarar hur det funkar då påstår du att jag/vi har fel?. Folk som gjort detta i praktiken mängder av gånger och förklarat hur det funkar...

 

Hur du kan påstå/vara säker på att det inte uppstår krafter som kan bidra till en 90 gr sidoförflyttning?

Förklara gärna för mig och alla andra som gjort ovan manöver vad som händer när du slår fram/back med dubbla drev. Blir det inga krafter alls och båten ligger fortsatt still vid kaj helt opåverkad? 🙈

 

Det finns för övrigt mängder av joystickmontage på båtar med drev och även utombordare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Zwen:

Nu är jag inte med...... Spring i fören brukar man väl lägga när man vill få ut aktern från kajen?

Eller menar du att du drar och lägger fast springen en bit framför båten och sedan backar kanske?

Det borde ju kanske funka....

Springet ska ligga snett bakåt, rodret dikt babord och motorn sakta framåt så ligger du snart med bryggan på styrbordssidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Zwen:

Nu är jag inte med...... Spring i fören brukar man väl lägga när man vill få ut aktern från kajen?

Går med framgång att använda även när man vill ha in aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Zwen:

Nu är jag inte med...... Spring i fören brukar man väl lägga när man vill få ut aktern från kajen?

Eller menar du att du drar och lägger fast springen en bit framför båten och sedan backar kanske?

Då är det inget spring om förtöjningen går framför båten, då är det en förända.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rascal:

Springet ska ligga snett bakåt, rodret dikt babord och motorn sakta framåt så ligger du snart med bryggan på styrbordssidan.

På vilken sida av båten har du kajen i det läget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

3 timmar sedan skrev Rascal:

Springet ska ligga snett bakåt, rodret dikt babord och motorn sakta framåt så ligger du snart med bryggan på styrbordssidan.

 

2 minuter sedan skrev Zwen:

På vilken sida av båten har du kajen i det läget?

Om man har bryggan på styrbord sida har man kajen på styrbord sida 😉

och det är också absolut lämpligt att ha springer på styrbord sida.

 

Det är nästan exakt samma manöver som när man trycker ut aktern från kajen/bryggan genom att ha ett spring från fören och bakåt och sakta köra framåt med roder/drev dikt styrbord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade att Rascal skrev att bryggan var till styrbord, sorry😁

 

Tycker ändå jag haft problem med den manövern då jag tycker att springen vill dra in fören, o därmed ut aktern, när jag tryckt på framåt. Men jag kanske haft för dålig babord roderverkan.

Men det borde ju funka kanske, har aldrig testat med nuvarande pensionärspråm.

Må pröves, som Fleksnes sa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Capitan:

 

Vet inte hur jag ska lägga fram detta utan att framstå som besserwisser

Du ställer en fråga för att du inte kan och i tråden visar du tydligt att dina kunskaper är högst bristfälliga i detta ämne

När du sedan får svar från folk(inte bara jag som gett dig detta svar) som kan och förklarar hur det funkar då påstår du att jag/vi har fel?. Folk som gjort detta i praktiken mängder av gånger och förklarat hur det funkar...

 

Hur du kan påstå/vara säker på att det inte uppstår krafter som kan bidra till en 90 gr sidoförflyttning?

Förklara gärna för mig och alla andra som gjort ovan manöver vad som händer när du slår fram/back med dubbla drev. Blir det inga krafter alls och båten ligger fortsatt still vid kaj helt opåverkad? 🙈

 

Det finns för övrigt mängder av joystickmontage på båtar med drev och även utombordare

Verkar som du missförstått stora delar av tråden, men låt mig förtydliga vad vi diskuterar:

- Dubbla duopropdrev kombinerat med bogpropeller

- Vi bortser från skoveleffekten, som t ex inte finns i duopropdrev

- Ej individuellt styrda drev

- Ingen akterpropeller

- Förflyttning rakt i sidled

 

När du slår fram/back med dubbla drev uppstår en rotationskraft som ej bidrar till en förflyttning rakt i sidled. Bogpropellern kommer enbart att motverka rotationen.

 

Länka gärna till en joystick-installation som fungerar ihop med de villkor vi diskuterar. Jag kommer att beställa den direkt👌!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MartinA:

Verkar som du missförstått stora delar av tråden, men låt mig förtydliga vad vi diskuterar:

- Dubbla duopropdrev kombinerat med bogpropeller

- Vi bortser från skoveleffekten, som t ex inte finns i duopropdrev

- Ej individuellt styrda drev

- Ingen akterpropeller

- Förflyttning rakt i sidled

 

När du slår fram/back med dubbla drev uppstår en rotationskraft som ej bidrar till en förflyttning rakt i sidled. Bogpropellern kommer enbart att motverka rotationen.

 

Länka gärna till en joystick-installation som fungerar ihop med de villkor vi diskuterar. Jag kommer att beställa den direkt👌!

Vad är det som är så svårt att förstå?

Om du har dubbla drev som står rakt och exempelvis ger fram på BB drev och back på SB drev vill dessa svänga båten åt SB, dvs dra aktern åt BB.

Om du samtidigt lägger på bogprop åt BB har du alltså 2 separata krafter i för o akter som båda vill flytta båtskrället åt BB. Då går den såklart sidledes åt BB.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Zwen:

Vad är det som är så svårt att förstå?

Om du har dubbla drev som står rakt och exempelvis ger fram på BB drev och back på SB drev vill dessa svänga båten åt SB, dvs dra aktern åt BB.

Med den manövern (med raka drev och duoprop) kommer inte aktern att gå åt Bb, fören kommer däremot att gå åt Sb

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Zwen:

Missade att Rascal skrev att bryggan var till styrbord, sorry😁

 

Tycker ändå jag haft problem med den manövern då jag tycker att springen vill dra in fören, o därmed ut aktern, när jag tryckt på framåt. Men jag kanske haft för dålig babord roderverkan.

Men det borde ju funka kanske, har aldrig testat med nuvarande pensionärspråm.

Må pröves, som Fleksnes sa.

När jag lägger till långsides använder jag i princip alltid spring från mittenknapen på båten, då slipper man att fören dras in mot bryggan om man lägger i växel framåt. Man justerar enkelt båtens position med hjälp av motorn och rodret, då har man gott om tid att sätta de andra tamparna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gripen72:

Med den manövern (med raka drev och duoprop) kommer inte aktern att gå åt Bb, fören kommer däremot att gå åt Sb

I så fall är det nog bäst du byter bort båten... Den håller nämligen på att böja sig.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev MartinA:

Verkar som du missförstått stora delar av tråden, men låt mig förtydliga vad vi diskuterar:

- Dubbla duopropdrev kombinerat med bogpropeller

- Vi bortser från skoveleffekten, som t ex inte finns i duopropdrev

- Ej individuellt styrda drev

- Ingen akterpropeller

- Förflyttning rakt i sidled

 

När du slår fram/back med dubbla drev uppstår en rotationskraft som ej bidrar till en förflyttning rakt i sidled. Bogpropellern kommer enbart att motverka rotationen.

 

Länka gärna till en joystick-installation som fungerar ihop med de villkor vi diskuterar. Jag kommer att beställa den direkt👌!

 

Ursäkta men nu framstår du som korkad och det är inte bara pga att du verkar tro att jag hittar på om något som både jag och många andra gör med sina båtar

 

Du säger nu själv att när du slår fram/back så uppstår en rotationskraft vilket är helt riktigt

Du är även införstådd med att bogpropeller motverkar rotationen

Att du då inte förstår att båten pga bogpropellern kommer röra sig i sidled är en gåta

 

Vi säger så här i stället för att ännu gång försöka förklara

Du ligger med din båt långsida kaj. Du slår fram/back och rotationskraften tar vid och vill trycka båtens för mot kajen

Kajen är rätt tung och stabil så båten flyttar inte den utan det som händer är istället att båtens akter trycks utåt pga rotationskraften

Bogpropellern utgör samma princip som kajen

Med ditt tänk/kunskap så skulle båten alltså fortsatt ligga still långsida kaj när man gör som beskrivet???

 

Hoppas verkligen du förstår nu för jag vet inte hur jag ska lyckas förklara annars

 

Du behöver inte propellerverkan/axlar för att flytta en båt i sidled på det vis som önskas/diskuteras

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Zwen:

I så fall är det nog bäst du byter bort båten... Den håller nämligen på att böja sig.

 

Du och Fleksnes får väl prova...😜

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gripen72:

Med den manövern (med raka drev och duoprop) kommer inte aktern att gå åt Bb, fören kommer däremot att gå åt Sb

Ok, ett förtydligande. Fören kommer förflytta sig längre sträcka åt Sb än vad aktern flyttar sig åt Bb. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-15 vid 11:16 skrev MartinA:

Intressant det här, tack för input! Håller helt med dig när det gäller fasta axlar (och drev med singelpropeller) och man får hjälp av skoveleffekten. Men jag är tämligen säker på att din beskrivning ovan, vad gäller duopropdreven, inte kommer att kunna ge en rak sidoförflyttning. Du har inga krafter som kan bidra till en rak 90 gr förflyttning. Förmodligen därför det inte finns några joystickmontage på denna typ av installationer.

Kan bara meddela att det fixar sig med förflyttning helt sidledes, har praktiserat detta flera ggr.

Om du märker att båten förflyttar sig samtidigt lite föröver, så kompenserar du med lite mer back på den motor som jobbar för back.

 

Så dubbelmontage utan individuell styrning, samt bogpropp fixar biffen 🙂

 

Hänger du med?

 

Dock är inte effekten jättestark om man försöker i starkare motvind med sidoförflyttning, men det kanske gäller bogpropp generellt....eller blåser det alltid mycket när jag lägger till? 😉

 

Redigerad av Rammsee
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Zwen:

Missade att Rascal skrev att bryggan var till styrbord, sorry😁

 

Tycker ändå jag haft problem med den manövern då jag tycker att springen vill dra in fören, o därmed ut aktern, när jag tryckt på framåt. Men jag kanske haft för dålig babord roderverkan.

Men det borde ju funka kanske, har aldrig testat med nuvarande pensionärspråm.

Må pröves, som Fleksnes sa.

Du får inte pressa konstant föröver för då låser sig fören och springet utan du måste slacka springet ibland genom att lägga i friläge några sekunder så att trycket lättar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om 5 - 6 månader kan ni med dubbla motorer och bogis ut och öva enligt det Capitan tidigare skrivit!

 

Sedan kan diskussionen fortsätta. 😉

 

Capitan, jag och några andra vet att det funkar. Ska bli intressant att se vad ni som övar sommaren 2021 kommer fram till.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

Om 5 - 6 månader kan ni med dubbla motorer och bogis ut och öva enligt det Capitan tidigare skrivit!

 

Sedan kan diskussionen fortsätta. 😉

 

Capitan, jag och några andra vet att det funkar. Ska bli intressant att se vad ni som övar sommaren 2021 kommer fram till.

Du menar att popcornen nu har tagit slut, och att du inte på grund av ”rådande omständigheter” inte vågar gå ut och köpa nya?

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns lite som att ni som ifrågasätter möjligheten att manövrera. Kan ni inte prova de tips som kommer här? Så kanske ni lär er något.

 

Vi som kommer med tipsen tror jag har tröttnat på argumentera och kommer fortsätta vara kungar i hamnen med våra snygga tilläggningar, och ge tips till de som tar emot dem.😎

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faderullan beskrev fenomenet i sin roliga tråd .

 

Den motvillige frågeställaren:

- Ställer en fråga om sitt problem och bestrider sedan intensivt alla råd som ges.

 

I denna tråd även ivrigt påhejad av andra som också vet och förstår att det andra gör med sina båtar faktiskt är omöjligt.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev joelfrodin:

Känns lite som att ni som ifrågasätter möjligheten att manövrera. Kan ni inte prova de tips som kommer här? Så kanske ni lär er något.

 

Vi som kommer med tipsen tror jag har tröttnat på argumentera och kommer fortsätta vara kungar i hamnen med våra snygga tilläggningar, och ge tips till de som tar emot dem.😎

 

2 timmar sedan skrev Mackey:

Faderullan beskrev fenomenet i sin roliga tråd .

 

Den motvillige frågeställaren:

- Ställer en fråga om sitt problem och bestrider sedan intensivt alla råd som ges.

 

I denna tråd även ivrigt påhejad av andra som också vet och förstår att det andra gör med sina båtar faktiskt är omöjligt.

Det började ju bra med en adekvat fråga eller fundering från trådskaparen.

De första svaren var ju också bra, men sedan tog tydligen vinden tag i båten och blåste ut den från bryggan och kanske till och med från hamnen. Det hjälpte tydligen föga att manövrera med dubbla maskiner och såväl bog- som häckpropellern.

 

Popcornpoppandet ökade på diverse håll. 🍿

 

Jag tror att det ofta funderas för mycket, det blir avancerade ”Citroënlösningar” av saker ock ting, ni vet sådana där förträffliga lösningar på problem som inte existerar, annat än i tankevärlden.

Nu har så vitt jag vet iallafall, inte firma Citroën haft någon marin avdelning, och det är vi säkerligen väldigt tacksamma för....

 

I ett sådant här forum kan man ju bara ge rent generella tips på hur motorbåtar och andra båtar skall manövreras i hamn framåt, bakåt eller sidledes till en brygga. 
Det finns alldeles för många variabler som omöjliggör att man kan manövrera exakt likadant varje gång, när det gäller motorbåtar är det oftast vinden som kan ställa till det. Strömmen också, men inne i en hamn är den oftast inte så besvärande. Men jag har både lyckats och misslyckats att lägga till långsides vid tankbryggan och sugtömningsbryggan i Havstenssund, där det kan vara ordentligt strömt, paddelhjulsloggen visar sex knop och GPS=loggen visar tre knop...

 

 Till de som ställer frågor om manöverbarhet, och till de som ger sig i kast med att svara, så tag del av allmänna råd, och tänk på att det finns en del variabler, när det gäller båtar och vatten stämmer teorierna sällan så där jättebra.

 

Ja jag kan manövrera min båt med enkelmontage, dubbelpropeller på drev och bogpropeller helt i sidled, faktiskt, det går, i motsats till vad jag kanske skrev inledningsvis. Men det är litet joxande, man får snurra på ratten mellan ytterligheterna flera gånger (en billig rattspinnare, rattkula underlättar jättemycket) och man får manövrera framåt och bakåt växelvis, samt stötta upp med korta pulser till bogpropellern. Sedan gäller det ju att jag har vinden med mig, värsta scenariot är när vinden blåser ut från bryggan, och det är sällan bra när den blåser kraftigt in mot bryggan heller. Helt vindstilla är heller inte optimalt 🛥️.


Sedan då kontra Citroën, jag behöver inte gå rakt i sidled, det finns i praktiken ingen anledning att göra det. Om man finner en bryggplats som bara är någon decimeter längre än egna båten är den platsen för liten ändå, man måste ha mer marginal, båtar vid bryggor rör på sig, och helt tajta oflexibla förtöjningar är inte bra. Att lägga till, ”fickparkera” så tajt äventyrar bara den egna och de andra båtarna, blir det litet sjögång slår dom i hop.

 

Rent sjömansmässsigt går man upp långsides båten som ligger framför eller bakom den lediga längsidesplatsen, innan dess har man fendrar ut ordentligt och har förtöjningslinor klara.
Man har dessutom studerat hur flaggorna i land beter sig och åt vilket håll segelbåtarnas vindexar pekar åt.

Man tar tag i den andra båten, undviker att använda båtshaken och man tar inte tag inte i mantågsstöttorna om sådana finns, dessa sitter nämligen inte fast så bra.

Sedan skickar man upp någon på bryggan, med en lina vars andra ända är fäst i båten. Inte sällan hjälper den andra båtens besättning till också. Därefter förhalar man sig med litet hjälp av motor och bogpropeller in på den lediga platsen. Om man avser att förhala sig bakåt är det lättare att ha en lina i land från aktern, och motsatt. Två linor en i fören och en i aktern är ännu lättare, men fören är lättare att få in till ryggan med bogpropellerns hjälp, så jag anser att det lättaste är att backa mer eller mindre diagonalt in på en sådan ”fickparkeringsplats” och man skall ha minst 100 cm till godo såväl bakåt som framåt, gärna mer. Tänk på egna och andras pekar, flaggstänger och badbryggor med upphissade ankare. Gummibåtar, dävertar och fasta grejer på bryggan kan också göra det mer komplicerat.

 

Ja i teorin då, då går det jättebra! I verkligheten är det annorlunda.

Övning ger färdighet. Och även de proffsigaste fritidsbåtsägarna misslyckas, särskilt i början av säsongen. Men fendra av ordentligt, kolla flaggor och vindexar, om du är ensam ombord låt grannbåtarnas besättningar och eventuella hjälpare på bryggan veta det, då är chansen större att du får hjälp.

 

Barnfamiljer i segelbåtar och pensionärer i snipor har större benägenhet att spontant hjälpa till, ja så är det, jag har väl en teori varför, men den håller jag för mig själv, då teorierna inte stämmer så där jättebra med verkligheten till sjöss....

 

🤞 Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar förstå varför det ser ut som det gör i de svenska gästhamnarna när folk ska lägga till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Capitan:

Jag börjar förstå varför det ser ut som det gör i de svenska gästhamnarna när folk ska lägga till...

Cirkus eller allmän underhållning?

 

Om man har möjlighet väljer man ju en plats där det är enkelt att lägga till. Men man måste ju även ta hänsyn till vindriktning, vattendjup och inte minst hur andra båtar har lagt till.


En annan sjömansmässig sak är att ha en diskret kommunikation med fördäcksgasten och då med redan innan väl inövade kommandon. Rop och skrik hörs vida omkring och bidrar till de cirkusartade situationerna. Dessutom bör man innan man påbörjar tilläggningen snabbt konferera hur man tänkt sig, vem som gör vad och kalkylera vad som kan hända om det går snett.


Men som jag var inne på förut, om man nu skall tanka eller tömma septiktanken har man ju inga valmöjligheter, visserligen kan slangarna vara långa, men man skall ju in till ”den för ändamålet avsedda bryggan”. Man kan tvingas vänta, ja knappas vid sugtömningen, men vid tankebyggen då skepparn på båten innan skall betala och resten av besättningen skall köpa glass... Havstensund igen, inte alls kul att ligga och vänta ute i farleden där strömmen vill dra båten ut till Vecker innan man vet ordet av... Det är oftast södergående ström där.

 

Det är väl bra om man känner sig osäker när man kommer in i en hamn, att ligga stilla en stund i hamnbassängen och känna av hur båten påverkas av vind eller ström. Man signalerar ju då även passivt till omgivningen att man ser sig om efter en plats och då händer det att andra välvilliga båtägare signalerar från land eller från bryggan medelst busvisslingar eller gester att ”här finns en ledig plats” eller tvärt om, ”här är det jättegrunt” eller ”platsen du är på väg in till är reserverad för yrkesfartyg eller är en uthyrd fast båtplats”.


Ett annat ställe det är svårt att lägga till på, för att det är strömt, är på Vinga. Mellan Vinga och Kalven (heter hamnholmen så?) finns hamnen. Man får lägga båten på tvären i sundet med fören mot bryggan en bra bit västerut i sundet och försöka driva kontrollerat i sidled med hjälp av bogisen, och sedan inte lyssna på ”goda råd” från den äldre gentlemannen som stundom agerar hamnvakt. Han ger samma råd till alla båtar, oavsett om det är en lättmanövrerad styrpulpetbåt eller en trögmanövrerad tio meters motorseglare av ek.

 

Oavsett båtens konfiguration beträffande manöverbarhet är det ju alltid bra att ta det lugnt. Det är väl egentligen bara då man söker nödhamn i hård vind som man behöver ge mer kraft till motorn än första läget efter tomgången på reglaget. Men klart om det är en motorsvagare segelbåt eller mindre deplacementmotorbåt kanske man kan ge full gas framåt eller bakåt, men då tar det nu å andra sidan en stund innan båten reagerar.

 

Och jag vill på något vis inte påskina att jag är världsbäst på att lägga till och förtöja båten, det händer flera gånger varje säsong att jag får avbryta, backa ut göra en sväng i hamnen och göra ett nytt försök.

 

Det mest retliga är med förtöjning med fören mot land i naturhamn eller hamn utan bojar eller fasta akterförtöjningar, att man upptäcker att ankaret inte fällts utan har kilat fast sig i fällningsbeslaget, och jollen eller gummibåten ligger kvar hemma.... då är det bara att backa ut igen, eller låna nån dinge för att ro ut ett ankare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...