Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dava

Maximera utrymmet

Rekommendera Poster

Vet inte riktigt om denna hör hemma här eller i långfärdssnack, men efter mycket prokastrinering så har jag ett genomgången av Sailing Uma's renovering

 

Det man slås av är hur otroligt stort och fräscht de lyckats få det på en 36 fots båt från 1972. 

 

Man blir ju sugen på att skrota planerna på en familjesoling och bygga något liknande. Frågan är hur långt ner i storlek kan man gå?

 

Har ni sett exempel på lika lyckade lösningar i svenska mindre båtar? ex Comfort 30, scampi etc.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Dava:

Man blir ju sugen på att skrota planerna på en familjesoling och bygga något liknande. Frågan är hur långt ner i storlek kan man gå?

Det beror på, blir det lite tillspetsade svaret. Vad skall båten användas till? Hur många kommer att vistas ombord? Som du vet så söker jag efter en långfärdsbåt, och har haft ögonen på en 32 fotare ett tag nu. Men till min stora glädje så har frugan nu bestämt sig för att gå "all in", och vips så landade vi på 37 fot istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peka67:

Men till min stora glädje så har frugan nu bestämt sig för att gå "all in", och vips så landade vi på 37 fot istället. 

 

Grattis vad blev det?

 

 

Vi kommer vara fem ombord så runt trettio fot ska vi nog inte gå under även om vi säkert hade kunnat tränga ihop oss i vad för båt som helst. Jag vill att det ska vara bekvämt att laga mat, men båten ska gå ganska bra på sjön, den får inte stoppa upp och dunsa in i vågorna som Maxi 77/84. 

 

Tänker mig att den ska användas på västkusten, men gärna ha litet djupgående och vara rätt snabb. Lätt så att den kan drivas av en billig elmotor eller handkraft.

 

Båtar som passar både utseendemässigt, platsmässigt och budgetmässigt är Albin Cumulus, Ballad, Scampi, Afrodite, Comfort och flera andra 30-fotare.

 

 

 

Desto mer jag tänker och skriver kanske jag ska fortsätta skissa på planerna för familje-solingen 😕

 

Det blir ju lite så här varje höst när båten är upptagen och man väger jättemycket jobb på sin egen båt mot drömmar om något nytt.

 

 

Tanken med tråden är dock att få se fler bra exempel på folk som gjort underverk med sina långfärdsbåtar under 40 fot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Dava:

Grattis vad blev det?

Det kommer att bli en Beneteu Evasion 37, under förutsättning att vi kan lägga undan tillräckligt med pengar under en period.  

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundfrågan är - Exakt Vad är det som ger intryck av "stort" och "fräscht"?
Jag har ju en byggtråd om min helrenoverade Allegro 27 och mina prioriteringar är lite annorlunda men jag har ändå funderat en del över vad/hur.
Jag har köpt resonemanget om att är det dåligt väder så är det kallt, fuktigt och mörkt och då vill jag att ruffen har hög mysfaktor med trä och varma färger, gult, rött etc. Kompensera med ordentligt med LED-lampor.
Uma är raka motsatsen. Blankt och vitt som ett danskt kök, ser rymligt och fint ut på bild men när kondensen droppar så tror jag det är allt annat än mysigt? 

Det som saknas i min båt är en bekväm sittställning. Eftersom man inte kommer under däcket med huvudet när man sitter i kojen så måste ryggstödet så långt fram att man inte får plats med rumpan. Den enda bekväma ställningen är ryggen mot skottet och benen i längsriktningen. Lösningen på det är en sk. dinett men dels så gör skrovets rundning att det blir trångt för benen och dels så slösar det med stuvutrymmet under kojen så jag har valt att vänta med att bygga det tills jag seglat några år och vet vad jag prioriterar.

 

Jag gjorde en variant på den traditionella kart/navigationsplatsen för jag gillar att hänga över sjökort och guider. Som någon nämnt så kan man idag sitta med paddan i knät på dass eller vid salongsbordet så en navigationsplats är rent slöseri med utrymme och gör för de flesta större nytta som utökat pentry.


Något som gör en enorm skillnad för intrycket är mastskottet. Titta på ex. Flicka 20.

Den är inte större än en havsfidra men då man inte har ett heltäckande mastskott och den klassiska(?) indelningen med fyra kojer så blir intrycket mycket rymligare. Jag har sett liknande där man delat hänggarderoben i IF-båt på halva höjden och gjort den till ett skåp med avställningsyta och intrycket blir mycket större.
Själv tog jag bort hänggarderoben så att jag fick en riktig koj i förpiken annars hade jag gjort som ovan. 
Min erfarenhet är att jag får gott om plats att både ligga, sitta och ha prylar i en 27-fotare men det är ändå trångt att få plats med allt som man "villhöver" (inombordare, diskho, gasolspis, kylbox, toa med hålltank, vattentank) och samtidigt ha kvar stuvutrymme .

En bekant har en Dufour 40. Ljus, fräsch salong med öppen planlösning, två toaletter och tre hytter men i princip inget stuvutrymme någonstans. Det blir IKEA-bagar på kojerna, under nav-bordet etc. där man rotar runt efter saker. Skulle jag långsegla med en sådan så skulle jag bygga om minst en av hytterna till förråd.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag prioriterar segelegenskaper och ståhöjd som de två viktigaste egenskaperna.

 

Gillar det vita och "fräscha" i sailing Uma. Danskt kök med kondens som är lätt att torka av tycker jag om. Hemma har vi pärlspont och sekelskifteskök, i båten får det gärna vara tvärt om.

 

Har tittat på filmen med Obelix och insett att Balladen nog är lite för trång. Då faller nog även Comfort 30 som annars varit en favorit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med er båda (Dava, BSven), igår när jag kom så var ishallen nymålat. Från orginal tegel (terrakotta/röd) till vitt med mörkblå undre del. Kylskåps känslan var påtaglig, och lokalen hade gått från varmt till kallt i känsla. Men ljuset lyste upp väsentligt bättre vilket var mycket positivt. Kunde man kombinera värme med ljust så tror jag att man kan få en väldigt lyckad kombination.

 

Ang. båt så såg jag flera Omega 34 till bra pris (150k-200k) innan coronapriserna slog till. Kanske kan vara något att titta på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Dava:

Har tittat på filmen med Obelix och insett att Balladen nog är lite för trång. Då faller nog även Comfort 30 som annars varit en favorit.

Nordiska båtar är gjorda för att gå iland medan många Brittiska och Nordamerikanska båtar är gjorda för att stanna ombord och har stora innerutrymmen. Titta på ex. Leisure 22 , ännu en sexmetersbåt med utrymmen som en åretruntbostad. Om du ser på Uma så är ruffluckan förskjuten i sidled vilket ger en möjlighet till mer asymmetrisk inredning. 
Ni skall vara fem personer och den klassiska, symmetriska layouten med två i förpiken, två i salongen och en stickkoj gör ju storleken Ballad till ett minimum och varje 3 fot i längd ger en kubikfaktor i utrymme och komfort men detsamma gäller arbetsmängden!
Titta på hur mycket arbete som Mads lade på Obelix - 30 fot, min renovering - 27 fot, Uma - 36 fot.
Gillar du att renovera hus eller bilar? Är familjen överens om att du tillbringar all fritid de närmaste åren med "projektet"?
Alternativet är att "bara" måla vit lackfärg på några större träytor och sätta in många LED-belysningspunkter i den båt du har.
Inte helt relevant men ett varnande exempel är ett ungt par som tyckte att 50 fot är lagom för deras tänkta seglarliv. De skulle bara göra en mindre reparation efter grundstötning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-13 vid 14:35 skrev Peka67:

Det kommer att bli en Beneteu Evasion 37, under förutsättning att vi kan lägga undan tillräckligt med pengar under en period.  

Grattis! Va kul! En mycket intressant båt. En ketch dessutom. Hoppas ni hittar en till vettiga pengar.

Den har jag haft med på min önskelista innan vi köpte den vi har i dag. Högt upp på önskelistan också.

Om vi träffas någonstans (även om det är ute på havet) önskar jag, å det bestämdaste, en rundvandring! 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-13 vid 14:45 skrev BSven:


Det som saknas i min båt är en bekväm sittställning. 

Har klurat på att ersätta navbordet med en fåtölj

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-13 vid 14:45 skrev BSven:

Grundfrågan är - Exakt Vad är det som ger intryck av "stort" och "fräscht"?

Jag tänker fjällstuga. Öppen planlösning för att få stor sammanhängande volym där ytorna delas av olika funktioner. Ljust ger mer volym än mörkt. Man behöver inte välja vitt för att få det ljust utan ljusare träslag ger samma effekt. Hade en gång en båt som var som ett engelskt bibliotek invändigt. Fint och mysigt, men var mörkt och "trångt" även med någorlunda god belysning. God och god, på den tiden var det inte speciellt mycket upplyst inne i båtarna.

 

Alla båtar känns mycket större när man river ut inredningen. Att försöka behålla den känslan när den nya inredningen kommer på plats och inte dela in båten i olika rum med väggar och annan bråte är det svåra.

 

Att göra som du att bo in sig innan allt kommer på plats är nog en bra idé. Många bitar faller automatiskt på plats när man börjar använda båten.

 

6 timmar sedan skrev BSven:

Om du ser på Uma så är ruffluckan förskjuten i sidled vilket ger en möjlighet till mer asymmetrisk inredning. 

Så har vi på vår och det är riktigt bra. Det var iofs inget annat val när båten byggdes eftersom mesanmasten står

nästan kloss an mot "ruffskottet". Nuvarande köket ligger på den "långa" sidan och navplatsen på den korta  Man kan gå ner i båten utan att störa ev pågående matlagning.

Även inne i båten känns det större i och med att man får en längre/större obruten vägg mot sittbrunnen.

 

2020-11-13 vid 14:45 skrev BSven:

Jag gjorde en variant på den traditionella kart/navigationsplatsen för jag gillar att hänga över sjökort och guider. Som någon nämnt så kan man idag sitta med paddan i knät på dass eller vid salongsbordet så en navigationsplats är rent slöseri med utrymme och gör för de flesta större nytta som utökat pentry.

Navbordet kommer försvinna i vår båt. Det används mest till avställningsyta för grytor och matvaror. Då kan man lika gärna göra kök av det också.

 

Jag blev nyfiken på din lösning av en variant på navigationsbord. Är det något du beskrivit i din båt-tråd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev McLasse:

Grattis! Va kul! En mycket intressant båt. En ketch dessutom. 

Tack McLasse, märkligt nog känns valet av ketch mycket bra, delvis tack vare dig 🙂. Frugan vill inte åka utan vindroder, vilket jag tidagre inte trodde skulle fungera på en ketch. 

Självklart så är du välkommen ombord, när väl köpet är gjort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev McLasse:

Jag blev nyfiken på din lösning av en variant på navigationsbord. Är det något du beskrivit i din båt-tråd?

"Normalt" så trycker man in en stol/sittplats mot ett skott och sedan navbordet framför det. Därefter kommer salongen med soffa/koj. Det gör att platsen i praktiken bara kan användas, eller oftast inte användas, för "navigering".
630283941_Bavaria46navsta.jpg.a512d4f966890b58f612e206195e766b.jpg

 

Jag tryckte in navbordet i hörnet/skottet och sedan sitter jag bakvänd på änden av kojen.
Jag har den mesta elen/elektroniken monterad över/under/runt navplatsen så hade jag gjort den till en del av pentryt så måste ju den placeras någon annanstans.

Sedan finns det ju inget som säger att navbordet bara får användas för sjökort utan det kan fungera som avställningsyta, bakbord eller vad man vill, bara inte samtidigt...
IMG_1409.thumb.JPG.fd9561777b5cd91540e139743953c7a6.JPG

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev BSven:

Sedan finns det ju inget som säger att navbordet bara får användas för sjökort utan det kan fungera som avställningsyta, bakbord eller vad man vill, bara inte samtidigt...

Snyggt! Soffan finns ju där färdig att sitta på. Tidigare i mitt liv, på papperskortens tid gillade jag inte den lösningen. Då var det självklart att man skulle sitta i åkriktningen vid ett överdimensionerat bord. Som en kung.  Även om det tog upp halva utrymmet i båten. Iom elektronikens intåg har behovet förändrats, fast jag hade även otur när jag tänkte. En båkåtvänd plats funkar alldeles utmärkt!

 

Har även sett någon  variant där navbordsskivan fälls undan och en skiva med en soffdyna läggs för utrymmet för benen. Då finns det en plats, men den syns inte. Magiskt!

 

En annan variant på inredning där navbordet tar upp mycket plats, volym och skapar en känslomässigt trängre båt är beneteau oceanis 40 CC.

Navoplatsen är framflyttad där sittdelen traditionellt är. Även om det är en navigatörs våra dröm tycker jag att lösningen inte är helt optimal.

 

Screenshot_20201115-105401_7887.png.580986489d4870f276fdb3032cd61a14.png

 

Även om det finns mycket plats i båten och planlösningen som sådan är tilltalande själ navplatsen mycket volym. Även lite jobbigt att sitta på främre holken i stampig sjö, men det ger ett tilltalande främre sovutrymme/rum och man slipper gången fram till förpiken. Sedan kan man fundera över behovet av en massa toaletter i en mindre båt...

 

Screenshot_20201115-110425_1452.thumb.png.1dd5bbba31db7b257e9bdd9d30d14e5c.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev trewq:

Har klurat på att ersätta navbordet med en fåtölj

Jag har funderat på liknande, köpa en bekväm fåtölj eller två på second hand och "fälla in" i salongskojen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-14 vid 10:23 skrev BSven:

Inte helt relevant men ett varnande exempel är ett ungt par som tyckte att 50 fot är lagom för deras tänkta seglarliv. De skulle bara göra en mindre reparation efter grundstötning.

Ha, ha!

Jag har gjort något liknande själv i en lägenhet i ett hus från 1909.

Det började med att jag skulle fixa det värsta lite snabbt och efter 100 helger på rad med arbete 8 till 18 var jag till slut färdig. 2000 timmar!!!

 

Allt blev verkligen som jag ville, men lite tveksamt om det var värt allt arbete.

Jo, det var det. Jag fick en modern lägenhet fast i sekelskiftesstil.

 

Jag bodde ensam, men då i början av 1900-talet var det mamma, pappa och tre barn som bodde i "min" 45 m2 stora etta med stort kök. Dusch och toa byggde jag, så slapp man gå ner i källaren. Badrummet i källaren var ändå rätt mysigt ibland med badkar och ett par öl.

 

Nu blev det lite utsvävat, men det kan faktiskt vara rätt roligt att fixa något så att blir som man vill att det ska vara även om det ibland är helvetet på jorden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Mackey:

Jag har gjort något liknande själv i en lägenhet i ett hus från 1909.

Jag känner igen det där. Min lägenhet är ett hus på landet. Eller som barnen säger "mitt ute i ingenstans".

Man skall bara greja lite och hux flux är det bara stommen kvar. Håhå jaja...men det är kul att hålla på och greja lite. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-13 vid 22:49 skrev Dava:

Jag prioriterar segelegenskaper och ståhöjd som de två viktigaste egenskaperna.

 

Gillar det vita och "fräscha" i sailing Uma. Danskt kök med kondens som är lätt att torka av tycker jag om. Hemma har vi pärlspont och sekelskifteskök, i båten får det gärna vara tvärt om.

 

Har tittat på filmen med Obelix och insett att Balladen nog är lite för trång. Då faller nog även Comfort 30 som annars varit en favorit.

Just nu finns en Swede  38 på blocket för 79'. En lagom projektbåt kanske?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swede 38an var väldigt nice. Har inte möjlighet att kasta mig över ett projekt just nu tyvärr. Såg en liknande annons på en Diva 39 i våras, samma pris något bättre skick. Det dyker upp sådana fantastiska tillfällen ibland. Jag borde göra mig redo att ta dem istället för att drömma om hur man ska trolla med små utrymmen.

 

Jag har dock en liten aversion mot stora tunga båtar med stora segel och stort djupgående. 2 meters djupgående är inte speciellt bra här... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att drömma om olika båtar är högst tillåtet och mycket billigare än att äga.

När barnen var små, hade vi en liten J17.

Den blev kvar i 17 år. Enkelheten var nyckeln och ändå fick vi många fina upplevelser. 

Nu har vi en gammal 31 fotare och den är rena villan jämfört med den lilla båten, men liten med dagens mått mätt.

Redigerad av Iwette
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...