Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

Bygga plugg, plasta instumentpanel?

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Efter en längre tids fundering överväger jag att försöka mig på att själv konstruera en ny instumentpanel till min båt. Min första tanke var att anlita en duktig firma på området men jag insåg snart att min arbetsinsats ändå kommer vara betydande såvida jag inte kan leverera en CAD modell (vilket jag inte kan).

 

I grova drag har jag tänkt gå tillväga enligt följande.

 

1.) Modell

Konstruera en modell av panelen i cellplast. En stor del av det här arbetet kommer ske i båten så jag får möjlighet att se var olika komponenter hamnar i förhållande till förarstolen. Exempelvis Ratt, Plotter, Reglage m.m.

 

När jag har denna grova modell i cellplast arbetar jag med spackel för att få snygga rundningar, släta ytor. Nu har jag en panel som passar prefekt i båten med alla mått och vinklar som jag vill ha dem.

 

2.) Form

Nästa steg blir att plasta en form glasfiber på modellen i cellplast. Jag måste behandla min cellplast med (wax?) så att jag kan få loss den från glasfibern när det har torkat. Här får jag givetvis tänka till så det inte finns några vilkar / koner som hindrar mig att separera modellen från formen.

 

3.) Gjutning

Nu har jag en form i glasfiber som är identisk med min modell i cellplast. 

 

Nästa steg är att gjuta den färdig produkten.

 

Först måste jag få insidan på formen relativt sält och jämn (spackel?) Sedan måste den innre ytan behandlas med något som gör att gjutningen inte fäster i formen (wax?).

 

På den behandlade inre ytan målar eller (sprayar ?) jag på top coat och gelcoat (skall dessa blandas eller är det olika lager?

 

När färger torkat börjar jag att plasta med glasfiber tills jag känner mig nöjd med tjocklecken.

 

Därefter lossar min gjutning från formen. Detta är min nya instumentpanel.

 

4.) Slutfinish

 

Nästa steg blir att polera den till önskad finish.

 

Sist men inte minst sågar jag ut hål för instumenten.

 

 

Kan detta fungera eller är jag helt fel ute 🙂 ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följer!

 

Varför inte nöja dig med modellen i glasfiber? Denna kan du väl polera och måla som du vill ha det?

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vet inte riktigt vad det är för båt - hur det ser ut det du skall plasta. 

 

När jag gjorde en instrumentpanel till min Fjord 1200 för några år sedan så gjorde jag på följande sätt: 
Mätte utrymmet som skulle få en instrumentpanel, gjorde en skiss så jag kunde se hur det skulle se ut. Sen gjorde jag en form av formplyfa. 

Kanterna spacklade jag med vanligt väggspackel, kanterna blev lika rundade som en enkrona. 

När allt var klart spraymålades hela insidan med svart blank färg. 

När den var lackad så vaxade jag insidan 6 ggr eller liknande. 

Sen målades hela insidan med gelcoat.

Därefter så plastade jag med styren och väv, 3-4 lager. 

Insidan målades med överbliven gelcoat så den blev vit och fin. 

 

Därefter så knäckte jag formen, kapade kanterna och tog fram slipmaskinen och slipade kbörjade med 230 papper har jag för mig, jobbade mig ner till 4000 papper sedan autosol, polish och till sist vaxades ytan. 

 

 

När jag i vintras skulle plasta en låda till en plotter som skall hänga framför ratten på en segelbåt så gjorde jag en form i frigolit som jag sedan plastade runt, jobbade iof med kolfiber ned gången - det försvårade allt. Epoxi och kolfiber, slipa, lägga på. Nästa vinter tas den ner igen för att få ett lager gelcoat på - det kommer se snyggare ut.

 

Mycket jobb - men väldigt roligt! 

 

Att tänka på: 

Styren avger enorma gaser -  väldigt god ventilation är viktigt! Jag jobbade i garaget med öppen dörr - det luktade satan i veckor. 

 

Epoxi avger knappt några gaser men är väldigt allergent - skyddshandskar och långärmad tröja är a & o! 

 

Lycka till! Är nästan lite avis - det är ju så otroligt roligt! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Dava:

Följer!

 

Varför inte nöja dig med modellen i glasfiber? Denna kan du väl polera och måla som du vill ha det?

Att använda formen var faktiskt min första tanke men den kommer ju blir några m.m större än modellen. Därmed kan det bli svårt att få den att passa i båten sen.

 

Det finns en rundning runt vindrutan som måste bli precis ( se bild på nuvarande panel i trä )

 

 

om jag gjuter i formen borde den istället få samma yttermått som modellen och därmed passa perfekt.

 

Inspiration för nya panel är en blandning av dessa lösningar.

 

 

1F8AAACB-8007-48A3-8E9A-4C9BB94F0F47.jpeg

AE304C83-CDF8-48D6-A7C5-1FC29F3C68D1.jpeg

171D4A69-FFD6-4AE9-AB5C-9BED24AB258E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

Sen gjorde jag en form av formplyfa. 

Kanterna spacklade jag med vanligt väggspackel, kanterna blev lika rundade som en enkrona. 

När allt var klart spraymålades hela insidan med svart blank färg. 

När den var lackad så vaxade jag insidan 6 ggr eller liknande. 

Sen målades hela insidan med gelcoat.

Därefter så plastade jag med styren och väv, 3-4 lager. 

Spännande.

 

Kan jag tolka det som min föreslagna metod på arbetsgången verkar vettig?

 

Jag får posta i den här tråden vartefter projektet fortskrider helt enkelt 🙂

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort ett liknande projekt för att få in en Simrad plotter. Jag byggde en form av gips och papier-mache. Klädde den med folie och plastade utanpå. Därefter slippa och sen på med Top-coat. Tror din metod funkar bra, men cellplast är känsligt för lösningsmedel. Bilder är före och efter.

D0666DEB-3916-4D86-9E48-11B32D93707B.jpeg

ED4E0541-E70B-4F10-8E14-AF3FB54E3732.jpeg

B0D4594B-5D4E-4AF2-875B-A6BD89A396D7.jpeg

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör man en invändig form i frigolit så kan man lösa upp den med aceton efteråt.. 

 

Jag gjorde den invändiga formen i frigolit, sen kapade jag upp för min plotter och skar/grävde/skrapade rent inne i den färdiga lådan. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Dilba:

Jag har gjort ett liknande projekt för att få in en Simrad plotter. Jag byggde en form av gips och papier-mache. Klädde den med folie och plastade utanpå. Därefter slippa och sen på med Top-coat. Tror din metod funkar bra, men cellplast är känsligt för lösningsmedel. Bilder är före och efter.

D0666DEB-3916-4D86-9E48-11B32D93707B.jpeg

ED4E0541-E70B-4F10-8E14-AF3FB54E3732.jpeg

B0D4594B-5D4E-4AF2-875B-A6BD89A396D7.jpeg

Snyggt!!!

 

Ja läste också detta om cellplast. Nån sprayfärg alt. folie som du använde kanske kan funka.

 

När du byggde din modell av gips, tog du då lite höjd för att för att slutresultatet skulle bli något större än din nån modell (några m.m plast, glasfiber och gelcoat) ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Snyggt!!!

 

Ja läste också detta om cellplast. Nån sprayfärg alt. folie som du använde kanske kan funka.

 

När du byggde din modell av gips, tog du då lite höjd för att för att slutresultatet skulle bli något större än din nån modell (några m.m plast, glasfiber och gelcoat) ?

Ja jag gjorde ”pluggen” lite mindre än färdigt mått. Jag valde att lägga lite extra tid på att plasta utanpå och slips istället för att bygga en form och plasta i den. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

First step,

 

Kopierade panelens / platsen form med hjälp av en skriva foam core (den vita skivan som ligger ovanpå den gamla panlen)

IMG_0972.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är plywood modellen plastad. Gick precis åt 1L polyester. 
 

Nästa steg är ett lager med glasfiber väv för att få styrka och en jämn yta, därefter gelcoat och slutligen topcoat.

 

jag noterade att det blir en del ”ränder” efter att jag kört med lamineringsrollern.

 

Skall jag försöka slipa ner dess innan jag lägger på väven så att ytan är jämn igen  ?

E0AC63FA-00A2-46D1-AF71-54549D9E5294.jpeg

2865B2E0-4A47-4E2A-BF45-A2BE6ECEA60B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-12 vid 13:29 skrev johan_sjobjorn:

Snyggt!!!

 

Ja läste också detta om cellplast. Nån sprayfärg alt. folie som du använde kanske kan funka.

 

När du byggde din modell av gips, tog du då lite höjd för att för att slutresultatet skulle bli något större än din nån modell (några m.m plast, glasfiber och gelcoat) ?

Varifrån fick du plastramar (grå metallic) som du satte instrumenten i?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-23 vid 19:23 skrev johan_sjobjorn:

Nu är plywood modellen plastad. Gick precis åt 1L polyester. 
 

Nästa steg är ett lager med glasfiber väv för att få styrka och en jämn yta, därefter gelcoat och slutligen topcoat.

E0AC63FA-00A2-46D1-AF71-54549D9E5294.jpeg

 

 

Ska du ta bort plywooden sen eller är detta den nya instrumentpanelen som bra ska få några fler lager glasfiber och lite färg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Dava:

 

Ska du ta bort plywooden sen eller är detta den nya instrumentpanelen som bra ska få några fler lager glasfiber och lite färg?

Detta är den slutgiltiga, behövde ändå en robust kärna. Test av av passform idag på plats i båten. .


Nu återstår slipa och putsa tills yta blir slät , möjligen ett lager topcoat till.

 

det börjar närma sig 😊

 

33664B9B-75CC-40C3-AFA7-4F6C44CDE2C8.jpeg

5033ADBC-A56E-4A89-8601-490D3E587C6F.jpeg

4CC8EE2C-5068-4024-9120-43ADE4300698.jpeg

Redigerad av johan_sjobjorn
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu maskinslipad ner till 1000 papper. Jag använder såna Mirka Abralon som har en mjuk bakasida och skall gå snällare år hörn etc. 
 

Går dock igenom gelcoat skiktet .

 

vad skall jag göra, flera lager gelcoat så det blir riktig tjockt och sen gå vid hand över hörn och vinkar ?
 

blir ju ”apelsinskal” varje gång jag rollat på så det är ett jäkla jobba att slipa upp en blank yta och risken är stor att man slipar igenom gelcoatskiktet någonstans.

 

är det bättre att kasta in handduken och låta sprutmåla på gelcoat så det blir jämt och tjockt?

A6A5225C-9D8B-4AAC-95FA-D72655D67233.jpeg

20EEF00E-B367-4644-8D62-759AFE4747EC.jpeg

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte spacklat nåt? Om inte kan du slipa, spackla med lagom tillblandat epoxispackel, slipa igen och lacka med 2k.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, har spacklar med gelcoat spackel på glasfibret. Nu är alla ytor bra (jämna och släta).

 

 problemet är att det är svårt att få en jämn yta med topcoat utan att slipa en massa ( lätt att jag slipar igenom.)

 

Tänker att topcoat som sprutas på och sen poleras borde fixa biffen
 

 

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att få en blank yta med sprutad eller rollad topcoat är svårt...

Har gjort det några gånger och sista lagret får man vattenslipa för hand, som grövst 1000 papper och avsluta med 4000. 
Sen polerar man och då blir det blankt. 
 

Enklast är som sagt att måla, jag har gjort fribord med de-ijssel och det blir som en spegel. Om underarbetet är bra...

Du måste slipa med åtminstone 1000 papper innan du lackar med sträckfärg också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Ja, har spacklar med gelcoat spackel på glasfibret. Nu är alla ytor bra (jämna och släta).

 

 problemet är att det är svårt att få en jämn yta med topcoat utan att slipa en massa ( lätt att jag slipar igenom.)

 

Tänker att topcoat som sprutas på och sen poleras borde fixa biffen
 

 

Nej det där med underarbete är alltid jobbigt....🙂 För att undvika att slipa igenom är det bra att använda så lång slipkloss som praktiskt möjligt. Det är besvärligt men är värt det om man är noga. Nu har du ju små ytor och därför är det besvärligt, men det går. Vid rundningar etc får man ju vara extra försiktig. Spackla och slipa tills man är nöjd. Sedan måla med 2k grundfärg ett par gånger och finslipa denna. Sedan kan man måla med 2k lackfärg. Beroende på hur man lyckas kan man få vattenslipa mellan skikten. Slutligen vatrenslipa med mkt fint papper o polera, som Jonas2307 skrev.

Det finns ju bra färger som inte är 2k också, men tror den allmänna meningen är att 2k blir mer hållbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev jonas2307:

Att få en blank yta med sprutad eller rollad topcoat är svårt...

Har gjort det några gånger och sista lagret får man vattenslipa för hand, som grövst 1000 papper och avsluta med 4000. 
Sen polerar man och då blir det blankt. 
 

Enklast är som sagt att måla, jag har gjort fribord med de-ijssel och det blir som en spegel. Om underarbetet är bra...

Du måste slipa med åtminstone 1000 papper innan du lackar med sträckfärg också. 

Ok, jag skall prova rolla igen och sen gå på för hand med 1000 papper och uppåt gör att hålla ner avverkningen.

 

underarbetet bra nu. Det är bara sista ”färg” lagret jag måste få till 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och en blir salig på sin tro, det finns många bra argument för lack såväl som gelcoat. Så det är en smaksak vad man väljer.

 

För egen del så hade jag fortsatt med gelcoaten och lagt på ny där det var genomslipat. Om det bara var ”fläckar” av ny gelcoat så hade jag handslipat dem, om hela ytan var rollad så hade jag maskinslipat de plana ytorna. De rundade hörnorna är däremot bra att handslipa oavsett vilket, gärna med en tvättsvamp eller liknande som stöd för slippappret så att slipningen fördelas jämnt.

 

Och om det ändå blev fel efter flera försök så hade jag förmodligen bytt till lack...😅

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev IvarN:

Var och en blir salig på sin tro, det finns många bra argument för lack såväl som gelcoat. Så det är en smaksak vad man väljer.

 

För egen del så hade jag fortsatt med gelcoaten och lagt på ny där det var genomslipat. Om det bara var ”fläckar” av ny gelcoat så hade jag handslipat dem, om hela ytan var rollad så hade jag maskinslipat de plana ytorna. De rundade hörnorna är däremot bra att handslipa oavsett vilket, gärna med en tvättsvamp eller liknande som stöd för slippappret så att slipningen fördelas jämnt.

 

Och om det ändå blev fel efter flera försök så hade jag förmodligen bytt till lack...😅

 

Jag gör om och gör rätt- skam den som ger sig. Bra tips med tvättsvamp för handslipningen 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen börjar det närma sig, mkt slipa och många timmar har det blivit 

 

 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Redigerad av johan_sjobjorn
  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Äntligen börjar det närma sig, mkt slipa och många timmar har det blivit 

Men vilken tillfredsställelse när det blir så där bra!

Och vad du har lärt dig under tiden.

Jag brukar ändå gå och titta lite snett på det där minimala lilla felet som ingen annan upptäcker, men det brukar gå över. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Men vilken tillfredsställelse när det blir så där bra!

Och vad du har lärt dig under tiden.

Jag brukar ändå gå och titta lite snett på det där minimala lilla felet som ingen annan upptäcker, men det brukar gå över. 

Ja det var de där små skönhetsfläckarna som gjorde att det drog ut på tiden. Helt klart något jag skulle irritera mig på och inte helt praktiskt att försöka åtgärda i efterhand när den är monterad i båten.

 

Nästa steg är väl montering av tändlås och några brytare. Sen får den stå tills det är dags att montera och koppla in allt.

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...