Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Faderullan

Volvo B20 inrekirurgi

Rekommendera Poster

Håller på att marinkonvertera ett Volvo B20-topplock. Enligt konstens samtliga regler skall man borra ett 6 mm hål i änden på det där kopparröret inuti toppens kylkanaler för att förbättra kylningen längs bak i motorn. Slog ut frostpluggen och satte borren i rörändan som tydligen inte satt fast utan trycktes fram när man försökte borra.

När man kikar in i andra ändan av toppen genom hålet till bilmotorns vattenpump så kan man se röret och peta på det så det åker tillbaka i rätt läge. Men det hålls ju inte på plats! Behöver alltså tips från någon ärrad Volvokirurg som vet hur man får röret att sitta där det skall. Åtkomligheten är ju inte den bästa. Man kan slå ut frostpluggen framtill på toppen också men min lokala frostpluggshandlare verkar inte ha några 35 mm frostpluggar. Framförallt inte rostfria. Går det här att åtgärda med titthålskirurgi eller är jag tvungen att offra frostpluggen framtill på locket också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pluggarna, har inget med frost att göra. 

Man pillar ut gjutformen för inre tomrum/kanaler genom dessa. 

 

Vet dessvärre inget svar på din fråga... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Hybro:

Pluggarna, har inget med frost att göra. 

Man pillar ut gjutformen för inre tomrum/kanaler genom dessa. 

 

Vet dessvärre inget svar på din fråga... 

 

Jo, det visste jag. Men likväl kallas de för frostpluggar så jag körde på det i brist på bättre benämning :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föregick råden från eventuell expertis. Insåg att frostpluggar finns att fås online så jag tog ut den främre pluggen och kunde då dra ut röret som inte är ett runt kopparrör. Det är ett profilerat mässingsrör med intrikat design och uppenbarligen noggrant avvägda avlånga hål av olika storlek för varje cylinder. Nu, med röret urplockat är det en smal sak att borra upp det där extrhålet i änden. Sedan får jag smida till det där det skall fästa framtill på locket bredvid termostathuset. Kanske smetar jag på någon form av packningslim mellan ytorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...