Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
hampe155

volvo penta 145 aq (b23)

Rekommendera Poster

hejsan tänkte kolla om det är nån som är kunnig på volvo penta ska köpa en Bayliner Bowrider Capri med en volvo penta 145 aq (b23).

tänkte kolla de är som så att motorn går varmt och säljaren skriver blockpackningen? kan de va den eller är det nån annan som har nån ide vad det kan var ?

Med vänlig hälsning hampus!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev hampe155:

hejsan tänkte kolla om det är nån som är kunnig på volvo penta ska köpa en Bayliner Bowrider Capri med en volvo penta 145 aq (b23).

tänkte kolla de är som så att motorn går varmt och säljaren skriver blockpackningen? kan de va den eller är det nån annan som har nån ide vad det kan var ?

Med vänlig hälsning hampus!

Troligtvis topplockspackningen, och är det den måste toppen planslipas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha aa okej för när vi tog bort temostaten så liksom satt de ingen termostat i motorn alls så har köpt ny å satt dit men förmodligen är de väl toppen fortfarande ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Varför tror så många att det alltid är cylinderlockspackningen som orsakar varmgång på marinmotorer? Det är ganska ovanligt. Det finns ett flertal felkällor som ska undersökas först.

Kommer det in tillräckligt med sjövatten utifrån? Fungerar sjövattenpumpen? Är sjövattensilen ren? Är det öppet vid utloppet så att vattnet kan komma ut? Om det är drev och motorn går varm först när båten planar så kan kylslangen på utsidan vara otät. Finns det tillräckligt med färskvatten i systemet? Fungerar cirkulationspumpen? Är det rätt termostat och fungerar den? Visar instrumentet rätt? Mm.

Ingemar

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-15 vid 19:19 skrev sanktanna:

Hej.

Varför tror så många att det alltid är cylinderlockspackningen som orsakar varmgång på marinmotorer? Det är ganska ovanligt. Det finns ett flertal felkällor som ska undersökas först.

Kommer det in tillräckligt med sjövatten utifrån? Fungerar sjövattenpumpen? Är sjövattensilen ren? Är det öppet vid utloppet så att vattnet kan komma ut? Om det är drev och motorn går varm först när båten planar så kan kylslangen på utsidan vara otät. Finns det tillräckligt med färskvatten i systemet? Fungerar cirkulationspumpen? Är det rätt termostat och fungerar den? Visar instrumentet rätt? Mm.

Ingemar

Svaret kommer på frågeställarens formulering inget annat, naturligtvis har du helt rätt i ditt inlägg. Men om du läser Ts frågeställning så får han svar på just denna. I min värld där en motor har gått het med aluminiumtopp så är det som amen i kyrkan att den skevat, iaf min erfarenhet. Mvh P

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...