Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Aventyr

Laddning av batteri till bogpropeller / akterpropeller

Rekommendera Poster

Jo så kan det nog vara.

Jag tror fortfarande att en isolerad DC/DC omvandlare är en enkel och robust lösning. Då tror jag nog man skulle kunna koppla in sig på startbatteriet också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Wergis:

Jag har en D4:a och till den får man inte koppla häck och bog till startbatteriet.

Strömspikar kan genereras som slår ut styrboxen till motorn.

Intressant. Det visste jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Wergis:

Jag har en D4:a och till den får man inte koppla häck och bog till startbatteriet.

Strömspikar kan genereras som slår ut styrboxen till motorn.

Mer myt än verklighet skulle jag vilja påstå.

All fordonselektronik har extremt höga krav på spänningspikstålighet (standard ISO 16750 m.fl.), i synnerhet motorstyrningen. Ett separat test handlar dessutom om spänningsspikar vid frånkoppling av just kraftiga induktiva laster, och det är tålighetskrav på 40-70V vi talar om (på ett 12V-system). Därför är alla matningsingångar väldigt väl skyddade med överspänningsdioder (transorb) m.m. som tar hand om detta.

Sannolikt går andra saker på elsystemet sönder långt tidigare, som "bara" omfattas av CE t ex. Men hur ofta hör vi ens om det ?

 

Och tänk själv - en värre elmotor än våra propellrar (som ändå jobbar mot "mjukt" vatten) sitter ju redan på konstruktionen - startmotorn.

Dessutom är ju batterikretsarna/elsystemen sammankopplade på de flesta båtar vid gång, så denna spänningsspik (som alstras p.g.a. ändrade strömmar i induktiva laster) fortplantar sig ju till startsidan i alla fall.

 

Tror det är en myt som någon verkstad (eller VP själva kanske ?) skapat i ett försök att föra över skulden på kunden och dennes installation för att slippa ta kostnaden när styrboxen gått sönder 🤔

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Wergis:

Jag har en D4:a och till den får man inte koppla häck och bog till startbatteriet.

Strömspikar kan genereras som slår ut styrboxen till motorn.

Kolla noga m Penta innan du väljer den lösningen. Finns säkert varianter, olika årsmodeller mm.

Finns det dokument från VP på detta?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror man kan använda bogpropellern på startbatteriet - så länge det är friskt. Jag har ankarspelet på startbatteriet, ett startbatteri som börjar bli lite trött, det har sackat flera gånger i år. För egen del har jag en liten motor (D2-40) väldigt lättstartad..

 

En D4 vet jag av egen erfarenhet att dom behöver ganska mycket ström för att hoppa igång. När ditt startbatteri börjar bli lite gammalt så finns risken om du använt din akterpropp ordentligt precis innan du stängt av att du kan få problem att starta motorn. 

 

Personligen så hade jag antingen satt ett eget batteri bredvid akterpropellern med ett laddrelä eller en dc/dc laddare - då blir det rätt - då skapar du en glöm bort lösning. 

 

Långa kablar oaktat hur grova dom än är blir det enorma förluster på dom längderna som blir från fören till aktern - dessutom kostar dessa grova kablar skjortan och halva slipsen om du skall ha rätt dimension - dom pengarna kan du lägga på ett eget batteri till akterproppen.

 

Alternativt är att du dubblar startbatteri kapaciteten och kopplar på start kretsen. Du slipper en DC/DC laddare eller laddrelä på detta sätt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev RikardE:

Personligen så hade jag antingen satt ett eget batteri bredvid akterpropellern med ett laddrelä eller en dc/dc laddare - då blir det rätt - då skapar du en glöm bort lösning. 

Vad fyller laddrelät för funktion i den lösningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Vad fyller laddrelät för funktion i den lösningen?

Separerar batteribankerna från varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev RikardE:

Separerar batteribankerna från varandra.

Och varför skulle TS vilja separera ”batteribankerna” från varandra när du föreslår, som jag förstår det, att han ska utöka startbanken med ett batteri till som också skulle serva häckisen?

Kör man både start och häckis på samma bank har man mer kapacitet totalt för dessa aktiviteter.

Separerar man dem med ett skiljerelä så utnyttjas bara startbatteriet till starten och häckisen har ett ”eget” batteri bara någon sekund innan startbatteriet har uppnått gränsspänningen för skiljerelät att koppla ihop batterierna. 
Kör man häckisen med motorn igång är ju de bägge batterierna ihopkopplade från start.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev ChristerN:

Och varför skulle TS vilja separera ”batteribankerna” från varandra när du föreslår, som jag förstår det, att han ska utöka startbanken med ett batteri till som också skulle serva häckisen?

Kör man både start och häckis på samma bank har man mer kapacitet totalt för dessa aktiviteter.

Separerar man dem med ett skiljerelä så utnyttjas bara startbatteriet till starten och häckisen har ett ”eget” batteri bara någon sekund innan startbatteriet har uppnått gränsspänningen för skiljerelät att koppla ihop batterierna. 
Kör man häckisen med motorn igång är ju de bägge batterierna ihopkopplade från start.

Av anledningen som jag beskrev tidigare i tråden - om som i mitt fall har en tung förbrukare, i mitt fall ankarspel på startbatteriet och batteriet är dåligt så kan man få problem att starta sin motor - då är det vettigt att dela på förbrukningsbankerna. 

Som alltid är rumpan delad - åsikter om hur man löser saker likaså. :)

 

Det som är rätt för mig är inte alltid rätt för andra. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...