Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Aqd40

Aqd40

Rekommendera Poster

Hej på er i höstmörkret.

Jag har en orrskär 850 -83:a.

Det sitter en aqd40 (tror jag)

Jag har sett skillnaden på den och en aqad40 (med intercooler)

Jag har nu två frågor:

1: är det någon skillnad på en aqd40 och en aqd40 a?

2: det står 91-124 hk på en sån motor, varför är det ett intervall på 33 hk på dom? Är det bara ungefär effekt eller finns det någon skillnad på motorerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: Tror alla har en bokstav egentligen; A, B etc.. A är den äldsta, jag har en av de allra äldsta.

A tillverkades 76-85, B 82-86, C 83-86.  1986 kom 41:an.

 

2: 91-124 hk är nog "ratingen", dvs om den skall användas yrkesmässigt mer kontinuerligt, eller som mer stressad fritidsbåtmotor som ofta inte körs så många timmar. Min 124 hk har iofs gått 4700 tim och själva motorn tuggar på än. Dock har en massa kringutrustning som matarpump, startmotor, oljekylare, vattenpump, avgaskrök etc fått bytas.

 

Tror Penta är ganska dåliga på dessa mariniseringsgrejor egentligen. Det är ganska vanligt med fel på dessa manicker så det är mycket man bör kolla om man ska köpa en äldre maskin.

Tycker man oftare hör talas om sådana problem med Penta än andra fabrikat. Men det kan ju kanske till viss del bero på att det finns så mycket Pentamotorer här i Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, kan jag tolka det som att min motor då är på endast 91 hk?

Jag provkörde denna orrskär 850 i somras innan jag köpte den och den planade vid 14-15 knop och jag marsade ca 18 knop.

Maxfart då var 23 knop (mätat med den gamla knopmätaren, orginal).

Kändes då hyfsat bra, lite tung men den planade då iallafall och hade lite mer krut i reserv.

Varvtal vid maxgas var 3600 varv.

En duoprop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, då tror jag snarare den är på 124 hk.

Tror inte de som är nedställda varvar så högt. För "light commersial use" gällde max 3000 rpm.

 

Förresten undrar om jag du inte råkat läsa 91 kW / 124 hk som 91-124 hk??

 

Jag är även förvånad att du får upp Orrskären i 23 knop med en TMD40. Är du säker på att du inte har  en TAMD40?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jäklar...det kanske är 91kw/124 hk!!

Har jag inte tänkt på;)

Jag har en aqd40 (förmodligen en A med tanke på din information) med penta 280 duoprop drev.

Ja nu får man ju se i sommar vad den riktiga hastigheten är, jag har tagit bort den lilla propellern för knopmätaren och bytt mätaren till en med GPS hastighet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zwen:

1: Tror alla har en bokstav egentligen; A, B etc.. A är den äldsta, jag har en av de allra äldsta.

A tillverkades 76-85, B 82-86, C 83-86.  1986 kom 41:an.

 

2: 91-124 hk är nog "ratingen", dvs om den skall användas yrkesmässigt mer kontinuerligt, eller som mer stressad fritidsbåtmotor som ofta inte körs så många timmar. Min 124 hk har iofs gått 4700 tim och själva motorn tuggar på än. Dock har en massa kringutrustning som matarpump, startmotor, oljekylare, vattenpump, avgaskrök etc fått bytas.

 

Tror Penta är ganska dåliga på dessa mariniseringsgrejor egentligen. Det är ganska vanligt med fel på dessa manicker så det är mycket man bör kolla om man ska köpa en äldre maskin.

Tycker man oftare hör talas om sådana problem med Penta än andra fabrikat. Men det kan ju kanske till viss del bero på att det finns så mycket Pentamotorer här i Sverige?

En 40 år gammal motor behöver lite underhåll, om den tuggat på i 4700 timmar under den tiden är det en mycket bra motor. Det penta är skitdåliga på är att tillhandahålla reservdelar, men dessa motorer är otroligt slitstarka och jag skulle anse att det är bla det bästa som byggts för marint bruk. Inte många som klarar den drifttiden med så lite service och under håll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev kossor:

En 40 år gammal motor behöver lite underhåll, om den tuggat på i 4700 timmar under den tiden är det en mycket bra motor. Det penta är skitdåliga på är att tillhandahålla reservdelar, men dessa motorer är otroligt slitstarka och jag skulle anse att det är bla det bästa som byggts för marint bruk. Inte många som klarar den drifttiden med så lite service och under håll.

Nja... nej, direkt dåliga motorer är det väl kanske inte. Den jag har för tillfället har dock levt ett lugnt liv eftersom den sitter i en halvplanande båt som mest körts i lite drygt deplacementfart och bara dragits ur lite då o då.

Tycker annars det är vanligt med Penta 6- o 4 cyl staketmotorer som renoveras efter ett par tusen timmar. Däremot ser man en hel del andra, t.ex. Ford o Perkins, som gått väldigt länge utan större revisioner. Men det är klart, tar man ut 200-300 hk ur 3,6 l motorer på över 3000 rpm ska man kanske inte förvänta sig allt för mycket.

Verkar även vara mer kylproblem med dessa Pentamodeller överlag tycker jag. Dåligt dimensionerade värmeväxlare som blir mkt känsliga för föroreningar. Dålig konstruktion av oljekylare, har du ju själv erfarenhet av. Läser man i olika forum och ser alla trådar som handlar om kylproblem gäller det ju nästan alltid Penta.

 

Hörde att Marinen bytt ut alla sina 42WJ i G-båtarna till Steyr nu p.g.a. hållbarhet. Annars kunde de väl ha valt D4 kan man tycka.

 

Men vi har ju alla våra preferenser😁

Ber om ursäkt om vi hamnade lite OT!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Zwen:

Nja... nej, direkt dåliga motorer är det väl kanske inte. Den jag har för tillfället har dock levt ett lugnt liv eftersom den sitter i en halvplanande båt som mest körts i lite drygt deplacementfart och bara dragits ur lite då o då.

Tycker annars det är vanligt med Penta 6- o 4 cyl staketmotorer som renoveras efter ett par tusen timmar. Däremot ser man en hel del andra, t.ex. Ford o Perkins, som gått väldigt länge utan större revisioner. Men det är klart, tar man ut 200-300 hk ur 3,6 l motorer på över 3000 rpm ska man kanske inte förvänta sig allt för mycket.

Verkar även vara mer kylproblem med dessa Pentamodeller överlag tycker jag. Dåligt dimensionerade värmeväxlare som blir mkt känsliga för föroreningar. Dålig konstruktion av oljekylare, har du ju själv erfarenhet av. Läser man i olika forum och ser alla trådar som handlar om kylproblem gäller det ju nästan alltid Penta.

 

Hörde att Marinen bytt ut alla sina 42WJ i G-båtarna till Steyr nu p.g.a. hållbarhet. Annars kunde de väl ha valt D4 kan man tycka.

 

Men vi har ju alla våra preferenser😁

Ber om ursäkt om vi hamnade lite OT!

Allt handlar om handhavande till att börja med, vad gäller värmeväxlare är de kraftigt överdimensionerade, samma till 41 och vidare till 300 an. Ford och Perkins är inte några motorer jag har nån förkärlek till, i traktorvärlden är det EPA motorer. Ford ökända för haverier Perkins ökända för oljesull. D4 D6 ska du vara glad du inte har i din båt, de motorerna kommer kosta båtfolket mycket pengar på sikt. Är heller ej konstruerade av vp i grunden Deutz. Vet inte om jag har haft några problem med oljekylare direkt. Inte mig veterligt iaf. En matarpump är en dussinvara och de får man byta ibland rätt vanligt, en startmotor som sitter i ett fuktigt utrymme år ut och in längst ner i ett motorrum lika så. Vad du gjort med din värmeväxlare kan inte jag svara på men sällan fel på dem med rätt handhavande. Kylproblem  ja oftast så har man inte skött service underhåll, gäller alla motorer t.om yammarin. Steyer ja de är det case ih som tillverkar. Österrikisk motor, fabriken ägd av CNH gruppen. Ta du och kolla upp hur mycket hästar som tas ur per liter på D serien, där pratar vi uttag.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Allt handlar om handhavande till att börja med, vad gäller värmeväxlare är de kraftigt överdimensionerade, samma till 41 och vidare till 300 an. Ford och Perkins är inte några motorer jag har nån förkärlek till, i traktorvärlden är det EPA motorer. Ford ökända för haverier Perkins ökända för oljesull. D4 D6 ska du vara glad du inte har i din båt, de motorerna kommer kosta båtfolket mycket pengar på sikt. Är heller ej konstruerade av vp i grunden Deutz. Vet inte om jag har haft några problem med oljekylare direkt. Inte mig veterligt iaf. En matarpump är en dussinvara och de får man byta ibland rätt vanligt, en startmotor som sitter i ett fuktigt utrymme år ut och in längst ner i ett motorrum lika så. Vad du gjort med din värmeväxlare kan inte jag svara på men sällan fel på dem med rätt handhavande. Kylproblem  ja oftast så har man inte skött service underhåll, gäller alla motorer t.om yammarin. Steyer ja de är det case ih som tillverkar. Österrikisk motor, fabriken ägd av CNH gruppen. Ta du och kolla upp hur mycket hästar som tas ur per liter på D serien, där pratar vi uttag.

Håller helt med dig om att man nog ska passa sig för D-serierna🙂

Jag har ju hängt här några år nu och även om jag bara är lite periodare när det gäller att skriva så har jag dock läst en hel del. Bl.a. annat följt dina strävsamma och noggranna äventyr med Nimbusen, som du ska ha en stor eloge för, och kan som tur är hjälpa dig komma ihåg ditt oljekylarhaveri.... Själv vet jag inte om jag hade stått upp efter allt som du råkat ut för med denna båt....🙂 Tror det var första sommaren du hade den i sjön som oljekylargaveln sprack och fyllde ditt motorrum med olja.

 

Oljekylarna på dessa pentor har ju ett hus i aluminium och gavel i mässing. Totalt vansinnig konstruktion. Mässingen får huset att korrodera och till slut ger sig gaveln och all olja far ut (minns dock inte om ditt haveri berodde på just detta dock).

Detta är en känd haveririsk som alla med dessa staketmotorer borde ha ögonen på ibland.

 

Och visst har det varit mycket kylproblem genom åren. Vill minnas att Penta gick över till plattvärmeväxlare senare just för att få effektivare kylning. 40:an är ju extra känslig för hög temp eftersom de har förkammare som lossnar ibland.

Just det problemet finns ju inte på 41 o nyare eftersom de inte har förkammare.

 

Steyr är jag mycket intresserad av. Det är ju en monoblock motor och bl.a. därför väldigt slitstark i jämförelse med mycket annat. Men tyvärr har ju den också elektronisk insprutning nuförtiden så då får man väl sånt krångel istället....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 81:a orrskär 850 med Aqad40, maxfart ca 21-22knop, om du får ut ca 3600 rpm och 23 knop så torde din motor vara trimmad med ny turbo och uppställd pump el liknande.

Jag har också 280 drev med duoprop med A3 propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en liten brasklapp angående topphastigheten pga den gamla knopmätaren, men jag får se nu till sommaren med den nya gps mätaren hur det står till med toppfarten.

Men den varvar 3600varv vid full gas och det stämmer då iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Zwen:

Håller helt med dig om att man nog ska passa sig för D-serierna🙂

Jag har ju hängt här några år nu och även om jag bara är lite periodare när det gäller att skriva så har jag dock läst en hel del. Bl.a. annat följt dina strävsamma och noggranna äventyr med Nimbusen, som du ska ha en stor eloge för, och kan som tur är hjälpa dig komma ihåg ditt oljekylarhaveri.... Själv vet jag inte om jag hade stått upp efter allt som du råkat ut för med denna båt....🙂 Tror det var första sommaren du hade den i sjön som oljekylargaveln sprack och fyllde ditt motorrum med olja.

 

Oljekylarna på dessa pentor har ju ett hus i aluminium och gavel i mässing. Totalt vansinnig konstruktion. Mässingen får huset att korrodera och till slut ger sig gaveln och all olja far ut (minns dock inte om ditt haveri berodde på just detta dock).

Detta är en känd haveririsk som alla med dessa staketmotorer borde ha ögonen på ibland.

 

Och visst har det varit mycket kylproblem genom åren. Vill minnas att Penta gick över till plattvärmeväxlare senare just för att få effektivare kylning. 40:an är ju extra känslig för hög temp eftersom de har förkammare som lossnar ibland.

Just det problemet finns ju inte på 41 o nyare eftersom de inte har förkammare.

 

Steyr är jag mycket intresserad av. Det är ju en monoblock motor och bl.a. därför väldigt slitstark i jämförelse med mycket annat. Men tyvärr har ju den också elektronisk insprutning nuförtiden så då får man väl sånt krångel istället....

Jajaja jag får be tusen gånger om ursäkt för mitt fatala inlägg🙈 Har jobbat natt och var ganska borta. Jag läste värmeväxlare och tänkte inte ens oljekylare. Läste och tänkte inte har jag haft problem med värmeväxlaren. Nu när jag sovit ut och ser mitt inlägg, tyvärr ......😄 Ja jo men oljekylaren var ju tjugo år gammal, och gått på västkust i salthaltig miljö. Så man får ju räkna med att saker slits. Kan ta ett exempel från traktorvärlden angående motorer, BM 350 blir väl snart 65 år, de första som kom, och många många av dessa urkämpar stampar vidare än, det visar på slitstyrka. Jag vidhåller med min envishet att just 40 serien som sedan kom att heta 41 osv, är det bästa som producerats för marint bruk vad gäller dieselar. Din motor är 35 år, har gått 4700 timmar. Hur många amerikanska motorer har gjort det tror du? En sådan stor produktion av motorer kommer vp aldrig komma upp i igen, då båttillverkarna inte monterar den nya D serien utan kunden får idag välja annat fabrikat. Så var det inte förr, och detta beror på ett antal faktorer. Dagens moderna motorer kommer inte bli 40 år, då är de skrotade för länge sedan. Förbränningsmotoreran lider nog mot sitt slut, tyvärr. Detta teknikskifte kommer gå snabbt, och att köpa en ny dieselmotor idag ja det är risky. Tror heller inte att några nya utvecklingar kommer ske av tunga gjutjärnsklumpar som tankas med fossila bränslen. Visst tycker jag det är trist men miljön kräver det. Och dessa motorer härstammar från industriproduktion av tungt arbetande motorer. På land kommer elektrifieringen snabbt bara kolla på volvo lastvagnar, nya motorer kommer där inte att utvecklas, vilket leder till att vi blir kvar med det som finns idag en tid framöver. Men teknik skiftet kommer inte undgå båtfolket. Segelbåt och snipa är nog det som har framtiden framför sig.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...