Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Martin_Haggstrom

Perfekt trailer för Nimbus Max 2 Classic?

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en Max 2 Classic med en Volvo Penta KD 32.

 

Jag har tänkt att köpa en bromsad trailer för att kunna köra från kust till kust samt vinterförvara båten på trailer.

 

Nu till min fråga. Vilken är den "perfekta trailern" för denna båt, vilken typ av stöttor, rullar eller annan lösning funkar bäst tror ni.


Båten väger 1600-1800 Kg. Den är Ltot 7,30 meter. Loa, 6,65 meter. Lvl 5,55 meter  samt max bredd 2,41 meter. se skiss nedan.434015022_Max2mtt.thumb.jpg.4ea2580315d65102c415440a66507062.jpg

 

Tänkte köpa nytt eller begagnat, men vet inte vad jag skall köpa. De säljare jag har pratat med har alla den perfekta trailern 🙂

 

Men vilken är egentligen perfekt till min båt. tacksam för förslag och vilken modell som passar perfekt:-)

Kapell till Nimbus.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom båten väger så pass mycket torr behövs nog en kärra för 2000-2500 kg last. Jag gillar kvalitetskänslan, inställningsmöjligheterna och möjliga tillbehör hos Fogelsta/Brenderup. Men det är mycket pengar för vagnar i den storleken.......

Har du bil och körkort för ekipaget?

2 val, 1930 kg och 2300 kg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Eftersom båten väger så pass mycket torr behövs nog en kärra för 2000-2500 kg last. Jag gillar kvalitetskänslan, inställningsmöjligheterna och möjliga tillbehör hos Fogelsta/Brenderup. Men det är mycket pengar för vagnar i den storleken.......

Har du bil och körkort för ekipaget?

2 val, 1930 kg och 2300 kg

Tack kompletterande fråga. Det står ju ofta maxlängd båt på trailer. Avser det LTot Loa eller LVL?

 

Se skissen på Maxi och längdangivelser där och exemplet på denna trailer som säger max båtlängd 6,6 m. Om det avser Lvl eller Loa så kan ju denna trailer funka?

 

https://www.fogelsta.com/sv/se/slapvagnar/battrailer/bromsade-battrailers/222500tb-svx/311979/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Tack kompletterande fråga. Det står ju ofta maxlängd båt på trailer. Avser det LTot Loa eller LVL?

 

Se skissen på Maxi och längdangivelser där och exemplet på denna trailer som säger max båtlängd 6,6 m. Om det avser Lvl eller Loa så kan ju denna trailer funka?

 

https://www.fogelsta.com/sv/se/slapvagnar/battrailer/bromsade-battrailers/222500tb-svx/311979/

Deras angivna maxlängd är svår att tolka då båttillverkarna mäter lite som de vill. T.ex. 70 cm extra badbrygga gör ju ingen skillnad på vilken trailer som passar.

Själv har jag utan problem en båt som är 7.8 meter på en kärra som är specad till 7.2 meter. Du borde klara dig med en som är specad till 6.6 meter.

 

Skicka en fråga till dem med din ritning så får du hjälp.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Martin! 
 

Hittat någon bra trailer? Går med samma funderingar och tar tacksamt emot lite tips! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...