Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

Material badbrygga

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag har skruvat bort de massiva teak plankor utgör min badbrygga då de sett sina bästa dagar.

 

Den enkla lösningen är att köpa massiv teak och såga ut nya med de gamla som mall. Men nu när jag har chansen funderar jag på om det inte vore smartare att skippa teaken och välja något som inte kräver löpande underhåll för att se snyggt ut.

 

Se bild på badbryggan (inte min båt / badbrygga) men det är likadant på min skuta.

 

Finns det något synteiskt material som jag skulle kunna använda istället för teak ?

 

En ide är att köra på flexiteak. Isåfall behöver jag någon bärande skiva under, då helst av ett material som tål miljön och inte suger vatten. Några förslag ?

 

PS. Jag har ingen teak på akterdäcket på min båt så det finns inget att "match" badbryggas material med riktigt.

 

 

max2 badbrygga.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du att det ska se vackert ut eller bara vara praktiskt och underhållsfritt?

Om vill ha en snygg trä- eller träliknande look kan du sluta läsa här...

 

Om man står ut med en mer "rustik" touch kan jag rekommendera durkplåt i aluminium. Det har jag använt till 2 peken och när det blir dags att byta teakribborna på min nuvarande badbrygga kommer det bli sådant. Bara kapa till och skruva dit. Sedan kan man glömma den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lade Cumaro på min brygga.

Hårt som tusan men blev mycket snyggt och hållbart.

Jag oljade den med någon matt olja (kommer inte ihågvilken?).

 

// Mats W

 

20170513_092419.jpg

Redigerad av Wergis
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Zwen:

Vill du att det ska se vackert ut eller bara vara praktiskt och underhållsfritt?

Om vill ha en snygg trä- eller träliknande look kan du sluta läsa här...

 

Om man står ut med en mer "rustik" touch kan jag rekommendera durkplåt i aluminium. Det har jag använt till 2 peken och när det blir dags att byta teakribborna på min nuvarande badbrygga kommer det bli sådant. Bara kapa till och skruva dit. Sedan kan man glömma den.

Sjysst,

 

Måste inte vara trä, önskemålen är;

 

Underhållsfritt

Skönt att kliva på barfota

Halkfritt

Se snyggt ut ihop med övriga båten

 

Därav dök flexiteak upp som ett intressant alternativ även om det också kräver att jag hittar något bärande distansmaterial att fästa det på.

 

Durkplåt i Alu tickar väl boxen vad gäller underhållsfritt och halkfritt iallafall. 

 

Får fundera.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Wergis:

Jag lade Cumaro på min brygga.

Hårt som tusan men blev mycket snyggt och hållbart.

Jag oljade den med någon matt olja (kommer inte ihågvilken?).

 

// Mats W

 

20170513_092419.jpg

Snyggt , kan bli ett alternativ ifall jag fortsätter med trä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Zwen:

Vill du att det ska se vackert ut eller bara vara praktiskt och underhållsfritt?

Om vill ha en snygg trä- eller träliknande look kan du sluta läsa här...

 

Om man står ut med en mer "rustik" touch kan jag rekommendera durkplåt i aluminium. Det har jag använt till 2 peken och när det blir dags att byta teakribborna på min nuvarande badbrygga kommer det bli sådant. Bara kapa till och skruva dit. Sedan kan man glömma den.

Var vänder man sig gör att få Alu durkplåtar utskurna ? Vilken typ av Alu ska användas ?

 

Själva ramen är kromad i RF. Finns det risk för att det kan blir några konstigheter om man bultar fast Alu i den ramen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid köpt durkplåt i lämplig storlek och skurit till själv. Har använt både rejäl sticksåg och vinkelslip. Det är lätt att raspa och fila sedan så det blir snyggt.

 

Det sägs ju att man ska vara försiktigt med att montera aluminium mot rostfritt men jag har inte märkt av något. Det är ju ganska tjocka durkplåtar med använder till detta så det skulle nog ta tid innan något nämnvärt inträffar. Det är ju också vanligt att aluminiumgrejor skruvas med RF-skruv.

Men det är klart, det går väl att lägga något tunt isolerade material mellan Al o RF också om man är orolig. Tror dock inte det är något problem med just sådan här saker. Det är ju inte som med ett skrov.

 

Den senaste jag använde var 5 mm tjock exkl. halkskyddsrefflorna på ovansidan. Hur tjock man behöver ha beror ju på hur tätt de underliggande bärande "reglarna" sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår förra båt så la vi komposittrall. Fungerade väldigt bra. Kanske inte lika snyggt som teak men helt ok tyckte vi.

badbrygga.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-09 vid 19:32 skrev Zwen:

Om man står ut med en mer "rustik" touch kan jag rekommendera durkplåt i aluminium.

En brygg-granne bytte teakplanken på sin badbrygga mot durkaluminium innan årets säsong. Han ska i vinter byta till teak igen. Varför det? Jo, därför att aludurken blir så varm i solen att den inte går att stå barfota på. Och hur ofta har man skor på sig på badbryggan...?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sniklösning  jag gjorde på vår förra båt var vanligt tryckat trä som jag drog linolja i för att få en trevligare färg än tryckimp-grönt .

Billigt blev det o höll bra i de år vi hade båten  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

En brygg-granne bytte teakplanken på sin badbrygga mot durkaluminium innan årets säsong. Han ska i vinter byta till teak igen. Varför det? Jo, därför att aludurken blir så varm i solen att den inte går att stå barfota på. Och hur ofta har man skor på sig på badbryggan...?

Stackars alla aluminiumbåtägare......😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte teakskog i Ghana för cirka fem år sedan och om ytterligare cirka fem år är det dags att avverka och bygga badbrygga. 😁😎

 

Fast det jag egentligen skulle skriva är att formplyfa som man behandlar med epoxi runt kanten kan kanske vara ett alternativ.

5d19de943b7f6169923643.png.accd64503d2c06657409350f6abbe116.png

 

Nackdelen är att det är rätt halt, men med några remsor med svart halkskyddstejp kan det nog bli både snyggt och funktionellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggde för ca 10 år sedan en badbrygga till min Cumulus av syrafasta RF-rör. 

 

Tätskruvat trä, typ räfflat trallvirke av masaranduba. 

 

Håller bra, än i dag. 

 

River av den värsta lorten med en skurborste.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har så mkt andra projekt med båten att jag överväger att bara ersätta befintliga teakribbor med nya (enkelt).
 

får jag ork , tid och budget över blir det flexi teak (ej träfärgad) istället för att få nått som är underhållsfritt.

 

Oavsett vad det blir måste va skönt att stå barfota på.

 

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-15 vid 18:45 skrev Zwen:

Stackars alla aluminiumbåtägare......😁

Vi har aluminiumdurkar som lock över ett några installationer under bryggorna i vår båtklubb. Dessa blir så varma av solen att ingen går på dem barfota utan att kommentera att de var varma utav h-e. Kan det bero på att de aktuella durkplåtarna inte har kontakt med vatten?

 

Påminn mig till sommaren att jag ska ta IR-tempmätaren och mäta ytan på durkplåtarna och lägga upp en bild för Din beskådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det ligger säkert nåt i det där. Har ju inte själv haft aluminium på badbryggan ännu, däremot på 2 peken och jag har aldrig reagerat på någon större värme. Men ett peke kliver man ju bara på som hastigast till skillnad från en badbrygga.

Innan jag ev. sätter det även på badbryggan får jag väl lägga ut lite plåt på gården en solig dag och provstå lite🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Zwen:

Jo det ligger säkert nåt i det där. Har ju inte själv haft aluminium på badbryggan ännu, däremot på 2 peken och jag har aldrig reagerat på någon större värme. Men ett peke kliver man ju bara på som hastigast till skillnad från en badbrygga.

Innan jag ev. sätter det även på badbryggan får jag väl lägga ut lite plåt på gården en solig dag och provstå lite🙂

Jag hoppas att jag, med Din hjälp, kommer ihåg att mäta och ta bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lånar tråden, den verkar ha nått vägs ände.

 

Min badbrygga ser för trist ut. Jag skulle behöva hjälp med att materialbestämma den, är det teak tro?  Det ser ut som den är behandlad med något som håller på att släppa/har släppt. 

Jag lägger till några dåliga bilder.

 

Om det är teak, bör jag bara slipa rent och låta bli att behandla? Jag skulle tro att den suttit där sedan båten var ny, alltså i nästan 40 år. 

8.png

7.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev FinaKillen:

Jag lånar tråden, den verkar ha nått vägs ände.

 

Min badbrygga ser för trist ut. Jag skulle behöva hjälp med att materialbestämma den, är det teak tro?  Det ser ut som den är behandlad med något som håller på att släppa/har släppt. 

Jag lägger till några dåliga bilder.

 

Om det är teak, bör jag bara slipa rent och låta bli att behandla? Jag skulle tro att den suttit där sedan båten var ny, alltså i nästan 40 år. 

8.png

7.png

Ser ut som teak

 

Bara att prova och slipa. Hade jag inte haft en massa gamla borrhål i mina bitar hade jag nog bara slipat dem och varit klar med saken.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-17 vid 10:01 skrev FinaKillen:

Jag lånar tråden, den verkar ha nått vägs ände.

 

Min badbrygga ser för trist ut. Jag skulle behöva hjälp med att materialbestämma den, är det teak tro?  Det ser ut som den är behandlad med något som håller på att släppa/har släppt. 

Jag lägger till några dåliga bilder.

 

Om det är teak, bör jag bara slipa rent och låta bli att behandla? Jag skulle tro att den suttit där sedan båten var ny, alltså i nästan 40 år. 

8.png

7.png

Hade jag varit du hade jag lagt fokus på oljeläckaget från drevet först. Verkar lite irriterande 🙂

 

Jag håller med om att det ser ut som teak. Ser exakt ut som min. Tror att det är typ fernissa på. Teak fungerar inget bra med fernissa. Slipa rent och ta olja istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är 40 år gammal teak så försök snygga till o behåll den. För 40 år sedan användes oftast "regnskogsteak" vid båtbygge. Den har en helt annan täthet o livslängd än dagens odlade teak.

 

Ungefär som att jämföra gammal långsamtväxande  (tätt mellan årsringarna) norrlandsfuru med dagens snabbodlade s.k. furu (glest mellan årsringarna).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...