Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Plotter med alzheimer.

Rekommendera Poster

Finns här, https://se.farnell.com/seiko-instruments/ms621fe-fl11e/coin-cell-lithium-5-5mah-3v/dp/1614634#

Men Farnell säljer tyvärr inte till privatpersoner. Beroende på hur bråttom det är kan jag kanske ta med ett nästa gång jag beställer, fast det är inget på gång just nu. Kanske om någon månad eller två...

 

Annars tar ju den brittiska firman i länkar ovan bara £3.00 för att skicka inom EU, om jag läste rätt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev IngemarE:

Finns här, https://se.farnell.com/seiko-instruments/ms621fe-fl11e/coin-cell-lithium-5-5mah-3v/dp/1614634#

Men Farnell säljer tyvärr inte till privatpersoner. Beroende på hur bråttom det är kan jag kanske ta med ett nästa gång jag beställer, fast det är inget på gång just nu. Kanske om någon månad eller två...

 

Annars tar ju den brittiska firman i länkar ovan bara £3.00 för att skicka inom EU, om jag läste rätt....

Tack!

Jag gör dock ett försök att beställa från den brittiska firman. 
Jag hittade en annan svensk grossistfirma, fyllde i litet kontaktuppgifter så skickar dom en offert...😂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Wang hade batterier hemma.

Har bytt, nu funkar det inte alls. Jag förlorade tålamodet och lade ned felsökningen.

Plottern stod på i fyra timmar utan att hitta ens en endaste liten satellit.

Det gick inte ens att stänga av plottern. Den reagerade inte på knapptryckning. Kanske berodde det på att det var omkring tio minusgrader?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske berodde det på att det var omkring tio minusgrader?

Kan mycket väl vara så. Saker och ting har en tendens att bete sig lite underligt när de befinner sig utanför sin komfortzon.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den hittar ingenting idag heller. 
 

1 timme sedan skrev McLasse:

Kan mycket väl vara så. Saker och ting har en tendens att bete sig lite underligt när de befinner sig utanför sin komfortzon.

Litet varmare idag. Kan det vara så att satellitsignalerna inte orkar igenom presseningen? Jag tar ut den lilla Garminplottern i morgon och testar om den kan finna några signaler.

Det lilla batteriet på kretskortet hade iallafall laddat upp sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kan det vara så att satellitsignalerna inte orkar igenom presseningen?

Om den är armerad med stålnät kanske... ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev raol:

Om den är armerad med stålnät kanske... ;)

 

Nej, det är den inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-16 vid 14:33 skrev McLasse:
2021-01-16 vid 13:54 skrev Georg_Ohm:

Kanske berodde det på att det var omkring tio minusgrader?

Kan mycket väl vara så. Saker och ting har en tendens att bete sig lite underligt när de befinner sig utanför sin komfortzon.

Den är väl gjord för båt och båtar funkar ju inte när det är is...

 

Fyra timmar låter ju länge.

Ibland kan det ju ta tid när plottern inte alls vet var den är, men den måste ju veta att den är på planeten Jorden kan man tycka.

 

Finns det någon möjlighet att hjälpa plottern att veta ungefär var den är och vad klockan är. Klockan kanske är det viktigaste.

 

Får du in någon information aktuell tid?

 

Sommartid kanske är kvar, det gillar den nog inte?

 

Hmm, var det inte någon justering av GPS-systemet ganska nyligen. Kan det vara så att din plotter behöver uppdateras pga. det?

Nyligen kan ha varit våren 2019...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Den är väl gjord för båt och båtar funkar ju inte när det är is...

 

Fyra timmar låter ju länge.

Ibland kan det ju ta tid när plottern inte alls vet var den är, men den måste ju veta att den är på planeten Jorden kan man tycka.

 

Finns det någon möjlighet att hjälpa plottern att veta ungefär var den är och vad klockan är. Klockan kanske är det viktigaste.

 

Får du in någon information aktuell tid?

 

Sommartid kanske är kvar, det gillar den nog inte?

 

Hmm, var det inte någon justering av GPS-systemet ganska nyligen. Kan det vara så att din plotter behöver uppdateras pga. det?

Nyligen kan ha varit våren 2019...

Ja kanske det, skall testa att ta med den andra plottern till båten och se om den startar korrekt och ger en positionsangivelse.

 

Den visar rätt position, men med ett stort + i kartbilden, alltså så det blir när man flyttar markören, och den går inte in i navigationsläge när man trycker på esc. Klockan och datumet är några år fel, 2016 om jag minns rätt. Jag vet inte om eller var man manuellt kan ställa in positionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lasse-L:

Jodå bara den inte är för tjock.

http://lasselundell.se/februari.html

 

Vanligtvis har jag ju fått en korrekt position, även om det tagit litet lång tid där båten nu står på land, det är väl litet radioskugga där. Skall kolla på nätet om jag finner en annan antenn, nya finns inte men kanske en begagnad.

Så köp aldrig marinelektronik av ett udda märke! Nu var det förre ägaren som hade köpt denna North Star, och den har ju hittills funkat bra, om än litet långsam. Känns surt att skrota den bara för att antennen eventuellt gått sönder.

 

Men jag kom att tänka på en annan sak, måste alla apparater ombord ha sin egen antenn? tanke då inte de menlösa apparaterna vi diskuterar i annan tråd...

Utan mer på annan navigationselektronik, jag har ju en gul  AIS med egen antenn som kommunicerar andra AIS-båtars position till båda plottrarna, borde inte den kunna delge positionsangivelsen för egna båten också över något NMEA-protokoll?? Sedan ZipWake har ju också en GPS-Mottagare, samt då min Garmin 52dv. Eller har dessa någon slags sekretess gentemot varandra, nej, så är det väl inte, men min gamla plotter kanske pratar ett antikt utdött språk?

Det är ju en North Star M84 jag har, den är väl 10-12 år gammal skulle jag tro och då omodern då det hela tiden lanseras ny navigationselektronik.

 

Detta skall M84 klara av enligt specen.

NMEA 0183 Input Yes

NMEA 0183 Interface BWR, DPT, GGA, GLL, GSA, GSV, HDG, HDM, HDT, MTW, MWV, RMC, VHW, VTG and DBT

NMEA Output APA, APB, BWR, DBT, DPT, GGA, GLL, GSA, GSV, RMB, RMC, MTW, VHW, VLW, VTG, XTE

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Klockan och datumet är några år fel, 2016 om jag minns rätt.

Vet inte om det har någon betydelse, men jag har fåt för mig att rätt tid är ganska viktigt för GPS-prylar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varje GPS-satellit har ett atomur, och tidssignalen sänds ut, så alla GPS-mottagare har en oerhört exakt tid så fort de får signal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2 timmar sedan skrev raol:

Varje GPS-satellit har ett atomur, och tidssignalen sänds ut, så alla GPS-mottagare har en oerhört exakt tid så fort de får signal.

 

I inloppet till Blöteborg finns ca 30 farledsfyrar.

Röda norr om farleden o Gröna syd.

Alla fyrarna blinkar exakt i samma ögonblick.

De är inte fysiskt hoppkopplade.

Det är GPSen i varje fyr som "tänder" fyren.

 

 

Fyrar.jpg

Redigerad av Lasse-L
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-16 vid 13:54 skrev Georg_Ohm:

Men Wang hade batterier hemma.

Har bytt, nu funkar det inte alls. Jag förlorade tålamodet och lade ned felsökningen.

Plottern stod på i fyra timmar utan att hitta ens en endaste liten satellit.

Det gick inte ens att stänga av plottern. Den reagerade inte på knapptryckning. Kanske berodde det på att det var omkring tio minusgrader?

Ofta finns det någon resetfunktion som dessvärre sällan (aldrig??) står beskriven i manualen. Det brukar bestå av något krångligt "örnklogrepp" där fyra knappar ska hållas nere samtidigt som en femte används för att starta apparaten. Du får gräva runt lite på nätet med olika sökbegrepp. Det kan finnas svar i något obskyrt nördforum. Även om du hittar en knappresetkombination för annat fabrikat så testa. Du verkar ha allt att vinna o inget att förlora.

 

När GPS saknar "gammal position" och tid så får den söka runt rätt länge för att hitta vilka satelliter den ska beräkna positionen efter (kallas kallstart). Äldre apparater var väldigt sega med kallstart. Moderna apparater med flera mottagare o bättre algoritmer är betydligt snabbare.

 

När apparaten har hittat rätt position (då har den även rätt tid) så sparar den data från satelliterna om deras banor när backupbatteriet fungerar. Vid nästa start beräknar den efter satellitbanorna och klockan ungefär var den är och kan då direkt leta efter de satelliter som den vet att den ska se över horisonten. Då går det väldigt snabbt att hitta ny exakt position även om apparatens klocka dragit sig några minuter sedan den senast var påslagen.

 

En annan felkälla kan vara om det hängt sig i någon krets med någon signal som spärrar från allt. Jag har vid något sådant fel (antingen lyckades jag eller så var det att kasta prylen) plockat bort all strömförsörjning, anslutit en kabelstump till batteriets minuspol och strukit med jordningskabeln över alla elektronikben ett par gånger så att alla restspänningar släckts. Stoppat i batteri och lyckats få igång prylen igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Lintott:

 

 

När GPS saknar "gammal position" och tid så får den söka runt rätt länge för att hitta vilka satelliter den ska beräkna positionen efter (kallas kallstart). Äldre apparater var väldigt sega med kallstart. Moderna apparater med flera mottagare o bättre algoritmer är betydligt snabbare.

 

När apparaten har hittat rätt position (då har den även rätt tid) så sparar den data från satelliterna om deras banor när backupbatteriet fungerar. Vid nästa start beräknar den efter satellitbanorna och klockan ungefär var den är och kan då direkt leta efter de satelliter som den vet att den ska se över horisonten. Då går det väldigt snabbt att hitta ny exakt position även om apparatens klocka dragit sig några minuter sedan den senast var påslagen.

 


Det där kan nog faktiskt vara orsaken. Äldre GPS-enheter har ofta dålig möjlighet att få in satelliter snabbt, så det skulle kunna vara så att båtens placering på land, kanske med hus som skymmer mycket, gör att ingen satellit är "synlig" länge nog för att GPS:en ska hinna ladda ner almanackan (en beskrivning av satelliternas banor som används av GPS-enheten för att räkna ut positionen). Det tar 12.5 minuter av kontakt med en satellit för att få ner en komplett almanacka. GPS-satelliterna når inte så vansinnigt hög höjd, så ett stort hus intill båten åt söder kan nog skymma duktigt.

Är apparaten löstagbar?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja med visst besvär är den löstagbar, men alla kablar är dragna inne i båten och låter sig inte rappas ut så lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det slog mig att det måste vara oerhört låg energiförbrukning i antennen som kan klara sig med en pytteliten knappcell i tio år! Förmodligen skulle en liten solcellspanel på några kvadratcentimeter ge nog för att avlasta batteriet större delen av året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja med visst besvär är den löstagbar, men alla kablar är dragna inne i båten och låter sig inte rappas ut så lätt.

Aha? Så kablarna går rakt in i apparaten utan kontakter? Jobbigt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Det slog mig att det måste vara oerhört låg energiförbrukning i antennen som kan klara sig med en pytteliten knappcell i tio år! Förmodligen skulle en liten solcellspanel på några kvadratcentimeter ge nog för att avlasta batteriet större delen av året.

Knappcellen i antennen (som nog är en litiumcell) är troligen bara till för minnesbackup och eventuellt en klocka. Vid drift så strömförsörjs antennen sannolikt från GPS-instrumentet.

 

Idag sitter den inte ens ett backupbatteri i en del elektronik utan det räcker med en kondensator som laddas upp när prylen är i drift.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

Aha? Så kablarna går rakt in i apparaten utan kontakter? Jobbigt...

 

Jo, det finns flera kontakter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Lintott:

Knappcellen i antennen (som nog är en litiumcell) är troligen bara till för minnesbackup och eventuellt en klocka. Vid drift så strömförsörjs antennen sannolikt från GPS-instrumentet.

 

Idag sitter den inte ens ett backupbatteri i en del elektronik utan det räcker med en kondensator som laddas upp när prylen är i drift.

Jo, men oavsett vad den används till skulle lite energi från solen kunna förlänga livslängden med kanske 100-200 procent.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:

Jo, men oavsett vad den används till skulle lite energi från solen kunna förlänga livslängden med kanske 100-200 procent.

 

Men då behövs ett uppladdningsbart batteri som kanske inte ens håller så länge som den monterade knappcellen....

 

Om ett uppladdningsbart batteri hade haft samma livslängd som knappcellen så kunde det laddats när antennen var ansluten till GPSen och 12V-ström. Jag tror allt att tillverkaren nog redan tänkt till och försökt få så lång livslängd som möjligt på antennbackupen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Lintott:

Men då behövs ett uppladdningsbart batteri som kanske inte ens håller så länge som den monterade knappcellen....

OT, men nej, jag menade att den skulle ha en enkel koppling som känner av vilken källa som för stunden har högst spänning och bara använda den. När solpanelen ger ström nog är det enbart den som driver, och när det är för mörkt är det batteriet.

Nåja, det är ju inte intressant i detta fallet. Batteriet är bytt och lär väl hålla i tio år då...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OIP.jpg.a6f500ff68af85e87c6660b0b63776e2.jpg

 

Jag höll på att felsöka i flera timmar igår.

Jag misstänker att jag kanske förstört elektroniken i antennen.

Har sökt på nätet efter andra antenner, dom skall heta Northstar (gps antenna) 124 eller Navman 1204. Ingen av dessa tillverkas längre. Jag har inte lyckats söka över hela världen i Ebay, fattar inte varför jag bara når UK och vårt land.

Om jag har riktigt tur kanske någon av forumets deltagare har en sådan antenn liggandes...?

 

gpsantenn.jpg.85c465c68b2374da8bc3a19e1190aacb.jpg

 

Det säljs ju diverse saker på olika sidor, undrar om en sådan här antenn kan funka?

 

I alla fall skall jag löda bort batteriet jag monterade på kretskortet och se om det hjälper.

Plottern visar i alla fall nu att den söker efter satelliter, och den andra plottern finner signaler och ger rätt position. Så jag utgår från att min antenn inte funkar.

Plottern hängde sig också och gick inte att stänga av, så jag gjorde en fabriksåterställning med minneskorten uttagna, efter det uppförde den sig normalt igen.

 

Så har jag kollat runt litet hos de olika båttillbehörsbutikerna.

Om jag inte måste byta plotter, radar, givare i år så är det ju ändå ofrånkomligt i en nära framtid.

Jag är ju rätt så förtjust i Garmin, men finner inget riktigt bra pris, på ett "radarpaket" från Garmin, det fanns ett förra veckan, men tycks vara slutsålt.

Det tycks vara Raymarine för 23.490 kr med sjökort men utan ekolodgivare som gäller nu.

Jag har inte plats för mer än 7-8 tums plotter. Det är rätt trångt och "plottrigt" på instrumentpanelen redan som det är just nu.

 

OIP79WU65NW.jpg.a96bf89afbb0416a224ef0a1217e3249.jpg

 

Så här ser kontaktdonet ut, är detta någon typ av NMEA-standard?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din plotter har NMEA 183 ingång så finns det "uppsjö" av antenner.

Lite pill att löda om kontakten, från din antenn till den nya.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Lasse-L:

Om din plotter har NMEA 183 ingång så finns det "uppsjö" av antenner.

Lite pill att löda om kontakten, från din antenn till den nya.

 

Ja jag har NMEA 183, det är ju bara ett par tunna kablar som kommer ut ur en kabelstam som i sin tur har en likadan kontakt som den på bilden. Vill minnas att det är svart och brun kabel, har redan anslutit sådana till AIS och en utgång till VHF-radion som jag aldrig fick till att kommunicera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-18 vid 23:13 skrev raol:

Jo, men oavsett vad den används till skulle lite energi från solen kunna förlänga livslängden med kanske 100-200 procent.

 

Det är ju inte relevant. Som skrivits så finns det en liten laddningsbar knappcell, den laddas när plottern är i drift, och när den är avstängd skall knappcellen hålla tid och position i minnet tills nästa gång plotterns sätts igång och då lämna den senaste positionsangivelsen för att plottern skall kunna starta snabbare. Klart att en liten solcell skulle kunna ladda knappcellen, men då får solcellen placeras bredvid antennen eftersom antennen "ser" rakt uppåt och litat åt sidorna. Men det blir litet att gå över ån efter vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja jag har NMEA 183, det är ju bara ett par tunna kablar som kommer ut ur en kabelstam som i sin tur har en likadan kontakt som den på bilden. Vill minnas att det är svart och brun kabel, har redan anslutit sådana till AIS och en utgång till VHF-radion som jag aldrig fick till att kommunicera.

Har din AIS egen GPS mottagare, kan du använda den.

 

Brun och svart är NMEA in.

Ligger AISen där kan du inte koppla antennen dit.

Blå /svart är ut, till exv. VHFen

"Bara" att skarva ihop kablarna från antennen till  Brun o Svart

Samt spänningsmatning till den.

I GPSen får man välja att den skall "lyssna"  (NMEA-NMEA) samt buad-raten.

Detta gäller min Garmin, troligtvis även för din.

pcnmea (1).jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...