Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Plotter med alzheimer.

Rekommendera Poster

B12481B9-9764-45DA-ADE7-4DD741748283.jpeg.1d1be1ea83896ce2ab8c2f7405b1e99c.jpeg

 

Jag har en numera rätt så gammal plotter i min båt, en Northstar M84. Den satt i båten när jag köpte den och är kopplat till GPS-antenn, ekolod/temp-loggivare, radar, samt sedan i våras även en AIS. Då plottern fungerar tillfredställande har jag ingen lust eller råd att byta ut den för att den är gammal. Men den tappar minnet på en vecka.

Nu under hösten när båten bara använts på veckosluten tar det lång tid att få rätt positionsangivelse på fredag eftermiddag när båten skall användas. Plotter visar då på en position som passerades på söndag eftermiddag, även datum och tid är söndagens. Det kan ta uppemot 20 minuter innan plottern kommer igång och visar rätt position. Möjligen går det snabbare om jag zoomar ut kartbilden så att jag ser hela Europa...? Möjligen kanske det går snabbare då båten rör sig?

Jag läste här på forumet att det finns ett batteri i plotter som skall ge spänning och ström till minneskretsen, och det är ju då lätt att tro att detta batteri nu är förbrukat. 
Så frågan då om jag med normala kunskaper i elektronik kan skruva isär plottern och byta, löda i ett nytt batteri, eller kan det vara så att hela apparaten är fylld med kvävgas eller att ”batteriet” er en superkondensator, eller någon annan slags komponent?

Någon som vet?

Någon som har ett tips på att få igång plotters snabbare?

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du att förlora? Skruva isär  leta rätt på batteriet, byt ut det och skruva ihop igen. Det är ingen raketteknik. 

 

Risken som finns är att den inte är 100% vattentät efteråt... om den nu var det innan.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Eld-:

Vad har du att förlora? Skruva isär  leta rätt på batteriet, byt ut det och skruva ihop igen. Det är ingen raketteknik. 

 

Risken som finns är att den inte är 100% vattentät efteråt... om den nu var det innan.

Den är ju monterad skyddad ”inomhus” så den behöver ju inte vara vattentät.

Jag skall avvakta fler svar här, kanske någon utfört liknande operationer? Och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag råkade ut för samma sak med en gammal raymarineplotter, 

där visade det sig att antennen (raystar 125) var aktiv och hade ett batteri som var slut.

 

Symptomen var att det tog evigheter innan man fick korrekt position.

 

Mvh

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev condmaster:

Hej,

 

Jag råkade ut för samma sak med en gammal raymarineplotter, 

där visade det sig att antennen (raystar 125) var aktiv och hade ett batteri som var slut.

 

Symptomen var att det tog evigheter innan man fick korrekt position.

 

Mvh

Intressant, jo jag har väl också en aktiv antenn, tror jag. En sådan där som är ansluten med en vanlig  kabel med fyra klena ledare, alltså ingen koax.


AC137C2E-037E-4E73-8BC3-1DE85FBD5F59.jpeg.f4dd7b9fcb7db6df9675961ff2c62fde.jpeg

 

Jag tror att det är en sådan här.

Får kolla upp det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom över en Simrad 12" plotter för en spotstyver.

Behöll inte inställningarna och positionen efter avstägning.

Batteriet slut, bara att skruva isär och byta batteriet.

Batteriet var för inlödning, kostade ca 120 Skr när jag skickade efter det från ett batterilager i Sth.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara en liknande lösning som denna: https://www.offshoreonly.com/forums/general-q/206808-how-change-antenna-battery-livorsi-gps-speedo-3.html ?

 

Gissningsvis är dina fyra ledare Matningsspänning, Jord, Seriedata (TxD och RxD). Då sitter batteriet garanterat i "antennen" (som i ditt fall är hela GPS-mottagaren).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra med tips.

Jag skall kolla antennen först, bara det att den är väldigt ordentligt fastlimmad i en mahognybit som  även bär upp VHF antennen på masten eller radarbågen. Skall se om jag kan kolla redan i dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Lasse-L:

Kom över en Simrad 12" plotter för en spotstyver.

Behöll inte inställningarna och positionen efter avstägning.

Batteriet slut, bara att skruva isär och byta batteriet.

Batteriet var för inlödning, kostade ca 120 Skr när jag skickade efter det från ett batterilager i Sth.

Batteribytet, gjorde du det i plottern eller i antennen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en gammal Garmin som ibland är lite envis, på den finns det en knappkombo att trycka då man startar den så den gör en kallstart - då går det snabbare! Inte lika snabbt som om den minns var den är men snabbare än att den ska vara förvirrad... Kan vara ett tips....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev gusvo085:

Har en gammal Garmin som ibland är lite envis, på den finns det en knappkombo att trycka då man startar den så den gör en kallstart - då går det snabbare! Inte lika snabbt som om den minns var den är men snabbare än att den ska vara förvirrad... Kan vara ett tips....

Ja, der finns en sådan funktion i en av menyerna, ”starta om GPS” men det hjälper inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Batteribytet, gjorde du det i plottern eller i antennen?

I plottern.

Fick inte med någon antenn och körde den först med NMEA in.

Provade med en Garmin antenn och det funkade klockrent'.

Bild antennen och plottern

Antenn Garmin 1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lasse-L:

I plottern.

Fick inte med någon antenn och körde den först med NMEA in.

Provade med en Garmin antenn och det funkade klockrent'.

Bild antennen och plottern

Antenn Garmin 1.jpg

Ok, ja den antennen är ju passiv, jag har en likadan liggandes, men ingen ingång i plottern för en sådan, jag har av nostalgiskäl även sparat en likadan Garminplotter som finns med i din bild, Noak hade kanske inte en sådan, men väl Jason när han letade efter det gyllene skinnet....

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, ja den antennen är ju passiv, jag har en likadan liggandes, men ingen ingång i plottern för en sådan, jag har av nostalgiskäl även sparat en likadan Garminplotter som finns med i din bild, Noak hade kanske inte en sådan, men väl Jason när han letade efter det gyllene skinnet....

Det är värre än så.

Det är ingen plotter utan en GPS, Garmin 120, har för mej att jag gav 5000 Skr för den på 1800-talet.

Kör den alltid parallellt, skulle plottern lägga av, så har jag alltid ett spår kvar i GPSen som är lätt att följa för att komma hem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade något om antenn GPS 124 som är samme som din. Det säjs att denna innehåller ett lithium batteri.

Northstar GPS 124 Antenna; *When the Lithium battery runs out, the settings are restored to the default values. In addition, it will take about a minute for position fix. The battery life expires in about 10 years under the normal use condition, but it may differ depending on the environment or use conditions."

 

Detta batteri finns alltså i antennen.

 

Har inte hittat något om något batteri i plottern

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Lasse-L:

Det är värre än så.

Det är ingen plotter utan en GPS, Garmin 120, har för mej att jag gav 5000 Skr för den på 1800-talet.

Kör den alltid parallellt, skulle plottern lägga av, så har jag alltid ett spår kvar i GPSen som är lätt att följa för att komma hem.

Ja dom är gamla nu, men funkar fortfarande.

Jag köpte min för pengarna jag erhöll från mitt första säsongsarbete, jag jobbade på en skiduthyrningsfirma i Mora, det var en kille som var jagad av danskar som snabbt behövde ett par laggar, han betalade bra. 👴

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev AlfaAlfa:

Jag hittade något om antenn GPS 124 som är samme som din. Det säjs att denna innehåller ett lithium batteri.

Northstar GPS 124 Antenna; *When the Lithium battery runs out, the settings are restored to the default values. In addition, it will take about a minute for position fix. The battery life expires in about 10 years under the normal use condition, but it may differ depending on the environment or use conditions."

 

Detta batteri finns alltså i antennen.

 

Har inte hittat något om något batteri i plottern

Suveränt, tack! 
Jag skall skruva isär antennen i morgon, innan mörkret sänkte sig så såg jag att den sitter med fyra genomgående skruv och är limmad med sikta eller liknande i träbiten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja dom är gamla nu, men funkar fortfarande.

Jag köpte min för pengarna jag erhöll från mitt första säsongsarbete, jag jobbade på en skiduthyrningsfirma i Mora, det var en kille som var jagad av danskar som snabbt behövde ett par laggar, han betalade bra. 👴

Jaha, det var DU som sålde dem till Gustav.

Men kanske mer än GPS:en som fått Alzheimer,  det var antagligen 1500-talet. Inte 1800. Fast det är ju "längesedan" i vilket fall så om minnet sviker några hundra år gör ju inget....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev AlfaAlfa:

Jag hittade något om antenn GPS 124 som är samme som din. Det säjs att denna innehåller ett lithium batteri.

Northstar GPS 124 Antenna; *When the Lithium battery runs out, the settings are restored to the default values. In addition, it will take about a minute for position fix. The battery life expires in about 10 years under the normal use condition, but it may differ depending on the environment or use conditions."

 

Detta batteri finns alltså i antennen.

 

Har inte hittat något om något batteri i plottern

Suveränt, tack! 
Jag skall skruva isär antennen i morgon, innan mörkret sänkte sig så såg jag att den sitter med fyra genomgående skruv och är limmad med sikta eller liknande i träbiten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev IngemarE:

Jaha, det var DU som sålde dem till Gustav.

Men kanske mer än GPS:en som fått Alzheimer,  det var antagligen 1500-talet. Inte 1800. Fast det är ju "längesedan" i vilket fall så om minnet sviker några hundra år gör ju inget....

Jag hyrde ut dem, fick dem aldrig åter, likadant varje år.

Med mina historiska referenser spelar några hundra år framåt eller bakåt i tiden ingen större roll.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minutes ago, Georg_Ohm said:

Jag hittade ett klipp på,Youtube, ser ju jättelätt ut, en knappcell, kanske finns det redan en sådan hemma.

Ja, på Raymarine GPS125 antenn är detta enkelt, har själv gjort detta på min tidigare båt. Men inte säkert detta ser så ut på Northstar.

Dom uppför sig likt - j... trög att få igång...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev AlfaAlfa:

Ja, på Raymarine GPS125 antenn är detta enkelt, har själv gjort detta på min tidigare båt. Men inte säkert detta ser så ut på Northstar.

Dom uppför sig likt - j... trög att få igång...

Ja det skall bli spännande att se hur det ser ut när jag skruvat isär antennen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

511D00A4-6498-4E4F-A40C-9EA140030A57.thumb.jpeg.17deeb5b77aa56eba2b7f52e17e9e475.jpeg

 

Så här ser kretskortet ut som finns inuti antennen.

Batteriet sitter högt upp till höger i bild. Det är punktsvetsat i en bygel som sedan är fastlödda i kortet, ytmonterad. Det enda av märkningen jag kan se är första bokstaven: ” M” och de två sista siffrorna ”21”.
Det står även ”SII 0°” kanske tillverkaren? På batteriets kant står det tryckt med bläck ”6013”

Batteriet är ungefär Ø6mm och 2 mm tjockt. Vid kontrollmätning av spänningen ger batteriet 0,42 V och det skall väl vara minst 3 V? Så det är väl inte så konstigt att det inte fungerat så bra.

 

Är det någon som kan ge en ledtråd till vad det är för batteri och var någonstans man kan köpa ett sådant, eller ett alternativ som går lika bra?

 

Antennens kapsling var föresten ihopskruvad med sex stycken små torxskruvar, samt två likadana till kretskortet och jag hade faktiskt inte bara en utan två skruvmejslar som passade, den ena vet jag att jag köpte då jag skulle renovera en rakapparat, samma problem där, batterierna var slut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Låter som att det skulle kunna vara ett MC621 (6,8x2mm).

http://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_mc621.htm

 

Men det är lite lurt för under beteckningen M...621 hittar man både laddbart batteri på 1,3V eller ett Li på 3V. Även Supercap (=kondensator) finns med samma formfaktor.

 

Jättebra, tack!

Det ser ju ut som om detta är ersättaren, anslutningsbenen ser också likadana ut.

Dessutom stämmer användningsbeskrivningen bra.

 

Men om det nu är ett laddningsbara batteri istället för ett litiumbatteri, kan jag ju kolla det genom att mäta på anslutningarna när mottagaren är ansluten till plottern och så den är igång. Då borde det ju i såfall bli mer än 0,42V. Detta då det är omöjligt att följa de väl dolda ledningsbanorna på kortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jättebra, tack!

Det ser ju ut som om detta är ersättaren, anslutningsbenen ser också likadana ut.

Dessutom stämmer användningsbeskrivningen bra.

 

Men om det nu är ett laddningsbara batteri istället för ett litiumbatteri, kan jag ju kolla det genom att mäta på anslutningarna när mottagaren är ansluten till plottern och så den är igång. Då borde det ju i såfall bli mer än 0,42V. Detta då det är omöjligt att följa de väl dolda ledningsbanorna på kortet.

Det är nog inte "istället", för det du länkar till är också ett litiumbatteri. Bara en annan legering/kemi som gör det laddningsbart.

 

Och Sii är Seiko, så här är troligen "ditt" batteri: https://www.sii.co.jp/en/me/datasheets/ms-rechargeable/ms621fe/

 

Eller vad tror du ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev IngemarE:

Det är nog inte "istället", för det du länkar till är också ett litiumbatteri. Bara en annan legering/kemi som gör det laddningsbart.

 

Och Sii är Seiko, så här är troligen "ditt" batteri: https://www.sii.co.jp/en/me/datasheets/ms-rechargeable/ms621fe/

 

Eller vad tror du ?

Ja det är det laddningsbara batteriet!

Jag var ute i kylan, duggregnet och mörkret och kopplade in antennen och mätte på batteriet.

Det ligger på omkring 2,9 V när plottern är på, och nu efter fem minuter med antennelektroniken inne i verkstaden på 2,7 V och sakta sjunkande.

Även det faktum att plottern hittar satelliterna när den varit avstängt ett halvt dygn, men inte då den varit avstängd i en vecka talar nu för att det är ett laddningsbara batteri som är så dåligt att det självurladdar på några dagar.

 

Jag det blir väl till att beställa minst ett sådant batteri, kan vara bra kanske att ha ett i reserv, om det håller i tio år? Eller om jag eldar upp det med lödpennan.

 

Söker nu efter en svensk firma som säljer sådana batterier, misstänker att priset på frakten överstiger batteriets pris om jag beställer utomlands, kanske även här hemma. Jag finner inga svenska firmor som säljer detta batteri, inte ens Elfa. Kanske det heter någonting annat också?

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Lasse-L:

Handlade av https://www.batteriexperten.com/  i Stockholm de var billigare en Batterilagret i Blöteborg.

Snabb leverans, ( i brev ) tror att det tog trenne dagar, 

Jag kollade den firman också. Men dom tycks inte ha något som heter ”MS621FE”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...