Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Sprutmåla bottenfärg?

Rekommendera Poster

Borde man inte med gott resultat kunna sprutmåla bottenfärgen för att slippa slipa?

 

Är det någon som testat? Är ute efter så perfekt botten som möjligt.. det lutar åt Trilux eller kanske Trilux Eco som är 2-komponent. 

 

Jag har kompressor och en hel del tryckluftsutrustning har dock aldrig testat att sprutmåla, men tänker att det inte borde vara så svårt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl mest att lyckas täcka in båten så att du inte blir osams med alla i omgivningen som inte vill ha din bottenfärg på sina saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en biocidfri färg så kanske värt att testa. Men när jag frågade en marina så de målade med pensel för det var viktigt att "jobba in" färgen med en pensel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Dava:

Borde man inte med gott resultat kunna sprutmåla bottenfärgen för att slippa slipa?

 

Vad har metoden för applicering av färgen att göra med om du behöver slipa eller ej?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Gripen72:

Vad har metoden för applicering av färgen att göra med om du behöver slipa eller ej?

Vad har det inte? Jag har målat mycket med olika metoder och kan i princip direkt se om en yta är rollad, penslad eller sprutmålad. Vill man ha en slät yta så måste man nästan sprutmåla. 

 

Rollad botten är ju snäppet bättre än penslad. Men även om man slipar får man det aldrig lika slätt som om det är sprutmålat.

 

Slätast botten vinner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju bl a på vilken bottenfärg vi pratar om. När du vet det, så kan du ju kolla med tillverkaren hur den skall spädas för att bli sprutbar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det så är det bara dumt att sprutmåla bottenfärg. Möjligen att ytan blir liiiiite slätare men riskerna att det kommer på fel ställe och själva uppsättningen av täckning och sprut utrustning tar väldigt mycket mer tid. Men tex Trilux som slipats lite på ytan med fint våtslippapper blir slätt som bara den. 
Kom ihåg att det alltid är underarbetet som är viktigast!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ha, du menar att slipa den nya bottenfärgen efter att den torkat för att få den extra slät. Det har jag aldrig sett någon göra, och effekten av det kan väl knappt vara mätbart i vare sig fart eller bränslekonsumtion. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en så sportig båt som dava har TROR jag. Att det kanske inte en avgörande förbättring med det kommer säkert märkas. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Gripen72:

Ja ha, du menar att slipa den nya bottenfärgen efter att den torkat för att få den extra slät. Det har jag aldrig sett någon göra, och effekten av det kan väl knappt vara mätbart i vare sig fart eller bränslekonsumtion. 

 

Alla tävlingsseglare slipar botten... 

 

https://www.blur.se/2008/03/24/annandag-pask-vatslipning/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, är det någon form av tävlingsbåt kanske det finns anledning att jaga 1/10 knop med hjälp av en extra slät botten👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur du än skall måla så måste du ju först slipa eller iallafall skrapa bort lösa färglager.

Av miljö-och hälsoskäl vill jag nog avråda för sprutmålning med just bottenfärg, biocidfri eller ej

Den är ju lösningsmedelsbaserat också... 

Det blir ju inget skönmåleri, även om det blir jämnt och ganska slätt så är det ju ett rätt kladdigt jobb. Du slipper ju iallafall som jag, ligga på rygg och åla dig under båten när du skrapar eller målar. Min motorbåt står ju rätt nära marken med sin botten, segelbåtar är ju arbetsmiljömässigt lättare att måla.

Jag använder en liten roller med långt skaft. Den kan vid behov förlängas ytterligare med en sådan där teleskopiskt stång man har när man målar innertak, men det gör inte jag.

 

Sedan efterarbetet... rulla in tryckluftsslangen och förlängningssladden, packa in kompressorn i bilen, göra ren färgsprutan, ta bort all maskering och skyddspapper eller skyddsplast.

En roller lägger du i en plastpåse och slänger, sedan är det bara att sätta på locket på färgburken innan du vränger av dig engångshandslarna och målaoverallen.

Alltså det tar längre tid att förbereda kompressor och färgspruta samt att plocka ihop dessa efter jobbet, än vad det tar att doppa en roller i färgburken och rulla ut den i ett tråg innan den påstryker på båtens botten.

 

Litet of, när jag denna hösten hade högtryckstvättat min botten och skrapat bort några envisa havstulpaner, upptäcker jag att jag till våren inte behöver måla hela botten, bara komplettera med grundfärg och bottenfärg på några få ställen där färgen släppt.

 

Jag hade en hel det kolonier med havstulpaner, men det verkade som om dom var av sämre kvalitet i år, som släppte vid bara åsynen av bögtryckstvättens turbostråle. Däremot fanns det en hel del musslor på akterspegeln på kablarna till givarna och interceptorerna, samt en del musslor mellan skölden och drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gripen72:

Ja, är det någon form av tävlingsbåt kanske det finns anledning att jaga 1/10 knop med hjälp av en extra slät botten👍

Det kan skilja upp till 10% beroende på om botten är slät eller ojämn, och det är rätt mycket. Skillnaden märks tydligast i lätta vindar, vilket det oftast är när man kör kvälls-seglingar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag att det finns en vinst i att slipa bottenfärgen, jag kan noll om att tävla med segelbåtar. Är jag ute på kvällen och det går lite segt ökar jag bara gaspådraget😃...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Gripen72:

Då förstår jag att det finns en vinst i att slipa bottenfärgen, jag kan noll om att tävla med segelbåtar. Är jag ute på kvällen och det går lite segt ökar jag bara gaspådraget😃...

Men - tänk om din båt gick 10% fortare när du ökade gaspådraget om du hade slät botten..? 
Skulle du slipa den då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, då skulle jag sprutmåla, slipa är bland det tråkigaste jag vet😀

Skämt å sido, när jag köpte båten såg botten hemsk ut, lamineringsskador och riktigt skrovlig ytbehandling. Förhoppningarna var därför stora efter renoveringen, men Inte en knop skillnad efter att jag åtgärdat botten. Möjligtvis drar den mindre bränsle, men inte mätbart.

Därför tvivlar jag starkt på att man i en motorbåt kommer att uppleva skillnad med en slät rollad bottenfärg vs en slipad eller sprutmålad botten.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-09 vid 14:35 skrev jan_af_lisoe:

Om du har en biocidfri färg så kanske värt att testa. Men när jag frågade en marina så de målade med pensel för det var viktigt att "jobba in" färgen med en pensel.

Det var nog för att jobba in mer timmar på fakturan skulle jag tro...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Gripen72:

Det var nog för att jobba in mer timmar på fakturan skulle jag tro...

Det var en målade beskrivning! 🖌️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våtslipa eller torrslipa med oscillerande maskin och proffs dammsugare ?

Jag står inomhus utan avlopp.

Torrslip kan man väl gå ner till max 400 papper gissar jag. Det kanske räcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Stan:

Våtslipa eller torrslipa med oscillerande maskin och proffs dammsugare ?

Jag står inomhus utan avlopp.

Torrslip kan man väl gå ner till max 400 papper gissar jag. Det kanske räcker.

Om du menar att slipa bottenfärgen så menar jag att våtslip är enda alternativet inomhus. En hink med vatten, slippapper och en svamp är vad du behöver isf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jotun Racing - ett hårdt bottenfärg. Det blir lika slät som gelcoaten om detta sprutas på (på slät botten...som ex ny)

Mycket bra finish.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går långsamt framåt, men nu har jag skrapat bort det mesta av den gamla bottenfärgen och samlat ihop skrapet så att det inte hamnar i naturen.

 

Jag köpte 120 våtslippapper på Biltema men har aldrig våtslipat på båtbotten tidigare. Ska jag blöta botten med en svamp eller ska jag bara se till att det är lite fuktigt genom att spruta lite vatten på båten då och då?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det viktiga är

  1. att skölja ur slippappret så att det inte kläggar igen och
  2. att skölja bort slipresterna från det man slipar.

Mera vatten är bättre än en mindre mängd vatten enligt mig.

 

Tillägg: "Mera vatten är bättre" gäller för att avverka maximalt med ett lite grövre papper, typ 120.

När man finlirar med 1000 - 4000 papper minskar behovet av mängden vatten, men fortfarande viktigt att skölja rent både pappret och ytan.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptäckte att de stängt av vattnen för vintern, så det fick bli dunkar med svamp.. perfekt väder för att slipa. Regnet och vinden gjorde att jag inte behövde bry mig så farligt om att skölja men efter en timme var fingrarna så stelfrusna att jag får fortsätta en annan gång.

 

Att skrapa gick snabbt och lätt slipningen kommer förmodligen att ta betydligt längre tid..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du använder förlängningsskaft och ledad platta, en sådan där som målarna har, så blir du inte så kall och blöt om fingrarna. Finns på Biltema för en billig peng; jag har kört så i många år. En hink

med vatten att doppa den i också, så är det ett ganska OK arbete. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Peter_K:

Om du använder förlängningsskaft och ledad platta, en sådan där som målarna har, så blir du inte så kall och blöt om fingrarna. 

Smart. Jag använde Biltemas skakande slipmaskin (såg sen att den inte fick användas till våtslipning) i början använde jag svampen för att torka av slippappret men upptäckte att det var rysligt effektivt att försiktigt doppa maskinens påslagna skakplatta i spannen som fylldes till bredden :)

 

Sladden räckte bara till den främre biten av båten så nästa gång får jag använda ytterligare en förlängningssladd eller förlängningsskaftet ovan, om jag kommer förbi biltema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Smart. Jag använde Biltemas skakande slipmaskin (såg sen att den inte fick användas till våtslipning) i början använde jag svampen för att torka av slippappret men upptäckte att det var rysligt effektivt att försiktigt doppa maskinens påslagna skakplatta i spannen som fylldes till bredden :)

 

Sladden räckte bara till den främre biten av båten så nästa gång får jag använda ytterligare en förlängningssladd eller förlängningsskaftet ovan, om jag kommer förbi biltema

Kandidat till Darwin Award?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Smart. Jag använde Biltemas skakande slipmaskin (såg sen att den inte fick användas till våtslipning) i början använde jag svampen för att torka av slippappret men upptäckte att det var rysligt effektivt att försiktigt doppa maskinens påslagna skakplatta i spannen som fylldes till bredden :)

 

Sladden räckte bara till den främre biten av båten så nästa gång får jag använda ytterligare en förlängningssladd eller förlängningsskaftet ovan, om jag kommer förbi biltema

Så gjorde vi med 2015, funkar jättebra att våtslipa med en oscillerande maskin.

 

Vi "vattensäkrade" maskinen genom att sätta en cirka 50 x 50 cm stor byggplastbit under slippappret.

 

1 timme sedan skrev Gundj:

Kandidat till Darwin Award?

Tyvärr blev jag inte ens nominerad... 😵

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Så gjorde vi med 2015, funkar jättebra att våtslipa med en oscillerande maskin.

 

Vi "vattensäkrade" maskinen genom att sätta en cirka 50 x 50 cm stor byggplastbit under slippappret.

 

Tyvärr blev jag inte ens nominerad... 😵

 

Det var smart med plasten. Men det fungerade fint även utan. Folk har lite lustiga föreställningar kring hur magi (el) och vatten fungerar.

 

Nu har jag slipat i princip hela botten, frågan är hur noga man bör vara, det blev för mörkt för att kunna fotografera den, men jag lägger upp en bild om någon dag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite vatten och ström är ingen som dött av. 🤔 😧 🥴 😵

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...