Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackimel

Utombordarens dragsnöre slirar

Rekommendera Poster

Hej!

 

vad beror det på när jag drar i dragsnöret på utombordaren (4hk Mercury) och jag inte får motorn att dra runt. 
 

Ett ritschande ljud utan något särskilt motstånd på vart 3e drag ungefär. Däremellan är dragen som vanliga o motorn startar lätt.

 

Beror det på att att dreven inte hakar i varandra pga slitage eller är det bara något enkelt som kan ”smörjas” upp?

 

Med vänlig hälsning, Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ingenting om aktuella motortypen, men har rätt bra koll på felsökning. 
Korkad fråga, kanske - men har du lyft på kåpan och kollad vad som händer (eller inte händer) när någon drar i snöret..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis kommer han att se att något alltid rör dig, då han drar i snöret. 

Men sen då?

 

Och kan inte tänka mig att själva dragsnöret slirar. 

 

Modellbeteckning på motorn kanske underlättar för de som vet. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Hybro:

Gissningsvis kommer han att se att något alltid rör dig, då han drar i snöret. 

Men sen då? 

Jag gissar att någonting borde haka i sig i det som rör sig i något, men inte gör det varje gång. Kanske en fjäderbelastad del som fälls ut med centrufugalkraft som hakar i en annan del?

Hur ser det ut..?

Varför fungerar det inte varje gång?

Är något i vägen, är något slitet, är något av, kärvar något?

 

Eller... lämna in motorn?
Detta är enkel mekanik; tycker man att detta låter väldigt krångligt så kanske det är lika bra att låta någon annan göra jobbet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury 4 hk finns från ca 1950 - 2020 och de är inte samma motor. Modellbeteckning eller åtminstone ungefärlig årsmodell behövs. En bild på motorn med kåpa kan vara ett alternativ om den är 1970-2000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller lyft av kåpan och lägg upp några bilder. 

 

Både från insidan av kåpan och vad det som snurrar där, när du drar i snöret, kan tänkas greppa tag i på svänghjulet. 

 

Då ska du se att det blir liv i forumisterna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faller in i kören och vill gärna veta lite mer om motorn och gärna se en bild också. Fast ett litet försök i dimman med skott från höften kan man ju försöka sig på.

På undersidan av startapparaten brukar det finnas en liten hake som fälls ut när man börjar dra ut snöret. Haken fäster i spår i svänghjulet och då dras svänghjulet runt. 

Problemet kan vara brist på smörjning så att haken inte svänger ut tillräckligt eller så är den sliten, på modernare motorer brukar den vara gjord i plast som slits ut med åren. 

Det är inte fråga om någon seriös raketkirurgi så att ta loss startapparaten längst upp på motorn är ett tämligen lätt jobb, det är fråga om tre skruvar som skall loss. Då kommer man åt att se hur det fungerar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...