Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
rekrevs

Vinterkonservera en Yanmar 12 g

Rekommendera Poster

Hej

 

jag har tidigare fått tipps om hur jag skulle konservera min Yanmar Yse 12g sjövattenkyld, tack för detta, nu körde jag den den i vatten, sen glykol, men jag missade att ta bort termostaten efter inrådan, är nu osäker på att den den inte fått in glykol i cylindern, det finns en avtappningkran på cylinder, ska jag försäkerhetsskull öppna den nu och tappa av vattnet från den, eller har den den fått tillräckligt med glykol i den för att inte ev frysa ?

 

mvh sverker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte exakt vad du eller hur du gjort. Tar inget ansvar för detta. Men med lite eftertanke bör det gå bra. 

 

- Inget vatten kan normalt komma in i cylindern om motorn går. Avgaserna trycker ut tillräckligt med vatten. Det som blir kvar, rymma i vattensamlaren/ljuddämpare.

Såvida du inte använder vattenslang och fyller motor och avgassystem. Då rinner vatten baklänges in i cylindern. 

 

Kranen under cylindern är till för att tappa ur vatten ur blocket. Denna rör jag aldrig när jag kör in frostskyddsvätska. 

Öppnar du  kranen och om du kört i glykol i systemet kommer du att tappa ur detta. Om det nu inte ligger en massa gegg, strax innanför kranen mellan det lösa cylinderfodret och blocket yttervägg. 

 

I originalvskötselanvisningen, står visserligen att man tappar ur vatten vid risk för frost. Ställer mig skeptisk till detta, då vatten utan frostskydd blir stående på fler ställen. T ex i vattenpump, fickor i blocket, i slangar och avgassystemet. 

 

Nu används glykol för att komma åt överallt, så inte rent vatten blir stående. Har dessutom tillsatt rostskydd. 

 

Nu refererar jag till hur jag gör. Kanske det var mitt tidigare inlägg du läste? 

Plockar ur termostaten, för att garantera att få kylvätska i alla delar. 

Har en 20 liters dunk med glykolblandat vatten, som jag kopplar till vattenpumpens inlopp. (sjövattenkyld motor). 

Startar motorn och låter den gå tills glykol kommer ur avgasröret (på utsidan båten). 

Stoppar motorn. 

Lossar slangen som sitter på nippeln till termostathuset. Denna slang går på min båt till en vacuumventil och vidare till

kröken vid motorn på avgassytemet.. 

Pluggar den slang jag lossade. 

Sätter en ny slang på termostathusets slangutlopp. Sticker nedslangens andra änden i 20 liters dunken. 

 

Nu kan jag starta motorn när jag vill, om jag tycker jag vill innan sjösättning. Kör på tomgång tills avgaskröken inte längre går att hålla i. 

 

Med eller utan termostat. Ja, det är ett några mm stort hål, funkar som en bypass vid kallmotor, i själva termostaten. Är ju inte säkert att tillräckligt med kylvätska tar sig igenom för att det ska bli fryssäkert överallt. 

 

Som sagt, jag vet inte hur du kopplat för att få glykol överallt. 

 

 

- En helt annan sak, när motorn ligger i sjön. Eller om inte slangen till avgskröken är lossad enligt ovan. Kör inte motorn för länge om den inte startar utan att stänga vatteninloppet till vattenpumpen, eller häkta av kilremmen. 

Trycker man in för mycket vatten i avgassystemet, så är det stor risk att vatten rinner in bakvägen genom avgasventil, vidare in i cylindern o s v. 

Så blir det inte om motorn startar, då blåses tillräckligt med vatten ur. 

 

Skriver av egen erfarenhet, därmed inte garanterat det enda sättet. Och kanske kan jag missuppfattas. 

 

Är man riktigt noga, drar man den encylindrig motorn för hand till kompressionsläge. Då kan inga vattenångor hamna på ventilsäten eller ini cylindern. 

 

Och termostaten är lätt att plocka ur. Möjligen kan någon skruv rostat fast. 

Jag fick borra ur resterna och montera Helicoil. Fettar sen in skruvarna, varje gång jag lyfter på locket. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

 

tack för all support kring detta,tack,jag blev osäker på om motorn hade fått tillräckligt med glykol för att jag inte hade tagit bort termostaten, är det ok ändå?

 

Hälsningar Sverker 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. 

 

Får väl försöka mig på ett mer precist svar. Med utgångsläge hur jag gör och vad jag tror. 

Därmed inte sagt att det är det bästa. 

 

Klart är att om man tappar ur vatten, där det går, t ex genom att öppna nämnda krann innan man fyller i glykolblandat vatten, så blir det mindre med rent vatten som står kvar i motorn vilket kan antas späda ut frostskyddsvätskan. 

 

Antag att om lilla spillhålet i termostaten inte är öppet, då blir inte genomströmningen / blandningen fullständig. 

 

Men om man s a s varmkör motorn, efter att ha kopplat frostskyddsvätskan som jag tidigare skrivit, tills avgaskröken blir varm, så kan jag tänka mig att alla skrymslen inuti vattenkanaler, slangar, vattenpump nåtts av frostskyddsvätska. 

 

En av anledningarna till att jag kör motorn flera gånger under främst höst, tidig vinter, för att verkligen röra om. . 

 

Bäst blir det dock förmodligen att plocka ur termostaten. Den behöver ändå kollas någon gång. 

 

Hoppas detta svar blev bättre. 

 

Grannen tappade ur vatten i sin V8. 

Kopplade aldrig frostskyddsvätska. 

Det blev skrot. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen, det blir till att plocka ur termostaten och göra på ditt sätt

 

mvh Sverker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...