Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Melonen1972

Hål i aluminiumbåt, vad göra?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ärvt en aluminium båt, en Linder 440, som är 13-15 år gammal. Nu när vi tog upp båten och rengjorde den så upptäckte jag att det var många små kratrar och även ett hål, se bilden med grässtrået. Vi funderade först om det var havstulpaner som orsakat dessa kratrar, men nu är vi mest inne på att bottenfärgen kanske är boven. Båten har tidigare blivit bottenmålad (se foton), och min fundering är om denna färgen har varit kopparbaserad. Verkar en tidigare ägare har varit någon Hempel-färg, men inte bekräftat, jag har även letat efter gamla tomma burkar utan resultat.  

 

Vad tror ni, är det havstulpaner eller ev. fel bottenfärg eller nägot annat som orsakat kratrarna och hålet?

 

1. Hur lagar man bäst det hålet som uppstått?

 

2. Är det viktigt att snabbt försökt få bort de rester av gammal bottenfärg som sitter kvar? Och om, hur tar man bäst bort denna? Tänker på att slipdamm och inte är så bra för människa och miljö.

 

Tack på förhand!

Fredrik

båt_bild0.jpg

Båt_bild1.jpg

båt_bild2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrosion! det är inte havstulpaner som orsakat utan färg eller ström (elektricitet). Jag undrar om båten går att rädda alls? Om det har gått hål på ett ställer är det fler som är tunna. 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  1. När all färg är borta är det "bara" att sätta igång och svetsa i alla håligheter.
  2. Nej, det är inte viktigt att få bort färgen snabbt, men se till att båtbotten inte är våt. Utan vatten (elektrolyt) fortsätter inte aluminiumet att korrodera.

Skaffa eller hyr en spelmaskin med uttag för dammsugare och en dammsugare som funkar för att suga slipdam med. Uthyrningsfirmorna har bra profsgrejor som fungerar.

 

Tillägg: Välkommen till MG! 

Du får säkert mera hjälp av bla. @alubatar eller han som renoverade en Badankan.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om hålet vid grässtrået är det enda hålet kan det ju vara en idé att reparera, svetsa. Men risken är ju att du finner fler hål när du efter konstens alla regler, slipat bort färgen.

Jo vi har hört, eller läst denna historia förr, då aluminiumbåtar varit målade med kopparbaserad färg, och sedan kunnat användas som stora durkslag.

En alubåt som ingick i ”familjerederiet” fick en gång för väldigt längesedan ett alldeles cirkelrunt hål, senare hittades det diverse mynt i slagvattnet i båten, och det var på den tiden vi hade kopparmynt..... Det var rätt längesedan, kanske hade Bockstensmannen tappat sin växel i båten....

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojoj... Om man inte är alujumjumsvetskunning eller har någon billig lämplig bekant som är så beskaffad låter det kanske som det skulle vara billigare att sälja den för skrotpengar och köpa en bättre begagnad?

Eller kanske man kan göra som man gjorde för att förlänga livet ett tag på ruttna träbåtar på 70-talet... plasta botten. Men plast kanske inte fastnar på aluminium?

Kopparförhydring skulle dock nog absolut vara en dålig idé...🥶

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart att reparera denna båt på ett korrekt sätt. Att lämna den på reparation hos varv är i alla fall uteslutet, det tar evigheter att svetsa alla porer och kommer resultera i en faktura tjock som en telefonkatalog. Och har du en kompis som är svetskunnig så kommer han inte vara din kompis speciellt länge till.

Jag skulle högtryckstvätta och slipa skrovet, därefter bedöma om det skulle fungera att spackla igen eländet med kemisk metall, och efter det runda av med ett tjockt lager 2-komp grundfärg.

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Zwen:

Ojoj... Om man inte är alujumjumsvetskunning eller har någon billig lämplig bekant som är så beskaffad låter det kanske som det skulle vara billigare att sälja den för skrotpengar och köpa en bättre begagnad?

Eller kanske man kan göra som man gjorde för att förlänga livet ett tag på ruttna träbåtar på 70-talet... plasta botten. Men plast kanske inte fastnar på aluminium?

Kopparförhydring skulle dock nog absolut vara en dålig idé...🥶

 

 

13 minuter sedan skrev Gripen72:

Tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart att reparera denna båt på ett korrekt sätt. Att lämna den på reparation hos varv är i alla fall uteslutet, det tar evigheter att svetsa alla porer och kommer resultera i en faktura tjock som en telefonkatalog. Och har du en kompis som är svetskunnig så kommer han inte vara din kompis speciellt länge till.

Jag skulle högtryckstvätta och slipa skrovet, därefter bedöma om det skulle fungera att spackla igen eländet med kemisk metall, och efter det runda av med ett tjockt lager 2-komp grundfärg.

Det är väl tio år sedan nu, men jag tog några av scouternas aluminiumkanoter togs till bussverkstaden och lappades och lagades.Nu var dessa inte korrosionsskadade, utan mer utsatta för synnerligen omild behandling i forsar, slussar och vid transporter. Det var den brutala reparationsmetoden, bitar av eloxerad aluminium med tätmassa som popnitades med aluminiumnitar i skrovet, inte alls snyggt men scoutkåren kunde paddla tills nästa bokslut då man köpte in nya alukanoter.

 

Så om nu din aluminiumbåt inte skall deltaga i någon skönhetstävling kan ju denna brutala reparationsmetod tillämpas. Möjligen kan man ju ha en plåt både på insidan som på utsidan som nitas i samma nitar. Och då en generös klick med sikaflex eller liknande kladdig marintätning.

En komplettering med en länspump kanske även är bra!  😅
 

Visst undvik Cu, kaffekoppar är däremot riskfria i detta sammanhang.
 

Om du trots allt skall låta skrota båten, så bör du ta bort allting som inte är aluminium, annars får du ingenting för den, och sedan kolla dagspriset på aluminium, det varierar nämligen en del.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pop-nita lagningsplåtar är ingen dum idé, duger det åt flyget så...

Se till att köpa trycktäta nitar bara.

 

74AC49AE-9803-4C24-AC56-18CDDA951888.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju plastbåtar som flyter och är täta, så slipa rent den spackla till värsta hålen med glasfiberspackel som godkänt under vattenlinjen och blås sen på ett lager etsgrund och några lager vanlig 2k billack . Invändigt går det ju att måla på något annat segt i färgväg eller varför inte blåsa på något lager body utblandat med 2-k färg blir både elastiskt och tät och ger då en yta som om den var pulverlackad.  (Hagmans) body+ 2-k funkar på mycket och täcker direkt. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-09 vid 19:15 skrev Eile:

Det finns ju plastbåtar som flyter och är täta, så slipa rent den spackla till värsta hålen med glasfiberspackel som godkänt under vattenlinjen och blås sen på ett lager etsgrund och några lager vanlig 2k billack . Invändigt går det ju att måla på något annat segt i färgväg eller varför inte blåsa på något lager body utblandat med 2-k färg blir både elastiskt och tät och ger då en yta som om den var pulverlackad.  (Hagmans) body+ 2-k funkar på mycket och täcker direkt. 

Det gäller ju att försäkra sig om att glasfiberspacklet fäster ordentligt.

Jag hade tillgång till en högerstyrd gammal Land Rover under ett antal år. Som ni säkert vet har dessa en aluminiumkaross monterad på en stålram, med diverse andra metalldelar av stål eller olika legeringar, det blev ju en del korrosion på samma sätt som i sin båt, samma fenomen.

Det blästrades, betades, grundades och spacklades efter alla konstens regler, det höll väl i några månader, sedan fick man inte smälla igen dörrar och baklucka för hårt, då föll det av stora sjok av glasfiberspackel. Nu fanns det nya karossdelar och helt nya karosser att köpa, så det blev ett karossbyte men det är en helt annan historia...

 

Så vad jag vill ha sagt är nog att det är säkrare att laga såväl gamla aluminiumbåtar som brittiska gamla definiera med lapptekniken, om man nu inte skall byta skrovet och karossen.... Och ett skrovbyte är ju detsamma som att köpa en helt ny båt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det gå att med gassvtes tennlöda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den ser illa ut. linder använder ingen marinaluminium och den här är totalt söndefräten. då få man byta hela botten vilket inte är försvarbar. kan byta in den, då får du en redig båt . har 2 stycken 4,5 meter byggd i 3 mm, durken i 5 mm, hemma.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och funderingar i denna tråd. Jag har nu gjort ren botten så mycket jag kunnat och täckt båten med presenning för att minska vattenpåverkan. 

 

Mina funderingar till våren är att antingen lägga epoxy (avsett för aluminium), och alternativt se om jag kan hitta någon som kan tigsvetsa de små hål som nu finns i skrovet.

 

Återstår att se hur det kommer att fungera och se ut efter detta, men förhoppningsvis kan båten få hänga med ett tag till.

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kan ju vara spännande att testa.... Glöm inte ta med stövlar och ett rejält öskar bara🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sent omsider så kommer här lite återkoppling. Jag har lagat båten på detta viset nu,så får vi se hur länge det håller. Där det har varit hål (eller nästan hål) så har jag borrat och satt i alupopnit med Sikaflex på och i borrhålet. Det har nu hållit flera säsonger så det har gått att använda båten. Har fått komplettera med några extra popnitar när jag hittat flera hål.

16918502925344701812968917154022.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Melonen1972:

Sent omsider så kommer här lite återkoppling. Jag har lagat båten på detta viset nu,så får vi se hur länge det håller. Där det har varit hål (eller nästan hål) så har jag borrat och satt i alupopnit med Sikaflex på och i borrhålet. Det har nu hållit flera säsonger så det har gått att använda båten. Har fått komplettera med några extra popnitar när jag hittat flera hål.

16918502925344701812968917154022.jpg

Se där ja.. ja dög det som en tillfällig lösning på en aluminiumkanadensare så kam det ju bli bra i andra sammanhang också!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...