Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kapten123

17 fot till Danmark

Rekommendera Poster

Tänkte ev åka till Danmark för nån veckas semester med en 17fot bowrider, åka från Malmö trakten. Bo på lite hotell osv...är det för liten båt för det? Nått att tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju egentligen inte båten eller dess storlek, utan besättningens kunskap och erfarenheter som sätter begränsningarna.

Det var två killar från Lysekil, som skulle gå från Lysekil och jorden runt med en öppen styrpulpetbåt. De gick rutten Lysekil, Färöarna, Island, Grönland, USA. Panamakalen och upp till Alaska. Där tog färden slut. Anledningen - de blev ovänner.

Sen kan man ju kanske tänka som så - måste du ställa frågan på MarinGuiden, så har du inte tillräckligt med kunskap och erfarenhet.

Dock.

Verner von Heidenstamm - sonen till fyringenjören Nils Gustaf von Heidenstam - skaldade bl.a.
 

 "Det är stoltare våga sitt tärningskast
än att tyna med slocknande låge.
Det är skönare lyss till den sträng, som brast,
än att aldrig spänna en båge."

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem men ska familjen med så bör man välja sina dagar :)

 

För några år sedan på nationaldagen så fick ett par kompisar för "vi sticker till Skagen och köper några flaskor Fisherman"

Utgick från Rörtången(innanför Marstrand) i Forbina Bambina

Båten mäter 3.3m lång och har lika dåligt skrov som alla andra Forbina men det gick så bra så

X antal timmar senare kom de glada tillbaka till Rönnäng med en låda och bjöd på shot 

 

Åkte själv över till Skagen i 12-15m/s med 6.5m rib för avslutningen förra hösten

 

Brukar säga att det är mer eller mindre alltid kapten/besättningen som ger upp före båten pga väder

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev toaen:

Sen kan man ju kanske tänka som så - måste du ställa frågan på MarinGuiden, så har du inte tillräckligt med kunskap och erfarenhet.

 

Så är det ju, men nu genom att fråga på MG så har Kapten123 inhämtat kunskap, och kan därför våga sig ut en fin dag och börja bygga erfarenhet👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betala in till sjöräddningen innan ni kör, det täcker även Danmark.

Vi körde ofta till Köpenhamn från Barsebäck med vår Ockelbo 14" (Merc-50) och vår Ryds550DC (Yamaha-115). Man måste som nämnts välja en bra dag och köra tidigt, vid 11 blåser det ofta upp och går sjö. På den tiden övernattade vi sällan, så ofta fick man köra hem på kvällen först då sjön lagt sig igen. Öresund är ett grunt hav (5-10 meter djupt) och detta ger vad många kallar "krabb sjö". Avståndet mellan 2 vågtoppar är ganska kort, kanske 2-4 meter - ett mått som kan vara 10-20 meter på stora djupa havet. Med 0,5 m vågdal till vågtopp (inte mycket) så bankar och slår det i båten mer än man kan utså i 30 minuter som det tar i 25 - 30 knop. Med ett långt avstånd mellan vågor blir det som att köra upp och ner mellan kullar utan att det studsar. Så är det ALDRIG i Öresund.

 

Nu har jag en båt på 9 meter och 3 ton och kan köra i 60-70 cm hög sjö (i Öresund) utan att allt ramlar omkring i kylen. I Skagerack kan jag köra i 2 meter hög sjö i 22 knop utan att det studsar - ett djupare hav.

 

Tillbaka till frågan. Klart att du kan köra till Köpenhamn. Boka plats i Kristianshamns kanal eller Wilder plats som ligger vid Havnegade eller kör helt enkelt bara in i kanalerna där och fråga efter Havnefogden som vill ha 120 Dkr per natt för att ställa båten där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Pilletant447:

Tja det beror ju på om du ska ha båten på hotellrummet eller i någon dansk båthamn?

Jättebra svar.....ibland är det bättre att tiga än att tala och undanröja alla tvivel....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev toaen:

Det är ju egentligen inte båten eller dess storlek, utan besättningens kunskap och erfarenheter som sätter begränsningarna.

Det var två killar från Lysekil, som skulle gå från Lysekil och jorden runt med en öppen styrpulpetbåt. De gick rutten Lysekil, Färöarna, Island, Grönland, USA. Panamakalen och upp till Alaska. Där tog färden slut. Anledningen - de blev ovänner.

Sen kan man ju kanske tänka som så - måste du ställa frågan på MarinGuiden, så har du inte tillräckligt med kunskap och erfarenhet.

Dock.

Verner von Heidenstamm - sonen till fyringenjören Nils Gustaf von Heidenstam - skaldade bl.a.
 

 "Det är stoltare våga sitt tärningskast
än att tyna med slocknande låge.
Det är skönare lyss till den sträng, som brast,
än att aldrig spänna en båge."

 

Här har du det mest adekvata svaret hittills.

 

Allting går, men en riskbedömning innan man agerar är nu inte helt fel.

Omedvetet gör nu de flesta av oss en riskbedömning bara vi skall korsa en gata. Mer medvetet sätter man sig ned och kalkylerar med risker innan man ger sig ut på sjön, över öppna vatten.

 

Båtens beskaffenhet och utrustning, vädrets makter, besättningens sjövana, erfarenhet och kunskap, skepparens kunskap och sjövana i det aktuella farvattnet är ju några viktiga saker att räkna in i analysen.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta med ett sjökort som du tittat på innan. Infarten till Köpenhamn för småbåtar är den södra (Lynetten) och inte den stora i norr (förbjudet). 7 Knop i hela hamnområdet (mellan Amager och Själland). Kör inte mellan eller nära vindkraftverken, det är grunt av utfyllnad. Gula sjömärken har sin förklaring skriven i sjökortet - normalt sett en varning.

Dragör hamn är jättetrevlig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det kan vara rätt grov sjö även någon dag efter att det blåst mycket och håll koll på kommande väder och vind.

 

Nu har jag ingen erfarenhet av Öresund, men på Östersjön kan det bli rätt grov sjö även om det inte blåser där du är. Kraftig sydlig vind i södra Östersjön kan ge vågor i mellersta Östersjön fast det inte blåser där (ännu). Vågorna kommer före vinden ibland.

 

”Red sky in the night is the sailors delight. Red sky in the morning is the sailors warning.”

Det stämmer, finns förklaringar som jag skippar här.

 

En annan enkel regel.

 

Stå med vinden i ryggen.

Kommer molnen från höger blir vädret bättre de närmaste 8 timmarna cirka.

Kommer molnen från vänster blir vädret sämre de närmaste 8 timmarnaä

Kommer molnen framifrån eller bakifrån blir det ingen större skillnad kommande dygn.

 

 Det finns förklaringar även för detta som jag inte skriver här.

 

SMHI, YR och DMI är ju givetvis bra att kolla så att inte något "jobbigt" väderomslag är nära.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sträckan är inte så lång. Bara 3-5 nm från land till land om man väljer en kortare sträcka (nära bron). SMHI har väldigt bra prognosverktyg för vind och våghöjd. Väljer man en dag med låg våghöjd (jag skulle säga att under 0.5 m är ok) och lätta vindar, så är det ju inget bekymmer alls vädermässigt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3-5 nm är ju väldigt kort sträcka. Det kan man absolut klara med 17 fot och säkert ännu mindre. I Göteborg är det ju att anse som kort sträcka, typ från fastland ut till öarna lite drygt. Jag har ca 35 nm till Danmark/läsö och kör utan problem med en båt på 21 fot. Då är mesta sträckan utomskärs. Vhf ser jag som självklarhet om det skulle vara något och behovet att snacka med de stora fartygen finns. Telefon funkar inte hela vägen. Nödraketer och flytväst med såklart. Så känner du att du kan lita på båten och vädret så kör, men håll koll på vädret bara. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3-5 nm???

Helsingborg - Helsingör är 2,5-3,5 nm.

Malmö - Köpenhamn (Havnegade) är 15-20 nm.

Glöm inte att alla ombord måste ha tillgång till flytväst (inte nödvändigtvis på) i Danmark. Många blir kontrollerade av deras sjöpolis.

Mobiltäckning finns i hela Öresundsområdet - en VHF har jag aldrig behövt, funderar dock på att köpa en.

En dansk segelbåt fick problem med broöppningen i Falsterbokanalen och frågan om det var nödvändigt att ha VHF (där informationen om nöd-stängning gavs), det fastlades att VHF inte kunde krävas av en liten båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

3-5 nm???

 

Från brofästet till Pepparholm är det ca 3.5 nm. Det är längsta sträckan man behöver åka där man inte är intill land. Totala sträckan är förstås mycket längre, men är man nära land har man nära till räddning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nära land innebär nära grund. Både Saltholm och Pepparholm är bara GRUND - inte land (Även brofästet på svensk sida).

Se till att ha ett ankare och minst 30 meter lina så att det går att ankra och invänta hjälp innan man är inne på så grunt vatten att sjöräddningen inte kommer in där med sina normala båtar (typ 1,5 m vatten).

Vattnet mellan Saltholm och Pepparholm är förbjudet område. Runt hela Saltholm är grunt med sten - håll koll på var ni är. Använd tex "Eniro på sjön" om ni inte har navigator.

Behöver du tanka finns en bra automatmack som tar utländska kreditkort med bensin på Margareteholms hamn, precis söder om hamninloppet (Lynettlöbet).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Nära land innebär nära grund. Både Saltholm och Pepparholm är bara GRUND - inte land (Även brofästet på svensk sida).

Se till att ha ett ankare och minst 30 meter lina så att det går att ankra och invänta hjälp innan man är inne på så grunt vatten att sjöräddningen inte kommer in där med sina normala båtar (typ 1,5 m vatten).

Vattnet mellan Saltholm och Pepparholm är förbjudet område. Runt hela Saltholm är grunt med sten - håll koll på var ni är. Använd tex "Eniro på sjön" om ni inte har navigator.

Behöver du tanka finns en bra automatmack som tar utländska kreditkort med bensin på Margareteholms hamn, precis söder om hamninloppet (Lynettlöbet).

En 17 fot lång motorbåt lär ju bara ha ett djupgående på 30-40 cm. Söder om Pepparholm är det, enligt sjökortet, ganska djup nästan helt in till land på flera ställen.

Med t ex en sån här rutt är man aldrig mer än nån sjömil från hamn eller relativt förlåtande kust, förutom just under överfarten längs bron.

https://kartor.eniro.se/m/DzlUM

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev raol:

Från brofästet till Pepparholm är det ca 3.5 nm. Det är längsta sträckan man behöver åka där man inte är intill land. Totala sträckan är förstås mycket längre, men är man nära land har man nära till räddning.

Det är i alla fall mycket längre än de 17 fot som anges i trådrubriken.

  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Zwen:

Det är i alla fall mycket längre än de 17 fot som anges i trådrubriken.

Ja hänsyftningsfel kan bli rätt så roliga.

 

Iofs beror det väl på hur nära den danska gränsen man befinner sig, om vi nu skall  mäta geografiska avstånd i annat än metriska eller nautiska enheter.

 

För att återgå till ursprungsfrågan, så kan man ju korsa oceaner i väldigt små båtar, man kan passera Kap Norn åt fel håll i nötskal obetydligt större än en optimistjolle. Man kan ro över Atlanten. Jag vet några äventyrare som har, och åter skall paddla till Skagen från HIsingen i havskajak Så naturligtvis kan man korsa Öresund i en 17 fots båt om man vet vad man gör och är förberedd med kunskap och rätt utrustning.

 

Sedan kanske man på grund av ”rådande omständigheter” inte är välkommen till Danmark även om man uppvisar ett negativt covid-test eller ett färskt vaccinationsintyg.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag missade en liten detalj när jag gjorde mitt förra inlägg.

Färden skulle utgå från Malmö. Det är ju i stort sett "innomskärs" i Öresund.

När jag tänker "Gå till Danmark" så har jag 40 distansminuter närmaste vägen - över öppet hav.

Men ändå gäller det jag skrev.

Sist jag var i Skagen - det är längesen - låg några killar här hemmifrån och lastade hela sin lilla racerbåt full med öl under fördäcket. Själv hade jag 8 timmars segling hem. Kanske inte dikt bidevind, men nära på, där jag i princip satt och "bälhöll" mig i lovarts skotvinch för att hålla mig kvar på sittbänken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-07 vid 21:58 skrev Kapten123:

Tänkte ev åka till Danmark ...

Nått att tänka på?

Åk inte nu!

De närmaste dagarna verkar göra turen onödigt spännande.

 

Lite dagsaktuell coronagoogling kan också vara bra. Danmark byter regler oftare än de flesta byter underkläder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-16 vid 19:35 skrev Georg_Ohm:

Sedan kanske man på grund av ”rådande omständigheter” inte är välkommen till Danmark även om man uppvisar ett negativt covid-test eller ett färskt vaccinationsintyg.

 

Vi var i Danmark för några veckor sedan, hade fixat alla papper - men vi fick aldrig visa dem. Där fanns en station mitt på pepparholmen men den var inte bemannad så vi och alla andra körde bara förbi. Att de skulle ha hårdare kontroller i hamnarna tar jag för osannolikt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Dava:

 

Vi var i Danmark för några veckor sedan, hade fixat alla papper - men vi fick aldrig visa dem. Där fanns en station mitt på pepparholmen men den var inte bemannad så vi och alla andra körde bara förbi. Att de skulle ha hårdare kontroller i hamnarna tar jag för osannolikt

Det var väl innan smittspridningens andra våg, nu kanske det är annorlunda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, dumt chansa, dumt utmana ödet, dumt riskera bidra till smittspridningen. Om ts menar att åka i närtid. Då tycker jag att de ska avstå turen men generellt en trevlig idé. Så när pandemin klingat av och vårsolen titta fram och värmer så tycker jag idén är bra, bara köra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev M__G:

Ja, dumt chansa, dumt utmana ödet, dumt riskera bidra till smittspridningen. Om ts menar att åka i närtid. Då tycker jag att de ska avstå turen men generellt en trevlig idé. Så när pandemin klingat av och vårsolen titta fram och värmer så tycker jag idén är bra, bara köra...

Stena Line meddelar idag att de återupptar passagerartrafiken på sträckan Göteborg-Fredikshamn, så danskarna lättat på sina restriktioner på norra Jylland, men det hjälpe ju inte trådskaparen, som kanske skulle till Fyn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste inte ha fantastiska och supersäkrade båtar för att göra överfarter.

Omdöme och lite kunskaper räcker långt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Stena Line meddelar idag att de återupptar passagerartrafiken på sträckan Göteborg-Fredikshamn, så danskarna lättat på sina restriktioner på norra Jylland, men det hjälpe ju inte trådskaparen, som kanske skulle till Fyn?

Nej det gör det nog inte..... Men jag tror han hade tänkt åka med egen båt. 🙈

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Zwen:

Nej det gör det nog inte..... Men jag tror han hade tänkt åka med egen båt. 🙈

Ja det kanske står ”politibetjenter” utposterade efter kusten och spanar efter svenska båtturister?

 

Vad jag tänkte på när jag nämnde ett visst rederi ovan, var att om man släpper in folk som kommer med färjan släpper man väl in dem som kommer i egen båt också.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...