Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Modde

Knackande ljud mercury 90hk 2t -99

Rekommendera Poster

Hej!

Har fått ett knackande ljud från min  mercury 90hk 2t -99.

Ljudet finns i friläge men låter avsevärt högre under belastning.

Trodde först att det var nåt kolvproblem men har provat att rycka ett tändstift i taget och missljudet finns kvar

oavsett vilket tändstift som är borttaget. Borde väl indikera att det är nåt annat än ett kolv/cylinderproblem. Eller?

Nån som har någon aning om vad det kan vara?

Alternativt hur man går vidare med felsökning?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna vara växelhuset. Enklaste sättet att kolla är nog ta bort växelhuset och köra motorn en kort stund utan växelhus. Knackade ljud kan uppstå om växeln är feljusterad så att kopplingen slår i något av dreven. Med detta låter i så fall bara i neutral. Om något gått sönder i växelhuset bör du kunna se det i växelhusoljan. Är denna bytt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Växelhusoljan byttes vid service för knappt ett år sedan. Ska ta upp båten imorgon. Får kolla oljan igen då samt testa motorn utan växelhus.

Kan det vara en kolv ändå. Den rör sig väl även utan tändstift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Modde:

Hej!

Växelhusoljan byttes vid service för knappt ett år sedan. Ska ta upp båten imorgon. Får kolla oljan igen då samt testa motorn utan växelhus.

Kan det vara en kolv ändå. Den rör sig väl även utan tändstift?

Kolven rör sig så länge vevaxeln snurrar. Om du kör motorn utan växelhuset som föreslås så kommer du iallafall kunna utesluta antingen det ena eller det andra. Utan växelhus har du ingen kylning så kör inte för länge.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input Craycoat. Återkommer när jag testat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Min 60hp Mercury-00 knackar också en del vilket oroar min något, dock går den som den ska. Efter att jag köpt sen såg jag att termostathuset (i plast) delvis hade smält vilket indikerar att motorn gått varmt vid något tillfälle. En sak jag läst om är att man kan få ett knackande ljud på enstaka cylindrar om ett kolvlager börjar ge med sig. Det finns ett par Mercurys på youtube som visar hur detta låter, men i mitt fall tycker jag inte det låter så illa som i många videos. Här är iallafall en video som visar hur man kan finna problemet.

 

 

Nu är detta en 60hp men motorerna är väldigt lika uppbyggda. Nu kanske detta är ett worst case scenario men det är iallafall lätt att kontrollera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om detta är en möjlig orsak så förutsätter det att ljudet hörs även med växel i, såklart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog upp båten nu och konstarade att ljudet hörs svagt i friläge. Med framåtväxel i låter det markant mer än i friläge. Däremot kunde jag inte höra något med backväxel i.

Det var lite oväntat!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett oljud i en Mercury en gång i tiden. Den gick men lät illa. Det visade sig vara vevaxeln som var av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-09 vid 19:27 skrev Modde:

Tog upp båten nu och konstarade att ljudet hörs svagt i friläge. Med framåtväxel i låter det markant mer än i friläge. Däremot kunde jag inte höra något med backväxel i.

Det var lite oväntat!?

Fortsätt med att plocka bort växelhuset och provkör motor igen. Om du lägger upp en film på ljudet blir det lättare att hjälpa till med felsökningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-09 vid 19:27 skrev Modde:

Tog upp båten nu och konstarade att ljudet hörs svagt i friläge. Med framåtväxel i låter det markant mer än i friläge. Däremot kunde jag inte höra något med backväxel i.

Det var lite oväntat!?

Att det skiljer mellan växlarna är inte så förvånande. Både fram- och backdrevet är i konstant ingrepp och snurrar så snart motorn går. Detta gäller oavsett växel och även i friläge. En möjlig förklaring till det du observerat är ett skadat framdrev. Hur som helst är det sannolikt fel i växelhuset. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

inspelningarna blev lite för stora för att få in här.

Har nu provkört motorn utan drev och som tidigare skribenter skrivit sitter felet antagligen i drevet/växelhuset.

Jag har dock inte monterat osäker det än.

 

Liten sammanställning:

- Friläge: svagt knäppande

- framdrift: Högt dunkande. ökar med last

- reverse: inget hörbart

- Utan drev: inget hörbart

- Inget spel/glapp på kolvarna

Återkommer när drevet är nedmonterat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Modde:

Hej igen!

inspelningarna blev lite för stora för att få in här.

Har nu provkört motorn utan drev och som tidigare skribenter skrivit sitter felet antagligen i drevet/växelhuset.

Jag har dock inte monterat osäker det än.

 

Liten sammanställning:

- Friläge: svagt knäppande

- framdrift: Högt dunkande. ökar med last

- reverse: inget hörbart

- Utan drev: inget hörbart

- Inget spel/glapp på kolvarna

Återkommer när drevet är nedmonterat.

 

 

Hej! Har missljudet börjat nyligen, eller har det pågått en längre tid? Har du tagit bort propellern och kollat att allt är ok där? Det sitter en "thrust washer", framför propellern, kolla om denna är hel och inte verkar sliten. Denna överför kraften från propellern till växelhuset när framväxeln är i.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Det såg ok ut vid propellern. Även den s.k. "thrust washern" såg ok ut även om den satt fast i propelleraxeln.

Kanske svårare än jag trodde att plocka ur växelhuset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Modde:

Hej igen,

Det såg ok ut vid propellern. Även den s.k. "thrust washern" såg ok ut även om den satt fast i propelleraxeln.

Kanske svårare än jag trodde att plocka ur växelhuset?

Hur svårt det är att plocka ur växelhuset går tyvärr inte att veta i förhand. Oftast sitter lagerhållaren duktigt fast i växelhuset efter alla år av oxidation. Är växelhuset i bra skick utan tecken på oxidation så kommer det förmodligen att gå bra. Du kommer behöva ett speciellt verktyg "avdragare" för att få ut lagerhållaren. Det finns lite universal avdragare som kanske går att använda, men du måste nog komplettera med lite gängstång (gissningsvis M8), muttrar och brickor så att den passar gängningen i lagerhållaren på din motor. Klistrar in bild på avdragare från Biltema som borde funka. Principen är att man tar spjärn mot propelleraxeln och drar ut lagerhållaren. När detta väl är gjort så brukar det gå lätt att få ut resterande delar.

image.png

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt Craycoat.

Var på biltema och köpte enligt dina direktiv och lyckades få ut propaxel med koppling och bakåtdrev. Tack!

Nu hittade jag också problemet. Se röda markeringar på bifogad bild! Både framdrev/växel och drev på drivaxel är skadat.

Har dock inte lyckats få ut dessa delar då jag inte kunnat lossa drivaxeln.

Får inte får grepp om drivaxeln så att jag kan lossa muttern vid drevet på axeln.
Behöver nog köpa en bättre rörtång för att det ska fungera. Eller nån som har nåt annat tips?
 

Vidare funderar man ju på vad som kan ha orskat skadan? Kan det vara en fördröjd skada från en grundstötning? Det är nog ett drygt år mellan senaste grundstötning och problemen med missljuden började. Jag är sportfiskare så det händer att jag går på ibland :)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Grattis då är det svåraste avklarat! Jag såg ingen bifogad bild, men jag förstår nog ändå vad du menar. Förmodligen har skadan på framväxel eller drev på drivaxeln skapats av tidigare grundstötning. När du tagit ut alla delar måste du nog även kontrollera backväxeln så inte denna har tagit skada av att drevet på drivaxeln är skadat. Jag skulle rekommendera en griptång för att få ordentligt tag i drivaxeln. Även dessa finns att köpa på Biltema. Spänn griptången hårt om axeln på ett ställe där det inte gör något om det blir lite märken, precis ovan pumphuset brukar det inte göra något om det blir lite märken i axeln. Därefter låser du muttern i växelhuset med hylsnyckel, se till att använda rätt hylsa (5/8 tum tror jag att det ska vara), om den slirar kommer du få ett helvete att få loss muttern. Om du inte kan dra loss den med handkraft så kan du ta en gummiklubba och bulta på griptångens skaft tills att muttern i botten släpper. När du ändå håller på så skulle jag passa på att byta ut packningarna runt propelleraxeln, de brukar inte kosta så mycket.

 

 

image.png.56249be0bec116c3d6a6a11417ae0b78.png

 

 

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!
Ja, jag byter nog backdrev och packningar också när jag ändå håller på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Modde:

Här kommer bilden

Fwd_gear_marks.jpg

Ja det ser ut som att detta skulle kunna vara kopplat till en grundstötning. Skadan är koncentrerad till en så pass liten del av framväxeln och drevet. Se om du kan hitta flisorna som är ur slagna, det vore bra att få ur dessa ur växelhuset innan återmontering, såvida de inte redan är nermalda och lämnat växelhuset tillsammans med oljan. Angående demonteringen så har jag beskrivit hur du går till väga i tidigare stycke. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Craycoat said:

demonteringen

Tackar! Jag tror de är delvis nedmalda men jag ska se till att rensa ur det som ev. finns kvar.
Du vet inte nåt bra ställe för reservdelar? Har kikat på drev.se bl.a. men även om jag kan hitta något begagnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Modde:

Tackar! Jag tror de är delvis nedmalda men jag ska se till att rensa ur det som ev. finns kvar.
Du vet inte nåt bra ställe för reservdelar? Har kikat på drev.se bl.a. men även om jag kan hitta något begagnat.

Hej, det finns billigare drevsatser att beställa på ebay från USA, jag hade nog satsat på ett sådant. Det är lite längre leveranstider, men jag antar att båten ändå inte kommer att användas på ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Duktigt att ha kommit så här långt. Nya alt. beg. drev kostar multum och skall shimsas in. 

 

Jag tycker att du skall kolla med ditt försäkringsbolag innan du går vidare med detta på egen hand, då det finns någon annan rimlig förklaring till denna skada än grundstötning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om du har försäkring på motorn så är det läge att använda den nu. Om du inte har försäkring så kan du chansa och fixa detta själv, eller lämna in och få det ordentligt fixat. Det finns "billiga drev" att beställa hem från USA. En ordentlig shimsning blir svår att åstadkomma med vanliga garageverktyg. Om du mäter gamla och nya dreven med ett digitalt skjutmått och kommer fram till att dessa är samma tjocklek så kommer förmodligen shimsbrickorna som är installerade vid tillverkningen av växelhuset att ge ett tillräckligt bra resultat. Man kan även bygga en egen rigg med mätklocka för att kontrollera spelet (backlash) i drivaxeln när propelleraxeln trycks mot fram mot framväxeln eller dras tillbaka mot bakväxeln. Allting beror på hur mekanisk kunnig och hur mycket tid du vill lägga ner, eller om du vill chansa på att orginal shimsningen duger. Du kan kolla på den här videon där ett Yamahaväxelhus shimsas, så vet du i alla fall hur de brukar göra detta på verkstad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack båda två!

Försäkring finns. Kontaktar försäkringsbolaget i veckan. Motorn är dock 20 år gammal så jag skulle kunna tänka mig att chansa om utfallet på försäkringen blir för dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Modde:

Tack båda två!

Försäkring finns. Kontaktar försäkringsbolaget i veckan. Motorn är dock 20 år gammal så jag skulle kunna tänka mig att chansa om utfallet på försäkringen blir för dåligt.

Inga problem! Hör av dig igen om du ska fixa själv och vill ha mer hjälp. Om du beställer ett drevset så försök att hitta ett som innehåller extra shimsringar. Om jag hade varit i din situation hade jag monterat ett nytt drevset med de befintliga skimsringarna, om backlashavståendet ligger inom specifikationen både på fram- och backväxeln så behöver du inte shimsa något mer, annars så är det bra att ha några extra shimsringar för att kunna finjustera lite. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kolla begmarknaden. Googla på reservdelsbeteckningen för ett komplett hus. Borde gå att hitta för runt 7000 kr inkl. frakt. Men snabba på om du hittar det i UK. Kolla även Marinhallen i Lista (Eskilstuna). Han kanske har ett på hyllan eller drev till en överkomlig peng.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Shimsning och backlash låter lite överkurs för mig. Kanske fixar det men det är på gränsen till för svårt. Har varken vekrtyg eller erfarenhet av den typen av arbete.

Jag har funderat och tar det nog via försäkring och verkstad. Självrisk 5000 kr.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Modde:

Hej!

Shimsning och backlash låter lite överkurs för mig. Kanske fixar det men det är på gränsen till för svårt. Har varken vekrtyg eller erfarenhet av den typen av arbete.

Jag har funderat och tar det nog via försäkring och verkstad. Självrisk 5000 kr.

 

Det låter som ett klokt beslut, 5000kr är nog svårt att komma under. Om propellern blev skadad vid grundstötningen så kan du ju även be att få den utbytt då det rör sig om samma skadetillfälle och såvida försäkringsbolaget täcker skador på propeller. 

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...