Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ossy

Byggnation septitank

Rekommendera Poster

Hej. Vi har en septitank på 88 liter, men utrymmet i luckan tillåter en större volym. Så det är frestande att plasta en större på ca 200-250 liter, i glasfiber och polyester. Men jag funderar på skvalpskottens vara eller icke vara. Det känns som att det inte är så dumt med skvalpskott vid den volymen. Men det kanske blir mer yta som gegga kan fastna på. Nu har jag eltoa, med kvarn, och spolar inte ner papper. Det borde inte bli så mycket större geggklumpar, som kan fastna på väggar och skvalpskott. Avslutningsvis tänkte jag epoxiprima insidan med flera lager, för att stoppa för odörer. Kom gärna med inputs, särskilt beträffande skvalpskott. Tack på förhand! /Oscar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ossy:

och spolar inte ner papper

Sorry för OT men varför spolar du inte ner papper?

Många tror att papper utgör en stor del av volymen i tanken men det är helt fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Sorry för OT men varför spolar du inte ner papper?

Många tror att papper utgör en stor del av volymen i tanken men det är helt fel.

Nu riktar vi diskussionen åt ett annat håll. Klart att du skall spola ned pappret. Vanligt toalettpapper går bra.

Det är vare sig papper, fekalier eller urin som fyller upp tanken. Det är mest spolvatten.

 

Alternativet till att plasya en större tank kan vara att lägga in en av diabolos tankar från Seasea. Den största är visserligen bara på 108 liter.

 

Skvapskotts vara eller inte vara kan ju diskuteras. Kanske inte nödvändigt?

Kanske bra att det skvalpar runt och sönderdelas mer?

 

Men det gäller ju att få insidan väldigt slät så att då litet som möjligt fastnar.

 

Även viktigt att du ordnar med en bra avslutning. Det blev både lättare att fylla respektive tömma tanken då jag bytte till 22mm avslutning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ingenting om hur polyester etc funkar till septictankar men använder en av mina rostfria 150 l dieseltankar som septictank till min eltoa med kvarn (undrar om det inte är en sån båt som är på din avatar). Den har skvalpskott. Har inte tänkt på att detta skulle vara ngt problem, men kan inte tänka mig det. Bortsett från beläggning som antagligen blir på ytorna borde det väl inte bli någon egentlig "gegga"? Det är är ju material som bryts ner ganska snabbt. Spolar även ner vanligt toapapper.

Eventuellt kanske man kunde ge tanken en tarmsköljning nån gång genom att fylla lagom med vatten i tanken och åka ut och skumpa runt i vågorna ett tag och sen tömma ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Sorry för OT men varför spolar du inte ner papper?

Många tror att papper utgör en stor del av volymen i tanken men det är helt fel.

Jag vill undvika stopp. En vana sedan barnen var små, grabben kunde gladeligen göra av med en rulle när han gjort tvåan. Å andra sidan har det aldrig varit stopp, så vanan har hängt kvar. Och pappret i sej tar väl ingen volym, men det kan ju bli några fler spolningar, om man ska spola ner pappret. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zwen:

Jag vet ingenting om hur polyester etc funkar till septictankar men använder en av mina rostfria 150 l dieseltankar som septictank till min eltoa med kvarn (undrar om det inte är en sån båt som är på din avatar)

Det är en Winga 30. Har du också en sån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...