Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Frasse55

Färgbortagning

Rekommendera Poster

Hej. 

Vad är den bästa och snabbaste metoden att få bort all färg på friborden ner till gelcoaten oavsett om det är målat med 1 eller 2 komponent färg?  Jag orkar inte nöta på med slipmaskin.  😆

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Färgborttagningsmedel under skarp bevakning så den inte får verka för länge. Gelcoaten håller nog i sig men kan bli ojämn.

 

- Varmluftspistol och skrapa. Medför två risker; överhettning och repor från skrapan. Båda är rätt lätta att undvika efter lite övning och bearbetning av skrapans kanter. Klart jobbigare än att slipa.

 

- Bäst resultat dock med exenterslipmaskin. Jag gillar att använda abranet som gör att man kan köra 60 tom 40 grovlek utan att få sliprosor. Kräver att man kopplar till dammsugare. Jobbigt? Kanske vid första åtanken men det ger mindre efterarbete än kemisk färgborttagning och skrapa. Hur du än gör måste du slipa efteråt. Genom att köra slipmaskin slår du liksom ihop alla arbetsskeden.

 

- Lej bort arbetet och betala för någon annans tålamod 🙂

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-06 vid 18:06 skrev Frasse55:

Hej. 

Vad är den bästa och snabbaste metoden att få bort all färg på friborden ner till gelcoaten oavsett om det är målat med 1 eller 2 komponent färg?  Jag orkar inte nöta på med slipmaskin.  😆

 

Jag har börjat slipa och har kommit typ 50% av jobbet. Jag kör med en Bosch PEX400 maskin som var lite använd innan jag satte igång och dammsugare. Maskinen börjar redan ge upp efter 10tim, hastigheten börjar vandra och lager börjar skrika. Förvånad över att den inte håller längre och garantin har precis gått ut. Jag blir tvungen att köpa en till maskin för att bli färdig,  Är inte Bosch Tysk kvalitet?  😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Frasse55:

Jag kör med en Bosch PEX400

...

20 timmar sedan skrev Frasse55:

Är inte Bosch Tysk kvalitet?

 

Jo, så är det men PEX400 är ur deras gröna lite mer "budgetbetonade hemmasnickarserie". Iofs bra grejer men de är inte konstruerade att klara av för stora jobb. Om du köper proffsmaskiner så kommer de hålla lite bättre. Tex någon maskin ur Boschs blå serie. Jag har en Bosch GEX 125-150 AVE som jag är mycket nöjd med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev McLasse:

Jo, så är det men PEX400 är ur deras gröna lite mer "budgetbetonade hemmasnickarserie". Iofs bra grejer men de är inte konstruerade att klara av för stora jobb. Om du köper proffsmaskiner så kommer de hålla lite bättre. Tex någon maskin ur Boschs blå serie. Jag har en Bosch GEX 125-150 AVE som jag är mycket nöjd med.

Den blåa modellen är 4 ggr så dyr, jag anser att det är ett överpris.  Jag tänkte skruva upp den och kolla vad som är slutkört. Troligtvis kol och kullager finns inte så mycket rörliga delar som kan gå sönder. Jag får sätta i SKF lager.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Frasse55:

Den blåa modellen är 4 ggr så dyr, jag anser att det är ett överpris. 

Japp, håller med. De brukar dock kunna finnas på ganska rejäla reor emellanåt.

 

Jag har tidigare köpt billigare maskiner och lagt en halv förmögenhet på sådana. För oss har det lönat sig att betala mer för en bättre maskin, även om det svider satan när den skall betalas. Vi håller på och renoverar huset och då håller inte hobbymaskinerna speciellt länge. Det var en period då jag skruvade isär och förlängde livet på dem men jag ids inte hålla på med det längre. De dyrare maskinerna är även stadigare och har bättre precision, om man nu har behov av det.

Att gå och köpa proffsmaskiner för småjobb är verkligen att slänga pengarna i sjön men man kan inte räkna med att de billigare skall hålla för vad som helst.

Nu blev det mycket ordbajs från min sida 😀.

 

Men, får du liv i den du har och kan göra klart jobbet med den har du sparat många sköna slantar. Lycka till och hoppas du kan sparka liv i slipmaskinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-13 vid 21:05 skrev McLasse:

Japp, håller med. De brukar dock kunna finnas på ganska rejäla reor emellanåt.

 

Jag har tidigare köpt billigare maskiner och lagt en halv förmögenhet på sådana. För oss har det lönat sig att betala mer för en bättre maskin, även om det svider satan när den skall betalas. Vi håller på och renoverar huset och då håller inte hobbymaskinerna speciellt länge. Det var en period då jag skruvade isär och förlängde livet på dem men jag ids inte hålla på med det längre. De dyrare maskinerna är även stadigare och har bättre precision, om man nu har behov av det.

Att gå och köpa proffsmaskiner för småjobb är verkligen att slänga pengarna i sjön men man kan inte räkna med att de billigare skall hålla för vad som helst.

Nu blev det mycket ordbajs från min sida 😀.

 

Men, får du liv i den du har och kan göra klart jobbet med den har du sparat många sköna slantar. Lycka till och hoppas du kan sparka liv i slipmaskinen.

Det var kullagren som var slut, kolen var det 1cm kvar på. Det satt skräplager Made in poland orginal. Jag köpte nya SKF och monterade i. Det främre lagret till excenterplattan var helt skuret. Det var lite knepigt att byta det eftersom det var ingjutet i plasten. Krävdes en del jobb med specialtillverkning av fäste. Men nu fungerar den igen och jag slipade klart i helgen. 250 spänn för nya lager 👍Jag tycker det är skandal att inte en Bosch maskin håller längre, jag har kanske använt den max 25tim. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Frasse55:

Jag tycker det är skandal att inte en Bosch maskin håller längre, jag har kanske använt den max 25tim. 

Ett skuret lager efter 25 timmars användning borde räknas som ursprungligt fel vilket innebär att man bör få maskinen reparerad eller utbytt av säljaren upp till tre år efter köpet (konsumentköplagen).

 

Sedan har du säkert fått en bättre maskin nu för 250:- kronor och en del arbete än vad du fått om du bytt ut den.

 

Håller med om att en slipmaskin bör hålla längre än 25 timmar. Samtidigt inser man att Bosch måste spara på exakt allt för att få ner produktionskostnaden på de gröna maskinerna jämfört med de blå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mackey:

Samtidigt inser man att Bosch måste spara på exakt allt för att få ner produktionskostnaden på de gröna maskinerna jämfört med de blå.

Jo, så är det. Vad skulle konsumenterna säga om vilken billig maskin som helst höll lika länge som en som är tre gånger så dyr?😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en avvikelse från ämnet, men jag fortsätter med slipmaskinssnacket...

Jag har nästan uteslutande gått över till tryckluftsdrivna maskiner. Undantaget är ju skruvdragare.

Jag har senast idag kört en bra exenterslip, den blir inte varm, tvärt om ibland, luften kyler.

Den var väldigt billig och har en uppsamlarpåse och en adapter till dammsugaren.

Nackdelen är väl att en tryckluftsslang är styvare än en elkabel.

Jag har även en större tryckluftsdriven polermaskin, har använt den till bordläggningen, funkar bra, men den är tung, men ändå litet lättare än en motsvarande elektrisk.

 

Sedan måste man ju då förstås ha en potent kompressor som kan leverera tillräckligt med luft. Och kompressorer för mycket oväsen, men min är instängd i ett före detta pannrum så den stör inte så jättemycket.

 

I morgon kanske jag tar fram den tryckluftsdrivna domkraften och muttermaskinen, det är väl dax för vinterdäcken, kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...