Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gewont

Vinterkonservering, för svag glykolblandning?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Testade att använda drevsäck på VP 290DP-drev för vinterkonservering av motorn. Aldrig mer. Gick åt en väldans massa vatten och propylenglykol, och på grund av omständigheter blev det tvunget att fyllas på mer vatten för att det skulle funka. Detta resulterade i att glykolblandningen blev svagare än 50%

 

Har testat glykolblandningen med optisk glykolprovare som visar fryspunkt på -20 grader.

 

Jag vet vad koncentrationen hos glykolblandningen har för fryspunkt (-20 grader), men vet ju inte helt säkert dess koncentration. Är den för svag?

Behövs det blandas i mer glykol i den sparade glykolblandningen (ca 25-30 liter) och göra om vinterkonserveringen? 

 

Tacksam för svar :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du förvara den så att det är under minus tjugo under längre perioder, t ex i Norrlands inland..? Annars skulle jag inte bry mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet är nog inga problem, det har tömts på vatten precis som en utombordare  (förutsätter att du har det nedhissat. Annars rinner inte vattnet ut och bälgarna tar skada av att vara böjda hela vintern).

Gällande motorn så hade jag alltid en frostvakt i motorrummet. Billig försäkring.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Gewont:

 

Har testat glykolblandningen med optisk glykolprovare som visar fryspunkt på -20 grader.

 

Jag vet vad koncentrationen hos glykolblandningen har för fryspunkt (-20 grader), men vet ju inte helt säkert dess koncentration. Är den för svag?

Behövs det blandas i mer glykol i den sparade glykolblandningen (ca 25-30 liter) och göra om vinterkonserveringen? 

 

Tacksam för svar 🙂

 

Jag kanske missförstår dig nu, men är det så att du med en glykolprovare har kollat att du nu har skydd för -20 gr i det kylsystem du nu konserverat?

I så fall ska det inte vara problem även om det skulle bli lite kallare än -20. Det ska bli tämligen kallt innan det fryser till ordentligt när du har såpass med glykol, blir bara issörja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, på grund av misslyckad användning av drevsäcken var jag tvungen att fylla på med vatten i den 50/50-lösning som jag hällt i säcken. Vattennivån i säcken blev för låg och intagen hamnade ovanför vattenytan, så för att motorn skulle kunna suga i sig behövdes det fyllas på mer vatten. Stängde av motorn när godtyckligt tillräcklig mängd glykolvatten spottats ut och tillbaka i säcken.

 

När jag var klar med att misslyckas använda drevsäck 😉 tömde jag ut allt på dunk - denna blandning (svagare än 50/50) testade jag med optisk glykolprovare som då visade -20 grader.

Enligt tabeller jag hittat på nätet borde jag ändå ha runt 40%-glykolblandning(?) i motorn (baserat på glykolprovarens som visade på -20 grader).

 

Detta kanske är tillräckligt?

 

Drevet är nedfällt.

Båten ligger i Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar frostskyddet i frysen, är den bottenfrusen är det för svagt, är det sörja så är den ok.

Då blir det ingen frostsprängning.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gewont:

Enligt tabeller jag hittat på nätet borde jag ändå ha runt 40%-glykolblandning(?) i motorn (baserat på glykolprovarens som visade på -20 grader).

 

Detta kanske är tillräckligt?

Procentsatsen är ovidkommande, fryspunkten är det viktiga och den har Du ju kontrollerat. Hur ofta är det kallare än -20° där Du har båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som nämnts blir det först mer en issörja än en stenhård klump när glykolblandningen fryser. Ner till -20°C har du alltså flytande vätska med din blandning, sedan lär den vara mer eller mindre sörjig ytterligare en massa grader längre ner på termometern. Och så länge den inte blir hård blir det ingen sprängeffekt.

 

Jag hade inte bekymrat mig, om du nu inte har båten i arktisk kyla. Men det är det sällan i Stockholm 😉

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge du inte skall starta motorn under -20 grader så skall det inte vara något problem. Glykolblandning på 50% har inte samma sprängverkan som rent vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-05 vid 17:42 skrev Gewont:

Ja, på grund av misslyckad användning av drevsäcken var jag tvungen att fylla på med vatten i den 50/50-lösning som jag hällt i säcken. Vattennivån i säcken blev för låg och intagen hamnade ovanför vattenytan, så för att motorn skulle kunna suga i sig behövdes det fyllas på mer vatten. Stängde av motorn när godtyckligt tillräcklig mängd glykolvatten spottats ut och tillbaka i säcken.

 

Hehe! Jag har också börjat vinterserva min VP D4 själv och gjorde exakt samma tabbe. Jag började att hälla i 25L 50/50 glykolblandning i drevsäcken. Efter ett startförsök drog den inte in något. Fyllde på med ytterligare 6 liter med rätt mix. Sedan fick jag panik när motorn hade gått länge utan kylning och började klämma på säcken för att få den att suga. Det slutade med att jag panikfylde på mer vatten tills det började komma ut kylvätska. Kände mig som Mr Bean med båt. 🤪

Min kylvätska blev utspädd till -7C. Jag är inte heller särskilt positiv till drevsäck nu.
Jag får nog byta impellern till våren. 


Efter detta koppla jag mig på ingående slang till vattenpumpen. 
 

Jag tror att drevsäckskonserveringen hade funkat mindre vätska om jag hade tejpat över de högsta hålen på drevet. Är det någon som har testat det ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Mr Bean med båt" var precis så som jag kände mig också 🙂 Jag skyller primärt på drevsäcken 🙂

 

Drevsäck verkar ju vara en toppenprodukt vid första anblick, speciellt när det är väldigt trångt runt motorn och kring skölden. Eller för dom som inte vill skruva loss en slangklämma, eller har ett garage med diverse slangstumpar osv som kan behövas och passar. Men denna ormolja till produkt förpassas till lådan med dåliga köp.

 

Gällande test av glykolblandning i frysen. Slängt in flaska med glykolblandning som efter ett par dagar i minus 18-19 grader blev sörja, med en del "fri vätska" runt "sörjpartiklarna". Frysen maxades till minus 24 grader, och nu har glykolblandning "nästan" fryst. Det är fortfarande sörja. Dock ingen "fri vätska" runt "sörjpartiklarna" (som det var vid frysen inställd på minus 18-19 grader), utan mer som "kompakt sörja" som dock inte frusit hård. 

 

Funderar på att göra om, och göra rätt. Bara för att! Och pga irriterad envishet. Och pga av hat mot drevsäck. - Förutsatt jag inte brännt impellern (vilket jag säkert lär göra vid ett nytt försök med eller utan drevsäck). J*vla drevsäck!

 

Någon som kan verifiera att innerdiameter på sjövattenslangen från VP 290 DP-drev har en innerdiameter på 32 mm? Tänkte försöka hitta en slang med passande ytterdiameter som jag kan skarva på sjövattenslangen för att suga glykolblandning från hink istället.

 

Lärdom som framgent kommer dras: - Gammal är äldst!

 

 

Redigerad av Gewont

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har gjort en sådan slang,  jag hade en slang som passade till ett 20 mm kopparrör och monterade ihop slangen med en ca 10 cm lång bit av kopparröret, på kopparröret lindade jag vanlig eltejp tills tjockleken var lämplig och den då passade fint i slangen från skölden, det har fungerat helt utan problem att suga upp glykolblandningen ur en 20 liters dunk med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade min senaste drevbåt med Penta TAMD42WJ och DPE-drev skruvade jag bara av vattenfilterlocket, tog ut silen, satte en tratt i i det hål som gick till sjövattenpumpen, fyllde upp så slangen var full, startade och fortsatte hälla undan för undan med vattenkanna med glykolblandning. Under drevet hade jag en stor balja som samlade upp.

 

Detta förutsätter givetvis att vattenfiltret sitter före pumpen, men det kanske du inte har?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förklara för en okunnig, när ni ansluter kylvatten-in-slangen till en dunk med vatten/glykolblandning, riskerar man inte att bränna impellern ? Är det inte impellern som skall pumpa in vatten i sjövattendelan av kylsystem ? Finns den någon mer vattenpump i den delen än impellern ?

(Funkar det på samma eller på olika sätt för Marcruiser och Volvo-Penta, jag har nämligen en 3.0 Mercruiser med Alfa drev och skulle väldigt gärna velat slippa drevsäcken).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Förklara för en okunnig, när ni ansluter kylvatten-in-slangen till en dunk med vatten/glykolblandning, riskerar man inte att bränna impellern ? Är det inte impellern som skall pumpa in vatten i sjövattendelan av kylsystem ? Finns den någon mer vattenpump i den delen än impellern ?

(Funkar det på samma eller på olika sätt för Marcruiser och Volvo-Penta, jag har nämligen en 3.0 Mercruiser med Alfa drev och skulle väldigt gärna velat slippa drevsäcken).

du kan ju ställa dunken på badbryggan / höjd ovanför drevet för att få fall med blandningen ner till drevinsuget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall med slang och dunk så ställer jag dunken på en liten pall marken och vattennivån i dunken är ju då ungefär i propellerhöjd, så fort motorn startas så börjar det sugas in vatten från dunken. jag tror inte ens att det tar en minut innan det kommer glykol ur drevet då. Det behövs ca 15 liter i min motor. Aqad 40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevsäck har jag testat en gång, gick sönder på en gång.

 

Köpte den största boxen i plast på Jula, ställer under drevet. I med en länspump och spolmuff. Startar och låter det komma ut och cirkulera. Samma glykol med vatten 3 året nu. 

 

Förstår inte varför man ska krångla så mycket, detta sätt är billigare än en drevsäck och eftersom du trycker in med länspumpen så riskerar motorn aldrig att gå torr. Sen går det att spara vätska och återanvända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev patrikflink:

Samma glykol med vatten 3 året nu. 

Du tömmer alltså motorn på sjövatten innan Du konserverar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Du tömmer alltså motorn på sjövatten innan Du konserverar?

Har helsats med värmeväxlare. Det enda som har sjövatten är värmeväxlare och knän. Kör motorn med sötvatten via spolmuff innan baljan åker fram med glykolen.

Mercrusier 7.4 är maskinen med Bravo One.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev patrikflink:

Har helsats med värmeväxlare. Det enda som har sjövatten är värmeväxlare och knän. Kör motorn med sötvatten via spolmuff innan baljan åker fram med glykolen.

Mercrusier 7.4 är maskinen med Bravo One.

 

8 timmar sedan skrev patrikflink:

Samma glykol med vatten 3 året nu. 

Borde inte glykolblandningen vara tämligen utspädd efter tre konserveringar...

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Borde inte glykolblandningen vara tämligen utspädd efter tre konserveringar...

😉

Trodde jag med, men blandade 50/50 i en 25liters dunk. Håller 23 minus enligt mätningen. Visst har den blivit utspädd, men går kanske 1 år till, sedan kasseras den eller ev. fyller på lite mera glykol.

 

Mitt system innehåller inte många liter sjövatten, värmeväxlare 2-3 liter, alla slangar typ 1 liter. Drevet töms rätt snabbt av sig själv när det hänger rakt ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-10 vid 10:32 skrev Gewont:

 

 

Någon som kan verifiera att innerdiameter på sjövattenslangen från VP 290 DP-drev har en innerdiameter på 32 mm? Tänkte försöka hitta en slang med passande ytterdiameter som jag kan skarva på sjövattenslangen för att suga glykolblandning från hink istället.

 

Lärdom som framgent kommer dras: - Gammal är äldst!

 

 

Jag kommer nog att fortsätta använd säcken vid sköljningen då den också spolar ur drevet. När jag gjorde om det tog jag chansen att köpa snällare glykol från Biltema,

https://www.biltema.se/bat/vvs/toaletter/toaletttrengoring/antifrostvatska-3-l-2000044659
Jag kopplade på mig med en 38mm slang direkt på vattenpumpen med en övergång så att jag fick ner den i dunken.

Ställde sedan en balja under drevet och körde ut ca 10 liter blå vätska.

Den resterande glykolvätskan som hade spätts ut av vattnet i motorn, gick från -30C till -20C. Den hällde jag  i toasystemet. 
Nästa år så sätter jag en T-koppling med kulventil på ingående kylarslang. 

 

2F3BEBD6-4432-4169-9B01-A1AA9B8F82F7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den "miljövänliga" glykolen verkar alltid vara av typen propylen.

Volvo Pentas glykol är av typen ethylen.

 

Impellrar i sjövattenpumpar verkar vara tillverkade av neopren liksom Jabsco jokerventil mfl detaljer i deras toalett.

 

Efter att ha djupdykt när det gäller vinterkonservering av Jabsco toaletter har jag lärt mig att propylglykol inte skall användas till  impellrar och jokerventiler tillverkade av neopren.

 

Källa: Practical Sailor och Jabsco.

 

Jag tillhör de som vinterkonserverat motorn med miljöglykol/propylglykol men det var för sista gången för min del, toaletten har aldrig fyllts med glykol. Kanske blir det ethylenglykol i framtiden.

 

Valet är alltså snällt för "gummidelarna" i båten eller snällt för miljön om man spiller ut lite glykol.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev skippeer:

Jag tillhör de som vinterkonserverat motorn med miljöglykol/propylglykol men det var för sista gången för min del, toaletten har aldrig fyllts med glykol. Kanske blir det ethylenglykol i framtiden.

 

Valet är alltså snällt för "gummidelarna" i båten eller snällt för miljön om man spiller ut lite glykol.

Kanske kan vara så...  men jag har använt propylenglykol till både toa och färskvattenkylning i många år och aldrig sett något problem. Impeller byter jag vartannat år (VP inombordare) och den har alltid varit i nyskick. Jokerventilen fyller 19 i år och trots miljöglykol fungerar den fortfarande utan anmärkning :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte att miljöglykolen luktade bättre så chansar också ett tag till. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-12 vid 17:12 skrev ABC:

Kanske kan vara så...  men jag har använt propylenglykol till både toa och färskvattenkylning i många år och aldrig sett något problem. Impeller byter jag vartannat år (VP inombordare) och den har alltid varit i nyskick. Jokerventilen fyller 19 i år och trots miljöglykol fungerar den fortfarande utan anmärkning :)

Jag tror att senaste Praktiskt Båtägande är inne på samma linje,

 

5CCBEAFB-85CC-45C8-A74F-724AE3C930BD.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man fick tag på billig smuggelsprit, kanske det gick lika bra.. 

Blir kanske att dra igång kokaren... 

 

Bör vara högst miljövänligt, då magen fortfarande funkar normalt. 

 

Men glykol innehåller också rostskyddsmedel. Kanske bör spä ut med en skvätt i s f. 😇

 

Har en påse Laxabon kvar sen sista besöket till sjukan. Kanske ginge att använda till våren, när frostskyddsblandningen ska ut ut systemet. :P

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövs nog inte.... Har du någonsin sett rost i en spritflaska?😎

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...