Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sdrmi

Fräscha upp lack på mahogny, inredning

Rekommendera Poster

Behöver lite tips på vad som skulle behövas för att fräscha upp detaljer som vi har på mahognyn inuti båten. Jag bifogar en bild på ett exempel.

Efter att ha läst runt så kanske det skulle räcka med varmluftspistol, skrapa och sen lacka på igen? Min fråga är om nån har tips för att skrapa runt de små runda detaljer kring "pelarna". Inte helt lätt att komma åt. Vira sandpapper runt fingret?

WhatsApp Image 2020-01-06 at 12.56.53 (2) (1).jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det där ser ju inte jättekul ut men det positiva som jag ser det är att det ser ut att vara friskt trä under den flagande lacken. 
Vet inte om det är det bästa rådet men jag hade tagit en liten rak skruvmejsel och petat bort den flagande lacken och sedan tagit ett sandpapper som jag vikt och slipat runt de små ”pelarna”.

För att undvika att det flagar igen ska man ju börja med att tvätta ordentligt och sedan något/några lager förtunnad fernissa innan du lägger på ren fernissa.

Jag har vant mig vid Internationals Schooner fernissa som jag tycker klarar solljus bra utan att trät bleks för mycket. 

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Christer,

 

Ja, det blir nog lite pill. Har ju liknande tillstånd på flera mahognyytor så det blir lite timmar i vinter. Skruvmejsel var intressant, jag började fundera på musslipen men det är nog lite taskigt mot träet. Jag börjar med mejseln, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmepistol och en smal enkelradig stålborste brukar funka runt små pilliga detaljer. Passa så du inte bränner hörnor och annat som sticker ut. Även smärgelduk i smala långa remsor som dras fram och åter runt pelarna tål att provas. Smärgelduken tål böjning bättre än sandpapper tack vare sin vävuppbyggnad.

Efter renslipning och dammsugning skulle jag betsa för att få en vacker mörk ton men även dölja dom mörka märken du har i träet. Ev även en blandning av linolja/terpentin om träet är torrt och tenderar att vilja torrspricka. Därefter lackning med successivt tjockare lack. Börja med 50/50 spädning och avsluta med outspädd. Totalt vill man ha ca 10 lager lack som mellanslipas för ytans skull men om det är invändigt i ruffen där sol och regn inte kommer åt kan man snåla lite.

Vintern är nog räddad, lycka till. Glöm inte uppföljningsbilder.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag hade tänkt att föreslå smärgelduk men så hann @Rascal före.

Sådan där slipdduk ”typ” Scotch Brite fungerar också.

Sedan blir det ju att peta med olika mer eller mindre vassa verktyg.

Det finns satser med små ”petverktyg” som man egentligen använder vid lödning, några av dessa är inte alls olika de sonder som tandläkare och tandhygienister använder sig av. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder hempels Classic wornisch Den är superbra. Lätt att stryka och täcker bra, men du behöver lägga på minst fyra lager för att få en fin yta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmluftspistol och en stålspackel är nog enklast.

Därefter slipa typ 80->220p

Lacka med tunn lack 50/50 första lagret/lagren

Mellanslipa efter tredje lagret.

 

Vill du ha en matt finish så börjar du med högglans och avslutar med ex. Goldspar Satin från International.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men man får vara väldigt försiktig med varmluftspistolen, som redan nämnts, tål att upprepas, eftersom det är väldigt lätt att bränna träet. 
 

När man avlägsnar (olje-)färg på husfasader använder man ju något slags element i en låda som ger ”lagom” värme... kanske användbar hör också?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men man får vara väldigt försiktig med varmluftspistolen, som redan nämnts, tål att upprepas, eftersom det är väldigt lätt att bränna träet. 
 

När man avlägsnar (olje-)färg på husfasader använder man ju något slags element i en låda som ger ”lagom” värme... kanske användbar hör också?

Speedheater kostar väl 5000 kr och en varmluftspistol 200 kr. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns små fina färgskrapor med utbytbara blad med olika profiler.

 

7311490022933.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev syd-:

Det finns små fina färgskrapor med utbytbara blad med olika profiler.

 

7311490022933.jpeg

Dom är bra, jag har en sådan. Men en rakbladskrapa kan vara användbar också om man är försiktig. Om lacken börjat att släppa kan man ibland få in bladet mellan lacken och träet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är inget jag rekommenderar men jag tog högtryck nyligen. Några fibrer i trät reste sig lite men det var enkelt att slipa till. I mitt fall var det trä som inte syns (och skulle varit enkelt att ersätta) så jag testade och resultatet blev mycket bra med mycket liten insats.

Som sagt, verkligen inget jag rekommenderar TS att göra men det var mycket effektivt på lack och svartmögel. Ser ut som nytt efter lack.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiska svar, tack så jättemycket.

Smärgduk var något helt nytt för mig. Jag ska på shoppingrunda till Jula i helgen, ska skriva ner allt ni sagt och testa mig fram. Jag återkommer med resultat, oavsett nöjdhet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev syd-:

Det finns små fina färgskrapor med utbytbara blad med olika profiler.

 

7311490022933.jpeg

Problemet blir att skrapa i fiberriktningen på dom små pelarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Jernhand:

Speedheater kostar väl 5000 kr och en varmluftspistol 200 kr. 

Det avgör saken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...