Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
petelars

Flexibel axelkoppling

Rekommendera Poster

Ska montera en ny motor i gammal snipa.

Den nya motorn är gummiupphängd, men den gamla var stumt monterad. Propelleraxeln är även stumt upphängd. 

Måste axelkopplingen vara flexibel nu med gummiupphängd motor?

Har lite ont om plats...

 

Om man bör ha det, vad rekommenderar ni(Centaflex, Combiflex…)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på flexibel koppling och elastisk koppling. Det du ska ha är en elastisk. Det vill säga en som inte centrerar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Det är skillnad på flexibel koppling och elastisk koppling. Det du ska ha är en elastisk. Det vill säga en som inte centrerar. 

Jag har installerat många olika typer av kopplingar på olika typer av maskiner, men hänger inte riktigt med. I min kopplings-värld är flexibel och elastisk samma sak, men i viket fall vill man väl alltid ha en som centrerar? Om vi inte pratar kardan eller CV-axel såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovetandes...

 

Centrerar vart?

I centrum för utgående axel från backslaget, eller i centrum på propelleraxelns förliga ände?

Eller kanske båda? 

 

Ska man kanske räkna rörelsecentrum i den punkt mellan utgående axel och propelleraxelns mittpunkt i änden, där allt kan tänkas stå stilla men rotera. 

 

Oavsett så tror jag att du måste ha ett stödlager (trycklager) i framänden  av propelleraxeln, annars kommer denna, att vispa runt. 

 

Enklast är väl att tänka på drivaxel med knutar, på en framhjulsdriven bil. Fast nu är det inte hjulupphängningen som rör sig, utan motor och backslag. 

 

Vad har du för tätning mellan propelleraxel och trumma? 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
Felstavning, feltänk mm. Hur så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motor som rör sig i förhållande till axeln, skulle jag skrivit... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-05 vid 11:45 skrev petelars:

Ska montera en ny motor i gammal snipa.

Den nya motorn är gummiupphängd, men den gamla var stumt monterad. Propelleraxeln är även stumt upphängd. 

Måste axelkopplingen vara flexibel nu med gummiupphängd motor?

Har lite ont om plats...

 

Om man bör ha det, vad rekommenderar ni(Centaflex, Combiflex…)?

Ja, du måste ha en flexibel koppling om du inte väljer att montera den nya motorn stumt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En flexibel koppling, till exempel en R&D centrerar propelleraxeln i förhållande till backslagsflänsen. Den fungerar som en led eller knut som tillåter att vinkeln ändras när motorn vibrerar. Om du har motorn gummiupphängd och axeln stelt lagrad i hylsrörets framände kommer ju inte motorn att kunna röra sig radiellt då propelleraxeln håller emot om du inte har en elastisk koppling som tillåter att backslagsflänsen kan röra sig radiellt i förhållande till propelleraxeln.

Installation propelleraxel 1_20201107_0001.jpg

Installation propelleraxel 2_20201107_0001.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ordningen skull. När du skrivet att axeln är stumt monterad, menar du då att du har en främre lagring?

 

Om så, har ditt backslag ett lager som kan ta upp tryck- och dragkraften från propelleraxeln? Dvs är det främre axellagret bara för hålla axeln på plats radiellt?

 

Om ditt backslag kan hantera tryck och drag skulle jag använda en vanlig koppling mellan axel och backslag men ta bort den främre lagringen av axeln. Det känns som den enklaste vägen att gå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

En flexibel koppling, till exempel en R&D centrerar propelleraxeln i förhållande till backslagsflänsen. Den fungerar som en led eller knut som tillåter att vinkeln ändras när motorn vibrerar. Om du har motorn gummiupphängd och axeln stelt lagrad i hylsrörets framände kommer ju inte motorn att kunna röra sig radiellt då propelleraxeln håller emot om du inte har en elastisk koppling som tillåter att backslagsflänsen kan röra sig radiellt i förhållande till propelleraxeln.

 

 

En R&D tar knappt upp några vinkelfel alls, så att kalla den för en led eller knut är att ta i, den kräver att motorn är noggrant uppriktad mot propelleraxeln.

Men nu förstår jag hur du tänker kring flexibel vs elastisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Gripen72:

En R&D tar knappt upp några vinkelfel alls, så att kalla den för en led eller knut är att ta i, den kräver att motorn är noggrant uppriktad mot propelleraxeln.

Men nu förstår jag hur du tänker kring flexibel vs elastisk.

Visst ska motorn vara uppriktad även om man har en R&D koppling monterad. Men när motorn skakar kommer vinkeln att ändras hela tiden. Om man har  stel koppling mellan backslag och propelleraxel, kommer motorn att vilja böja hela axeln i hylsröret, om man har elastisk axeltätning. Har man flexibel koppling blir det inte så. Kopplingen fungerar som en led eller knut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har ju som sagt monterat många olika typer av kopplingar i mitt liv, Reich, Rex omega, Stromag, Vulkan, Centa, Layrub, Trasco och även R&D, för att nämna några, så jag vet vad de fyller för funktion. Grejen med R&D är att den är så styv att har du en fixerad propelleraxel måste motorupphängningen vara i stort sätt stum. Att kalla R&Dś funktion som led eller knut är missvisande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Gripen72:

Jo, jag har ju som sagt monterat många olika typer av kopplingar i mitt liv, Reich, Rex omega, Stromag, Vulkan, Centa, Layrub, Trasco och även R&D, för att nämna några, så jag vet vad de fyller för funktion. Grejen med R&D är att den är så styv att har du en fixerad propelleraxel måste motorupphängningen vara i stort sätt stum. Att kalla R&Dś funktion som led eller knut är missvisande.

Har ju stumt axellager och gummiupphängning av motor. Skulle du då föreslå Centa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Albin Cumulus. 

Har rak axel, stumt monterad mot backslaget. 

Motorn står på relativt hårda gummitassar. 

 

Givet att motorn rör sig. 

Men inte mer än propelleraxeln kan röra, sig i proppeleraxeltrumman utan att stöta i. 

 

Inga problem med tätning. Då denna och dess hus, är ansluten via en gummislang mot fram änden av proppeleraxeltrumman. I bakersta änden ett cutlesslager strax framför propellern. 

 

Varje år, typ efter en månad i sjön så kollar jag linjering mellan motor och propelleraxeln. 

Skjuter isär medbringarna, säg 1 mm på största stället av fyra runt om och justerar motorn därefter, så att det blir 1 mm spel runt om. 

 

Än viktigare med justering på en träbåt, som sätter sig mer i sjön. 

 

Nu har, vad jag förstått ett stödlageri i framänden av axeln, och nu en motor på fötter. 

 

Vad jag förstår måste du då ha en koppling mellan backslag och axel, som tillåter att motorn rör sig främst upp och ned, åt sidorna o s v. 

 

Eller kanske det är enklare att fixa, så som det är min båt? 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gripen72:

Jo, jag har ju som sagt monterat många olika typer av kopplingar i mitt liv, Reich, Rex omega, Stromag, Vulkan, Centa, Layrub, Trasco och även R&D, för att nämna några, så jag vet vad de fyller för funktion. Grejen med R&D är att den är så styv att har du en fixerad propelleraxel måste motorupphängningen vara i stort sätt stum. Att kalla R&Dś funktion som led eller knut är missvisande.

Det är just därför jag säger att man ska ha en elastisk koppling om man har gummiupphängd motor och stumt lagrad axel. En flexibel koppling som R&D, kan man bara använda om också axeln har elastisk axeltätning. Om en R&D koppling inte flexade skulle den vara ganska meningslös.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig påstått något annat heller, det enda jag invände mig mot var att beskriva R&D kopplingen som en led eller knut. Den är stenhård och accepterar inget vinkelfel eller offset. De få gånger jag har monterat R&D har det endast varit för att utnyttja kopplingens förmåga att minska torsionssvängningar i drivlinan.

Vi är båda insatta i hur en drivlina kan utformas, vi skrinlägger R&D kopplingen och hjälper TS med frågeställningen istället.🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-08 vid 17:32 skrev petelars:

Har ju stumt axellager och gummiupphängning av motor. Skulle du då föreslå Centa?

Kan vi få en bild på den befintliga drivlinan, inklusive axeltätning? Hur lång är propelleraxeln, ungefär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...