Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Skeppskatten1

Tankmonster eller vad?

Rekommendera Poster

Känt beklagligt fenomen för oss stackars dieselägare.... Bara att suga upp.

Om man inte kommer åt att se hela tanken kan man hälla i lite diesel igen, försöka röra om tills mer kommer fram och suga upp. Om du suger upp dieseln till en dunk kan du sätta en tratt i dunken och trä en feminin nylonstrumpa på tratten. Då fastnar basseluskerna där och du kan hälla i dieseln igen om du behöver röra om och suga upp mer gojs. Glöm inte att blåsa rent sugröret också. Jag brukar blåsa tryckluft i filterhållaren där röret/slangen från tanken kommer in.

Du verkar ju ha en rejäl manlucka i alla fall. Eller är det tankgivarhålet och kameran som luras?

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken kommer att behöva behandlas antibakteriellt också, frugans nylonstrumpa stoppar ej mikroorganismerna. Det finns några olika biocider på marknaden, Grotamar 82 tex.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är tankgivarhålet 59mm endast. Kameran luras. 

Känns bra att det finns tid innan  nästa säsong att få till det.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gripen72:

Tanken kommer att behöva behandlas antibakteriellt också, frugans nylonstrumpa stoppar ej mikroorganismerna. Det finns några olika biocider på marknaden, Grotamar 82 tex.

Menar ej att han ska återanvända den strumpfiltrerade dieseln att åka båt med. Bara skölja tanken med...😁 Kemikalier har jag inte behövt använda sedan jag började sköta om tanken på detta sätt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Skeppskatten1:

Bilder från insidan av tanken. 

Planen är att suga tanken helt tom .

 

20201104_095728.jpg

Jag ser inga tankmonster. Ser ut som den är lackerad innuti och att lite färg släppt där det är svart?

Mina monster har sett ut som stora blöta dammtussar. Inga såna problem med blankdiesel

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det är en rostfri olackad tank, det syns bla. vid svetsfogen. Bakteriell tillväxt kan komma i olika former.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft sådana där flagor eller vad man ska kalla det. Har aldrig förstått om det är en speciell bakteriesort eller helt enkelt de vanliga slempropparna som blivit gamla och skrumpnat ihop.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gripen72:

Nä, det är en rostfri olackad tank, det syns bla. vid svetsfogen. Bakteriell tillväxt kan komma i olika former.

Aha ok. I min tank var det stora, förmodligen jämfört med detta, jättestora ihopklumpningar av bakterier. Såg ut som en konserverad gråna jättehjärna, ca 3-5liter. Sen var det lite småklumpar, som ägg ungefär på några ställen. Sög bort bakterierna försiktigt med oljesug varefter jag sög bort en massa borrspån mm. och allt vatten. Det var 7år sen när jag köpt båten. Efter det har jag kollat, i början ofta och nu senast i våras. Har inte fått nåt mer, förutom första sommaren i vattenavskiljaren. Den växte det i så va tvungen att demontera å göra rent. 

Till saken hör att förra ägaren, samma vår som jag köpte båten, hade fått ditmonterat manluckor (vilkas borrspån jag sög bort) och blivit fakturerad tömning, rengöring och återfyllning av tank. Av proffs-hantverkare på varvet där båten låg, fast det är en annan historia som ifs bekräftade min åsikt om att låta någon annan utföra...

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gripen72:

Nä, det är en rostfri olackad tank, det syns bla. vid svetsfogen. Bakteriell tillväxt kan komma i olika former.

Ps. Har du fungerande partikelfilter så skulle jag i alla fall inte bry mig så mkt om detdär minimalistiska du har. Tankar du inte sånt med raps eller annan växtolja så har bakterierna inget att äta och växer därmed inte.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tömde tanken så gått det gick några gånger (efter fyllt i lite ren diesel), sedan hällde jag i 10 liter T-röd som löste slemmet och dödade bakterierna.

Sen i med ren diesel och tex Grotamar.

Men nu använder jag syntetisk diesel - HVO100. I den växer inga bakterier och den åldras inte (i alla fall inte på 10 år). En annan fördel är att den och dess avgaser är luktfria och ryker ej. Dock 2-3 % lägre densitet/energi.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att fiskare häller i en slatt bensin när de tankar billigaste dieseln. 

 

Undras just om bensin tar kål på bakterierna? 

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

Har hört att fiskare häller i en slatt bensin när de tankar billigaste dieseln. 

 

Undras just om bensin tar kål på bakterierna? 

 

 

Så länge det finns vatten, så lever bakterierna i vattnet. Sen äter dom av vegoljan som ligger och flyter ovanpå vattnet.

Tillräcklig mängd alkohol, som ju löser sig bra i vattnet, om det nu inte löser sig i dieseloljan och hamnar löngst ner, bör ju logiskt sett dräpa bakterierna. Om det funkar med bensin??

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Hybro:

Har hört att fiskare häller i en slatt bensin när de tankar billigaste dieseln. 

 

Undras just om bensin tar kål på bakterierna? 

 

 

Den billigaste dieseln (antar det menas bilmacksdiesel?) är ganska torr redan som den är jämfört med riktig diesel och smörjer sämre. Häller man dessutom i bensin lär den nog smörja ännu sämre. Då blir lösningen att därför också hälla i 2-taktsolja... mycket hällande blir det😁

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Zwen:

Den billigaste dieseln (antar det menas bilmacksdiesel?) är ganska torr redan som den är jämfört med riktig diesel och smörjer sämre. Häller man dessutom i bensin lär den nog smörja ännu sämre. Då blir lösningen att därför också hälla i 2-taktsolja... mycket hällande blir det😁

Man ska aldrig tillsätta 2 taktolja i dieseln den har inget där att göra, många dieselpumpar blir totalförstörda av oljan. 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T-röd löser sig i diesel, så den häller man i när man tömt så mycket kan kan.

Ja, bakterierna lever i vattnet som är underst (tyngst). Bensin löser sig också i diesel, någon % bensin i dieseln spelar ingen roll. Om bensinen löser bakterierna som T-röd vet jag inte - kan vara värt ett försök (är ju billigare än T-röd).

Det svarta är som jag förstått det, de döda bakterierna eller deras avfall.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har hänt att jag silat diesel och även bensin, genom ett melittafilter. Det fungerar det också, men det tar ganska lång tid melittafiltret är troligtvis tätare än nylonstrumpor, men det är väl kanske beroende på hur många denier som dessa har. 

Jag funderar på om jag skall avlöna det äldsta barnbarnet för att krypa in mellan tankarnas ovansida och undersidan av akterdäcket, det är väl ett utrymme med 30-45 cm höjd ungefär. Jäkligt irriterande, i en annars väldigt genomtänkt båt måsta man först lyfta ur motorn för att sedan kunna lyfta fram och ur tankarna, som ligger längst akterut på båda sidor av motorrummet. Men det finns rätt så stora manluckor iallafall... som man bara små barn och kanske pygméer med visst besvär kan komma åt. Men peppar, peppar har både förfilter och finfiltret varit helt rena då jag bytt dessa och ja* har bara tankat RME-fri diesel, men vet inte vad föregående ägare tankat innan mig.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Man ska aldrig tillsätta 2 taktolja i dieseln den har inget där att göra, många dieselpumpar blir totalförstörda av oljan. 

Nej... det var mest som ett skämt.😄

(även om många gamla dieselmekar, även nån Pentagubbe föreslår det ibland)

 

Red Line har dock en smörjande dieseltillsats som jag använt någon gång med gott resultat när varvtalsregulatorn trögat lite.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det har hänt att jag silat diesel och även bensin, genom ett melittafilter. Det fungerar det också, men det tar ganska lång tid melittafiltret är troligtvis tätare än nylonstrumpor, men det är väl kanske beroende på hur många denier som dessa har. 
 

Jag tror det viktigaste är att man inte brygger kaffe i nylonstrumpan.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Zwen:

Jag tror det viktigaste är att man inte brygger kaffe i nylonstrumpan.

Du har en poäng där!

 

Det har hänt att vi haft ”kokekaffe” ombord, men om man tar upp det på bryggan för att avnjuta det där, blir det ju ”bryggkaffe” ändå.

 

Det var någon här,  minns inte vem det var, som hade ett system med elpump och diverse bränslefilter för att pumpa, läktra diesel mellan tankarna, dels för att få jämnvikt, men framförallt då för att filtrera dieseln... 

På stora fartyg kan det ju vara så att man har bunkertankar, varifrån man pumpar upp bränsle via filter till en dagtank som då matas vidare till motorn, motorerna. Det vår ju att fixa i fritidsbåt också, men känns rätt omständigt.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Hybro:

Har hört att fiskare häller i en slatt bensin när de tankar billigaste dieseln. 

 

Undras just om bensin tar kål på bakterierna?

Det finns många varianter av "snake oil".

 

Om de fungerat och inte riskerat att skada motorerna så hade väl oljebolagen hällt i det redan i sina cisterner innan bränslet levererades till mackarna....

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Zwen:

Jag tror det viktigaste är att man inte brygger kaffe i nylonstrumpan.

Skillnad på om det är nya eller nyss lite använda? 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den mängd som syns på bild räcker för att täppa igen bränsleledningen om man har otur.

Åtminstone blev för mig. Bränsleröröt var 6mm invändigt.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan göra tillägg angående olja i dieseln. Det gäller detsamma som tankas på land och innehåller tallolja, det är inte bara bakterierna som frodas. Då du tankar tallolja eller RME, så funkar det i de maskiner som går dagligen, det gör inte en båt. Under tiden den står still klibbar oljan fast i dieselpumpens vitala detaljer, efter ett tag ger den upp. Så till er som tankar diesel från land tänk på att på sikt havererar diesel pumpen tveklöst. Kan nog funka bättre med de moderna motorerna som har commonrail teknik, men är tveksam om inte problem uppstår även där. Hvo sägs funka utan mankemang, och än syns inga problem, vi får se. Blankdiesel utan 2 taktsolja är melodin.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det var någon här,  minns inte vem det var, som hade ett system med elpump och diverse bränslefilter för att pumpa, läktra diesel mellan tankarna, dels för att få jämnvikt, men framförallt då för att filtrera dieseln.

Det var nog jag....:rolleyes:

 

I original hade båten dubbla tankar med (stängbar) utjämning och alla "förbrukararmaturer" i styrbordstanken. Men främst - till att börja med - för att få mer "skvalpmarginal" när man inte hade så mycket bränsle kvar gjorde jag en möjlighet att elektriskt suga upp ur babordstanken och aktivt pumpa över till styrbord/huvudtanken. Egentligen bara för att det följde med ett mekaniskt (genomskinligt) filter till pumpen satte jag dit det. Allt dessutom ovan tanknivån, lätt att öppna och tömma och rengöra utan mycket dieselspill.

 

Genom åren märkte jag att det ibland fastnade diverse skit i filtret, inte nödvändigtvis dieselbakterier, men ändå. Satte därför dit ett ytterligare finare, och fick på köpet en filtrering av bränslet varje gång jag pumpade över.

Efter lite skumpig körning (då allt var omrört) hände det någon gång per säsong att jag passade på att öppna utjämningen och satte på pumpen i någon timme. Dvs fick på så sätt genomfiltrering av det mesta av bränslet i båda tankarna. Ibland var det en del skit, men inte ofta.

 

Slabbfritt och smidigt. Funderar på en liknande lösning i nya båten också.

Redigerad av IngemarE
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Du har en poäng där!

 

Det har hänt att vi haft ”kokekaffe” ombord, men om man tar upp det på bryggan för att avnjuta det där, blir det ju ”bryggkaffe” ändå.

 

Det var någon här,  minns inte vem det var, som hade ett system med elpump och diverse bränslefilter för att pumpa, läktra diesel mellan tankarna, dels för att få jämnvikt, men framförallt då för att filtrera dieseln... 

På stora fartyg kan det ju vara så att man har bunkertankar, varifrån man pumpar upp bränsle via filter till en dagtank som då matas vidare till motorn, motorerna. Det vår ju att fixa i fritidsbåt också, men känns rätt omständigt.

Stora fartyg renar sin motorolja med alfa lavalls fina konstruktioner. Missänker dom gör så även med brännoljan.

Hade man en riktig separator kunde man nog skippa alla andra filter.. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör inte större fartyg med tjockolja som gör att de har lite andra processer med detta också? Vet inte detta i detalj, men det är väl tjockolja som är bunker och så värmer man väl och processar detta för att få till lagom motordiesel allt eftersom det behövs?

Det växer kanske inte bakterier i tjockolja?

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips o idéer ni kommit med!

 

Tänker nog såga upp ett större hål o montera en rostfri plåt med gummipackning.

Då kan jag få plats och kan göra tanken  riktigt ren. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...