Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
skippeer

Val av glykol till Jabsco toalett

Rekommendera Poster

Jag har läst många olika tips/"troenden" när det gäller bäst metod att förbereda båttoaletten inför vintern.

 

Alla är överens om att det bästa är att tömma toasystemet på allt vatten.

Personligen gillar jag inte slabbet med att skruva isär och suga torrt.

 

Har kört semi-torrt genom att pumpa aggressivt och det har funkat med vår Jabsco toalett.

Om man vill köra i antifrysmedel måste båtägaren ha koll på vilka "gummimaterial" som används inne i toasystemet.

 

Jabsco kör med neopren i tex Joker ventilen och därför rekommenderar tillverkaren att man använder "etylen glykol" om antifrysmedel skall användas,

 

Groco och Raritan kör med nitril i tex Joker ventilen och därför rekommenderar tillverkarna "propylen glykol".

 

Fann en omfattande test gjord av Practical Sailor som utmynnade i en rekommendation att oavsett fabrikat köra med etylenglykol om antifrysmedel skall användas.

https://www.practical-sailor.com/systems-propulsion/joker-valves-for-marine-heads

 

Kollade dunken med glykol till motorkonserveringen och det var propylglykol så jag fick ta en extra tur till Jula och köpa 1 liter etylenglykol ifall jag får för mig att köra med antifrysmedel i vinter.

 

# # #

Jabsco/Comstedt är inte supertydliga i sina manualer, på flera ställen skriver de bara "glykol" utan att ange exakt vilken variant.


https://www.marlow-hunter.com/wp-content/export/Vendor-Manuals/Jabsco Manual Flush.pdf
Maintenance
Periodic maintenance is generally not required other
than periodic cleaning and lubricating with Rule® brand
toilet cleaner and conditioner. To winterize toilet, operate
the pump in the dry bowl mode to evacuate as much
water as possible. Drain the remaining water from the
base by removing the base plug or sponge from bottom
of bowl. If charging the holding tank with anti-freeze by
pumping it through the toilet, use only ethylene glycol
based anti-freeze.
To use petroleum based anti-freeze
can cause damage to the internal rubber toilet parts.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpar torrt.

Stoppar ner några pappershandukar som suger upp det sista. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T-röd är ett brandfarligt bränsle (till tex Trangia kök) som även används för att rengöra, undrar hur o-ringen på pistongen blir efteråt? Risk för tröghet och gnissel vid pumpning under nästa säsong.

 

Att suga upp / torka upp i skålen är inte svårt det som jag avstått ifrån är att lossa på slangen efter joker ventilen, det blir vatten stående mellan backventilen och tanken.

 

Slog mig att det kanske går att:

  • skruva loss pistongen (gör det varje år för att lägga på vattenfast propellerfett på o-ringen)
  • sticka in en styv smal sugslang och få den igenom joker ventilen (#32)
  • suga upp vattnet ur slangen

 

Svårigheten är nog att lyckas få sugslangen vinklad 80 grader från pumphuset och in mot utloppen med jokerventil....

 

image.png.d3bde8adccc5f7af68d73494c6d926be.png

 

Blir nog som tidigare år, inga kemikalier i slangen.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad 17 skulle petroliumbaserad antifrys vara??

Vanligt gummi klarar normalt sett båte Etylen och Proylen.

Petroleum-produkter är mer aggressiva.

Jag köpte speciell antifrys på Erlandssons.

Avsedd för båt och husbilstoaletter.

Tror det var Propylen utan rostskyddstillsats?

 

Hittade denna nu när jag googlade lite: Ser ju helt ok ut?

 

https://www.seasea.se/antifrost-miljövänlig-vake-4l?gclid=CjwKCAiAkan9BRAqEiwAP9X6URPEl-ivaehBEQuAZxgI07aTqRrRgpY_QCmV54gi7xDu0xjJKOHVeBoCFhsQAvD_BwE

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får citera Practical Sailor
When it comes to withstanding winterizing agents, nitrile comes out on top. Nitrile is rated for propylene glycol, and neoprene is not. Both materials are rated for ethylene glycol, so if neoprene is the material of choice, it seems clear that we should winterize waste systems with ethylene glycol.

 

Jag har en Jabsco toalett med neopren delar och till motorn hade jag köpt "miljövänlig" glykol som visade sig vara propylenbaserad så då köpte jag ethylenglykol.

Var och en gör som de själva finner bäst.

 

#

Båtbutikerna säljer ibland mindre bra produkter för båtfolk, tex:

  • brandsläckare utan slang vilket gör det svårt att få in släckmedlet genom ett hål in i motorrummet om det skulle bli brand där
  • bottenkranar som inte är avzinkningshärdade
  • propylglykol som inte är optimalt till Jabsco toaletter

 

#

Nu läste jag PS artikeln igen och fastnade på

Propylene glycol is not good for Jabsco joker valves and is bad for flexible neoprene impellers, particularly engine raw-water impellers. Several experienced mechanics we spoke with were convinced that winter storage in propylene glycol ruins impellers.

 

Hmm, får kolla vilket material som Johnson impellrar till Yanmar motor är gjorda av.

Har en Yanmar impeller med gängor för att kunna använda en avdragare som kräver det på min Penta motor. Verkar som att impellrar för sjövattenpumpar är gjorda av neopren (källa Comstedt och diverse web butiker men ingen exakt träff för min impellers artikel nr).

 

Volvo Pentas glykol verkar vara etylenglykol så i fortsättningen skall jag inte konservera motorn med miljövänlig propylenglykol vilken inte är bra för impellern i sjövattenpumpen.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...