Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kalle80

Olämpliga V8 toppar

Rekommendera Poster

Hej, Jag har en mercruiser V8 som har byggts ihop av lite som gick att spara från gamla motorn, men nästan allt är bytt. Nytt block, ny kam, nya toppar mm. Topparna är ev inte så lämpliga till marinmotorer har jag hört via omvägar. :( De har gjutnummer 14102193. Googlar man på den modellen så hittar man info om att de är typ värdelösa. Men jag har också hört att de satt på mercruiser mag 350, och säljs som marintoppar. Så frågan är om de är så pass värdelösa, eller om de går att använda. Han som har byggt ihop motorn är en duktig pålitlig kille, så jag vet inte vad jag ska tro. Ska man acceptera dessa eller måste de bytas till tex 14102217?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite nyfiken och googlade jag med. Den negativa feedbacken på de där topparna verkar komma från hotrodders som vill ha höga effekter i sina bilar. De söker toppeffekt vid relativt höga varv. De här topparna är mera optimerade för bravrid på låga varv så de borde vara alldeles utmärkta i en båtmotor. Upp till 300 hp räcker de tydligen gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Faderullan:

Blev lite nyfiken och googlade jag med. Den negativa feedbacken på de där topparna verkar komma från hotrodders som vill ha höga effekter i sina bilar. De söker toppeffekt vid relativt höga varv. De här topparna är mera optimerade för bravrid på låga varv så de borde vara alldeles utmärkta i en båtmotor. Upp till 300 hp räcker de tydligen gott.

Aha, okej. Det låter ju lovande. Tack för infon!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...